Zatím největší zakázka na projektování VRT v Česku míří ke sdružení Sudop-Egis-Mott MacDonald

Rychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCFRychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCF

Správa železnic posunula termín očekávaného zahájení stavby na rok 2028.

Sdružení firem Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald vyhrálo zatím největší soutěž v Česku na projekční přípravu vysokorychlostních tratí. Do 14 měsíců od účinnosti smlouvy má dodat dokumentaci pro územní rozhodnutí na téměř 70 kilometrů dlouhý z Poříčan do Světlé nad Sázavou. Ten bude součástí vysokorychlostní trati z Prahy do Brna.

O svém vítězství se pochlubil Sudop Praha na svém facebookovém profilu. „Byli jsme zadavatelem Správa železnic vybráni jako nejvýhodnější dodavatel projektu vysokorychlostní tratě v úseku Poříčany – Světlá,“ uvedl Sudop. „Zadávací řízení končí podpisem smlouvy s dodavatelem, což se dosud nestalo. Proto v tuto chvíli není možné řízení komentovat. O výběru dodavatele budeme informovat prostřednictvím tiskové zprávy,“ řekl mluvčí Správa železnic Jan Nevola.

Není zatím jasné, jaká je vítězná cena, tu Sudop nezveřejnil. Předpokládaná cena zakázky byla půl miliardy korun. Cena v hodnocení měla váhu jen 30 %, v metodě hodnocení Best Value Approach má 70 % váhu zejména odbornost a zkušenost dodavatele v jednotlivých fázích zpracování díla.

Správa železnic vypsala soutěž již v prosinci 2021, výběr zhotovitele trvá přes rok. Rozsahem je úsek Poříčany – Běchovice největším ze všech připravovaných částí vysokorychlostních tratí v Česku.

Posun zahájení stavby o rok

Úsek z Poříčan do Světlé nad Sázavou naváže na již projektovanou trať z Běchovic do Poříčan (VRT Polabí). Předmětem veřejné zakázky je kromě zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR) také příprava podkladů pro proces posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Součástí DÚR jsou veškeré podklady potřebné pro vydání rozhodnutí o umístění stavby vysokorychlostní železnice do území. Dokumentace zároveň identifikuje konkrétní pozemky potřebné pro výstavbu VRT a navrhne technické provedení tratě.

Trasy budoucích vysokorychlostních tratí v Česku. Foto: Správa železnic

Trasy budoucích vysokorychlostních tratí v Česku. Foto: Správa železnic

Od vypsání soutěže Správa železnic posunula termín pro zahájení stavby o rok, aktuálně počítá se zahájením v roce 2028 a dokončením v roce 2032. Trať bude určena pouze pro osobní dopravu s maximální rychlostí 320 km/h. VRT Střední Čechy je součástí nového vysokorychlostního spojení Prahy s Brnem a Břeclaví. Jízdní doba mezi hlavním městem a jihomoravskou metropolí by se po dokončení celého ramene měla zkrátit na méně než jednu hodinu. Od počátku provozu tohoto úseku dojde k výraznému navýšení kapacity železniční dopravní cesty a zkrácení jízdních dob. To může vést k rozšíření nabídky vlakových spojů pro cestující nebo zvýšení spolehlivosti a včasnosti železniční dopravy.

Tagy Egis Rail Mott MacDonald Poříčany - Světlá nad Sázavou Správa železnic Sudop Praha VRT VRT Střední Čechy Vysokorychlostní tratě v Česku vysokorychlostní tratě v ČR
77 komentářů