Železnice Železniční průmysl

Alstom prohrál spor o podmínky soutěže na nové vlaky Českých drah

Elektrická jednotka Coradia Continetal od Alstomu. Foto: Alstom
Elektrická jednotka Coradia Continetal od Alstomu. Foto: Alstom

Společnost Alstom neuspěla se stížností na soutěž Českých drah na nové elektrické jednotky. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) její návrh definitivně zamítl.

ÚOHS dnes zamítnutí rozkladu předsedou Petrem Rafajem potvrdil v tiskové zprávě. Jde o zakázku na rámcovou smlouvu pro elektrické jednotky pro regionální dopravu EMU160. Nepravomocně rozhodl ÚOHS již v září.  Skončilo tak i předběžné opatření, které zakazovalo Českým drahám pokračovat v zakázce.

Úřad návrh společnosti Alstom Transport Deutschland GmbH zamítl, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření. Úřad v prvostupňovém rozhodnutí pochybení zadavatele v navrhovatelem namítaném nezákonném nastavení zadávacích podmínek, týkajícím se zejména absence minimálního plnění, dodacích termínů, platebních podmínek či absence limitace záruční doby a odpovědnosti za škodu způsobenou třetím osobám, neshledal,“ uvedl ÚOHS v tiskové zprávě.

Alstom napadal soutěž na rámcovou smlouvu na až 50 elektrických jednotek za 6,4 miliardy korun. V zadávací dokumentaci dráhy uvedly předpoklad (nikoliv závazek), že v první várce odeberou deset jednotek. Vlaky mají být jednopodlažní, částečně nízkopodlažní a s kapacitou 140 míst. Podobné argumenty proti jiné soutěži ČD měla i společnost Bombardier.

Námitky mířily například proti délce dodacích lhůt nebo i skutečnosti, že České dráhy nemusí nakonec odebrat jediný vlak. Alstom je další firmou, která upozornila, že soutěže Českých drah na elektrické jednotky zvýhodňují Škodu Transportation. „Smluvní podmínky svým nastavením bezdůvodně znevýhodňují zahraniční dodavatele.“ uvedl Alstom. Naráží na to, že jednotky RegioPanter a InterPanter jsou už na českém trhu schválené, zatímco například jednotky od Alstomu či Bombardieru ne. Požadují proto delší dodací dobu, než 25 měsíců.

České dráhy vysvětlují to, že nemohou specifikovat alespoň minimální objem vlaků, které si objednají tím, že stále jednají s kraji. „Zadavatel předpokládá, že v časovém horizontu následujících cca 27 – 60 měsíců bude potřebovat až několik desítek elektrických jednotek, které jsou předmětem veřejné zakázky, přesný počet ani termín však nedokáže stanovit, neboť tyto skutečnosti závisí na rozhodnutí krajů, které zadavatel není schopen ovlivnit. Zadavatel dále konstatuje, že jedná v souladu se zásadami účelnosti, hospodárnosti a efektivity, a tudíž na sebe nemůže vzít závazek spočívající v nakoupení jednotek, pro které by neměl upotřebení,“ uvedly ČD ve vyjádření pro antimonopolní úřad.

Ve hře o dodávku vlaků jsou tři firmy: kromě Škody také Siemens a španělský CAF. I proto České dráhy tvrdí, že nikoho nediskriminují, když se přihlásili i jiní zájemci.

Podle Rafaje je navrhovatel povinen konkretizovat důvody, pro které je přesvědčen, že je napadený úkon či postup zadavatele nezákonný. „Prosté označení nezákonného úkonu, bez specifikace toho, v čem tvrzená nezákonnost spočívá, ve svém důsledku neumožňuje řádný přezkum. Je na navrhovateli, aby dostatečně specifikoval důvody, pro které usuzuje na nezákonnost postupu zadavatele,“ řekl Rafaj.

Šéf Alstomu v České republice Jiří Filip nechtěl verdikt komentovat, podle jeho slov se poradí o dalším postupu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Poněkud nepovedený vstup Alstomu do sporu, to se mu nevyplatí.

petr.r
Host
petr.r

já kdybych byl manažérem v alstomu, tak bych dal stopku v dodávkách náhradních dílů pro pendolína čd.

Pražák
Host
Pražák

Ani jedno se naštěstí nikdy nestane.

Vbb
Host
Vbb

A kdybych já byl čerstvým absolventem plzeňských práv s ještě neoschlým razítkem na diplomu, tak bych klidně zastupoval firmu, která by vás zažalovala za neplnění smluv.
Nebo si myslíte, že dodávky ND jsou zajišťovány pouze modlitbami podnikového kaplana ČD v kapličce na Pobřeží?

Jiřík
Host
Jiřík

Tak určitě. Jenže zaprvé existuje smlouva a za druhé takový Bombardier může být vůbec rád, že ho po těch posledních debaklech vůbec pouštějí do soutěží

Michal
Host
Michal

Proč už se vlastně nevyrábí elefanty? Podle mě nejlepší elektrická jednotka po zabotlamech :-).

petr.r
Host
petr.r

škoda je vyrábí dvousystémové přeci.

Apollo17
Host
Apollo17

Nevyrábí se,protože nesplňuje požadavky TSI .Navíc je to zastaralá konstrukce z poloviny 90.let minulého století.Ale nějakého nástupce na platformě NIM Expresů by Škodovka asi uklohnila.

Jiřík
Host
Jiřík

Tak uklohnila – jen pokud by nevadilo zákazníkům na ty vlaky čekat 3 roky

Jiřík
Host
Jiřík

Protože mají svůj skvělý, nový, naprosto neprodejný push-pull pro DB

MildaIV
Host
MildaIV

Problém začíná už tím, že se EU zatím moc nepodařilo sjednotit železniční trh. Až bude stačit pro jakékoliv vozidlo jediné evropské razítko, pak bude mnohem větší konkurence ve výběrových řízeních a firmy jako Škoda transportation zmizí z trhu. Čím méně národních specifik, tím lépe pro železnici, cestující i daňové poplatníky.

Jen tak
Host
Jen tak

Jednotne razitko pro drazni dopravu je … hudba hodne vzdalene budoucnosti.

Infrastruktura je v jednotlivych zemich natolik odlisna, ze “jedno tazitko” je technicky vyloucene.

Robert
Host
Robert

Nějak nechápu nářek, že konkurenti mají produkt pro ČR schválený a oni ne a proto potřebují delší čas. Tak co třeba je nechat schválit předem…Do takového „rizika“ se jim evidentně nechce…proč by tedy dopravce měl čekat na schálení.

Michal
Host
Michal

Když se podíváte na podmínky rozstřelů, tak se šibeniční lhůtou dodání jsou v tom tentokrát ČD nevinně. Prostě takové lhůty nastavily kraje. Jestli by někde kraje přistoupily na přechodné období, nešlo v době vypisování VŘ odhadnout. To, že další dopravci nebudou mít zájem, také nešlo předpovědět. Teď už podmínky VŘ změnit nejdou, to by se muselo znovu na začátek.
Ve hře jsou i Siemens a CAF, takže ještě je šance, že příštích 10 let se nebudou kupovat jen pantery. Navíc Ťok je proti Škodě (minimálně 380) a má ve vedení ČD svoje lidi.

Kubrt
Host
Kubrt

Proběhlé rozstřely a ona diskutovaná rámcová smlouva jsou dvě mimoběžná témata; smlouva, resp. její plnění, se bude týkat až – doufejme že normálně vysoutěžených – výkonů, které budou nabíhat později než ty „rozstřelové“. Věta o „probíhajících jednáních s kraji“ je zase jen mlžení.

Michal
Host
Michal

Jaké budoucí výkony máte na mysli? Všechny smlouvy s kraji končí v r. 2019. Zkuste přečíst https://zdopravy.cz/cd-vypsaly-dalsi-miliardovou-soutez-hleda-50-elektrickych-jednotek-pro-kraje-11012/

Kubrt
Host
Kubrt

Ta soutěž byla vypsána v srpnu 2018 a nikdo tudíž nemohl předpokládat a nepředpokládal, že ty vlaky začnou jezdit v prosinci 2019. Část „krajských“ výkonů prošla rozstřelama, v jejichž rámci ČD o žádné stávající výkony v elektrické trakci nepřišly. Výkony ČD v elektrické trakci, dosud jezdící na základě smluv s kraji, které letos končí, budou zadány přímo ČD, protože není jiný dopravce, který by je byl schopen od 2020 převzít. A v následujících letech se (snad) rozjedou normální soutěže, s normálními lhůtami, kde se budou soutěžit všechny osobní vlaky, neprošlé dosud soutěží ani rozstřelem. Tam budou i ČD soutěžit a… Číst vice »

MartinM
Host
MartinM

Tak jedna věc je jestli ty výkony ČD obhájí a druhá jestli tam kraje budou chtít platit nové jednotky.

rum
Host
rum

Tak na druhou stranu, ono je zase logické mít pokud možno vozidla stejné modelové řady. Kdyby kolem Prahy na Beroun jezdily Cityelefanty, na Kolín Twindexxy a na Benešov něco od Stadleru, tak by to rozumné moc nebylo (komplikace pro strojvedoucí, dílny, nutnost větších záloh,…)

Kubrt
Host
Kubrt

Však ano, proto ČD vypisují rámcovou smlouvu na až 50 kusů, což už je nějaký rozumný počet. Kupovat dalších 10 let jen a pouze pantery, protože už nějaké máme, taky není šťastné řešení. Já osobně s panterama žádný problém nemám (ani s nima systematicky nejezdím :-)), ale nesjem přesvědčen, že nic lepšího není k mání.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Investovat do přípravy dodávky jednopodlažních jednotek bez záruky minimálního odběru, aby nakonec České dráhy daly logicky přednost dvoupodlažním, to je samozřejmě na pováženou. I když někteří dodavatelé to jistě za patřičně vyšší cenu risknou.

Kubrt
Host
Kubrt

Jak „logicky přednost dvoupodlažním“? ČD určitě jednopodlažní elektrické jednotky kupovat budou a dát do rámcové smlouvy závazný odběr 10 kusů (třeba v nějaké očesané verzi bez infosystému apod) by pro ně žádné riziko nepředstavovalo. Vývoj posledních měsíců ukazuje, že fakt nehrozí, že by u ČD už nikdo neobjednal ani ťuk a všechny objednávky by získali „soukromníci“. Je to opravdu jen cesta k upřednostnění (patologicky) „osvědčeného“ dodavatele.

Nosek Martin
Host
Nosek Martin

„fakt nehrozí, že by u ČD už nikdo neobjednal ani ťuk“

Jo, jenže hrozí, že nikdo nebude chtít nové vlaky. Viz Pardubický kraj, se stávajícím množstvím vlkm, 810 a Byméčky na večné časy :-/

Apollo17
Host
Apollo17

„Vývoj posledních měsíců ukazuje“
Jenže to výběrové řízení se zadávalo někdy před rokem,kdy vývoj posledních měsíců nebyl znám.

Kubrt
Host
Kubrt

Vypisovalo se to v srpnu, OK – dnešní situace známa nebyla, ale – fakt si někdo tehdy myslel, že by ČD neuhájily výkony ani pro těch třeba 10 souprav? Nevěřím.

Apollo17
Host
Apollo17

Jenže ty uhájené výkony musí někdo zaplatit.A platba je velmi závislá na tom,zda tam budou jezdit ojeté soupravy,nebo nové vlaky.A bohužel objednavatelé u nás chtějí „ušetřit“ a objednávají jeté soupravy.Tak se můžeme těšit na kvantum vyřazovaných motoráků z Německa (jeté Linty,Desira,Regiosprintery,Stadlery,628).V této situaci kupovat nové vlaky,které budou pro objednatelé drahé je riziko.

Kubrt
Host
Kubrt

Možná jsem naivní, ale já věřím, že „otvírání trhu“ v objednávané dopravě vede k tomu, že kraje/MD se začínají více zajímat o to, co za své peníze dostávají za službu a následně začnou víc přemýšlet, co a za kolik si vlastně kupují a alespoň někteří objednavatelé se rozhodnou jít cestou moderních vlaků, byť samozřejmě dražších než 242+nBymee.

vendelín
Host
vendelín

Mistře Jene proč tam máte tuto poasíž 2x??

Alstom je další firmou, která upozornila, že soutěže Českých drah na elektrické jednotky zvýhodňují Škodu Transportation. „Smluvní podmínky svým nastavením bezdůvodně znevýhodňují zahraniční dodavatele,“ uvedl Alstom. Naráží na to, že jednotky RegioPanter a InterPanter od Škody jsou už na českém trhu schválené, zatímco například jednotky od Alstomu či Bombardieru ne. Požadují proto delší dodací dobu, než 25 měsíců.

vendelín
Host
vendelín

opravuji „pasáž“

Nosek Martin
Host
Nosek Martin

Tři odstavce jsou tam dvakrát, to to opravdu nejde nejdříve pořádně přečíst? 🙁

Partneři



CSCARGO
RSD