dpp

Začínají práce na projektu, který přesune nádraží Veleslavín pod zem

Budoucí podoba nádraží Veleslavín, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba nádraží Veleslavín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Provoz elektrických vlaků na trati by měl být podle SŽ spuštěn nejprve v úseku Kladno – Praha-Veleslavín.

Správa železnic dokončila tendr na projektanty pro další úsek trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště. Zakázku na vypracování dokumentace pro společné povolení pro úsek Veleslavín (včetně) – Ruzyně (včetně) získalo sdružení Sudop Praha/Moravia Consult Olomouc s cenou 219 milionů korun. Cena předpokládaná byla 193 milionů korun.

Největší změnou v rámci stavby projde nádraží na Veleslavíně, jehož budoucí podoba vzešla z architektonické soutěže. Autory vítězného návrhu jsou Dalibor Hlaváček a Zuzana Kučerová z pražského studia idhea architekti.

Budoucí tvar budovy i její konstrukce jsou podle nich inspirovány rychlostí vlakové dopravy. Hlavním cílem architektů bylo zajistit provázanost nádraží s pěší, cyklistickou, veřejnou hromadnou a automobilovou dopravou. Koleje i nástupiště se přesunou pod zem, cestující mají získat pohodlnější přestup na metro. Zároveň zůstane zachována stávající budova.

Na úseku pak přibude nová zastávka Praha-Liboc, zmodernizovaná stanice Praha-Ruzyně se přesune na opačnou stranu Drnovské ulice. Vlaky výrazně zrychlí. Například v úseku, kde je dnes traťová rychlost 40 km/h, se zvýší na dvojnásobek.

Předpokládané náklady stavby dosahují téměř 10 miliard korun, práce by měly podle SŽ začít na konci roku 2026 a trvat tři roky.

Provoz elektrických vlaků na trati by měl být podle SŽ spuštěn nejprve v úseku Kladno – Praha-Veleslavín. Železnice na území Kladna už se modernizuje, tendr na stavbu 15 kilometrů Praha-Ruzyně (mimo) – Kladno (mimo) chce Správa železnic vypsat ještě letos.

Tunelový úsek z Veleslavína dále do centra se totiž potýká s neustále se zpožďující přípravou. Kompletní dokončení celého úseku z Prahy-Masarykova nádraží do Kladna včetně odbočky a zaokruhování s novou stanicí Praha-Letiště Václava Havla lze podle ministerstva dopravy očekávat po roce 2030. „Mimo jiné i z důvodu složitého projednávání průchodu prostorem Dejvic a realizací tunelu mezi stanicemi Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín,“ uvedlo nedávno ministerstvo.

Budoucí podoba nádraží Veleslavín, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba nádraží Veleslavín, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba nádraží Veleslavín, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba nádraží Veleslavín. Pramen: SŽ/idhea-architekti-dalibor-hlaváčekBudoucí podoba nádraží Praha-Veleslavín dle návrhu studia idhea architekti. Pramen: SŽ/IPR PrahaBudoucí podoba nádraží Praha-Veleslavín dle návrhu studia idhea architekti. Pramen: SŽ/IPR PrahaBudoucí podoba nádraží Praha-Veleslavín dle návrhu studia idhea architekti. Pramen: SŽDC/IPR PrahaBudoucí podoba nádraží Praha-Veleslavín dle návrhu studia idhea architekti. Pramen: SŽ/IPR PrahaBudoucí podoba nádraží Praha-Veleslavín dle návrhu studia idhea architekti. Pramen: SŽDC/IPR Praha
Tagy Nádraží Veleslavín Správa železnic trať na letiště Veleslavín (včetně) - Ruzyně (včetně)
95 komentářů