Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Zelená pro první dálniční PPP projekt. Poslanci schválili smlouvu pro D4 mezi Pískem a Příbramí

Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR
Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR
Dálnici chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět úseků

První dálniční PPP projekt zdolal poslední zásadní překážku. Dostavbě dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem za soukromé peníze dnes dali zelenou poslanci, když ministerstvu dopravy odsouhlasili uzavření koncesionářské smlouvy s vítězem tendru. Tím je francouzské sdružení DIVia, které rovným dílem tvoří skupiny Vinci a Meridiam Investments

„Stavba by měla začít již v březnu a nových 32 kilometrů dálnice bude hotovo v roce 2024. Dalších 25 let ji pak bude vybraný koncesionář provozovat a udržovat v bezvadném stavu, a to spolu s dalšími už postavenými 16 kilometry dálnice D4 a silnice I/20,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

Dálnici chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět úseků: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. Stát začne dálnici splácet až po dokončení a po 25 letech ji by jí měl převzít v bezvadném stavu. Dálnici bude stavět Eurovia jako součást skupiny Vinci. Nominálně za ní zaplatí přes 30 miliard. Podrobně se deník Zdopravy.cz projektu věnoval před Vánoci.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kodl

Prosim vice takovych projektu, jinak se v Cesku skutecne nikam v rozumne dobe neposuneme a budeme neustale paberkovat na chvostu Evropy!
Zadny zkusebni projekt a prosim zadne cekani na konec tohoto PPP pro D4. Okamzite zacit pracovat na dalsich PPP projektech.
Nerozumim tomu vyjadreni, zkusebni PPP projekt. Co to znamena? V cele Evrope se delaji PPP projekty bezne, nekolik paralelne, nezavisle na sobe, tak jakypak zkusebni?
Prosim vice! Dekuji.

Paja

U nás zatím každý PPP zkrachovalo, takže proto se to u nás musí vyzkoušet.
Navíc projekt podobný jako tento je … takový napůl. Protože stejně veškerá povolení vyřídil stát a to je to, co brzdí nejvíc dálnic. Ne ty peníze.

liposh

Tenhle PPP projekt nemůže zkrachovat. I kdyby to nedostavěli, tak se to jen přejmenuje na „Polňačka z Příbrami do Písku“ a bude to první hotový PPP projekt 😉

Paja

Myslíte něco jako D47, která se přejmenovala na D1 je to tím v cajku a nekazí to PR panu prezidentovi? 🙂

baraba

Doufám, že opět napíší dobře smlouvu, jako v případě D47 =)

U D47 ale asi nikdy nešlo o to ji postavit, ale pouze o to, dostat tučné odstupné…

Někdo2

Na co dálnice když máme vlaky a letadla

Zdravý sluch

Pán je sotousek?

Jirka

Letošní rok bude asi nejlepší za posledních 30 let v součtu otevřených dálnic, rozestavěných km dálnic a započatých staveb. Snad se do voleb povede zahájit co nejvíce z letos naplánovaných staveb, protože po volbách toho moc nezačne- zvláště v případě MD ČR nebo ŘSD pod vedením Pirátů…

Venca

Máte pravdu. Proto jsem naštvaný, že se nehrábne na D0.
Nemám rád Babiše, ale MD po těch antitalentech jijich strana rozhýbala. Piráty jsem vilil, když o nich nikdo ještě ani nevěděl. 2 roky před tím než se dostali do sněmovny, jsem ale znechuceně přešel k podpoře jiné strany. Opravdu mám strach z pirátů, budou daleko horší a nebezpečnější než Zelení či VV.

Petr

Copak Piráti, horší bude ODS. Tam už jsme dokonce viděli, jak to za jejich vlády „fungovalo“.

Novotny

Proc to nepostavi a neudrzuje stat? Ma preci Reditelstvi silnic a dalnic jako svoji prispevkovku. Je to tak vyhodne nebo se to nakonec prodrazi pro stat, kdyz se bude splacet uver?

Vašek

Protože kdyby byl stát schopnej to postavit, tak už to dávno stojí, příležitosti byly desítky let.

Paja

Je připravený projekt a hotové všechna povolení, teď by to dokázal postavit i stát. Tady přínos PPP je velmi malý.

Miky

No jo ale který soukromník by šel do rizika získat 10000+1 povolení na dálnici v Čechách? Ukažte mi toho smělce!

Paja

No a to je právě ten problém. Nejen že by do toho nešel bez absurdně vysoké rizikové přirážky, ale on by mu na to ani nikdo nepůjčil.

Viťa

Za šest let, co tam jezdím za rodiči mé manželky, tam stát postavil 4,78 km!
Takže šup, hlavně, ať se staví

Paja

A to třeba prodloužení ze Skalky na Háje se mělo zahajovat (podle letáků ŘSD) asi 3 roky po sobě než se to konečně podařilo.

Jirka

Protože stát staví současně D3, D6, D7, D11, D35, D48, D55 a k tomu má začít D1, D0, D49, D52.
Pokud by i D4 stavěl stát, tak bude najednou stavět max. 2-3 úseky a těch 5 úseků by trvalo cca 8 let. Musel by asi dělat 5 výběrových řízení…
Navíc D4 není nejdůležitější tah a ani mezinárodní dálnice. Ze všech výše popsaných má asi nejmenší prioritu… Ta firma jí postaví za 4 roky vcelku, což je ta hlavní výhoda.

Kodl

V podstate mate pravdu. Prinejmensim zahajeni staveb jako D0, D49 ci D52 je bohuzel stale v nedohlednu. Tam se obavam, ze je zahajeni mozne spise tak 2025 a pozdeji, bohuzel, tam bylo opomenuto, zanedbano a diletantsky zpracovano kde co, plus samozrejme kral Miroslav a jeho eko spolek.

looking4bucho

Protoze to neni mezinarodni silnice a tudiz nelze financovat z evropskych dotaci. Je celkem logicky ze v takovem pripade je vyhodnejsi splatky rozlozit do vice let. Doufejme ze bude tento projekt uspesny a moci byt vyuzit i na dalsich dalnicich jako D6, D7, D35.

Paja

Stát si přece umí půjčit taky splácet to (navíc za nižší úrok než soukromník)

Miky

No pokud si stát začne dlouhodobě půjčovat jako vloni a letos, tak se za chvíli může dostat do úrokového pásma „Venezuela/Zimbabwe“.

Vrabec na střeše

Proč mám pocit, že stát na konci pronájmu převezme lepší polní cestu.

Rosťa

Protože to staví Eurovia

Petr

Jenže to co píšete, hovoří o tom, že o podmínkách té zakázky nic nevíte.

Miky

Protože o tom Vrabčáku nic nevíte, na rozdíl od ostatních dálnic je zde přímá závislost mezi kvalitou údržby a výší „splátek“ od státu. Takže provozovatel bude finančně motivován to dobře postavit a kvalitně udržovat, budou v tom jeho peníze.

Jakub

Proč D4 výhledově nepokračuje z Písku na ČB? Vyřešila by se tím očividně neprůchodná varianta D3 přes Posázaví.

2084

Tam se sice neplánuje dálnice, ale aspoň se tam má silnice rozšířit na 2+1.

Jakub

Já jsem o tom četl, a podle mě je to nesmysl. Chápu, že rekonstrukce silnice na 2+1 má asi větší šanci na realizaci, než novostavba dálnice. Ale ve výsledku to dopadne, tak, že bude stát D4, na ní navazující silnice v uspořádání 2+1 a všichni, kdo pojedou na Budějovice a Linz Salzburg/Graz, tak to vezmou radši tudy, než po pár úsecích D3 končících někde u Tábora.

Frantisek

Ono jich tak daleko zase už tolik nejezdí.

2084

No, řekl bych, že kdyby se část řidičů přesunula na D4, tak by se uvolnila I/3 u Benešova, takže tato varianta by si své lidi také našla. Navíc prodloužená D4 k Budějicím by nezajistila dobré spojení např. Třeboně, Jindřichova Hradce či Tábora s Prahou. Takže bych řekl, že D3 by se celkem hodila, i když teda si asi dlouho počkáme. Na druhou stranu, jak zde již bylo zmíněno D20 ČB – Plzeň by také nebyla k zahození.

Lemmy

Tak to bych se docela divil. Po přeložce Olbramovic bude největší voser na trase vyhlídková jízda Budějovicemi.

Kalanis

A nezapomenout na obchvat Benešova. Ten dostal ty podělané kruháče.

Paja

A Miličín? Zipování u Benešova? Kruháky u Benešova?
Štěstí je, že I/3 má spoustu svých skalních fandů, kteří tudy budou jezdit i kdyby čert na koze jel. Jinak by se po I/4 a I/20 nedalo jezdit už teď vůbec.

Marek

Jenom doplním, že před ČB má být postavená čtyřproudá rychlostní silnice o délce 6,5 km.
https://www.rsd.cz/wps/portal/web/mapa-projektu/!ut/p/a1/04/#/stavby/I20/i20-pistin-ceske-vrbne

Jakub

Čtyřproudá určitě není 🙂 a rychlostní též není…

Marek

V infoletáku (v PDF) je uvedená kategorie R 21,5/100 (od Českého Vrbného do Češnovic).

libor

ale je, až po odbočku II/145 (směr Netolice).

Paja

Určitě víte o čem mluvíte? Řeč je o novostavbě do Češnovic, ne jen ten současný 4 pruh k Bavorovicům.

Venca

Myslím, že celá D20 (Plzeň-Č.Budějovice)by měla smysl.

michalspina

leda pro stavební firmy a stříhače pásek.

Venca

Nemyslím. Bylo by to super spojení krajských měst. Myslím, že jižně od Prahy by měla smysl i dálnice, jako D19 (propojení D1 a D5 mimo D0, aby nemusela tato doprava nesmyslně k Praze či jezdit po silnicích, kde nemá tato doprava co dělat). Možná tuto silnici spíše někam posunout a udělat to částečně s něčím, jako je obchvat Středočeského kraje.
Pak bych s dostavbu D3 byl na jih od Prahy i spokojen s dálniční dopravou. 😀

michalspina

pro super spojení krajských měst je tu trať 190 (a 191), kterou čeká modernizace.

Venca

Tak jasně, ale spousta lidí se přemisťovat autem prostě potřebuje. Je to kvůli zavazadlům, dětem, svobodě kdekoli zastavit a svobodě odjet v jakoukoli dobu a přijet na místo také v jakoukoli dobu. Krom toho rychlost přesunu může řidič i sám ovlivnit. Jednou jsem s 2 letým dítětem využil (kvůli rozbitému autu) k přesunu z Ústeckého kraje do Jihočeskeho 2 vlaky a celkem 3 autobusy. 7,5h cestování oproti relativně pohodlným 3,5h. K tomu přemisťování zavazadel.
Ne, děkuji. Pokud nebydlite hned u nádraží a cíl není také nádraží, tak to opravdu pohodlné cestování není!
P. S. Jinak jsem docela fanda železnice.

Alf

Možná mi něco nedochází, ale jak může řidič ovlivnit rychlost přesunu? Je tím myšleno směrem k delším dobám?

Jakub P

Reálně je to jen k delším dobám, ale spousta lidí žije v iluzi, že tomu tak není. (Jako něco málo se dá dohnat i reálně, a to dokonce i bez kašlání na předpisy a bezpečnost jízdy, zejména když člověk obvykle jezdí pohodově, ale představy o skutečném významu této možnosti jsou často mimo).

Venca

Tak má sám plynový pedál. Může ovlivnit opravdu hodně.

Alf

Aha.

Paja

Která je většinově jednokolejná s Vmax = 100 km/h

Martin

Stačilo by zatím začít s obchvaty (Sedlice +Hněvkov – tam to vypadá nejblíž, Blatná) a pak samozřejmě z druhé strany od Plzně (Losiná atd.). Kolem Losiné by ctyřpruh ke křižovatce s I/19 byl fajn, dále to na D20 určitě dle mého názoru zatím není.

Venca

Klidně i salámovou metodou, ale moc bych si přál přesně na těchto místech 2+2. Ten plán na jih mi připadá, jako hrozně malá změna. Vždy když vidím od Plzně ten konec 2+2, tak se mi chce Brečet, pak ten kousek D20 před Pískem je hrozně příjemný při cestě.

libor

jen bych 2+2 protáhl až po Blovice, pač něž se to dokončí, tak ta potřeba tam vznikne…

Vladimír Bílý

Z Plzně raději D19 někam na Tábor a pokračování na Humpolec, nebo ještě jižnější variantou někam na Soběslav a dál do Jihlavy. Pořešilo by to přetížené D5, D0 a D1.

Venca

Já přemýšlel o něčem mezi D19 a D20 k D4 a tam by se to rozdělil provoz na skutečnou D20 a pak směr Tábor a dál na Moravu. Krom toho, když je toto vlákno o D4, tak přivadeč na Strakonice 2+2, pro obsluhu centrální Šumavy by byl hezký i když tomu doprava neodpovídá. Zase 1/4 od Strakonic na hranice je hrůza. Tam by si to rokonstrukci nebo facelift a občasné přetrasování zasloužilo.

libor

možná nejlépe kombinace I/20 (Písek)+I/29 (Tábor)+I/19(Humpolec) = budoucí D19, severní obchvat Písku atd…

Marek

Nedávno jsem o tom přemýšlel a myslím si, že dnešní provoz na D4 (hlavně před Prahou) je dost velký (možná na hraně kapacity) a kdyby tudy začala jezdit ještě další doprava z Českých Budějovic a z jihu, tak se budou tvořit ještě větší kolony. Už dnes by měla být před Prahou D4 šestiproudá.

Venca

To je pravda. Nejhorší na tom je, že Strakonická má veliký špunt před Barandovským mostem. Od D0 by šlo s 1/4 (D4) až někam před Mnišek dojít v šesti pruzích (jen nevím jak by to bylo s pozemky), stavebně by to, ale nebylo až tak složité. Bohužel, ale nad tímto nikdo neuvažuje ani s tím, co se plánuje udělat z 1/4 D4 před Prahou.

Jirka

Žádná D20 se stavět nebude. Mnohem důležitější by byla dálnice Plzeň-Tábor-Humpolec, která by odlehčila D0, D1 a D5 a umožnila by dálniční spojení Plzeň-Č.B. a Č.B.-Brno přes Tábor.

libor

blbé je, když se pošle kolem I/19, tak se minou větší města cestou (což je škoda) a povede to územím nikoho…

Paja

Nevýhoda je, že tahle dálnice by byla prakticky jen pro kamiony (aby se vyhnuly D0). Místní obsluha prakticky nula.

Jakub P

Což se ovšem furt může vyplatit, pokud by to ušetřilo nutnost kvůli nim posilovat kapacitu na D5, D0 a D1. Plus napojení Strakonic, Příbrami, Písku, Budějovic po D4 a D3 a Tábora a Pelhřimova napřímo taky nějaký přínos udělá.

Není to určitě nejpotřebnější dálnice v ČR, ale umím si představit, že by se za určitých okolností časem hodila.

Venca

Myslím, že I/19 je docela dost vytížená. Až například na úsek od I/4 po křížení s tuším s I/29, tam ta doprava je opravdu melá. Myslím, že by podobná dálnice na sebe mohla navázat i dopravu z I/20 ne opravdu ostudnou kamionovou dopravu z II/118. Myslím, že případnou dálnici by využilo dost osobní dopravy že Středočeského kraje, Plzeňského kraje. Nemuseli by také zajíždet až na Prahu. Shodou okolnost si myslím, že by ji využívala Plzeň, Rakovník, Písek, Příbram, Sedlčany, Rožmitál p. Tř. Březnice, Milevsko, Mirotice, Strakonice, Tábor, Část Benešovský, Votice, J. Hradec, Jihlava, Pelhřimov a část Humpolce. Výhoda D19 by… Číst vice »

Paja

No místa jste vyjmenoval hezky. Ale jaké jsou přepravní proudy mezi těmi městy. To ja potíž. Dálnice by se neuživila ani z Oltyně do Tábora a to to je z celé té trasy to více zatížené místo.

Jan

Mně jako běžnému občanovi je celkem jedno, jak to bude financováno, samozřejmě, pokud je to výhodné a zároveň to přispěje k vyšší kvalitě, bude to jedině dobře. Mnohem víc mě ale štve to, s jak pomalým tempem se nové úseky zahajují. Ale to je pořád dokola no. A možná to i vypadá, že se začíná blýskat na lepší Časy, ale pořád nic moc.

...

Není to jedno. Je to jen jiná forma úvěru, který se stejně bude muset splatit.

Rosťa

Je, akorát dražší.

JardaP

Jako Jihočech bych měl mít radost, ale z té částky je mi spíš smutno. Téměř miliarda za kilometr v tomto spíše nenáročném profilu? Nechlubil se pan premiér, že staví za 150 mil/km? I kdyby za 200. Výstavba, údržba a předat za 20 let ŘSD, byť v prvotřídním stavu s jistotou pětinásobku? To mi jako výhodný obchod nepřipadá. Na inflační případně další doložky se raději neptám.

SaulGoodman

To nemůžete vůbec takhle počítat. Ta firma taky nese rizika, taky se bude starat o už vybudované úseky, pravděpodobně bude muset po těch 25 letech provést nějakou větší údržbu a podobně. Jestli to bude celkově o něco dražší nebo o něco levnější, než by stály celkově veškeré náklady stát za tu dobu, je asi nemožné přesně určit. Podle mě to stojí za to už jenom proto, že je to takový pilotní projekt v našich podmínkách. V budoucnu se to může jevit jako výhodný způsob financování, protože se třeba změní rozložení EU fondů a podobně. Taky lze očekávat, že stavba v… Číst vice »

Paja

Ne pravděpodobně, v zadání je, že po 25 letech předá koncesionář státu dálnici v PERFEKTNÍM stavu (tedy po rekonstrukci).

Rosťa

ANO. Bude Líp.

Lazy

Ano, Babiš staví za 150, ale 4km ročně

buggs

No dobrý,ale trapný.Stavba se připravuje min 7 let takže ty dokončený 4 km z roku 2018 mlatte o hlavu Nečasovi.Na Babiše to házejte až od roku 2020 a výš.A letos cca 45 km.Takže celkem dobrý ne?

PetrN

Hlavně to počítáte i 25 letou inflací. Soutěžilo se to na aktuální ceny což bylo myslím cca 16 mld., které budou následně průběžně splácené a navýšené o inflaci.

Paja

Přesně takhle argumentoval včera novinář na Seznamu. Snůška nesmyslů a čísel bez kontextu. Tohle opravdu není dálnice za 1 mld/km

JardaP

Vždyť dostanou od státu všechno na stříbrném podnosu včetně veškeré administrativy. I těch necelých 12 miliard, za které to Eurovia údajně postaví je neskutečná raketa. Podívejte se na profil a parametry.

Paja

Do toho nevidím, třeba to je dražší protože se bude stavět naráz hodně km, třeba by to díky tomu naopak mohlo být levnější.
Každopádně cena výstavby je irelevantní, to je věc koncesionáře.
A ano, administrativa je vyřízena. Ale pořád státu odpadnou „srandičky“ typu vícepráce, nedodržování termínů nebo reklamace špatného povrchu nebo mostů. Platí se jen pokud je dálnice v perfektním stavu.