Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Začala miliardová přestavba Pačejova, stanice přestane brzdit jihozápadní rychlíky

Stanice Pačejov. Pramen: SŽDC/dokumentace EIA
Stanice Pačejov. Pramen: SŽDC/dokumentace EIA

Správa železniční dopravní cesty v úterý slavnostně zahájila velkou modernizaci stanice Pačejov na trati z Českých Budějovic do Plzně. Dokončení prací je naplánováno na červen 2021. Celkové investiční náklady stavby činí téměř 1,2 miliardu korun.

„Stanice přestane být pomyslnou brzdou na trati z Českých Budějovic do Plzně,“ uvedla SŽDC v oznámení na svých stránkách. Zhotovitelem stavby je sdružení firem Berger Bohemia, Porr, Colas CZ a AŽD Praha, které v tendru zvítězilo s cenou 898 milionů korun. Stavba má mírný skluz, v květnu při vyhlášení vítězů se počítalo s jejím dokončením do konce příštího roku.

Cílem stavby je odstranit propad rychlosti a zvýšit bezpečnost cestujících. Zatímco v navazujících traťových úsecích je traťová rychlost 90 km/h, ve stanici na hlavních kolejích je rychlost jen 60 km/h ve směru od Českých Budějovic a 65 km/h ve směru od Plzně. Zvýšit by se měla na 100 km/h.

Stanice dostane nová nástupiště s výškou 55 centimetrů nad temenem kolejnice, vznikne jedno boční a jedno ostrovní nástupiště s bezbariérovým přístupem. Nová vnější nástupiště s přístřešky dostane i nedaleká zastávka Kovčín.

Součástí stavby bude i výměna železničního spodku a svršku a rekonstrukce obou zhlaví v Pačejově. Výhybky dostanou elektrický ohřev, stanice bude vybavena novým zabezpečovacím zařízením a bude připravena na budoucí napojení na Centrální dispečerské pracoviště. Stávající výpravní budova bude upravena pro umístění technologických zařízení. Stavědla číslo 1 a 2 a tři zděné sklady budou zdemolovány. Podle dřívějších vyjádření SŽDC by měl být zachován po celou dobu stavby provoz alespoň na jedné koleji s výjimkou několika dnů.

Pačejov je jednou z mnoha staveb, kterými chtějí železničáři zkultivovat hlavní trať z jihu na západ Čech. Především chystají zdvojkolejnění zhruba 30 kilometrů z Plzně do Nepomuku a protažení trolejí až do centra Písku. Oba projekty koncem roku 2017 schválila centrální komise ministerstva dopravy. Železničáři aktuálně zpracovávají projektovou dokumentaci.

Pačejov leží na dvoukolejném úseku z Nepomuku do stanice Horažďovice předměstí. Na stejné trati je (kromě několika krátkých úseků) ještě dvoukolejný jihočeský úsek Číčenice – Zliv.

30
Diskuze

avatar
8 Komentáře
22 Reakce na komentáře
15 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
17 Autoři komentářů
LesanJiří KocurekMartinJosef Sandrlibor Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

Proc se mezi dvema krajskymi mesty jezdi jen 90-100 km/h?
To je konkurenceschopna rychlost oproti autu? Tedy i dojezdova doba?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Protože se to tak vždycky dělalo a modernizace nebyla potřeba. Stačilo zapíchat sloupy, elektrizací se trať přece zrychlí. Mno, do Zlína a Liberce nedorazily ani ty sloupy. A jinak teda: Samozřejmě, že není.

Lesan
Host
Lesan

Ano, bohužel je. Dvě hodiny rychlíkem i autem při běžném provozu. Silnice od Písku do Plzně je dost mizerná, samá vesnice, zatáčky, občas rychlejší rovinka. Použitelné autobusové spojení neexistuje.

libor
Host
libor

Proč třeba, když se počítá každá minuta jízdy rychlíku na 190 (191), se nezruší zastavení v Ražicích? S novým GVD jsou Sp Strakonice-Tábor, čas bych vycházel a taky se něco ušetří…hm?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Přípoje na osobák do Písku, především pro strakonické. Nicméně nebyl by problém udělat vazbu mezi Os Strakonice − Č.B. a osobákem Ražice − Písek.

Kubrt
Host
Kubrt

Existuje v rámci Plzeňského a Jihočeského kraje nějaká koncepce budoucího IDS? Aby se za pár let neukázalo, že třeba Kovčín (a X ještě více polních zastávek na trati 190) nebude osobními vlaky vůbec obsluhován a území pokryjí autobusy (dnes je tam bus spojení otřesné). Obávám se, že žádný plán na IDS v této oblasti neexistuje, což považuju za problém.

Lesan
Host
Lesan

Zrovna Kovčín je na tom ještě docela dobře, každé dvě hodiny jede Panter z/do Plzně. Horší je to s mezikrajským úsekem mezi Strakonicemi a Horažďovicemi-předměstím, kde jedou v pracovní dny jen 4 páry zastávkových vlaků.

Kubrt
Host
Kubrt

Jasně, chápu že v Kovčíně jsou za ten vlak rádi. Chtěl jsem vyjádřit, že každé modernizaci železniční tratě by mělo předcházet definování toho, co po té trati v budoucnu budeme chtít. A tomu by ještě měla předcházet koncepce dopravní obsluhy území – jak a čím budu dopravně obsluhovat danou oblast. Rád bych se mýlil, ale obávám se, že ani jeden z krajů, jichž se trať 190 „týká“, v tomto jasno nemá.

Twix
Host
Twix

Ano, například taková zastávka Droužkovice na nové přeložce u Chomutova by o tomto plánování mohla vyprávět…

libor
Host
libor

třeba na 190 Velký Bor se zruší a nahradí jinou zastávkou (tuším, že to bude Hora Lhota) a Mileč se přesune blíže k obci…

libor
Host
libor

jo a ještě na 190 (nově 191) se časem zruší Plzeň-Koterov a nahradí ji Plzeň-Slovany

Lesan
Host
Lesan

Stavba už běží pěkných pár měsíců. „Třetina“ (délkově; koleje od zhlaví až k jihovýchodnímu konci stavby) už je téměř hotová, nyní se kope ve stanici a příprava (patky pro sloupy TV) je i na severozápadní části ke Kovčínu.
Časová úspora po modernizaci bude poměrně malá, dokud se nebude pokračovat dál na obě strany – k Nepomuku i k Horažďovicím-předměstí. Trať tu má hodně oblouků, avšak i v současné stopě by se kompletní modernizací dala podstatně zvýšit rychlost. Provoz je na tomto dvojkolejném úseku malý, nebyl by problém to udělat bez větších výluk..

Lesan
Host
Lesan

Ještě malý dodatek – rekonstrukce Pačejova je důležitá, ale není to ten jediný hlavní problém mezi Plzní a Budějovicemi. Trať je stará a postupně se rozpadá v celé délce. Mezi Plzní a Nepomukem to bylo letos zas na pár let zakonzervováno, ale svezte se rychlíkem třeba kolem Katovic, Ražic..

Jan Sůra
Admin

Odkud máte info, že ty opravy mezi Plzní a Nepomukem jsou konzervované?

Lesan
Host
Lesan

Myslím to jako chvilkové „zakonzervování“ současného stavu, tedy že po opravách během nepřetržité výluky v září se na to nebude snad muset třeba rok-dva zas víc sahat. Kompletní přestavba trati na rychlost 160(?) za několik let snad stále platí, to jsem na mysli neměl.

Jan Sůra
Admin

OK, už si rozumíme, protože ta velká modernizace v plánech zatím je. Zda na ni budou peníze je věc druhá.

libor
Host
libor

jojo je to divočina, už od jara se kope a zde se píše, že „byla zahájena“, což se nevylučuje, že „BYLA“, ale v jiné době 😀

Anonymus
Host
Anonymus

Projet stanici místo 60km nově 100km pomůže rychlejšímu spojení? O kolik?? Jinak modernizaci fandim ale tady by mi to dávalo smysl,kdyby i navazující úseky měly zvýšenou rychlost z 90km na 100km nebo i vice

Pačejov
Host
Pačejov
Pan X
Host
Pan X

Ano, když jsem tudy v září projížděl, tak byl Pačejov už rozestavěnej.

Míla
Host
Míla

Rozestavěný jsou návazný úseky, nikoliv stanice. Tam se ještě nekoplo!

Lukáš
Host
Lukáš

Z původních 6 kolejí (2 manipulační a 4 dopravní) zbyla jedna dopravní a jedna manipulační. Stav před měsícem, a začínající výkop podchodu.

(Opravdový) Pan X
Host
(Opravdový) Pan X

Kdo to tady používá moji přezdívku?

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Reko jedné malé stanice a navazující zastávky za 1,2 mld., není to už trochu moc? Celá žst. Olomouc hl.n. s 5 a půl nástupišti, násobně více kolejemi, dvěma zhlavími a navazujícími asi 3 km tratí vyšla na 2,5 mld.
Jak si pak představují výstavbu VRT, to nevím. Praha-Brno vyjde při takových nákladech na bilióny KČ.

Kuba
Host
Kuba

Na VRT těch stanic zas tak moc nebude.

Medvěd
Host
Medvěd

Trať z Babin do Nepomuka má 2 koleje po celé délce. Kde to brzdí provoz ? Nebude to stavbou a tím, že se jezdí na krajní koleje a zbytek je vytrhán ?!!!! = Název má být : Provoz jihozápadních rychlíku brzdí přestavba žst. Pačejov. Bohužel dříve se v Pačejově vlaky křižovaly a nyní (když je část kolejí mimo provoz) není kde ! Tak počkají na traťi a hned je zpoždění.

Kuba
Host
Kuba

Umíte číst? Tak si přečtěte, kolik byly původní rychlosti přes stanici.

libor
Host
libor

je jasné, že stavba druhé koleje Nep-Plz by byla v tuto chvíli důležitější stavbou ( křižování jentaktak, nenávaznost Os/Os v Hora-před. o 4minuty, ale… můžeme být rádi, že se to hejbá dál a dál…

Míla
Host
Míla

Mezi Pačejovem a sousedními stanicemi se zrušily hradla, nyní jsou to dlouhé úseky bez oddílů.
Pačejov je na kopci a druhá kolej mezi Nepomukem a Babinama tam byla přidána záhy po otevření tratě kvůli propustnosti tratě.
Mezistaniční úseky by měla řešit kompletní rekonstrukce tratě 190.

Josef Sandr
Host
Josef Sandr

Tam přibudou AHr Horažďovická Lhota a AHr Nekvasovy (samozřejmě obousměrná), takže se propustnost zvýší. Plus stanice bude peronizovaná, takže odpanou perónní intervaly, tj. čekání u vjezdu.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce