lot
Autobusy Cestovní ruch

Zájezdovým dopravcům ubývají podzimní zakázky, firmám docházejí peníze

Autobus Setra společnosti Nobless Line pro linku do Švýcarska. Foto: Nobless Line
Autobus Setra společnosti Nobless Line pro linku do Švýcarska. Foto: Nobless Line

Zájezdovým dopravcům, z nichž většina nyní řeší kvůli krizi existenční problémy, začínají ve velkém ubývat podzimní zakázky. Důvodem je nejistá epidemiologická situace a také nedostatečné finanční rezervy podniků. Většina firem má finanční rezervy pouze do konce roku, část z nich končí už nyní. Dnes o tom informovala iniciativa Za autobusy. Dopravci proto znovu žádají stát o podporu.

V Česku krize zasáhla kolem 2000 zájezdových dopravců provozujících dohromady asi 9000 autobusů. Během krize firmy přišly o téměř veškeré své tržby. Během léta sice podnikání mírně oživily zhruba na pětinu původních tržeb, podle odhadů se ovšem situace v příštích měsících výrazněji nezmění.

„Už nyní nám chodí storna od firem, které jsme měli dopravovat například na teambuildingy. Všichni se bojí, že opět přijdou opatření a nebude možné vyjet, tak akce preventivně ruší. Rozhodly se tak i opravdu velké společnosti. To jsou špatné zprávy ne pouze pro jednoho dopravce, ale pro více firem napříč kraji,“ uvedl zakladatel iniciativy Jiří Vlasák.

Upozornil na to, že individuální turistika funguje, problémy jsou však u společných hromadných akcí, protože organizátoři nechtějí riskovat případné finanční ztráty. Dopravci tak stále častěji dostávají zprávy o rušení školních akcí, výletů, exkurzí a dalších podzimních cest.

Zájezdová doprava tak patří k nejvíce postižených oborům z koronavirové krize. Nepomohlo přitom ani prázdninové období, ke kterému se firmy původně upínaly. Situace tak ještě více prohloubí problémy autobusových dopravců. V červnu skoro 90 procent z nich v průzkumu uvedlo, že jim aktuální finanční rezervy postačí maximálně na půl roku. Část z nich o ně přišla dokonce už během jarní koronavirové krize. Řada zejména menších firem proto podle iniciativy končí s podnikáním a vrací autobusy leasingovým společnostem. Mnoho firem proto řeší i problémy s dluhy, jejichž vyrovnání může trvat i několik let. Nepravidelná doprava navíc řešila problémy už před krizí.

Iniciativa proto žádá o pomoc stát, a to ideálně formou náhrad po vzoru státní pomoci ubytovacím zařízením. Zároveň dopravci chtějí zajistit úvěry pro zvládnutí nejhoršího období. Na státní pomoc podle iniciativy nyní nemají šanci dosáhnout. Další žádanou pomocí by mohla být úprava podmínek pro stanovení sazeb DPH a silniční daně. Stát by podle firem měl rozšířit také slevy pro studenty a důchodce i do zájezdové dopravy. Podle dopravců jsou zájezdové společnosti vládou opomíjeny a nedostaly žádnou formu pomoci.

Vláda zatím během krize rozhodla o odkladu a následně i snížení plateb silniční daně. Tříměsíční odklad platí i pro úhrady mýta. Upravit by se měla i spotřební daň na naftu.

ČTK

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
aldik

Firmy možná zkrachují, ale zrovna u řidičů bych se asi moc nebál že nesehnali novou práci.. těch je pořád nedostatek (v městské dopravě, kamionové nebo dočasně můžou rozvážet třeba i jen balíky pro PPL apod.). Aneb mediální COVIDová masáž pokračuje, lidi se bojí dál 😀 kdo ví kdy to skončí.

Olda

No…, jen drobnou poznámku k OSVČ jak zde bylo někde výše poznamenáno. Za rok 2018 byl daňový odvod OSVČ do státní pokladny okolo 7,8 mld. Kč (DAP podává sám a škála odpisových položek snižující vyměřovací základ je odvislá od umu účetní, i když zlatý časy jsou již také pryč, přesto…), od zaměstnanců (těm se se to strhává automaticky a nikdo se jich na nic neptá) ze závislé činnosti to bylo okolo 193 mld. Kč. OSVČ je cca 4x méně než zaměstnanců. Takže čísla k úvaze jsou dána… To jen ke zmínce o zvýhodnění OSVČ vůči ostatním v porovnáním ze zbytkem… Číst vice »

víta Klozík

Zavist je svina

Miloslav

zakázku ubývají i díky obnoveným opatřením státu – například podzimní zájezdy do divadel – nebudou, protože divadla buď hrát nezačnou, nebo omezeně, ale já bych na muzikál v roušce koukat nechtěl……
Fotbal a hokej si vybojoval výjimky, kultura má smůlu.

aldik

Jak rouška brání ve sledování představení v divadle? :O

jan

To je prostě důsledek toho, že je tady měkký přístup, nikdo nepoužívá eroušku, naprostá nedůvěra mezi nekovidioty a kovidioty (ignoranty všeho, roušek, karantény, nahlašování kontaktů, neizolace když mají respirační onemocnění). A část zákazníků si díky kovidiotům nechce do něčeho takového s kovidioty sednout.
Je to bohužel tak na 2 roky..

Miloslav

důsledek neschopnosti státu – kde je tzv. chytrá karanténa? Právě jsme se dozvěděli, že opatření typu roušky ve veřejné dopravě budou platit plošně – tedy např. i v okresech Sokolov, Jeseník – kde je celý jeden pozitivní občan

jan

chytrá karanténa je, jen ji češi nepoužívají

Alex

E roušku ať su stát strčí Burešovi do …. Do tohoto bordelu rozhodně nesvěřím svá data o trasování.

Jan Sova

No natahují, protože vidí, že vedle bába Merkel taky dotuje. Sice asi ne zájezdové dopravce, ale fabriky na auta ano. Samozřejmě to ráda schová za bonus při pořízení e-vozu.

Honza

Když je řeč o SRN, tak v tam schválili podporu 170 milionů € právě zájezdovým dopravcům v modelu kompenzace na zájezdový autobus 265€/den, kdy autobus nebyl vinou covid19 v provozu.

noerf

Na jedné straně se neustále mluví o nedostatku řidičů, k tomu zde do roku 2019 rostlo hospodářství a doprava byla vytížena na maximum. Nyní přišla propad zakázek. To je normální hospodářství, přežijí ti připravení.
Navíc máme segmenty zaměstnanecké dopravy, výlukové autobusy vlaků, vnitrostátní a mezinárodní dopravu, plus by šlo nějaký autobus využít v linkové dopravě. Příležitostí je, ale linková doprava má určitě nižší marži než zajezdová mezinárodní doprava. Navíc na hlavních tazích poměrně obsazený trh. Ale inovace se dá najít vždy.

1a1=11

A co takhle vozit lidi během výluk na železnici? Využitím této kapacity by se výrazně urychlily práce na některých opravovaných tratích.

Zájezdovey

To dělá třeba Gumdrop s Višňákem

Jenda

Nově často bývá podmínku výběrového řízení nízkopodlažní autobusy – a ty zájezdový dopravci nemívají. Navíc i o ty výluky už je boj, nemluvě o tom jak to bylo před tím. Někteří dopravci už dlouhodobě je prostě mají „dobře zmáknuté“ vzhledem k tomu, kolik se platí.

V. K.

Ať místo žebrání u státu jednají s leasingovkami o prodloužení splatnosti. Leasingovky logicky nechtějí autobusy zpět v okamžiku, kdy pro ně nemají žádné kupce, a tak zdravé firmy podrží. Ale pupnout daňového poplatníka je samozřejmě lehčí.

Jenda

A to se snad jako neděje?

Peeetr

„Mnoho firem proto řeší i problémy s dluhy, jejichž vyrovnání může trvat i několik let.“

Velmi zajímavá věta. Normálně běžné firmy při krachu na dluhy kašlou. Padá na mě z toho spíš pocit, že celé to sdružení lobuje hlavně za leasinkovky (spadající do upírsko-banksterského ranku), aby ty dostaly přez takto vynucené státní dotace zpět peníze, které narvaly do nesmyslného boomu tohoto odvětní luxusních autobusů v posledních letech.

Jiří Kocurek

A že jste jim to neproadil předloni, že přijde krize a luxusní autobusy povedou ke krachu. Že je nesmysl uspokojit poptávku.

Peeetr

Proti agentům leasinkovek a jejich bonusům (úplatkům) bych neměl nejmenší šanci. Proto je jen spravedlivé poslat podobné firmy do krachu a ty leasinkovky to nechat vyžrat.
Začínají nám tu svými spekulacemi extrémně škodlivě destabilizovat trh, nepoučili se ani tím předchozím lživým „pro všechny supervýhodným“ zavedením 1 ročních leasinků na osobáky.

švestka

Takže když chce u nás někdo podnikat (třeba v zájezdové dopravě), tak má buďto solit na dřevo nebo se na to vysrat a jít do kolbenky?
A pokud už může solit na dřevo, tak je podezřelý, protože mít peníze je vždycky podezřelé?
To už tady jednou bylo…

Peeetr

Když chce někdo začít podnikat, tak si má nejdřív zjistit, jestli je na trhu volné místo a po jeho službách dlouhodobá poptávka. Bohužel v Česku o tom začínající podnikatelé moc nepřemýšlí, protože do dnes většině k udržení stačilo, že je u nás extrémně velký rozdíl mezi zdaněním OSVČ a zaměstnanecké práce, jeden z největších na celém světě. Takže se zvládali udržet i jen touto neférovou daňovou výhodou, a tak nám tu vyrostl mnohem větší podíl „podnikatelů“ než je běžný průměr EU. Ovšem jiná věc je, když dnes naskakují do odvětví, kde nemusí konkurovat jen svým násobně více zdaněným zaměstnaneckým spoluobčanům,… Číst vice »

Švestka

Peníze se přece mají sypat maximálně do ČD a ne do žádného jiného odvětví dopravy, protože jsou státní a roztočí se při modrém mejdanu.

Erik

Švestko jděte se léčit.

Švestka

Pravda bolí? To se stává…

Jenda

Žádný boom luxusních autobusů tady není – mimo dopravců jako třeba Casia apod se běžně žádné extra luxusní autokary nekupují ve velkém. Maximálně někteří dopravci, co cílí na incomming. To, že se jedná o novou Setru 500 či Irizar hned neznamená, že jde o nějaký luxus. Prostě soudobý zájezdový autokar.

GPGP

Žádná podpora, tady není socialismus, kdy tato vláda konečně pochopí že dávat někomu umělou výživu je nesmysl. Ať to udělají jako v USA, předělej buss. case a dáme ti každý měsíc 30.000 na hlavu 🙂

Peeetr

No s USA bych to zbytečně nesrovnával, tamní systém je hodně jiný.
Pro nás v Česku, ale stačí i úplně obyčejné místní argumenty, že máme jednu z nejnižších nezaměstnaností na světě, tak nemá cenu kvůli zaměstnanosti zvláště nedostatkových autobusáků dotovat poměrně zbytečná odvětví, zvláště pokud se jedná o pro vůči Západu chudší Česko značně předimenzované velké množství luxusních vozů.

Peeetr

Ať si je prostě leasinkovky vezmou co nejrychleji zpět s zatím jen několikaměsíčním dluhem, a v zahraničních státech, kde to vyrábí, tamní továrny přejdou ze dvou směn na jednu. Případně můžou začít předělávat výrobu na perspektivnější elektrické linkové, tam jsou v EU dotace nezpochybnitelně jisté i do vzdálené budoucnosti.