cargo

Stát na poslední chvíli otočil, dopravcům trakční elektřinu nechce zlevnit. Poslanci ministerstvo přehlasovali

CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ LokoCZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko

Podobnou úlevu mají dopravci v jiných zemích.

(aktualizováno 15:10) Železniční dopravci nebo dopravní podniky mají stále naději, že  za provoz vozidel na elektřinu nebudou platit příspěvek na obnovitelné zdroje energie (POZE). Podobná úleva, která platí například v Německu, měla přitom pomoci přilákat více zboží i cestujících na koleje namísto silnic.

I přes negativní stanovisko ministerstva průmyslu a obchodu dnes poslanci Hospodářského výboru pozměňovací návrh k novele zákona o podporovaných zdrojích energie doporučili schválit. Pro hlasovalo 9 poslanců ze 17 přítomných. Výbor doporučil všem poslancům schválení pozměňovacího návrhu, pokud by ministerstvo chtělo prosadit odmítnutí návrhu, muselo by odmítnout celý zákon.

Ještě dopoledne se přitom zdálo, že zákon neprojde. Negativní stanovisko MPO vysvětlilo nedostatkem financí. Státu se přitom v oblasti dopravy nabízí několik možností, kde šetřit miliardy korun ročně, například za kompenzace na nařízené slevy pro vybrané skupiny cestujících.

„Kvůli nárůstu ceny emisních povolenek už od léta 2019 padaly výkony nákladní železniční dopravy a pokud k tomu přičteme strašák zdražení silové elektřiny v příštím roce, je to celé velmi nebezpečné pro celou kolejovou dopravu v elektrické trakci,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

Návrh už prošel druhým čtením ve Sněmovně, ministerstvo ale svůj pohled náhle otočilo. „Postup MPO jde naprosto a úplně proti všem deklaracím, příslibům a závazkům státu vůči nákladním železničním dopravcům i EU při prosazování tzv. Green Dealu a v kombinaci se zdražením silové složky elektrické energie je to ekonomicky smrtící směs pro nákladní železniční dopravu, která tak rychle ztratí i své stávající výkony a náklady přejdou z elektrifikované železnice na silnici, ve prospěch dieselu a kamionů, a k tomu nedojde ani omylem ke snížení emisí z dopravy,“ dodal Sládek.

Vyjádření MPO zjišťujeme.

Osvobození od poplatku za obnovitelné zdroje mělo dopravcům v elektrické trakci ušetřit ročně kolem 900 milionů korun. Zrušení tohoto poplatku dlouhodobě požaduje sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ. Podle nich jsou kvůli těmto platbám znevýhodněni proti silničním dopravcům. Argumentují i tím, že stejná pravidla jsou například v Německu. Už při prvním projednávání ve Sněmovně bylo proti ministerstvo financí, ministerstvo dopravy bylo naopak pro.

Tagy Ministerstvo průmyslu a obchodu poplatek za obnovitelné zdroje elektřiny POZE seznam Žesnad.cz
151 komentářů