Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Miliardová modernizace stanice Pačejov je u konce, podchod zdobí dětské kresby

Obrázky dětí výtvarník "přenesl" do podchodu stanice Pačejov. Pramen: Správa železnic
Obrázky dětí výtvarník "přenesl" do podchodu stanice Pačejov. Pramen: Správa železnic
Správa železnic na příští léta připravuje velkou modernizaci tratě mezi Plzní a Horažďovicemi předměstím.

Modernizace stanice Pačejov na Klatovsku a přilehlých úseků trati 190, která vyšla na 1,3 miliardy korun, je u konce. Správa železnic v úterý otevřela cestujícím nový podchod, o jehož výzdobu se postaraly děti z pačejovských škol (základní a mateřské).

Velkorysá stavba začala v červnu 2019 a zahrnovala vylepšení celkem 4,6 kilometru trati, kompletní rekonstrukci zastávky Kovčín a stanice Pačejov. Ta je díky novému podchodu bezbariérová. Dětské kresby přenesl na stěny podchodu výtvarník během dvou dnů.

V rámci stavby došlo v Pačejově k nahrazení stávajících úrovňových nástupišť novými s výškou 55 centimetrů nad temenem kolejnice. Stanice má nově jedno vnější a jedno jednostranné nástupiště o délce 120 metrů. Stanice také přestala fungovat jako brzda rychlíků na trati České Budějovice – Plzeň. Před přestavbou zde musely zpomalovat na 65 km/h, nyní mohou projíždět rychlostí až 100 km/h. Součástí projektu byla i výstavba dvou nástupišť a přístřešku na zastávce Kovčín. Rekonstrukcí prochází výpravní budova v Pačejově, stavební práce budou hotové do konce letošního roku.

Na trati 190 však nejde o největší a nejdůležitější stavbu. Správa železnic na příští léta připravuje velkou modernizaci mezi Plzní a Horažďovicemi předměstím, půjde především o zdvojkolejnění úseku Plzeň – Nepomuk. Stavba by měla začít v roce 2023; počítá se se zvýšením rychlosti až na 160 kilometrů v hodině.

Odebírat
Upozornit na
guest
66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lubomír B.

Staromilci dob, kdy na každé dopravní koleji stál nastartovaný sergej asi budou zase prudit. Dnes je jiná doba, vlaky mají jezdit na tratích. Když zastavujete s těžkým vlakem čtyřicítkou na dopravní koleji, může to generovat méně kapacitní infrastrukturu než by projel stanicí stovkou.
Za mě prodloužení kolejí pro min. vlak 740 m a zvýšení rychlosti jednoznačně úspěch.
A z negativních komentářů na dětské malby se mi chce zvracet. Vzpomínáte, jak kulturní bohatství železnice vzalo za své břízolitem za normalizace? Taky jste tehdy prudili?

Projektant

Opravdu snížení kapacity? Nedojde náhodou spíš ke zvýšení kapacity tím, že se odstraní úrovňový přístup a tak nebude muset každý vlak stát u vjezdu, než se odbaví protijedoucí osobák? Dnes už je snaha, aby vlaky víc jezdily než stály… Délka nástupišť – 120 m je pro dvě dvouvzovky, tady R fakt nikdy stavět nebudou. Ukončení Os – pravidelně nedává smysl, je to vesnička. Při neschopnosti není problém stáhnout na předjízdnou, kvůli tomu přece není potřeba další nástupiště. Postrky – jak často jezdí? Do budoucna by se mělo stejně přejít na systém odvěšování postrků za jízdy, proč kvůli tomu zastavovat těžký… Číst vice »

Savik

Zajímavý, že se v článku nikde neuvádí, že se jedná o další draze zmršenou stanici na dráze – redukce počtu dopravních kolejí na dvoukolejce ze čtyř na tři! Ve vcholový stanici, to už chce fištróna! Další nesmyslný snížení kapacity dráhy, chce se mi zvracet. Byli jste tam? Já jo: jsou tam nesmyslně dva peróny obehnané zábradlím a spojené kilometrovým podchodem (jak na chebský)… místo jednoho ostrovního – když už je nutný něco takovýho v díře typu Pačejov-nádraží (bez urážky) dělat. Prostě dráha nadále nepočítá s návratem nákladní dopravy. A nebo ještě hůř, dělá se to schválně, aby až tahle země… Číst vice »

Marcel

Zvracím taky. Celkově. Už ani člověk nesleduje kdo dopravu řídí. Betonový průtokáč na prachy. Nerad používám tato slova, ale nic tu nemá logiku. Vše nekoncepční, hurá řešení. Děti mají krásný podchod. To se jim to tam bude běhat.

Miroslav Zikmund

Mohl být tak neobyčejně laskav a zdejšímu obecenstvu vysvětlit, k čemu by mělo být v Pačejově více dopravních kolejí ….
I když se nákladní doprava navýší (uhelné vlaky do tepláren se nenavýší, spíše naopak), tak Pačejov je obsluhován jedním párem Mn vlaků, těžko se počet Mn vlaků zvýší …. Ostatní nákladní vlaky jedoucí v E trakci traťovou rychlostí 100 projedou …

Luboš Beneš

No třeba k tomu jadernému úložišti…ale to bude vlečka

FrantaM

Nějak nechápu, co na tom stálo 1,3 miliardy, ale to bude zřejmě tím, že nejsem z oboru.

Vašek

No, ještě tam píší, že zmodernizovali 4,6 Km trati. Takže cena nebude jen za podchod.

Augusto Pinochet

…hlavně, že se řešila cyklostezka:)…tady stojí kilometr rekontrukce trati 200 mega a všem to přijde normální…

Jiří Šrámek

Ne. Právě, že většině to přijde drahé. Moc drahé.

rtep

Už asi před dvaceti lety stála rekonstrukce propusti pod silnicí pro malý potok 1 milión. Celkové náklady firmy byly asi 100 tisíc, zbytek je čistý zisk.
Z tohoto pohledu je kilometr rekonstrukce trati za 200 miliónů opravdu hodně levný kšeft, na kterém možná ani nikdo moc nevydělá.

Jiří Kocurek

Ty náklady by odpovídaly tak za materiál a jeho dopravu. Jenže tam máte ještě amortizaci strojů, mzdy a odvody ze mzdy.

rtep

Nevím, zda v tom byla amortizace, veškeré mzdové náklady v tom ale byly určitě.

FrantaM

Js vím, ale stejně mi to přijde moc.

Miroslav Zikmund

Pokud se musí postavit nová trafostanice z důvodu elektrického ohřevy výhybek, natahat úplně nové kabely, tak potom peníze „jen tečou“.
Elektrický ohřev výhybek je proveden jako automatický – podle povětrnostních podmínek …, takže tahle „sranda“ taky něco stojí…. Stanice řízena dálkově z Horažďovic předměstí …

Jiří Kocurek

Njn, kabely jsou v zemi a tak nejsou vidět. Do Horažďovic je to 11 km daleko a v ceně pokládky kabelu je také výkop a jeho opětovný zához. Dva kabely po 300 kč za metr a jsme na 11 milionech. A nejspíš jsem to podcenil.

Míra

Tu slávu si mohli odpustit. Jako tradičně je stavba prodloužena o 1 rok, spíš o víc. Hlavně že se profláklá firma (dálnice Ostrava a další) pěkně napakuje.

medical_examiner

A nakonec to skončí u nějakého strýčka nebo tetičky ve Švýcarsku…

mirek

Kolik škol by se opravilo za 1,3 miliardy korun? Ty ceny na železnici jsou čím dál větší šílenost, miliardy lítají vzduchem a vidět to adekvátně nikde není. A teď se to nechá už jen chátrat, protože údržbu už nám EU nezaplatí.

medical_examiner

Hmm, kolik by jste toho opravil za 8 miliard?
Bez sportu se naše vlast totiž hravě obejde…

mirek

Bez dotování korupčníků typu Pelta a Hnilička se obejde zcela určitě.

Olda

Tak, jako tak… Doufám jen, že těm machrům ze SŽ(DC) zbylo z toho žoku peněz na košík bonbónů a nějakou tu omalovánku, byť výsledky nejsou zcela v duchu disertačních prací FA ČVUT 🙂 . P.S.: Ostatně nechápu, když už si z daní platíme takovou zásadní srandu jako jsou VŠ, tak proč se nevyužívají, třeba i dílčí výsledky, menší práce apod.

Miroslav Zikmund

Dětské – neumělecké – „malovánky“ jsou přirozené, protože nerespektují „umělecké“ hodnoty a představy kunsthistoriků a profesorů výtvarného umění na uměleckých VŠ, jak má dokonalé dílo vypadat ….

Tahle prostá díla – podobně jako Ladovy obrázky a ilustrace – by v podchodech a jinde měla být opatřena nějakým antigrafity nátěrem, umožňujícím odstranit „čmáranice primitivů“ ostříkáním hadicí …

Facepalm

Koukám, že jste krom všeho jiného i teoretik umění.

Paja

No někdo tu je přes architekturu, že, tak je super že tu máme i někoho za umění. Alespoň se tu člověk obohatí.

medical_examiner

Což je zajímavé…na FF ani KTF UK není žádný Zikmund…

Miroslav Zikmund

Teoretik umění nejsem, buď se mi něco namalovaného líbí nebo nelíbí, ale když se mi něco nelíbí, tak nemám důvod to denohestovat výroky, že to je „čmáranice“, tedy s výjimkou toho, co „tvoří“ sprejerští primitivové …

Kuba

Teda modernizaci, po níž nelze ve stanici ukončit ani předjet osobní vlak, aniž by překážel v hlavní koleji, bych zrovna za velkorysou neoznačoval. Za cenu asi 3 metrů podchodu mohl být ten ostrov o kolej dál a oboustranný.

Miroslav Zikmund

Jak jste na to přišel. V Pačejově jsou tři dopravní koleje. Vlak stojící na koleji číslo 2 lze objet po koleji číslo 1,3 vlak stojící na koleji číslo 1 po koleji číslo 2,3.
Obdobně můžete vlak s lok ukončit na koleji číslo 1 nebo 2 a s lokomotivou objet po jedné ze zbylých kolejí.
U soupravy s řídícím vozem nebo u elektrické/motorové jednotky si vystačíte s jednou dopravní kolejí ….
Co však lze považovat za dopravní prasárnu ze strany SŽ je délka nástupiště 120 metrů, to znamená, že v nástupišti se vejdou pouze 4 vozy délky 24,50 – 26,40 m.

Kuba

Objíždět odbočkou za cenu výrazného zpomalení projíždějícího vlaku pochopitelně půjde, ale to je hodně nouzové řešení.

Savik

A nákladní vlaky, nedejbože s odvěšováním postrku (je to vrcholová stanice), do toho umístíte kam? Naprostá zhůvěřilost, za tuhle stavbu by měl jít někdo sedět.

Miroslav Zikmund

Kolik těch nákladních vlaků s postrkem zastavuje v Pačejově ?
Už plachtě z roku 2008 není plánováno zastavení jediného Pn vlaku pro odvěs PK / Lv ?
Rozvíjíte nesmyslné teorie odpovídající době, kdy se jezdilo v parní trakci lok 556.0 ….

Jaaaa

Jj, a už nikdy nebude.

My si tu můžeme malovat novou intermodalitu jak chceme, ale stavíme furt dle zhovadělých ORI.

Jarek

Odvěšovat postrk v Pačejově? To jste viděl kdy?

Pavel

Proč stát dotuje vysoké školy architektonického a uměleckého směru, když si sám myslí, že k návrhům veřejných prostor a budov stačí mateřská, škola, případně 1.stupeň základní.

Míla

Protože to malovali místní děti, které jsou na to pyšné stejně jak jejich rodiče a celá vesnice!!

Pavel

A proč si rodiče od těch dětí nenechají pomalovat barák, když je to tak skvělé? Mohli by být na to pyšní.

medical_examiner

A hlavně by jim to k něčemu bylo… 😀

medical_examiner

Které až vyrostou, budou takto zběsile tvořit graffiti.
Takže až budou mít všechno posprejované – tak se jen jednalo o podporu tvořivosti…

medical_examiner

To kdybych věděl…

Hara_Pes

A já myslel, že to malovali v Sudopu.

Miroslav Zikmund

Jedna naše soudružka učitelka, při „zdůvodňování“ proč nebyl domácí úkol udělán – myslel jsem – pravila : „Myslet, znamená nevědět“ a v jejím notýsku přibyla další „koule“ – pro méně chápavé PĚTKA ….
a BYLO VYMALOVÁNO …. příště už „myslící“ žák nemyslel, ale věděl ….

Jan

Dky tomu máme dnes generaci, která všechno ví a všude byla, i když ty znalosti evidentně chybí. A při tom vůbec nepřemýšlí, mozek jede na autopilota, jen opakuje desítky let zastaralé poučky. Ono to chce víc přemýšlet a nebýt si tak jistý, že jsem sežral všechnu moudrost světa.

mirek

To by stálo miliony.

Facepalm

stamiliony….

josef

stálo to miliardu, ale na normální design nebo architektonické provedení nezbyly peníze. a tak máme klasický hell od projektantu sž: zámková dlažba, modré plůtky a totální alibismus v podobě dětských ohyzdných čmáranic. „vždyť to těm dětem udělá radost“ – no jasně, kde chybí vkus, tam strč dítě.

Arimatejský

Evidentně jste nepochopil účel použití dětských kreseb – používají se proto, že pubertální mládež bývá zdrženlivější v jejich posprejování graffiti, protože nechce naštvat rodiče a mladší sourozence, kteří je dělali, a když už k posprejování dojde, je snadné je nahradit, nemusí se nic čistit a děti neprudí s autorskými právy. Ty vaše vkusné podchody by stály majlant a vydržely by tak měsíc, neb v Pačejově nemají městskou policii.

Facepalm

Ono nejde o ty kresby – ty ať tam klidně jsou. Jde spíš o to, že furt dokola budujem pekelný hnusy, čímž zabíjíme v lidech jakkoli estetický cítění a pak se divíme, že je to všude samej vandal a chtěli bychom všude kamery a četníky…

Miroslav Zikmund

Tak napište na SŽ – adresa Dlážděná 7, Praha 1 – že příště, až budou nad něčím takovým uvažovat – místo dětských čmáranic tam sám za cenu barev a hodinovou odměnu 200 Kč nakreslíte dílo, k němuž se budou sjíždět kunsthistorici a obdivovatelé umění z celého světa … Vám se čmáranice nelíbí – může vás být množina, ale současně existuje množina lidí, kterým se právě takové obrázky líbí víc než nějaké „umělecky“ zpracované návrhy. Znáte příběh : https://cs.wikipedia.org/wiki/Han_van_Meegeren „Odborníci“ na Akademii jej odmítali, protože nemaloval podle jejich představ a vkusu …. tak se jim pomstil tím, že zfalšoval díla, která… Číst vice »

Facepalm

Vkus je skutečně subjektivní, estetika však nikoli.
Jinak hezký, že ste viděl Dobrosružství kriminalistiky….

Pavel

Umělecké dílo je věc složená z tvůrčí a řemeslné části. Tu řemeslnou část Meegeren zvládal excelentně. Ta nebyla důvodem jeho nepřijetí. Nezvládal tu část invenční – tj. koncept.
Dnes by se uplatnil jako skvělý restaurátor.

Jiří Kocurek

Tak hlavně že měl podle čeho ty obrazy okopírovat, když byly ztracené. Vůbec si tu scénu nemusel vymýšlet od nuly, protože byla k vidění na ztraceném obraze neznámo kde.

medical_examiner

A za těžké peníze opravoval bezcenné malůvky…

medical_examiner

Na čisté bílé stěně je k obdivování hlavně to, že se v případě, že si nějaké dítě bude chtít hrát se spreji, dá taky umýt…

Facepalm

Přesně tak. Nalijeme někam „beton“ za 1.3 giga CZK, ale nepotřebujem k tomu architekta. Tohle asi nikdy nepochopím.

medical_examiner

Asi aby jim vysvětlil jak se ten jejich milovaný beton tvoří…

medical_examiner

Asi nějak astronomicky zdražila bílá barva… 😀

Fandik

Včera jsem zrovna po této trase jel a konečně přijel rychlik do Plzně na čas. Jinak potvrzuji, ze skutečně vlak jel rychleji nez posledně. Jen by mohli jezdit lepší vozy 🤷‍♂️

Míla

Ještě je pomalá 50 kmh za plzeňským zhlavím, bo se tam staví nový most místo původního…

Jarda Š.

To je součást stavby Lobzy – Koterov, tedy výjezd ze ŽU Plzeň. Ta má probíhat až do r. 2023 a pak mají následovat ostatní úseky mezi Plzní a Horažďovicemi (zatím je to plánováno zadat všechno současně jako jednu stavbu).

Míla

Psal jsem o plzeňským zhlaví Pačejovského nádraží. Tam se staví nový most pro příjezd nákladních aut do místního podniku…

Míla

Škoda je, že po rekonstrukci zůstaly jen tři dopravní a jedna kusá kolej… Jinak palec nahoru!

Twix

Tak tři dopravní koleje tady snad stačí bohatě, spíš nevím jestli bylo nutné budovat mohutné ostrovní nástupiště u kterého se nastupuje jen do jedné koleje. Ale zase chápu že se nechtělo hnát lidi do podchodu aspoň v jednom směru.

Miroslav Zikmund

Původně jich tam bylo 5, patrně z doby c.k. monarchie, což současná intenzita provozu a druh trakce (není potřeba dělat oheň, dobírat vozu) nevyžaduje ….
Prasárnou je ovšem zkrácení délky nástupiště ze 188 metrů na 120.

Olda

Mhmm… Měl jsem za to, že na všech páteřních tratích se půjde na délku nástupiště 220 metrů.

Miroslav Zikmund

Podle Tabulky traťových poměrů je normativ délky zastávkových vlaků na celé trati 130 metrů …