Začínají práce na projektu, který přesune nádraží Veleslavín pod zem
Budoucí podoba nádraží Veleslavín, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Provoz elektrických vlaků na trati by měl být podle SŽ spuštěn nejprve v úseku Kladno – Praha-Veleslavín.
A KDE JSOU TY TROLEJBUSY CO TAM LETOS V ROCE 2023 SNAD BUDOU ?
Teprve zacit vyrabet PD pro UR (a v tomto pripade uz sloucene UR+SP, protoze institut UR bude za chvili k nicemu…), to je hruznost.
Ach jo, clovek by doufal, ze aspon ty nejzakladnejsi veci uz ma investor vyresene a ono se teprve jde zacit kreslit. Aspon stav projednane PD pred podanim… ne. Nic.
Tak at se to kolegum projektantum aspon rychle datluje a klika v cadu, at aspon neco na tehle stavbe odsejpa.
A to se to připravuje jen 60 let!!!!!
Budete vědět, jaké kde budou rychlostníky? Masna – Kladno. Nikde jsem tuto informaci nenašel. Děkuji
V projektové dokumentaci je to určitě uvedene
Jen co si pamatuji, a asi se na tom nic nezměnilo – 60 – 80 km/h v úseku do Veleslavína. Možná ale, že v tom tunelu by to mohlo bý i 90, ale je otázkou, jestli by to mělo smysl. I R budou stavět jak v Dejvicích, tak ve Veleslavíně a to není ani 4 km. Od Veleslavína by už mělo být 80 a dále pak až 140. Ale protože se to stále mění, asi to už také tak platit nebude. Navíc by bylo potřeba změnit trasování – tedy novou trať na Unhhošť a dále pravým obloukem obsloužit nově Kyšice,… Číst vice »
Ta dvojnásobná rychlost v místě, kde bylo dříve 40 km/h, bude pro vlaky s naklápěcí skříní? 🙂
Ne, pro v130
Kdyby radši postavili střechu nad metro Veleslavín ! To byla hlava kdo to vymyslel !? Do metra v kaluzich 🫣 při dešti
Jako SŽ?
Když prší, jsou holt louže…
Celé metro je zastřešené, chybějící střecha nad posledními patnácti schody je nepodstatný detail.
Tomu se říká začít „včas“. U jedné z největších priorit teprve teď, když už se dva úseky trati Praha – Kladno staví, vysoutěžit projektanta. Projekt takového rozsahu se neudělá ani za den, ani za týden, ani za měsíc. Natož získat příslušná povolení. Je vidět, že harmonogram prezentovaný Správou železnic je jen vymyšlený a zcela nereálný cár papíru.
Jo mělo by se dát na vás a vykašlat se na to, jako doteď. Když už to není hotový tak se do dělat nemá!
Tady je to víc než fraška. Ale je to opět jen díky některým funkcionářům (v minulosti zejména ODS), kteří to zde chtěli zrušit, postavit v trase Veleslavínskou radiálu pro milovaná autíčka. Mám obavu, že to stále pokračuje a proto se to stále zdržuje, asi doufají, že se to ještě nepodaří. Ale Bubny a pokračování jsou již rozestavěné, takže asi se za dalších 30 let dočkáme. Já si ale nadále myslím, že ty tunely jsou zde vyhozené peníze a po povrchu se to dá udělat, aniž by to někdo v zástavbě a okolí poznal. Elektrický provoz a na odhlučněném svršku není… Číst vice »
„Budoucí tvar budovy i její konstrukce jsou podle nich inspirovány rychlostí vlakové dopravy.“ Já bych udělal budovu ve tvaru hlemýždě, jako že jsem se inspiroval rychlostí přípravy této důležité tratě… „Například v úseku, kde je dnes traťová rychlost 40 km/h, se zvýší na dvojnásobek.“ Wow, hustý. Takže až 80 km/hod. Je tu ještě někdo, kdo tomu pořád říká „rychlodráha“? 🙂 Jinak ty vizualizace… Co mi to jen připomíná? Něco jako stanice RER B Denfert Rocherau v Paříži? Tam je to myslím taky mírně v oblouku. Pohledový beton. Akorát tohle není tak zahloubené. Spousta pohledového betonu, aby to vypadalo trochu originálně,… Číst vice »
A jakou rychlost si myslíte, že najdete např. na vídeňské rychlodráze, odkud k nám ten výraz přišel?
To byla taková ironická narážka, která možná všem nebyla úplně zřejmá, pardon. 🙂 Já si tam od začátku, co jsem o těchto plánech četl, představuji normální CityElefanty, co jezdí i na jiných elektrifikovaných tratích kolem Prahy. Ty sice umí až 140 km/hod (jednou jsem s ním jel do Děčína a bylo to vedené jako rychlík), ale je jasné, že rozjet se na takovou rychlost taky chvíli trvá a pokud mezistaniční úseky budou krátké, takové rychlosti to dosahovat nebude. Ale to nevadí, i kdyby to dosáhlo třeba chvilkově té osmdesátky, bude to velký pokrok a určitě lepší, než se ploužit po… Číst vice »
Viz Tonda Blanik. Na letiste nepovede metro, ja tam chci rychlodrahu. Musi se tomu rikat rychlodraha, protoze to pak jakoby vypada, ze to je hrozne dobry a ze se vyplatilo na to ty desitky let cekat. Kdyby tam tehdy prodlouzili Acko… ale co uz.
Elefanty tam nikdy jezdit nebudou, neboť trať bude na střídavě napětí. Počítá se s pantery.
Rychlodráha je omyl, je to od počátku nesprávný výraz a pochází od těch, kteří o tom nic nevěděli a chtěli být „světoví“. A jen pro zajímavost, ten úsek Dejvice – Veleslavín ja stavěn na 80 km/h a dokonce se tam i tou rychlostí v minulostiobčas jezdilo, což zejména na tom spádu do Dejvic ve mně budilo docela hrůzu a říkal jsem si, jestli ten vlak vůbec brzdí.
Slovo rychlodráha je v ČR nijak neukotvený pojem. Linky S tam jezdit budou, pokud to budeme srovnávat s nejbližším okolím (jak píší i jiní).
Co si pod pojmem „rychlodráha“ představujete vy?
Blbý hlavně je, že si tu spousta lidí, ať už to jsou novináři či údajně fundovaní fanoušci dopravy pletou rychlodráhu a vysokorychlostní trať. Pamatuji, že jako rychlodráha se označovala například meziměstská tramvajová trať Most – Litvínov. Chápu tedy ten pojem ve spojitosti s tratí na letiště, která má být z principu příměstskou železnicí s vysokou četností vlaků i zastávek.
Tak i do Modřan je rychlodráha a jezdí se max 60…
samozřejmě, jako mezi Mostem a Litvínovem, je pouze tramvajová
Osvětu na ně! 🙂
Jestliže tam má všecko zastavovat, tak průjezd na vyšší rychlost nic navíc nepřinese.
PS: Jak rychle mají jezdit vlaky zastavující co 5 km nebo i častěji?
Při zastávkách po 5 km klidně 120-140 km/h. Ale tady budou zastávky po 1,5 km…
Ne všechno musí všude zastavovat …
Pro využití rychlosti na krátkou vzdálenost je pak podstatné, jaké trakční vlastnosti budou vlaky mít, pro srovnání metro má maximální rychlost taky 80 km/h.
Pokud by měl vlak svižný odpich jako tramvaj, tak není problém to na těch 80 rozjet.
… ovšem zároveň potřebuje mít zejména naopak i slušné brzdé vlastnosti, aby dokázal i z takové rychlosti zastavit na požadované krátké vzdálenosti!
To samozřejmě… a taky šikovnost fíry. S tramvají je to v běžném provozu z 50 km/h do zastavení u sloupku +/- 70-80 m s brzdou na 60-70%, abych měl ještě rezervu, u vlaku s ohledem na větší hmotnost a vyšší rychlost máme násobně delší vzdálenost. I tak je ale 80 km/h využitelných. Ale hlavně traťová rychlost 80 km/h ještě neznamená, že se na takovou rychlost musí vždycky rozjet, ale pojede i podle času. Větší poloměry jsou i přínosem pro životnost kolejnic v obloucích. Obecně nastavené zábrzdné vzdálenosti, na kterou musí zastavit i nejhůře bržděný vlak: 400 m – pro tratě… Číst vice »
Rychlodráha už se tomu neříká. Toto nešťastné pojmenování akorát způsobilo zbytečnou pozornost, obavy a odpor, vedoucí k dosud nekončícímu zdržení.
přesně je to aktuálně Modernizace tratě Praha – Kladno – viz https://www.spravazeleznic.cz/zeleznice-na-letiste
Nejde o žádnou rychlodráhu, ale o modernizaci a přestavbu celostátní tratě pro dálkovou i příměstskou dopravu. Pokud jde trasa zástavbou a jsou tam zastávky, tak ta 80ka je dostačující. Od Ruzyně už to má pak smysl změnit.
Nakonec ten můj vtip fakt zrealizují. Neuvěřitelný. A já si z nich jenom dělal srandu.
I blbý vtip v sobě může skrývat zajímavou myšlenku 😉
Jak se ten elektrický vlak dostane na Mas.n.? To se kvůli tomu budou muset kupovat bateriové jednotky?
Ano, je to jedna z možností. Bohužel. Většina vlaků (a všechny z Kladna) budou dlouho na Veleslavíně končit.
Tak snad se aspoň během té doby dostaví trať na letiště…
Cestující roztlačí a s kopce to pak pojede samo. No a nahoru stačí pár koní, kteří ve Veleslavíně si půjdou odpočinout do stáje.
Teleportem. Jestli ta příprava bude trvat ještě pár „již brzy“ jednotek, tak si myslím, že by to mohlo být i celkem reálné…
Teleport teleportující dva vagony: https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2018/08/effi300-2.jpg
Je ovšem otázkou, zda teleport může teleportovat elektrické jednotky po trati bez troleje, aniž by to někomu způsobilo újmu.
Ve městě, které má jedno z nejkrásnějch barevných meter na světě, kde je centum krásné barevné, se má postavit další hnusné šedivé betonové monstrum. Jako v Bubnech či na Smíchově.
Jsem opravdu zvědav, kdo se bude procházet po těch nazelenalých střechách, které, zdá se, nikam nevedou…
Je opravdu cílem, aby Praha upadla do nudnosti a ošklivosti jiných měst?
Nejde tu „architektonickou“ soutěž ještě zrušit a pozvat Kotase?
K pěkné barevnosti Prahy jistě přispívají také pěkně barevné provozovny thajských masáží.
Obzvlášť ty s happy endingem.
Dobrej trolling 👍 Pozvat Kotase 👹
Potrebujeme další hrůzu jako trať na Barrandov?
Raději tedy autobusem?
…. pokud se to povede, jednoznačně nejkrásnější pražské nádraží. Má to nápad.
O barvy se postarají aerosoloví umělci
Narážka na Kotase byla doufám jen provokace, ale musím souhlasit, že tady je to zastřešení se zelenými sjezdovkami samoúčelná blbost. Na povrchu by stačilo několik prosklených světlíků (cestující stejně budou čekat v suchu v tunelu) a park mohl být mezi tím v úrovni ulice, nebo mohl být nad kolejištěm nějaký komerční prostor s obchody.
Vlakem na letiště. Již brzy
SŽ konečně kopla do pedálů. Alespoň v projektech.
Projektem nezarmoutíš.
A pak se kopáč zeptal odkud kam a jak hluboko kopat. Byl to blbej kopáč, měl přece vědět sám od sebe, co se po něm chce vykopat.
„Kompletní dokončení celého úseku .. lze podle ministerstva dopravy očekávat po roce 2030.“
Dřív se říkalo ČSD = Času Dost, teď by mělo platit SŽ = již brzy za aspoň 10 let
Proč ČSD? Ta zkratka právě lépe sedí na ČD (stejně jako Čekej Dál, Časem Dojede). I když ty zrovna v tomhle případě s tím nemají až tak moc společného…
ČSD bylo čekej soudruhu dlouho. Pár let po revoluci se ten soudruh vypustil.
Vlaky VÝRAZNĚ zrychlí. Například v úseku, kde je dnes traťová rychlost 40 km/h, se zvýší na dvojnásobek.
A tomu se říká opravdová rychlodráha (80 km/h)
Tak přesně tohle mě napadlo … Rychlodráha s traťovkou 80 km/h. 🙄 V 21. století 😲
Ano, to je rychlodráha. Ve městě, městským prostředkem 80kmh. Stejně jako je rychlodrahou třeba tramvaj do Modřan. Protože na zastavovat po městě je to prostě dostatečné
Ano, říká. Zkuste se podívat do jiných evropských měst. Různé městské rychlodráhy jako S-Bahn nebo RER často mají nízké traťové rychlosti kolem 60-80 km/h tam, kde vedou na povrchu v husté městské zástavbě. Vyšší rychlosti mají obvykle mimo město nebo v okrajových částech, třeba v úseku Ruzyně – Kladno. Části tratí které vedou zcela pod zemí mají občas vyšší rychlosti i ve městě (v tunelu z Dejvic na Veleslavín to má být 120 km/h) ale třeba i nově postavený Crossrail má max. rychlost jen 100 km/h, vyšší rychlosti nedávají velký smysl vzhledem ke vzdálenosti zastávek ve městě. „Rychlodráhy“ s opravdu… Číst vice »
V Pardubicích se na „rychlodráze“ jezdí místy 70 km/h. 🙂
Jinak název „rychlodráha“ nemá v železniční dopravě žádné terminologické zakotvení (nic to neznamená), takže je to jen nějaký pozůstatek z minulosti pojmenovaných projektů.
Tak doufejme, že až se to za X let postaví, nezjistí se, že někdo zase zapomněl navrhnout eskalátory a tisíce cizinců nebudou mít jako jeden z prvních dojmů v Česku při přestupu na metro naprosté nepochopení, co se tady děje, jako je tomu od otevření Veleslavína dodnes.
Ty eskalátory nikdo nezapomnel navrhnout. Dominiku metra byla železnice v provozu. Jenže Bém a spol. potřebovali rychle utratit hodně peněz bez jakékoliv kontroly a dnes na jejich počínání (špatně trasovaná a extrémně drahá Blanka či prodloužení metra do Motola, které navždy zabilo možný rozvoj tras v tomto kvadrantu) ještě někteří nostalgicky vzpomínají🤷🏻♂️
Je zajímavé, že dokud jezdily ty tisíce cizinců z Dejvic, tak si nikdo na eskalátor ani nevzpomněl. A tady se na něj nezapomnělo, jen to byla nešikovně vymyšlená provizorně přestupní stanice na „tři čtyři roky“, než bude konečná na letišti. Jestli je tam něco špatně, tak ne chybějící eskalátor, ale chybějící výstup z vestibulu na tramvaj do centra.
= vlastně tedy spíš vstup do metra ze zastávky tramvaje do centra, protože tento směr pohybu cestujících bude logicky častější – zejména po brzdkém prodloužení tramvají z dosavadní konečné Divoká Šárka do nově budované konečné Sídliště Dědina!
Tak ten výstup k železnici na Veleslavíně dnes je hotový, zaslepený, proto se jede na povrch třemi eskalátory, z metra do podchodu dvěma, na vlak jedním.
Chápal bych, že tunel z Dejvic se zpozdí kvůli náročnosti stavby. Ale nechápu, že se zpožďuje kvůli povolením. Protesty lidí bych očekával spíše u povrchového úseku a nikoliv u podzemního, kde to nikoho nebude rušit.
Spoustě lidem se nelíbí, že se kvůli pár desítkám lidí, žijícím v blízkosti stávající dráhy vyžaduje extrémně drahé řešení. Kopat tunel aby nová kolej nevedla okolo kasáren, zahrádkářské kolonie, hřiště, sběrného dvora, přes dva domy (které by se musely zbourat), křovím okolo ulice nad Bořislavkou a nakonec brownfieldem okolo teplárny není vůbec opodstatněné. Kdyby tam byl alespoň nějaký ekonomický přínos, nějaké nové či výrazně rychlejší spojení, lepší průchodnost územím, atd., ale zde nic takového není. Tato investice se dělá pouze pro zhodnocení 36 rodinných domů, které jsou v bezprostřední blízkosti dráhy.
„lepší průchodnost územím“
To právě ten tunel zajistí. Dovedete si přesstavit závory na tramvajové trati ve městě? Ty vlaky tam budou jezdit zhruba stejně často, 40 minut z hodiny by byl přechod zavřený.
Však tam nikde nemusí být přejezdy. Teď jsou tam všehovšudy dva přejezdy pro auta a jeden pro pěší a není žádný problém je nahradit něčím mimoúrovňovým. P8 naprosto bez problémů, a P5 a P6 by se daly nahradit pojezdnou galerií. Jinak zrovna tahle dráha žádnou výraznou bariéru ve městě netvoří neb je tam hodně podchodů a podjezdů a jakýkoli výrazný development tam stejně zakazuje územní / metropolitní plán.
Jaké závory? Dnes jsou tam jen jedny ve Veleslavíně a to se dá také inteligentně řešit.
Které ani nejsou v takové blízkosti, aby to mohlo vadit, škodit. Prostě jsou asi moc mocní a jak je vidět, to u nás platí, je rozhodující. Doufám, že ale přeci jen se to ještě časem změní. Rozum snad zvítězí. Úspora by byla řádově v desítkách miliard!!! A termín výstavby by se také podstatně zkrátil. Takže podle našich předků – stihnout b y se to celé dalo do dvou roků.
Protesty “místních” vede bývali radní pro dopravu za ANO, mimochodem skalní autíčkář.
Znáte jméno, nebo aspoň .iniciály?
A co ta ODS z minulosti? Těch bylo poněkud více! Nejhorší ale je, že jejich argumenty jsou nesmyslné a pokud by se to opravdu technicky a podle norem řešilo, tak už je to pár desítek let projednané a bez problémů. Ta trať tam nejde ani zástavbou, je odstíněna třeba stavbami garáží, vzrostlou zelení a stavby jsou od tratě dost vzdáleny až asi na dvě budovy. Takže jsk jsem psal, hluk, emise tam vždy splní požadované normy, dokonce budou hluboko pod nimi. Ale šlechta je holt šlechta.
Jsem jel nedávno nočním autobusem z letiště, tam nějaká paní taky nadávala, že už dávno z letiště není nějaká lepší doprava (asi myslela kolejová), když jsem jí říkal, že to visí na nějakých místních, co jim vadí i tunel, tak mi řekla, že tam právě někde bydlí, že tunel v žádném případě a že prý jim hrníčky a skleničky ve vitrínkách a skříňkách poskakují už teď… A to tam žádný tunel ještě není. Tož tolik k těm místním.
Koupil si hospodu na rozcestí. Ale chodili mu tam lidi.
Ano, to je styl argumentace a vymytí mozků lidem. Otázkou vůbec je, proč jí skáčou hrníčky. Jestli to náhodou není kvůli silniční dopravě anebo třeba tím, že tam jezdily motorové lokomotivy ( nebo také životním stylem spolubydlících a spolunájemníků). Ale to už skoro není a nikdy při elektrické trakci nebude. Jenž to by SŽ i funkcionáři města měli umět vysvětlit a nakonec si i dupnout. U dálnic to umějí dobře.
Oni si také nestěžují lidi. ale ti, co spíš lidmi pohrdají a uplatňují jen své zájmy, názory a nápady.
Tady se parciální jednotky určitě něco najezdí…
Takže místo doplnění sloupů s trolejí nad jednokolejku budou vlaky vozit sady baterií? Proč?
Já si myslím, že vzhledem k řešení celé stavby ještě na jedno století se nakonec provizorně nad tou jednokolejkou udělá ta elektrika do doby definitivní výstavby. Nakonec se o tom už prý i mluvilo a finančně je to zanedbatelné. A i kdyby to tak zůstalo natrvalo, tak se také nic nestane. Ten jednokolejný úsek by po malých úpravách byl necelé 3 km. A z Dejvic do Buben je to obdobné, i když tady možná ta dvoukolejka bude až ke Spartě bez problémů.
Doufám, že tam bude nějaký autorský dozor toho studia, protože už úplně vidím jak to SUDOP naprojektuje tak, že štruc posune o 20m směrem na Kladno a ještě okolo toho hodí na každou stranu 20m zábradlí s odkazem na nějakou bizardní normu, kterou kromě Česka nikdo nemá.
Aha ta nic, koukám, že na vizualizaci v obr. 1 to narozdíl od obr 5. už přesně takhle vizualizuje i to studio, škoda. Štěstí že SŽ neprojektuje i tratě ve Švýcarsku, protože s tímhle přístupem by se jim ty 400m vlaky nevešly ani do Zurichu ani do Luzernu.
Co proti mně máte?
Flexu. 🙂
Zábradlí se přemnožilo, je třeba ho redukovat. Naši spoluobčané odlišné kultury a zvyklostí ovšem rádi přiloží kárku a ruku k dílu.
Bizarní! Žádné „d“ tam není, to si pletete možná s blizardem. Za trest napsat za domácí úkol 100× do sešitu správně. 🙂
Když na to narážíte, tak v té vizualizace neodpovídají 4. a 5. obrázek 1. na kterém je dynamické zarážedlo.
Já jen, aby nebyl někdo překvapen, že by se výsledek Kolejově – technicky) měl blížit tomu prvnímu obrázku.
Ta slepá kolej mne tam také poněkud zarazila, ale třeba tam budou koleje 3. A stále by mělo být zabezpečeno, aby zůstala možnost vlečky do teplárny pro budoucno. Vždy se to může hodit.
Přestupovat z metra na Veleslavíně namísto na bus nově na vlak moc komfortu a rychlosti navíc nepřinese
Počítá se s tím, že cestující na letiště/Kladno pojedou z centra již vlakem a ti, co pojedou metrem, to budou mít rovněž pohodlnější, protože vyjedou jen do mezipatra a pak se plynule dostanou na nové nástupiště (schody na Veleslavíně jsou dělány s tímto mezipatrem). Nějaké vlakové spoje budou ukončeny na Veleslavíně, na odstavné koleji, která je na vizualizaci, ale i to bude výrazné zlepšení dostupnosti oproti dnešku.
Veleslavín není jediné místo na přestup z metra. Spousta lidí, co dojede na Veleslavín, už po cestě nějaký přestup má (často mezi trasami metra) a ten si můžou ušetřit, když do toho vlaku nastoupí jinde…. B Masarykovo n., C Vltavská.
A pokud jedou tramvají, tak pohodlný přestup v rovině na Masarykově nádraží. Když máte zavazadla, tak něřešíte prioritně čas, ale to, jak co nejméně přenášet těžké kufry.
Proto také vlak musí jezdit do centra.