Zatím největší zakázka na projektování VRT v Česku míří ke sdružení Sudop-Egis-Mott MacDonald

Rychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCFRychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCF

Správa železnic posunula termín očekávaného zahájení stavby na rok 2028.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav Datel

K čemu bude VRT, která neobsluhuje střední Čechy (Kolín, Hora, Čáslav) a první zastávka(sjezd) bude až ve Světlé? Pokud to dopadne takto bude přínos VRT pro tuto přetíženou oblast naprosto minimální a to nejen v případě mimořádných událostí, ale i vlivu na kapacitu koridorů. Přitom by nebyl žádný problém protáhnout VRTku okolo Kolína a skrz K. Horu, kde by vznikl dokonalý dopravní uzel s možností přestupu na všechny směry! Místo toho budeme i v budoucnu dál jezdit přes Vlkaneč, kde v loňském roce poněkud symbolicky zastavilo TGV! Hlavně, že se plánuje rekonstrukce K. Hory za 2miliardy…

Alibaba

Vlaky do Kolína budou z VRT sjíždět za Poříčanama.
Tahat VRT ke Kolínu jak navrhujete je problémové, není tam žádná územní rezerva. A asi jste si nevšiml momentálně největších řvounů proti VRT, kteří jsou z okolí Kutné hory.
Pro nějakou obsluhu pomocí VRT je na plánkách linek navržena zastávka Pučery k prověření.
Pro další obsluhu této oblasti by se hodila i nějaká zastávka na VRT na větvi do Hradce Králové. Kde? Asi někde na úrovni Kolína.

Petr

Když se dívám na mapu VRT, proč není sjezd z VRT směr ústí někde u Líbeznic směr Neratovice? VRT bude mít volnou kapacitu, takže by se tam nějaký vlak Mělník – Všetaty – Neratovice – Praha vešel.

Alibaba

Bývala varianta vámi navržené tratě jako odbočka nové tratě na 200 do Liberce. Kapacitu mít VRT bude, ale asi vlaky do Mělníka by musely umět taky minimálně 200.

Roman

Bože to je zase v diskuzi jeden chytřejší než druhý. Pánové, ať jste jakéhokoli věku, je vám jasný, že VRT se tady nikdo z nás nedožije? Ale pohádka je to pěkná…

Alibaba

Ne, není nám to jasné.
A pokud se nedožijeme, má to znamenat, že se o to nemá nikdo nikdy snažit?
Pohádka to není, nic kouzelného se za VRT neskrývá, ve světě je VRT reálná stavba.

Miloš

Také kdo jiný by to mohl projektovat, než stále ta tentýž společnost Sudop, s VRTem bude mít jistě obrovské zkušenosti. – jistě nejde ani o monopolní postavení…

Radek

a co jako? vždyť jsou to specialisté na dopravní stavby…

Danny

Za předpokladu, že nejspíše bude dlouhé roky na počátku 30tých let hotov pouze výjezd z Prahy s úsekem až do Světlé nad Sázavou, dostaneme se tedy alespoň na jízdní dobu srovnatelnou s jízdou přes Českou Třebovou? Úsek přes Vysočinu a napojení do Brna nikdo ve stejnou dobu nečeká ani omylem. Taky na počátku budou jezdit soupravy tak max. 230 km/h, protože nikdo nebude nasazovat jednotky na 300 km/h kvůli pár km.

Panda

Hrubým odhadem by to mělo být min. srovnatelné i se zastávkami v Brodu, Žďáru a Králově Poli… A doufejme v dokončení modernizací mezi Světlou a Brnem, aby se expresní JD dostala blíž ke 2 hodinám… Plus by to mělo být spolehlivější díky prázdnějším tratím (mimo Tišnov-Brno).

Tomáš Záruba

Nezapomeňme na úsek Brno – Osová Bitýška. Praha – Brno Ex něco jako 1:45 myslím.

Alibaba

A co případní zastávka Pučery?
Vyjde a bude mít napojení do Kolína?

Daniel Jablonecký

Proč by se jezdilo do Kolína přes Pučery?

Alibaba

Aby se nemuselo přes Nehvizdy.
Ne všichni budou muset jezdit od/do Prahy.

Tomáš Záruba

To nevidím jako vhodné řešení, protože extra linka jen kvůli nim je blbost a zpomalení (a lokální přeplnění) jiné linky bude značné, u vlaků na Vysočinu i procentuálně. Lépe by bylo od Klučova prodloužit to „výlukové“ napojení z koridoru coby třetí kolej s vyšší osovou vzdáleností (nebo v mírném zářezu jak se svažuje těleso hlavních kolejí) a používat pro rychlou regionálku, jako pokračování Sp Praha – Český Brod. Klidně by se tak daly obsloužit (úvraťovými napojeními této koleje na lokálky, které to cestou potká) Kouřim, Zásmuky apod., a nakonec sjet do Zbraslavic (Zruče). Předpokládám, že odpor obcí by tím významně… Číst vice »

Jirka Z

Ta druhá část je zajímavý nápad, ale s tou první nesouhlasím. Stát by měl při výstavbě infrastruktury vytvářet vhodné podmínky i mimo velká centra, výhodou by pak bylo snížení tlaku na tato centra a více jich bude moct zůstat ve venkovských regionech. Tady se nabízí takovéto zatraktivnění za celkem nízké dodatečné investice. Je to blízko Prahy i dalších větších měst, rychlá příměstská trať by ji hodně zatraktivnila a pokud by se stavěla současně s VRT, mohlo by to být podstatně levnější než výstavba samostatné trati. Zajímavé by mohlo být i částečné odchýlení takové trati a její vedení přes lokální centra… Číst vice »

Alibaba

Ano, lokální přetížení hrozí. I tak si myslím, že pokud by tam stavěla linka od/do Jihlavy (a přechodové), tak při hodinovém taktu nebude k přetěžování docházet (vyjma pátků, kdy by se asi hodila povinná místenka).

S druhým odstavcem jako nápadem souhlasím, teď je otázka, zda to někoho napadne dělat zároveň s VRT (bude to jednou rozkopané a pak už to bude jen zarůstat) nebo až dodatečně (rozkopané na vícekrát)?

Pavel

A zastávku Bahno VRT byste nechtěl? 🙂

Alibaba

Zastávka Bahno se vzdaluje Kolínu a sotva by obsloužila Kutnou Horu. Trať z Kolína do Pučer má o hodně lepší směrové poměry, je třeba ji hlavně zabezpečit, aby se tam dalo jezdit rychleji. Kutná Hora by byla obsluhována pomocí autobusu.

Robin

Taky se celkem divim, že zastupitelé Kolína a Kutné Hory nebojují za tuto zastávku. Obě města dlouhodobě řeší problém s parkováním u vlakových nádraží a tohle by mohlo být řešení. Většina aut které ráno a odpoledne dramatizují dopravu, plus úplně zbytečně zabírají parkovací místa by mohla pohodlně využít parkování právě u zastávky Pučery, kam pohodlně a bez kolon dojedou a kde rozhodně nikomu nebudou překážet při parkování…

Jakub

Taky se divím, hlavně není slyšet o městech jako jsou Zásmuky, Uhlířské Janovice a okolních obcích. A mohlo by to zalepit pusu sdružení VRTáci, co jsou z tohoto regionu…Zatím to má být spíše údržbová základna, ale udělat sjezd by jít mělo + napojení na lokálku. Jediný problém je hustota obyvatel, ale na druhou stranu, když tam bude stanice VRT, tak do 20-ti let tam bude lidí mnohem více v okolí cca 10 km a ceny nemovitostí jsou tady poloviční oproti Polabí…a většina novousedlíků by měla vazbu na Prahu. To samý bude i u Roudnice, už jen to, že se tam… Číst vice »

Robin

Vrtáci by si měli smířit s tím, že svůj boj proti VRT prohráli. Nejen že nedokázali zastavit výstavbu v ČR, ale nedokázali ani zatlačit na změnu trasování VRT. V tuhle chvíli by měli přejít z role rebelů do pozice vyjednávačů a získat ze stavby VRT co nejvíce benefitů – třeba terminál v Pučerech.

XB-1

Ty břídilové si ani nevšimli, že už se staví 🙂

NightmareFreddy

Když to půjde dobře, tak každé dva roky se to o rok posune, takže 2032 by se mohlo začít… tedy pokud na to stát sežene penízky 🙂

Jan Schmidt

A probůh, co na tom chtějí 5 let projektovat?

Litovel

DUR a DSP včetně soutěžení zhotovitele DSP a soutěž na zhotovitele stavby. Je potřeba taky pořešit, vykoupit pozemky.

Jan P.

Práce na DÚR (projektování) bude trvat 14 měsíců. Máte to uvedené i v samotném článku, tak čtěte důkladněji proboha, nebo se zkuste zamyslet.

Jan Schmidt

Tak jinak, co chce SŽ do roku 2028 dělat?

PepaM

Tak po dokončení DÚR a dokumentace pro EIA logicky získávat územní rozhodnutí a kladné stanovisko EIA. Pak se bude soutěžit zhotovitel dokumentace pro stavební povolení, na základě níž se následně bude o to stavebko žádat, a po jeho získání se bude soutěžit zhotovitel.
Samozřejmě u takhle velké stavby je potřeba počítat s tím, že územko, EIA ani SP nebudou jen tak a určitě budou vznášeny námitky ze strany samospráv, spolků a občanů.

Jarda Š.

Ano, jen zpřesnění: stanovisko EIA je podkladem pro vydání ÚR, takže mu musí předcházet.

Jan Schmidt

Pane Sůro, námět na článek: srovnání, kolik stojí srovnatelná dokumentace u nás a v civilizované Evropě. Pokud DUR stojí půl miliardy, tak kolik bude stát DSP? Opravdu je to v zahraniční taky tak drahé?

Martin Jarath

Dost těžko se definuje srovnatelnost dokumentace.

Ale když chcete, podívejte se na cenu PD na VRT v Polsku:
https://zdopravy.cz/varsava-lodz-za-45-minut-polsko-zacina-projektovat-prvni-vysokorychlostni-trat-133460/

Cena tam bohužel uvedena není, nicméně se dá dohledat a je výrazně vyšší. (Jen někdo musí někdo definovat onu srovnatelnost.)

Jakub

Pokud vím, tak Polaci nemaji DUR a DSP, ale sloučenou dokumentaci. Ale zase mohout mít nektere pruzkumy mimo hlavni smlouvu, což má i SŽ, i když zcela minimálně. DB to zase maji tak, že maji nekolik samostatnych SoD na dokumentaci/ průzkumy a jen manažera (firmu), co to dá vsechno dohromady. Prostě se to porovnává velmi obtížně mezi státy.

Jan Schmidt

Polsko nepovažuji za nejlepší etalon ke srovnávání

Martin Jarath

Souhlasím, že polský přístup k lecčemu se mi nelíbí, ale bohužel o lepší možnosti srovnání aktuálně nevím. Respektive ne tak snadno doheldatelném. Ale samotného by mě to docela zajímalo.

Jan Schmidt

Proč je ve sdružení SUDOP Praha, který za sebou nemá jedinou naprojektovanou VRTku? Tu zakázku by zvládl kterýkoliv evropsky významný projektant i bez SUDOPu. Důvod by mě zajímal.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

SUDOP musí být u každého projektu, to jinak nejde!

David

Řekl bych, že v tom bude hrát roli ČAKIT.

Jan Schmidt

Akorát ČKAIT tady mají i lidé mimo SUDOP. Ale to se asi nechce?

David

Ano, nicméně to byla ČAKIT, kdo Egis Rail odebrala „akreditaci“. https://zdopravy.cz/egis-rail-trat-do-prerova-projektovat-nebude-i-kdyz-boduje-u-soudu-2881/

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

On i ten rok 28 je na Dobrou Správu velice optimistický…

Pavel

Dotčené území je relativně řídce osídlené. Takže by se projekt mohl o něco rychleji posouvat vpřed. Jen jestli nebudou chtít v Předbořících zastávku, nahoře VRT, dole lokálka na Sázavu 🙂

Daniel

Skvělá zpráva, teďka bych se tedy přesunul k otázce financování nejenom toho úseku, protože čerpat na to prostředky z SFDI je utopie a obávám se, že stejně tak z fondů EU (tady jediná šance je podojit Němce u RS4). Budeme rádi, když ufinancujeme ramena Brno-Přerov, Plzeň-Furth…

Bobek

Jako příprava potenciálu pro dojení se dělala revize TEN-T sítě.

Dušan

Revize TEN-T stále není ještě dokončena – to bude ještě na dlouho, zatím probíhá první čtení na Evropské radě – návrh viz níže:
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-15664-2022-INIT/en/pdf

XB-1

Nevím jestli bych to nazval první čtení – skoro rok projednávání na Radě. Otázka co ještě zásadního se tam dá rozvrtat a rozvrtáno dosud nebylo.

Dušan

Vycházím z toho, co se lze dočíst zde – viz níže:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/HIS/?uri=COM:2021:812:FIN

Dušan

Něco k tomu financování: Správa železnic, státní organizace uzavřela dne 08.08.2022 smlouvu s PricewaterhouseCoopers Česká republika, s.r.o. v hodnotě 2 988 000,00 CZK bez DPH – předmět díla: Předmětem díla je posouzení a rozpracování variant možných modelů financování výstavby železniční vysokorychlostní sítě v České republice (VRT). Zhotovitel bude odpovědný za oponenturu a návrh úprav u dosud zpracovaného materiálu k financování z národních zdrojů a programů EU. Dílo zahrnuje posouzení možností nedotačních zdrojů na financování předmětné infrastruktury. V rámci tohoto posouzení bude provedena rešerše zahraničních přístupů, posouzena jejich aplikovatelnost na prostředí EU a ČR a zhodnocena výhodnost s přihlédnutím na specifika… Číst vice »

Jakub

Dotace budou vhodný tak na přípravu, to se celkem daří získat, u staveb nejspíš na Krusnohorsky tunel a něco malo u Prahy, nejakou menší část. A jestli vubec, protože jedna takova stavba by vycerpala rozpocet OPD/ CEF na celou sedmiletku…no a časem zbohatneme a dotace už skoro nebudou nebo budou nižší.

Tomáš Záruba

Ohledně těch termínů bych to viděl smířlivě. Nezapomeňme, že ty původní vznikly ještě za Babiše metodou „prostě to bude za 3 roky nebo vás všechny vyrazím“ a nějak se povedlo uprosit tuším 2025. Takže pár let navíc je prostě nějaké přiznání reality ve chvíli, kdy „už se to smí“. Horší by byly další odklady prvních úseků někam do roku 2029 a dále, to už by pak asi opravdu spadalo mezi „zdržovačky / nestíhání“.

Jarda

nevím o tom že by babiš vládl od 80tých let, ten sen o rychlovlaku (existoval i dokument) je dlouhodobý, jen se o tom sní a mluví, a stále nic nemáme a mít nebudeme, stačí když se můžeme jezdit kochat za hranice. Nevěřím tomu, že bych se někdy něčeho jako vrt dožil.

Y.K.

Jestli myslíte ten starý dokument, tak ten nebyl o VRT v ČR, ale o řadě 680. Skutečné spuštění příprav VRT je otázka posledních let, do té doby se o tom jen tak akademicky mluvilo.

Tomáš Záruba

Je třeba zásadně rozlišovat dvě různá období:

1) „Boj o prosazení myšlenky jako takové“ cca od poloviny 80. let s faktickou přestávkou na přelomu tisíciletí

2) Fáze od přijetí rozhodnutí, že „stát do toho tedy půjde“. To je pár posledních let.

Fáze (1) je naštěstí úspěšně ukončena (přinejmenším pro RS 1+2+4), takže pro nějaké předpovědi dalšího vývoje je třeba extrapolovat jen ty poslední roky.

kodl

Clanek z roku 2028:
Správa železnic posunula termín očekávaného zahájení stavby na rok 2038..

Jarda

však se to odkladá nekde od 80tých let nebo jak dlouho, pamatuju dokument „sen o rychlovklaku“ Zatímco okolní země jej již mají, my stále nemáme nic, jen sny. Vypadá to že to snem i zůstane.

Twix

To jste si popletl VRT s pendolinem, které bylo určené pro rychlejší dopravu na konvenčních tratích. Od 80. let se tady stavbou VRT opravdu vážně nikdo nezabýval, ani okolo roku 2000 to vůbec nebylo téma ani v politice, natož aby se třeba něco projektovalo. To se děje až právě teď a Vy jste si z toho nejspíš nějakým způsobem odvodil že žádné VRT zaručeně nevzniknou.

Martin Peterka

Vy optimisto!

Miloslav

Proč zase odklad o rok?

Vojtěch

Žádný odklad není. Autor udělal nejhorší verzi clickbaitu.

David (Komi)

On sice odklad zahájení stavby opravdu o rok je, na druhou stranu se však musím zastat těch lidí, kteří tvrdí, že odklad není. Protože faktem je, že Správa Železnic již měla termín zahájení na rok 2028 na svém webu již několik měsíců – rovnou 7 měsíců minimálně. Respektive termín zahájení stavby roku 2028 měla SŽ na svém webu již minimálně 24.5.2022. A na základě tak staré informace je pak dosti zavádějící o půl roku později uvádět, že se termín zahájení stavby posunul o celý rok. Jak to vím? Jednoduše. Když umíte, a znáte, tak je internet dosti magické místo… xD… Číst vice »

David (Komi)

Samozřejmě, souhlasím, že slovo „clickbait“ je zde použito dost nevhodně a asi i docela mimo. Ale zase musíte pochopit i tu druhou stranu mince. xD
Já se nesnažím obhajovat pna Vojtěcha, to jasný mínus, stylem, jakým to napsal, ale spíše se zastávám těch ostatních v komentářích, no.

Určitý diplomatický nadhled se zde pak hodí. Z článku se totiž ona informace fakt chápe špatně – působí to, jako kdyby k tomu odkladu došlo nyní, i třeba na základě této zakázky, čemuž tak ovšem není.

David (Komi)

Mimochodem pro netrpělivé. Nebojte, on odkaz funguje, a načte se. Jen musíte chvíli počkat. Nevím (zatím jsem dosud nestudoval), jak přesně tamní web funguje, ale hádám, že to nebude nic nenáročného, a zkrátka trvá, než se celý web, který už není aktuální, načte.

Pražec

Klídek, Vojtěch přeci není žádný troll, natož pak kreatura. Tyto funkce zde zastávají jiní.

Mimochodem, velmi si cením toho, že se tu plusy/mínusy dávají za názor, nikoli za nick (teda až na jednu výjimku). Taky sem tam napíšu kravinu a dostanu zaslouženou čočku. Ale hrozit rovnou banánem?

Marek Hrdina

Ano jistě, klasická taktika Dobré správy, kterou provozuje celou poslední dekádu: Vycucán si z prstu hausnumero roku zahájení stavby, které pak každý rok jednoduše posunu. Na trati Brno – Přerov či Domažlice – Plzeň by mohli vyprávět.

Hlavně ale, že budeme mít v Horní Tamcochodíchcípatpes opravenou nevyužívanou nádražní budovu.

Martin Peterka

Ano, tyto odklady SŽ se bohužel počítají už na desetiletí. K těm Vámi uvedeným stavbám bych přidal např. ještě Otrokovice – Vizovice, jednotlivé úseky tratě Praha – Kladno, nebo opravu nádraží v Mladé Boleslavi.

David

Tak tak, Siemens může vyhrát zakázku na české železnici jen v konsorciu se Škodou a Egis může vyhrát jen v konsorciu se Sudopem. Český monopolní rybníček si na železnici vypustit nenecháme.

Jan Schmidt

Tak někdo tam zábradlí nakresit musí, ne?

V.P.

Tak nevím, zda se jedná o úsek Poříčany – Běchovice – viz text posledního odstavce 1. článku:
„Správa železnic vypsala soutěž již v prosinci 2021, výběr zhotovitele trvá přes rok. Rozsahem je úsek Poříčany – Běchovice největším ze všech připravovaných částí vysokorychlostních tratí v Česku.“
nebo o úsek Poříčany – Světlá nad Sázavou.
Zřejmě se autor článku spletl.
Děkuji za reakci.
Jinak děkuji za další zajímavé info.

Jarda

tak uvidíme, zdali najdou místo, kde trať postavit, kolik územních plánů se bude muset změnit? Nebo se přestaví nějaké současné koridory na „vrt“?

Pat

A kdepa byste ty koridory ve Světlé nad Sázavou prosimvás hledal? Místo na to je v Zásadách Územního rozvoje Středočeského kraje. Jste zamrznutí v čase, že se takhle jeste ptáte?

David (Komi)

Ach jo.. Pane Jardo.. 😀 😀
Vždyť ono umístění trati VRT je už víceméně +- s určitou odchylkou několika set metrů (plácám, dejme tomu), kdy se mohou tvořit ještě různé varianty trasovaní kvůli obcím, dané. Teď se bude „jen“ vše více upřesňovat a zasazovat do terénu. Bohužel, je to běh na dlouhou trať, ale asi to ani jinak nejde.
A ne, žádné koridory se na „VRT“ přestavovat nebudou. To nebojte. Skrz Jihlavu, Světlou nad Sázavou ani není jak.

Daniel Jablonecký

VRT = běh na dlouhou trať. Kouzlo češtiny 😉

Radim

VRT = Velmi Rozporuplná Tragédie 🙂