Letecké společnosti Letectví

Zdarma jen batoh pod sedačku. Další aerolinka zpoplatňuje větší zavazadlo na palubě

Boeing 787 společnosti Norwegian Air Shuttle. Foto: Jørgen Syversen
Boeing 787 společnosti Norwegian Air Shuttle. Foto: Jørgen Syversen

Letecké společnosti zjišťují, že palubní zavazadlo může být dobrým zdrojem příjmů. Norwegian Air Shuttle jsou dalšími aerolinkami, které zpoplatňují batoh či kufr na palubě, který dříve splňoval podmínky pro bezplatnou přepravu.

U nejlevnějších letenek (kategorie LowFare) koupených po 23. lednu nově umožní bezplatnou přepravu pouze zavazadel do rozměru 30×20×38 cm, což je zhruba malý batoh, který se vejde pod sedačku, nikoliv však do úložných prostor nad hlavami cestujících. Podobný krok už dříve učinil například Ryanair nebo Wizz Air. Z velkých nízkonákladových dopravců dosud podobný systém nezavedl například easyJet. Lze očekávat, podobně jako u jiných poplatků, že s podobnou zavazadlovou politikou přijdou i další aerolinky.

Firma změnu oznámila na svých stránkách. Snaží se tak cestujícím prodat hlavně dražší typy letenek. Například v případu konkrétní rezervace letenky na 13. února z Prahy do Osla stojí nejlevnější letenka v tarifu LowFare 54,90 eur. V případě LowFare + je cena 84,90, ale v ceně je nejen větší palubní zavazadlo o rozměru 55 x 40 x 23cm (běžný rozměr pro palubní zavazadlo) , ale i jedno odbavené do nákladového prostoru a výběr místa v letadle zdarma.

Norwegian umožňují i cestujícím s letenkou třídy LowFare koupit si možnost přepravení zavazadla větších rozměrů online až 4 hodiny před odletem. U vnitrostátních letů jde o pět eur, u mezinárodních po Evropě 7 eur, u dálkových 9 eur. Jde tak o výrazně nižší cenu než například u Ryanairu. Ten si přiráží ke každému letu za možnost přepravy s větším zavazadlem kolem 20 eur podle délky letu, v příplatku je i možnost výběru sedačky a přednostní nástup.

Nízkonákladoví dopravci naučili cestovat lidi bez odbavených zavazadel, řada lidí zjistila, že na týdenní dovolenou jim běžně stačí malý příruční kufr. S omezení velikosti na menší batoh pod sedačku ale už získají další peníze i z cestujících, kteří za zavazadlo dosud neplatili. Zavazadlová politika ale současně komplikuje porovnání cen letenek jednotlivých dopravců. Dopravci zavedení vysvětlili tím, že chtějí urychlit nástup cestujících na palubu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ondra
Host
Ondra

Nějak jsem nepochopil o tom „pod sedačku“. Letěl jsem teď s Ryanairem a všechna zavazadla musela nahoru do úložných prostor, pod sebe si je dát nesmíte, pokud nejde vyloženě o nějakou minikabelku.

Lkprak
Host
Lkprak

No a já jsem díky tomu zjistil, že mi na týdenní dovolenou stačí i ten malý batůžek 😁

EM*
Host
EM*

Dejte tomu tak 2-3 roky a zpoplatní cokoliv většího, než je peněženka 😀

Adrian
Host
Adrian

Tak na něčem se vydělávat musí…
A když to funguje u konkurence, tak by byli hloupí, kdyby do toho nešli taky.
Už i třeba LOT prodává letenky na dalkovky jen s přiručákem. Ale to už dnes v podstatě dělá kde kdo.

Jen tak
Host
Jen tak

tak si tomprecti jeste jednou.

clanek je o tom, ze norweigan uz zpoplatnil i prirucaky.

Adrian
Host
Adrian

Myslel jsem to jinak, ale je fakt, že jsem to blbě napsal 🙂

PetrN
Host
PetrN

Tohle už dávno dělají i klasické aerolinky, jmenovitě např United na lince Praha-Newark 🙂

GPGP
Host
GPGP

Ať už konečně vývojáři udělají fajfku na svých apkách, aby si člověk mohl férově vybrat správného dopravce rovnou a nemusel pak doplácet i za zavazadlo na palubu.
A proč rovnou nevybírat poplatek za nadváhu pasažéra, hubený narkoman by značně ušetřil a člověk co nedbá na zdravý jídelníček by si příplácel 🙂

Jirka B.
Host
Jirka B.

Souhlas! A „nejlepší“ jsou takové dementní vyhledávače, které vás pošlou jednou společností i s kufrem, abyste měl jako přestoupit na nějaký lowcost bez ničeho. To je pak překvapení … jako by nešlo zadat cestuji odtud / tam / datum / počet cestujících / s kufrem nebo bez / garantovaný přestup ano nebo ne ….

nicky
Host
nicky

Jsou i aerolinky které pasažéry i bagáž zváží a podle toho cenu letenky účtují. Jsou výrazně dražší.

Jirka B.
Host
Jirka B.

Jo, někde v Karibiku, ale já reaguji na skutečnost, že tady máme vyhledávačů pomalu více, než leteckých společností, ale vyznat se v tom nedá. Ať si má aerolinka podmínky jaké chce, to nerozporuji, jejich bussiness – jejich pravidla, ale taky bych chtěl, abych nemusel sáhodlouze zkoumat co z nějakého vyhledávače vyleze za paskvil. Tady je třeba reagovat na výmysly aerolinek a dát cestujícímu více možností.

Nicky
Host
Nicky

Tohle asi nevyjde, ale za mě by mohla třeba EU stanovit alespoň minimální rozměry palubního zavazadla které musí být již zahrnuto v základní ceně letenky. Takto se to liší sice jen o pár cm, ale pokud má někdo pevné zavazadlo může to být problém a kupovat kufr pro každou aerolinku jiný je také hloupost.
Já třeba na cestách používám i 5-6 různých aerolinek a než dokupovat odbavená zavazadla vyjde levněji cestovat pouze s malým příručním a věci koupit až na místě a nepotřebné zase po cestě vyhazovat.

Piere
Host
Piere

aha tak ono je to zdravém jídelníčku… a co třeba podle smradu, nebo IQ? Co takhle velikost bot nebo síla brýlí? nebo podle objemu plic, počtu chlupů, pak by plešatí měli výhodu.

Petr
Host
Petr

U Ryana ani Wizzu mi nikdy nikdo batoh nekontroloval. Personál jde vždycky jenom po kufrech. Vozím větší bágl a počítám s tím, že holt zaplatím pokutu, když mě někdy chytnou, pořád se to vyplatí víc, než to zbytečně předplácet dopředu.

Romana
Host
Romana

Staci rict

JIndra
Host
JIndra

Máš pravdu. Jdou po kufrech. Asi proto, že ve frontě přímo křičí „zkontroluj mě“. Byl jsem už několikrát svědkem přeměřování kufrů v kleci lidem s přednostním nástupem. A taky doplatku tuším 50 €, když se tam nevešel. To zabolí.
Batoh na zádech často téměř splývá s oblečením. A i ten větší narveš v letadle pod nohy. A než platit pokutu, možná ho silou natlačíš i do té měřící klece. 🙂

Lukáš
Host
Lukáš

Pro setrilky je v pripade problemu vzdy mozne z batohu neco vyjmout a oblect na sebe, pripadne strcit do kapes a batoh trochu splasknout 🙂

Tom
Host
Tom

To je mrzuté. Tak to bývalá příjemná společnost. Chápu, že se musí dostat do plusu.

Jirka B.
Host
Jirka B.

Paradoxem je, že pokud se dnes nějaká letecká společnost takto nechová, tak je označena za „staromódní“ a jde do kopru. Je to takové debilita dnešní doby, kdy řada lidí už jsem automaticky na raynair.com, nebo wizzair.com a už je vůbec nenapadne zkontrolovat třeba weby klasických společností, jestli tam není něco za podobnou cenu, nebo lehce dražší, ale už s kufrem. Já takhle vloni koupil letenku na Tenerife za 5300 zpáteční z VIE se Swiss + Edleweiss (tzn. kufr + svačina a oběd) ale kolega, který měl plnou hubu keců o tom, jak lítá pouze s „lowcost“ ji pak kupoval za… Číst vice »

Dan
Host
Dan

Swiss mám rád. Letěli jsme dvakrát Valencii s krátkým přestupem za zhruba 3 tisíce zpáteční včetně kufru i občerstvení.

Adam H
Host
Adam H

Budu se opakovat, ale lowcost není vždy ten nejlevnější. Někdy vás BA může na Heathrow vyjít levněji než Ryan na Stansted. A to nemluvím o času. Ale to hodně lidí nechápe. Pro některé je lepší se nechat vysadit 50 km od Paříže, než letět dráž přímo do Paříže. To že si musí koupit navíc bus (a pekelně drahý), na cestě stráví minimálně 2 hodiny navíc každým směrem, … ale za ty 4 stovky ušetřené na letence to určitě
stojí 🙂

Nicky
Host
Nicky

U lowfare + není výběr místa zdarma, ale je již obsažen v tom příplatku 30 euro oproti lowfare.