Začala modernizace trati mezi Karlštejnem a Berounem, vlaky budou jezdit po jedné koleji
Práce se podle Správy železnic obejdou bez úplného zastavení provozu, jízdní doba mezi Prahou a Plzní se ale prodlouží.
Správa železnic (SŽ) pokračuje v modernizaci koridoru podél řeky Berounky. Po úseku z pražského Smíchova do Radotína je na řadě část trati mezi Berounem (mimo) a Karlštejnem (mimo). V úterý se uskutečnilo slavnostní zahájení stavby.
Obnovou projde více než sedm kilometrů trati, práce v hodnotě 2,3 miliardy korun provede sdružení Swietelsky Rail a Elektrizace železnic Praha. V soutěži Správy železnic bylo jediným účastníkem, cena zakázky proti odhadované hodnotě stoupla o 43 %. Práce potrvají do roku 2026 a podle SŽ budou mít menší vliv na dopravu, než se původně očekávalo.
„Pozitivní zprávou pro cestující je, že se práce obejdou bez úplného přerušení provozu. Kolem pracovních míst bude navíc možné jezdit rychleji než dosud; namísto běžně používaných 50 km/h se díky zavedeným opatřením bude projíždět osmdesátkou. Tím se sníží dopady stavby na pravidelnost vlaků,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Většina prací se bude odehrávat za jednokolejného provozu. Ten bude probíhat letos od 9. prosince a prakticky po celý příští rok. Na jeho konci dojde ke zprovoznění výhybek nové odbočky Lom, díky čemuž se úseky s provozem po jedné koleji zkrátí na polovinu.
Práce na koridoru vlaky s příchodem nového jízdního řádu v prosinci zpomalí. Až dosud jezdí expresy z Prahy hlavního nádraží do Plzně 75 minut (77 minut při cestě z Plzně). Nově podle návrhu pojedou Západní expresy do Plzně 83 minut, z Plzně 82 minut.
Stavba zahrne rekonstrukci železničního spodku a svršku, výstavbu zmíněné odbočky Lom, úpravu nástupiště a přejezdu v obci Srbsko, mostů a propustků a modernizaci zabezpečovacího zařízení. Součástí plánů je také zajištění skalních svahů podél trati.
„Traťová rychlost se po aktivaci evropského zabezpečovače ETCS zvýší na 130 km/h. Vložení výhybek přibližně v polovině traťového úseku pak zajistí vyšší kapacitu trati a tím i pravidelnější provoz,“ uvedla Správa železnic. Do doby aktivace ETCS se bude nadále jezdit maximálně 100 km/h.
Řešený úsek je součástí trati Praha-Smíchov – Beroun, která patří k nejproblematičtějším v celé síti. Trať kapacitně nestačí a časté poruchy vedou ke kolapsům vlakové dopravy. V budoucnu by měl problém vyřešit tunel mezi Prahou a Berounem, do té doby chce ale Správa železnic postupně zmodernizovat stávající trať.