Za srážku vlaků u Domažlic mohl strojvedoucí Západního expresu. Škodou jde o největší nehodu od roku 2008
Srážka vlaků u Domažlic. Foto: Drážní inspekce
Drážní inspekce vyloučila, že by příčinou bylo oslnění strojvedoucího nebo špatně viditelné návěstidlo.
Pánové podle zaverecne zprávy ( uplácení, podvodné a zmanipulované ) odsouzena i naše eurokomisarka. Než ji potom osvobodili. Ale na dlouho měla zničeny život. A většina dalších, co bojovala s korupci, byla sešrotována. Takže o mrtvých jen dobre.
Nechci na nikoho nasazovat, ani jednouho stv jsem neznal. Jen mě ale napadla taková věc. Psychologický efekt, víte?… Říká se a v lidech je zažito že „o mrtvých jen dobře“. Narážím na to oblíbené rčení novinářů, že „byl uznávaný, již 30let, zkušený….“ Jedna věc je, že právě u zkušeného může dojít k rutinérství a podcenění situace, což je zcela standardní část lidské psychologie. Spíš se mi ale vybavilo několik kolegů, co znám, kteří mají naježděno nejednou i 40let, ale jsou nepozorní, roztěkaní, telefonují, nebo cokoliv, prostě „divím se, že jsou ještě na dráze“, nicméně kdyby k takové tragedii došlo, a… Číst vice »
To není novinářská hláška, ale citace ze závěrečné zprávy.
Do mezinárodního provozu nevyberou lempla.
A myslíte, že kdo má odježděno 40 let, tudíž je mu přes 60, telefonuje a dělá cokoliv, třeba si hraje s tabletem ? Není to spíš zábava vás mladých?
Divíte se, že je ještě na dráze, co by měl jít před důchodem dělat? Prodávat Nový prostor? Taky budete jednou starý, pane psychologu.
Jenže tomuto nepodléhají jen strojvedoucí. Potkal jsem Policajta co si myslí, že je víc než zákon. Kriminálka, vraždy a bohužel jej v tom utvrzuje i jeho okolí.
Nemohl mít pan strojvedoucí mikrospánek, než začal brzdit?
Zbytečná spekulace. Nikdo už nezjistí proč byl „mimo“. Na stůj nakonec zareagoval, ale pozdě.
Vyšetřit okolnosti by se mělo. Jakou měl skladbu směn, jestli nebyl přetížený.
Jestli jeho doktor něco nepřehlížel, když mu nechal takové stresové zaměstnání.
A co si takhle přečíst závěrečnou zprávu…
Věřte nebo ne, ale DI tohle všechno prověřuje u všech MU, které šetří… Směny třeba půl roku zpět…. Nicméně v Závěrečné zprávě se tzv. Pracovním faktorům věnuje článek 4.3.2
Tak samozřejmě, to byla reakce na YK.
Vyšetřování směn a odpočinku důvod má (tím neříkám, že se nedělá).
Nečetl jste závěrečnou zprávu?
Opravdu myslite, ze zbytecna uvaha? Nijak to nic neovlivnuje? Treba odskodneni dedicum pokud by nebyl na vine?
Za co bys, medvěde, chtěl odškodňovat dědice, když by byla (podle tvé verze) nehoda zapříčiněna indispozicí strojvedoucího ? Za to snad zaměstnavatel nemůže.
Za to ze trat neni osazena zabezpecenim ktere je v sousedni zemi v provozu uz 100 let zamestnavatel nemuze? Dobre nemuze za to treba zamestnavatel (CD?) ale jiste za to nekdo muze.
pokud nejaky predpis/legislativa nenarizuje, ze tam to zabezpeceni musi byt, tak muzes zalovat jak moc chces, ale … bude ti to k nicemu.
stava se spousta veci, za ktere “nikdo nemuze”
Ono točit se kolem formulací „dopravce musí zajistit bezpečnost…“ nebo jak to v tom zákoně je, to by mohlo vést k zajímavým rozsudkům.
Nicméně kdo a proč by to dělal – pozůstalí peníze dostanou, pojišťovna to vyplatí, takže nemají o co žalovat.
Státní zastupitelství nebude žalovat SprŽel v trestní kauze.
… A i když je tam 100 let, tak i tam dochází k podonym nehodam…
Za zabezpečení nemůže ani dopravce (zaměstnavatel) ani strojvedoucí. Leda žalovat český stát a správce infrastruktury a pak tedy hodně štěstí, protože ač ta trať není zajištěna špičkově, tak i přes to je zjištěna dostatečně z hlediska platných zákonů.
V článku se píše, že brždění bylo aktivováno 1 s před srážkou (dvě sekundy poté, co začal brzdit strojvůdce protijedoucího vlaku) – z toho mi vychází, že na stůj nezareagoval vůbec…
Přečtěte si závěrečnou zprávu… Z rozboru dat zaznamenaných záznamovým zařízením HDV vlaku Ex 351 vyplývá, že v čase 8:06:56 h došlo v km 161,586 k vyprázdnění hlavního vzduchového potrubí HDV po předchozím zavedení rychločinného brzdění strojvedoucím vlaku Ex 351. Při zohlednění reakční doby strojvedoucího v délce 1 – 2 s a prodlevy brzdového zařízení v délce cca 1 s, po uplynutí které dochází k poklesu tlaku vzduchu v hlavním potrubí a snižování rychlosti, ujel vlak Ex 351 při rychlosti 79 km·h-1 dráhu cca 66 m. Z toho vyplývá, že čelo vlaku Ex 351 se před ujetím této dráhy nacházelo cca… Číst vice »
Jasně, takže v článku je to blbě. Už mlčím…
V článku je to bohužel chybně interpretováno. Rozdíl je v tom kdy byla rychločinná brzda zavedena a kdy bylo vyprázdněno BP. Sekundu před nárazem to začalo na plno brzdit. Od toho odpočítali 1s na reakci brzdy (fyzická aktivace) a 1 – 2 s lidských reakčních časů na podnět (důvod k aktivaci).
Na této traťi jezdím.Vidím také problém umístění návěsťidel ve směru od Domažlic.Pokud máte v Radonicích zastavit na 1.koleji,tak vjížďíte na 2x volno(předvěst´+opakovací,což Vás tak
trochu uklidní, ale na vjezdu je výstraha.Navíc v oblouku a přímo na přejezdu,kdy sledujete i situaci kolem něho.Lechce přehlédnete.Vjedete do výhybny a nevidíte na odjezd.Myslím,že umístění opakovací předvěsti by udělalo větší službu přímo u 1.koleje ve výhybně,aby ukazovala,co je na odjezdu.A zastavení by signalizovalo pouze 1x volno a 2x výstraha.
Přesně tak. Já od toho průseru tam jezdím velice nerad.
Jezdíte a máte tam seznání, takže po týdnu si už určitě pamatujete co vás čeká a jak v téhle vyhybne reagovat….
Hm, je pravda že také jezdím do jedné dopravny, kde je vjezdové návěstidlo u přejezdu (a kousek za ním ještě snížení rychlosti) a že se mi opravdu občas stane, že si nejsem jistý, co na vjezdu vlastně bylo. Člověk kouká včas snížit rychlost a co se děje na přejezdu, a najednou jsem za ním a nevím… A na odjezdové nevidím, protože je za obloukem… Naštěstí je to dopravna obsazená výpravčím, a tak když si opravdu nejsem jistý, udělám ze sebe blbce a zeptám se…
Proč to vlastně výpravčí fírovi neřekl?
„Průjezd Radonicema máš v xx:yy, jestli tam budeš dřív tak čekáš na křižování?“
Kdyby se nesrazili, express by stejně zbytečně zastavil a musel se rozjíždět z 0, místo toho co by se do Radonic ploužil výběhem 😀
Výpravčí to nakliká a hotovo. Nebuďte naivní s nějakou nadstavbou
Když je vše v pořádku t.j. bez poruch, není k nadstavbě důvod a v drtivé většině případů ani čas. Dotyčný výpravčí totiž nemá na starosti jen zmíněnou výhybnu.
Však od toho bylo vymyšleno návěstidlo, aby výpravčí mohl na dálku říct strojvedoucímu „Stůj!“. Aby tam nemusel stát signalista s praporkem – návěstidlo je spolehlivější a je lépe vidět, nepotřebuje si v kritický moment odskočit.
Haha 😀 😀 😀 vtip roku ! Vypravci , potazmo CDP nehnou prstem navic . Amateri !
Jak kdo, jak kdy.
Zase strojvedoucí nemají rádi, když se jim volá při brzdění na stůj.
Kdyby mi v sobotu CDP zavolalo, „beru tě v Chocni bokem, protože tě předjede rychlík a pak pojedeš za ním“, tak sem neletěl 100 a nemusel sem před Uherskem zastavit a pak se rozjíždět od vjezdového návěstidla.
Záleží s čím CDP volá. Za zbytečné považuji volání na vjezdu do stanice a u toho CDP volá, „předjede tě rychlík a pojedeš“.
Když mi CDP zavolá „beru tě v Chocni bokem, protože tě předjede rychlík a pak pojedeš za ním“, tak houby vím, jestli mám pospíchat, protože mi ten R už pomalu šlape na paty, nebo jet zvolna, protože tam budu čekat 4 minuty. Takže z jednoho pohledu ÚPLNĚ stejně zbytečné volání jako to, co píšete ve druhé části, zatímco z druhé strany i to druhé volání říká, že mě předjede 1 rychlík a ne třeba 3.
Napsal sem to blbě, moje chyba. V Chocni mě vzal bokem a proti srsti až do Uherska. To mi tam vypadlo.
možná by pro tento situace pomohla by IT nastavba, kde by se fíra stejnou informaci mohl dozvědět formou zprávy místo telefonátu. Já jako fíra bych takto informaci získat raději než telefonátem. A myslím, že by to všem ušetřilo čas. A informace by mohla přijít v předstihu.
A to je pro tebe lepší si číst nějakou zprávu, než se dívat na trať ?!?!
Nemusím ji číst, ale poslechnout si ji. Viz můj komentář níže.
tak ta zpráva by měla přijít až po zastavení, samozřejmě. Pro informaci, jak dlouho se bude čekat. Tak to funguje třeba v Německu.
On seika chtěl zprávu v předstihu, takže když je vlak ještě v pohybu, s tím mám problém. Jako by rušících elementů nebylo na pultu dost.
Zprávou myslíte co? Něco jako smsku, kterou musíte odněkud lovit?
Měl jsem na mysli zprávu v aplikaci, která by byla hlasově přečtena. Např „Zpráva od výpravčícho – ve stanici Uhersko pojede na SK 4 a vyčkáte 5min. Budete předjet vlakem EX500.“ Nemusím přijímat hovor od výpravčího, který mi sdelí stejnou informaci.
Obávám se, že mluvíte o technologii, která je pro některé stále ještě v říši sci-fi.
Starší radiostanice měly reprák a hlasitý výstup. To by nestačilo?
To je funkce GSM-R, jen se u nás ještě neobjevila.
Výborně!!! Takže koukame do tabletu na zbytečnou navigaci, pak do jizdniho radu, do toho ladime vysilacku, sledujeme rychlost a nedej boze zavola manzelka…. Kdy jste se kouknul na trať? Chcete jeste lovit v telefonu nebo na tabletu zprávu????
To je tedy paní Kokrhelová pěkně nevychovaná, když volá do řízení. Beze srandy.
Na Kokrhela je lepší nereagovat…
Přesně tohle se už vymyslelo, jmenuje se to AoE (ATO over ETCS). A na rozdíl od volání fírovi to i provede.
Jak kdy. Už jsem taky zažil, že nám volali, že je protivlak zpožděnej, takže nemá smysl se na křižování honit.
Ale je to bohužel vzácnost, to ano.
Přitom by
– pomohl funkční přenost kódu (něco málo by to po projetí Stůj ubrzdilo, ale i to se počítá)
– něco jako PZB by nehodě pravděpodobně zabránilo, nedovolilo by projet Stůj.
Ale ne, zabezpečení v ČR má vypadat tak, že někdo někomu něco řekne navíc oproti povinným hlášením.
Nemluvím o zabezpečení, ale o plynulosti.
Viz příklad, kdyby ten Ex zastavil, je to zbytečné zastavení a navýšení zpoždění.
Pro přesně toto máme název ETCS lvl. 2.
V tomhle případě se jedná o pravidelné křížováni… Co byste asi tak chtěl strojvedoucimu říkat?
„Osobák má zpoždění, projížděj Radonicema později“ – neumí tohle náhodou lepší trať předávat ATO (počítat časy průjezdů aby vycházeli hladce, nezastavit ale zpomalit)
Osobák, ale zpoždění neměl…
Jenže ani to ATO si z nožičky procesoru nevycucá, jestli ten osobák bude v Milavčích zastavovat nebo ne.
To, jestli Os v Milavčích zastavuje, se přece v GTN ví – jediné, co se neví, je to, jestli se nepřekročí pobyt.
Výpravčí strojvedoucího informoval o zpoždění protijedoucího EX 362 ( o tom strojvedoucí už věděl). O zpoždění osobáku ho neinformoval, protože ten z Blížejova odjel na čas ( o minutu později)…
To, co jste tu napsal, je standardní křižování odpovídající jízdnímu řádu. Tak to probíhá vždy. To má výpravčí každému projíždějícímu vlaku pro jistotu opakovat jeho jízdní řád? To asi ne.
A o zpoždění os předem nevěděl, protože ten ho nabral až v zastávce na znamení Milávče, poslední před Radonicemi.
A o tom je cela ceska zeleznice. Stamilionove hodnoty a lidske zivoty ve vlacich jsou zavisle pouze na jednom cloveku a nejakem stupidnem navesteni. Nepripousti si vubec moznost, ze strojvedouci udela chybu, ze mu muze byt nevolno, ze ho boli hlava a nebo ze mu treba spadla propiska a on se pro ni ohnul. Fakt desive !
Ale od toho tam ten strojvedoucí je . Od toho to je kvalifikovaná osoba a náležitě placená.
Rozjet se s mašinou a mačkat knoflík, to naučíte šimpanze, fíra je placen za tu odpovědnost kterou má.
A k čemu je ta odpovědnost, když to práskne do sebe a strojvedoucí je mrtev. Neuchrání ani životy, ani hodnoty a můžete ho platit zlatem, pořád je to člověk, stejně jako třeba řidič autobusu.
Blažku, jaktože to tady nestačilo?
Opravdu moc smutné čtení. I Pan strojvedoucí uznávaný na obou stranách hranice může výjimečně udělat chybu
Je to člověk. Bohužel na té trati není zabezpečení, které by samo spustilo brzdění hned u nereagování na předvěst Výstraha. Systémy reagující až na projedou Stůj by v tomto konkrétním případě nehodě nezabránily i kdyby tam byly. O totéž se oba strojvedoucí pokusili rychločinným brzděním, měli bohužel příliš málo času.
Vůbec se nechci zastávat strojvedoucího, ale chtěl bych se optat znalých a přemýšlejících řídící provoz … Neučí se někde např to, že pokud do výhybny vjíždí vlak první, měl by být brán do odbočky, aby mu alespoň to připomnělo, že křižuje? Má to i logiku, že druhý vlak poté nemusí snižovat rychlost při průjezdu. Přijde mi to tedy logické takto. Když už tam není žádná další pojistka proti lidské chybě.
Logické to je, ale logiku u SŽ lze hledat jen marně. Dnes a denně tohle na jednokolejných tratích zažíváme. Viz. třeba můj včerejší případ. Jedu ze zpožděným rychlíkem a volá mi výpravčí a říká“ „Moc se nespěchej, máš to jenom do XY na první kolej. Vzal jsem proti tobě ještě OTVečko, tak tam budeš stát asi 2-3minuty.“ Už jenom fakt, že vzal OTV proti zpožděnému rychlíku, který ještě víc zpozdil (a OTV opravdu nikam nespěchalo, bylo akorát odvézt jeřáb do vedlejší stanice), ale i fakt, že já stal na 1.koleji 3 minuty a OTV muselo jet do odbočky, tudíž zbytečně… Číst vice »
To máš pohled fíry, který má svou logiku.
Ale víš určitě, že to OTV nikam nepospíchalo, že mu nekončily hodiny a tp. ?
A co je lepší, vzít krátký vlak do odbočky a moci hned stavět z rovné nebo tou odbočkou soukat rychlík, který tak dostane další minutu…
….. tomu rychlíku snad jízda do odbočky na vjezdu by naprosto nic neudělala, protože stejně tam měl zastavovat pro křižování, a na výjezdu po zastavení je snad jedno jestli se rozjíždí dlouhej rychlík v přímé či z odbočky, protože chvíli potřebuje na nabrání rychlosti z 0!
Oba vlaky jeli téměř na čas. Kdyby vlak nezastavil na zastávce na znamení, měli by odhadem současné vjezdy, nešlo dle mého určit, kdo bude v dopravně dřív.
Navíc tyhle nesmysly, že kdo stojí se bere do boku jsou bezpředmětné. Předpis hovoří jasně. A v tomto případě opravdu jasně: výstraha -> stůj.
Předpis počítá s tím, že strojvedoucí není náhle zdravotně indisponován. .. stalo se i na silnici, že šofér umřel dřív, než jeho vozidlo opustilo jízdní pruh. A nemusí mu ani být přes 40 let.
Tak jednak je třeba vědět, který vlak skutečně má šanci vjet do výhybny první, třeba i s ohledem na zpoždění. Dále jsou stanice, kde se tím nejde řídit. Třeba tam, kde se křižují vlaky projíždějící a vlaky zastavující. Vlak projíždějící (rychlík) přitom musí jet odbočkou, protože osobní vlak stojí na nejbližší koleji u budovy, která je zároveň kolejí průběžnou, čili obvykle označenou číslem jedna. Viz třeba Praha-Satalice a Měšice. To vše proto, aby projíždějící vlak nevjel do lidí.
Za mne byl ten scénář zhruba následující: strojvedoucí Ex projel kolem předvěsti (signalizující Volno), na opakovací předvěsti (rovněž na Volno) se tak nějak vnitřně ujistil, že je zelená i dál (a tedy Os už stojí ve výhybně). Pak bohužel nezaregistroval návěstní znak na vjezdu do výhybny (tedy návěst Výstraha), důvod mohl být jakýkoliv – hledal něco v tašce, v mobilu, zamyslel se, podíval se prostě jinam. Ani chybějící vlak na druhé koleji ho nezalarmoval.. A projel i následné Stůj. Prudké brždění poté, co viděl shark před sebou, už bohužel stačit nemohlo. Volno na opakovací předvěsti v případě, že návěst následující… Číst vice »
Jako laik jsem netušil že máme něco jako opakovací předvěst. K čemu je informace o návěsti která byla za mnou, když kousek dál potkám další návěstidlo?
Používá se třeba tam, kde vjezdové návěstidlo je hodně v oblouku, viz treba stanice Zadní Třebaň nebo Řevnice na trati 171.
Takže až do Kdyně dorazí zab. zař. s přenosem znaku na stanoviště strojvedoucího, tak se řečené opakovací návěstidlo odebere do sběru?
Opakovačky jsou tam, kde není předepsaná dohlednost hlavního návěstidla (vjezdové, odjezdové, oddílové) – oblouky.
V Německu je leckdy těch opakovaček u traťové koleje několik za sebou ….
Opakovací předvěst je například na kolejích 1,2 v žst. Otrokovice směrem k Napajedlům, jsou místěny na konci nástupiště před obloukem znemožňujícím přímou viditelnost hlavního (odjezdového) návěstidla ….
Tyhle opakovačky chápu, ukazují znak návěstidla které teprve bude za obloukem. Ale nejde mi do hlavy opakovačka předvěsti která už byla, a stejně musím dávat pozor na návěstidlo které přijde vzápětí. Nebo jsem to špatně pochopil?
Opakovačka ukazuje to samé co předchozí návěstidlo (navíc má jen znak opakování), protože se obě vztahují k tomu samému následujícímu návěstidlu. De facto má takové návěstidlo dvě předvěsti, jednu na zábrzdnou vzdálenost a druhou blíže (opakovací).
Představte si, že míjíte výstrahu, hlavní návěstidlo je za obloukem a nevidíte na něj a trať je hodně do kopce. Opakovačka předt tím obloukem, na které uvidíte třeba „opakování očekávej 40“, vám ušetří zastavení a následný těžký rozjezd.
Už lépe chápete její význam?
Ano, v tomto kontextu to chápu. Už jsem snad pochopil i to, že když jsou opakovačky před odjezdovým návěstidlem ve stanici, jedná se o opakování toho co bylo na vjezdovém, a nekopírují znak toho odjezdového (nebo ne?). Ale v případě této nehody mi přijde že tam byla spíš na škodu, jak stojí v komentáři na který jsem reagoval první.
Ta opakovací předvěst předvěstí stejné návěstidlo, jako samostatná předvěst (případně předchozí návěstidlo). Tedy například pokud na vjezdovém je 40 km/h a výstraha, na předvěsti bliká Očekávej 40 km/h a na opakovací předvěsti je Opakování očekávej 40 km/h (navíc bílé světlo). Takže pokud je na předvěsti Výstraha a strojvedoucí brzdí k vjezdovému návěstidlu, kde očekává Stůj, dozví se už z opakovačky, že mu třeba mezitím výpravčí postavil vlakovou cestu a nemusí zastavovat. Což se hodí obzvlášť třeba do stoupání s těžkým vlakem. Ještě uvedu na příkladu – stanice s vjezdovým L, jeho předvěstí PřL a opakovačkou OPřL, odjezdové u 3.SK L3… Číst vice »
Nekopírují znak odjezdového, ale předvěstí znak odjezdového. Prostě vám všechna říkají (kromě jiného) co bude na příštím návěstidle. Dívat se zpět je nesmysl, vše je děje před čelem vlaku.
Zapomeň raději na slovo „opakovací“, jakož i na slovo „kopírovat“. Je to prostě předvěst, která stojí na nedostatečnou zábrzdnou vzdálenost.
Nechápeš nic..
Ale ona není o návěsti, která je za Tebou, ona je přece o návěsti, která je před Tebou, akorát už ne na plnou zábrzdnou.
Ten strojvedoucí tam jezdil pravidelně turnusově, někdy i 2x denně … Chybějící vlak na koleji číslo 2 není důvodem k alarmu, křižující vlak může mít větší zpoždění a křižovat se bude až v další stanici …. Je spočítáno, že stačilo pouhých 20 vteřin k tomu, aby k čelní srážce nedošlo … čili aby Os měl zpoždění -20 vteřin a Ex +20 vteřín zpoždění …. reálně tedy, kdyby to u vjezdu lehce přiškrábl, tak by to potřebné zpoždění nabral, třeba by červenou na odjezdu projel a řízl výhybku číslo 1 … Zcela hypoteticky > každé vozidlo na kolejích SŽ – včetně… Číst vice »
Myslím že ne. Právě proto, že stačilo oněch 20 vteřin. Příliš málo času.
Od odjezdového návěstidla je to na srdcovku 60 metrů. Ex jel sedmdesát. Pokud by součástí GS byla kotva, tak možná….
Kdyby tam tak byla krabička, která si přečte balízu říkající „máš to blízko k návěstidlu, svítí stůj“, zahoukala na fíru a do tří sekund začala brzdit…
Něco úplně primitivního, klidně okopírovaného, nenašlo by se?
Našlo. Je to PZB, používané hlavně v německy mluvících zemích.
PZB se používá i v Bulharsku nebo v zemích bývalé Jugoslávie.
60m od odjezdového návěstidla na srdcovku sjezdové výhybky za ním = kdyby tam byla mezi tím odvratná výhybka do štěrku, tak by vlak/jeho lokomotiva vykolejil(a), ale nevjel(a) do cesty protijedoucímu vlaku a nedošlo k čelnímu střetu? Myslím, že jsem někde viděl na fotce takové řešení snad z Německa ….
Generální stop je nesystémovej rovnák na ohejbák, kterým se někdo marně pokoušel řešit různé Spálovy a pod., ke kterým by vůbec nedošlo, kdyby na trati bylo pořádné TZZ…
Z hlediska psychologie bych to viděl velice podobně. Sekvenci „volno“, „volno“ (byť opakované) při přibližování se vjezdu do stanice má strojvedoucí podvědomě silně zafixováno „i následující (tj. na odjezdu) máš volno“. Signál vjezdového návěstidla je v této situaci poměrně snadno vytěsnitelný (tím spíše, pokud byl v ten okamžik motivován na něco reagovat, ať už na telefonát, mouchu či spadlou propisovačku, což spotřebuje část psychické kapacity) a pokud odjezdové návěstidlo nebylo pořádně vidět, splést se a jet dál je dost reálné.
Samozřejmě, všechny tyhle nehody jsou strašné a jsou to tragédie. Jenom mě překvapilo, že to stálo víc, než ta tragédie Pendolina u Studénky, kde bych čekal, že výroba skoro fungl nových dvou vozů bude dražší.
A Studénka 7 roků? A výsledky a poučení téměř 0.
Ps: nedávno jsem stál kousek vedle. U přejezdu u Ostravy. Polanka. Nebezpečný přejezd, kde strojvůdce nic nevidí. 160. 2 kolejka.
Slavnostně kamerový systém. Prý. A stejně 2 borci za sebou krásně při zvednutí závory jedou červenou. Žádné čekání. Do zhasnutí blikání. PS: Česká SPZ. Už jim zas otrnulo.
Tak mi řekněte, k čemu je tam ten kamerový systém?
Asi to nikdo neřeší. Evidentně.
Protože jinak věřim, že by to nikomu za těch neví 2000 a nevím 5 bodů nestálo. Těch 5 sekund.
Jako takhle, doplnil bych ten přejezd obrazovkama na konci s interaktivní gratulací – SPZ XXX YYYY Gratulujeme, máte flastr za 2000 Kč a hezky automaticky posílat.
No…ale ta cedule by byla dál, aby bylo možné spojení s registry, a řečený flastr se počítal jako 7 denních sazeb majitele vozidla…
A z výnosu by se mohlo financovat stavební řešení…
Ne ne, žádných 2000 a oukej. Podle zákona 2500-5000 Kč + zákaz řízení na 1-6 měsíců bez pardonu.
Bylo by to ideální, ale možnost posílat a řešit přejezdové přestupky automatizovaně s majitelem vozidla byla v roce 2016 zrušena novelou zákona č. 361/2000 Sb.
Jak prosím víte, že se záznam z kamer automaticky nevyhodnocuje? A že tedy ti dva (jak je nazvat slušně?) nebyli potrestáni?
Náhodou, na Studénce se intenzivně pracuje. Pan ředitel drah už před mnoha lety slíbil, že ve Studénce zavede sekvenční sklápění závor (pak by nikdo mezi břevny uváznout nemohl). Zbývá to už jen realizovat.
Taky jsem na to koukal a asi to jsou čísla ze závěrečných zpráv inspekce. Pokud si pamatuju dobře tak u Pendolina tam byla hvězdička ve smyslu „přesná hodnota opravy není v době vydání zprávy známa“
Pokud se nepletu tak jen ta oprava byla snad za 200 milionů
Což by mohli při dobré vůli být 2 Vectroni…
Ale těžko z pojistky toho, kdo rozbil Pendolino.
No jo no. Pokud v ČR provozujete jednokolejky. Mezinárodní. S vlaky kategorie EX. V roce 2022. Bez jakéhokoliv vlakového zabezpečovače. V momentě kdy Německo má pzb od 1930? A má ho na 99,9% tratí?.. Švýcarsko to samé. Čemu se divíme..
A zase budou dělat bububu přes soudce.. To vyřeší..
Můj dlouhodobý další tip a adept je Ostrava Opava se 100 km/h. Bez jakéhokoliv plánu na ETCS.. To cinkne. Dřív nebo později. Věřím tomu..
Je to hodně smutné čtení, ta závěrečná zpráva a výpovědi. Jen díky tomu, že bezpečnost na železnici se neřeší, hlavně že máme monitoring licencí.
etcs se neresi?
Řeší, ale hodně vlažně. To samé rádia, vše trvá léta letoucí.
Ale na 2 kolejných tratích s LS.
Jó…a kde má tedy každá kabina čtečku?
Že by se to neřešilo bych neřekl, ale drhne a trvá to. Spíše je to obraz minulých 60 let neřešení a teď to dohnat je drahé.
A další rozdíl je v tom, že na české straně max 80. Drncání. Německé straně 100-120. Bez drncání. S náklony. Někdo investuje. Někdo kreslí VRT. 30 let.
No tak si najděte poloměry oblouků a trasování a spočítejte, kolik z toho lze dostat. U nás je mnohde na trati 180 i 100 km/h. Zato do Schwandorfu máte sice myslím až 140 km/h (velmi široké placaté údolí) se starým PZB, což je super, ale nelze DB Netz dokopat ke zrušení nočních výluk dopravní služby. A je tam místy elektromechanika.
Na dvou místech není mnohde.
No a někdo (Němci) investuje a postaví VRT.
My nejspíš taky. A nejsme tak bohatý. A vůbec, co ta přítomnost VRT, nebo výše TR dokazuje? Když už, tak využití cestujícími a zbožím. A to tato trať teda není a vína je i na Německu a to se opovážil tvrdit, že nejméně z poloviny. K čemu je cestujícímu 140, když jede z Hranic do Mnichova brutálním zavlekem a dvema uvratemi zrovna v tom Německu?
Švýcarsko snad neprovozuje jednokolejky nebo jednokolejné vložky, například v úzkých tunelech ?
To už je na zdenka už moc daleko…ani Franta z fotbalu tam nebyl…
Nicméně vlakový zabezpečovač mají všude, zde bude „drobný“ rozdíl.
„V momentě kdy Německo má pzb od 1930?“
To začali s vývojem. Od roku 1954 standartizováno jako INDUSI 54.
Kolega se sekl jen o 4 roky, to je v toleranci, že se bavíme v řádech století. Pokud můžeme věřit anglické wikipedii, tak „I 34 The original Indusi system was deployed in Germany since 1934 – it was not called by that name however (using the full title „induktive Zugsicherung“) and the shorthand „I 34″ is a retrospective designation as well. The initial tests were only using a train stop function (the 2000 Hz signal in later revisions) – by the end of 1934 there were already 165 locomotives equipped with the Indusi detectors and 4500 km of track were… Číst vice »
Nevěřím tomu. Byl to 100% strojvedoucí. Co údajné poruchy zabezpečovacího zařízení den před tím?
Taky jsem od kolegů slyšel, že tam nebylo vše ok. Ostatně i mě se stala podobná věc. Výhybna Praha Hlubočepy. Na vjezdu volno na odjezdu na stůj. A po projetí a zastavení mi výpravčí říká že tam má volno a já že už jsem na Smíchově. A kolega na tom samém místě měl volno na předvěsti a 40/ výstraha na vjezdu.
Zasvěcení ví, že se tam občas vlak ztratí.
Souhra okolností ukázala ……. na jednokolejce…… se spoléhá na techniku , ale že by se mělo počítat i s……..lidskou chybou…….. mimo stanici…… Bohužel profík udělal chybu a už to nestačil napravit. Ale mohl za to jen on ? Měla ta nadupaná mašina vše v pořádku nebo měla vyjímku (aby mohla u nás jezdit) ?
Měla vše v pořádku, viz závěrečná zpráva.
Když to tak – jako laik a k tomu občasný cestující ve vlaku – čtu musím se (bez ironie) divit že v zemi s tolika jednokolejnými hlavními tratěmi nedochází k ještě více podobným neštěstím! A zároveň mít uznání pro tisíce řidičů autobusů, kteří to mají daleko složitější s hustotou provozu, manévrováním a nepřetržitou pozorností nutnou za jízdy k řízení (asi žádné čtení či hledání propisky). Mají pravda asi komfortnější kokpity a většinou nejezdí v noci, ale to sotva vyváží výše zmíněnou náročnost. Nechci to ovšem zakřiknout!
Ta mašina tady jezdí X let úplně v pohodě a naprosto bezpečně.
A až bude „ETCS stop“, tak… se podobná nehoda zopakuje přesně stejně. :-/
Ve stejné rychlosti?!?
Ne, v max. 40 km/h, protože pokud někdy tam bude ETCS zavedeno…tak ta trať už bude tak zchátralá…
mohl byste nam to vysvetlit, kdyz uz tu sirite takove poplasne zpravy? u etcs muzete prehlednout navest?
On asi myslí LS Stop, což není ETCS.
Přesně! Ten systém „stop“ vůbec nechápu (na straně infrastruktury úspora malá, na straně vozidla nejspíš žádná), jeho nasazení si umím představit jedině za podmínky postupných vjezdů => na „polomrtvých“ tratích, kde ale fakticky úplně stačí „D1 bez mezilehlé dopravny“.
Na straně infra je úspora dost velká, a proto se to (bohužel) chystá.
V čem vlastně? Každopádně si dovoluji trvat na názoru, že aby se dalo mluvit o bezpečnosti, měly by tam, kde toto bude, být zakázány současné vjezdy (pomiňme, že i tak je někdy od odjezdu k opačnému vjezdu dost blízko, ale obvykle to na RB z plné traťové bude cca vycházet).
Stačí balízy jen u vybraných návěstidel (nemusí být posypána celá trať, předvěsti apod.). A i vazební jednotka je jednodušší, v podstatě jen vazba na červenou – mobilka pak okamžitě jde do Tripu „průser – projel jsi červenou“. Pokud je tam volnoznak, může být balíza mrtvá (nemusí existovat linking apod.)
Tak pokud vim, ETCS sleduje rychlost k navestidlu a generuje brzdnou křivku a když usoudí, že vlak nebrzdí tak, aby zastavil před stůj, tak zavede rychlocinne brzdění. Něco jako PZB, které mají v Německu snad od roku 1934.
ETCS a ETCS Stop není totéž.
No a to právě ono „ETCS Stop“ dělat nebude. Fakt by mě zajímalo, kolik (a zda vůbec fakticky něco při započítání nákladů na zavedení extra systému) se tím ušetří, že to za onu bezpečnostní díru vůbec někomu stojí.
Nemůže být důvod kšeft pro AŽD – něco co zvládnou?
Ne, AŽD zvládá L2, takže kdyby to bylo o kšeftu, tak si tam žlutomodří „protlačí“ L2.
Evidentně to je snaha o šetření (na nepravém místě).
Pokud by tam byl LS stop, což není ETCS, tak tuto nehodu neřeší ani malilinko. Je to v závěrečné zprávě zmíněno i ve vztahu k systému NVPN. Pokud by tam bylo ETCS jakékoliv úrovně, tak by se vlaky nesrazily. Má být až někdy 2029 nebo kolik.
Problém by byl vyřešen, kdyby tam bylo ETCS trackside , které by reagovalo už na tu“ Výstrahu“ nebo dobře – Tabulku s křížem (ať nežeru) – a ne až na to samotné projetí „Stůj“ – kdyby to bylo na ETCS Limited supervision ve Švajcu, tak u té Výstrahy to na DMI napíše varovnou textovou zprávu s požadavkem na její okamžité potvrzení na DMI do 3 sec. = jinak spuštění rychločinného brzdění = tím pádem by k té nehodě (zřejmě) nedošlo, ale s takovouto implementací Správa železnic, státní organizace bohužel nepočítá – jsou to systémy označované obecně jako „Stop/Warning system“ a… Číst vice »
A proč by měla SŽ dávat na hlavní magistrálu okleštěný ETCS LS? Beztak by se na tuto trať nenainstalovalo dřív, než ETCS L2.
Kdo rozhodl, že tam bude ETCS stop místo ETCS L2?
Neříkám, že tady bude. Ale že tam, kde bude, půjde tuto nehodu 1:1 zopakovat. Už v minulosti jsem tu schytával milion mínusů za to, když jsem psal, že „ETCS stop“ jedině se zákazem současných vjezdů. Tak tady je důvod.
pozn.: Ne, opravdu tím nekritizuji „plnohodnotné“ ETCS (včetně L1, L1 LS), právě naopak!
To takhle ale „od boku“ nelze jednoznačně říct říct, co by, kdyby To, zda by se vlaky srazily nebo ne by záviselo: a) na jejich okamžité rychlosti a pak za ba) je třeba uvažovat i případ, kdy v případě křižování v dopravně projede na odjezdu „Stůj“ ten vlak, co zde měl zastavit, tj. pokračuje dál v jízdě, nebo bb) sice zastavil, ale z nějakého neznámého důvodu se opětovně rozjede a projede na odjezdu „Stuj“ – v obou případech ba) i bb) ho balíza okamžitě zastaví, kdežto bez balízy se vlak nejenom že nezastaví, ale po opuštění obvodu přilehlých výměn může… Číst vice »
Jenže tohle „ihned“ prostě není mezi balízou (u návěstidla) a námezníkem kritické vexle o pár metrů dál. Neboli té srážce na zhlaví to nezabrání => je to blbý systém („za ty prachy“). Že je to dnes ještě o něco horší („ale zadarmo“), je fajn, ale málo platné.
Podle platného implementačního plánu tam má být (naštěstí) plnohodnotné ETCS L2.
A kdy?
Nejdřív v roce 2029.
Výpravčí v Domažlicích viděl, že expres projel vjezdovou návěst do dopravny, a neprodleně volal jeho strojvedoucímu
Něco mi na tom nesedí: jaký měl výpravčí důvod strojvedoucímu volat, když projel kolem návěstidla s návěstí „Výstraha“? Proč hned burcoval četu? Ten výpravčí nevidí, jestli strojvedoucí reagoval na Výstrahu snižováním rychlosti.
Možná výpravčí pozná , jak vlak jede kolem něho na výstrahu a jak na volno, že?
A jak by to měl poznat při pohledu na monitor ?
Přečetl jsem si tu Závěrečnou zprávu a vidím, že v článku je chyba.
Výpravčí strojvedoucímu Ex nevolal v době, kdy projel vjezdové návěstidlo S s návěstí Výstraha, ale až když projel odjezdové návěstidlo S1, tedy v době, kdy už strojvedoucí zareagoval na rozřez výhybky anebo proti sobě uviděl protijedoucí vlak.
jj, máte pravdu, díky za upozornění.
A už se ví, proč to udělal? Byl vůbec při vědomí? Nestalo se mu něco před tím, jako tomu bylo u té nehody v Českém Brodě? Tak nějak si neumím vysvětlit, že strojvedoucí, který vjíždí do výhybny a vidí návěst stůj a je při vědomí, tak nezastaví.
Kdyby někteří,,inteligenti,, nejdříve četli a potom psali…. Pokud sekundu před srážkou zavedl rychločinné brzdění tak asi podle tvoji teorie vstal z mrtvých.
Zdravotní stavy nejsou jenom žije/nežije.
Mikrospánek, pomalé reakce, pomalé pohyby, omezené zorné pole,…
Existuje i stav „skoro mrtvý“, známý jako coma vigile…
A v kultuře pak existuje stav, kdy je subjekt ekonomicky mrtvý, ale ještě o tom neví…🎥 📚
Hezký den. Vy asi nejste strojvedoucí že ? Nebo máte hodně malé zkušenosti. Nám, co tuto profesi vykonáváme a třeba, jako já i více než 40 let a zkušeností máme na rozdávání je to, na co se ptáte celkem jasné, tušíme co bylo příčinou. Proč to udělal? Říká vám, něco pojem rutina? Stokrát, je něco tak a pak najednou jinak. Jestli si dobře pamatuji ten původní článek. Tak osobní vlak měl být v té výhybně první a čekat průjezd expresu. Ten strojvedoucí byl zvyklý na pravidelný průjezd a najednou měl stavět a ten rutinní návyk se obrátil proti němu a… Číst vice »
Rutina je naprosto nežádoucí a strojvedoucí musí být neustále ve střehu a musí počítat s tím, že pokaždé může být něco jinak, než je zvyklý. Ovšem neexistence zabezpečovače je skutečný průser. Tak když už se podařilo u nás zamezit instalaci PZB, tak snad to vyřeší (ale mnohem dráž) ETCS.
Rutina je nežádoucí … ale jak jí předejít? Vymýšlet a nasazovat zhusta nejrůznější překvapení, aby strojvůdci do rutiny nemohli upadnout?
Jezdit také jiné tratě, nikoliv pořád tu samou?
Běžte s tímhle názorem víte kam. I profík občas udělá chybu a může být ve střehu jak chce. Nebo jste snad pan dokonalý bez chyb.
Když šel mašinfíra na šichtu, těžko ho napadlo, že už se domů nikdy nevrátí. Shoda okolností změnila vše v tragédii.
Ne, nepůjdu tam. Do doby, než tu budeme mít skutečný vlakový zabezpečovač, se nic jiného bohužel dělat nedá. To je konstatování faktu, se kterým se nedá nijak polemizovat.
Mne při pročítání každé závěrečné zprávy která dopadne tragicky prostě mrazí. Vědomí, jak se může ve vteřině něco tak fatálně posrat (pan Sůra promine) mi znovu připomíná jak moc důležité je být u této profese pokorný a ve střehu. A že něco předtím bylo 100 krát nebo 1000 krát opakovaně vlastně z hlediska strojvůdcování neznamená vůbec nic.
Kdepak, až Automatické vlakové zabezpečovací zařízení zapojené na této trati někdy po r. 2050 při rekonstrukci & přeložce.
Ale „ETCS L1 kooperativ“…tak co…
Upozornění na křižování: když je rozumný výpravčí, zavolá fírovi a upozorní ho že bude ve stanici čekat na vjezd protijedoucího vlaku. Někteří výpravčí myslí dopředu a raději to řeknou. Třeba i tak – uber, proti tobě jede courák, ať se nemusíš rozjíždět z nuly, budete tam skoro stejně. A pak se ty vlaky krásně vykřižují „letmo“ a bez rizika rutiny. A ta rutina je nebezpečná všude, na silnici se moi to několikrát stalo a to za sebou nevezu stovky tun a lidi.
Osobák měl přijet jako první, jenže zastavoval na znamení v zast. Milavče. Výpravčí by nesměl dělat v tu chvíli nic jinýho a navíc by musel být jasnovidec, aby měl šanci zareagovat.
A radobychytraci vědí, že když to výpravčí neoznámí, tak je to vždy z lenosti, blbosti, neschopnosti. On je taky jenom člověk. A taky na svoje povinnosti.
Tomu osobáku chybělo 20 vteřin … ty mohl „jako zpoždění“ nabrat na zastávce Milavče nebo jízdou z Blížejova.
Výpravčí / dispečer těžko odhadne 20 vteřin zpoždění …
Minuta má 60 vteřin, vlak se může dát do pohybu ve vteřině 10, 30, 50 a vždy odjel ve stanovenou minutu ….
Sešitový jízdní řád je na půlminuty. ATO za určitých okolností umí trefit i menší odchylku.
Hezký den, ne, strojvedoucí nejsem a nikdy jsem nebyl. A samozřejmě dotyčného nijak neodsuzuji, chybu pochopitelně mohl udělat. Jen prostě přemýšlím nad tím, jak se dá ignorovat návěst stůj, jestli to třeba nebylo zdravotním stavem, nebo prostě jen krátkodobou nepozorností (což se může jednoduše stát komukoli).
V kterém roce to bylo naposledy nařízeno?
Za jízdy musí obsluhovat bezpečností zařízení SIFA, kontrola bdělosti strojvedoucího … na vjezdu viděl návěst výstraha … v bezvědomí nebyl, když obsloužil brzdu …
Chjo 😞
Přitom by stačilo tak málo… Třeba aby vlak do stanice kde křižuje, vjížděl do odbočky… 😞
Problém je v tom, že když vychází křižování tak natěsno, špatně se odhaduje, který vlak bude ve výhybně dřív a bude muset zastavit. Jednalo se o pár vteřin.
A co po korektuře priorit?
Tedy že by měl ten Os přednost před MV…
A nebo tam mít aspoň přenos návěsti na stanoviště a ne jenom KBS a spoléhat se na svaté oko strojvůdcovo.
1. lokomotiva DLB nemá KBS
2. nemá ani přenos navestí
Lokomotiva měla německou obdobu KBS nazvaná Sifa – Sicherheitsfahrschaltung. Musí ji mít všechna HDV provozována na německé infrastruktuře.
1. Lokomotiva DLB má KBS ve formě „SiFa“ (jediný rozdíl je v tom, že se nemačká tlačítko, ale šlape na pedál)
2. Trať v místě MU nemá přenos návěstí na hnací vozidlo (není zde traťová část tzv. LVZ), takže obviňování zlé německé lokomotivy z absence přenosu návěstí by bylo jen hloupým a směšným nacionalismem, kdyby to nebylo tak tragické.
Spíš je třeba debilním nacionalistům vytrvale omlacovat o hlavu neexistenci PZB u nás, čili neexistenci zabezpečovače. LVZ totiž není zabezpečovač. Nyní se to konečně řeší pomocí ETCS, což je ale běh na hodně dlouhou trať a díky příliš málo vozidlům s tímto zabezpečovačem těžko může v roce 2025 nastat někde stav s výhradním provozem ETCS.
Právě proto by nebylo od věci kdysi (alespoň t věch 90.letech) zavést tu alespoň to PZB. Ano – ETCS je o několik úrovní výše, ale než na to čekat x roků a honit to na krev, ale na to by se dalo při existenci PZB přejít postupně a ne to šít horkou jehlou a hlavně by se i tak zamezilo podobným nehodách. Ale chápu – bylo by to moc levné, účinné a jednoduché ……..
Bohužel, do PZB už nikdo nepůjde. Jednak je to zabezpečovač úrovně B (muselo by se to platit z peněz Správy železnic) a hlavně traťovou část tady nikdo pořádně neumí. Je to docela škoda, protože vozidel s mobilní části PZB tu po síti krouží velké množství a stále přibývají díky nákupu či pronájmu ojetých vozidel. A nová vozidla ho v sobě mají většinou také, pokud si s nimi nechceme jezdit jen v naší kotlince.
Že to nikdo neumí? Kolik lidí umělo v 90. létech ovládat chytrý mobil?
Fajn, takže potřebujete lidi, kteří jsou ochotní se to naučit. To platí ostatně i o ETCS.
Ano, je to docela škoda že se v touze „udělat všechno“ neudělá „aspoň něco“ s odkazem, že někde by se musel postavit nový šturc. Spolehlivost 99 % je furt lepší než 0.
Myslíte, že instalace PZB spočívá jenom v instalaci magnetů do současného kolejisště a skříně a pár drobností na mašině? Bohužel NE.
Klíčové slovo: prokluzová vzdálenost.
Toto v Německu dávno úspěšně vyřešili, není třeba znovuobjevovat Ameriku.
Nebo co třeba … vlakový zabezpečovač? Zabezpečovač, ne přiblblý barvičkovač, se kterým se promačká plnou rychlostí proti Stůj.
V místě MU nebyla trať vybavena traťovou částí LVZ (mimochodem, přehlédl jsem to, nebo se o tom zpráva DI pro jistotu nezmiňuje?).
Barvičkovač je jedna věc, druhá věc je ta, že zhruba dvě třetiny železniční sítě ČR nejsou vybaveny ani jím.
To promačkání plnou rychlostí ke stůj si vykřičeli ti, co tyto nehody způsobují, tedy strojvedoucí. A nejspíš pomocí zvrhlé organizace, která se jmenuje Federace strojvůdců. Nakonec i ten Mirel by na kódované trati jakž takž jako zabezpečovač fungoval, ale to by se nesmělo vyhovovat nářkům strojvedoucích. Už jen ta filozofie, kdy strojvedoucí na kódované trati nemusí mačkat tlačítko bdělosti, je neskutečně zvrhlá a hlavně nebezpečná. V Německu se Sifa mačká pořád a nikdo si nestěžuje, respektive si to nedovolí. Ale u nás ne, u nás je vše jiné, národní a hlavně lepší.
Nejen strojvedoucí, i předpisy SprŽel.
Kdyby nebylo nařízeno jezdit nad zábrzdnou křivkou (kóduje stůj, tak za kilometr pojedu 30, že je návěstidlo až za 10km je detail. Dokonce ono je i plynulejší doploužit se)
Sifa kontroluje „bdělost“ strojvedoucího, projetí klacku nezabrání …
Stejně tak jako mačkání na brejlovci / čemkoli jiném v tuzemsku …
Kolik nehodových události vzniklo tím, že strojvedoucí na kódované trati nemačkal na „volno“ … pokud měl zařízení zapnuto …
E 499.2017 skončila svůj krátký život v vjezdu do SNV, protože strojvedoucí LD Žilina neměl při jízdě s vlakem 128 LVZ zapnuto, tudíž nemusel při jízdě proti stůj mačkat a narazil do konce nákladního vlaku … jeho bdělost (způsobilost k řízení lokomotivy) byla ovlivněna alkoholem …
Miroslav Zikmund zase nechápe, o čem je řeč. Nic nového pod sluncem.
Tam se Sifa obsluhuje i při posunu.
I ten všemi proklínaný a nenáviděný Mirel na mě zařve když jedu na výstrahu nebo proti stůj a pořád bude co chvíli chtít potvrdit bdělost.
Tady se prostě kolega přehlednul, zamyslel, podíval do vysílačky a skončil. Kdyby měl aspoň ten blbý barvičkovač, tak se to stát nemuselo.
Jenže ten barvičkovač tam kdysi nikdo nenainstaloval a dnes ho tam už nikdo instalovat nebude.
Takže ve výhybně pokaždé snížit rychlost pro projetí výhybky do odbočky…
V tomto případě by ale pomohlo nezavádět podobné spoje do doby, kdy to dovolí infrastruktura…
To znamená zrušit všechny vlaky tam, kde není přenos návěsti, nebo přímo ETCS, nebo jaká je ta ydea?
Ne, zrušit spoje typu Západní expres, aby nepřekážely R a Os, důležitým pro obsluhu obyvatelstva…
A proč? Řidiči autobusů a náklaďáků mají před křižovatkami také nějaké speciální upozornění? Co je hlavní povinností strojvedoucího, sledovat návěstidla!
Na silnici je trošku složitější situace a proto je obrovská ostuda železnic jak k zabezpečení přistupují. Pokud by na silnici byla jasně daná jízdní dráha vozidla a přednost před vším ostatním tak by byla dávno zabezpečená tak že by k nehodám nedocházelo ale i tak už se pracuje na systémech které nedovolí projet stůj nebo srazit dvě auta právě proto že spoléhat na člověka je přijatelné pouze tam kde není možné problém vyřešit technikou.
Železnic – dopravců nebo správců infrastrukury ?
Není. Ostuda to byla do doby, než se rozhodlo všude nasadit opravdický VZ, tedy v tomto případě ETCS. Čili ostuda to byla od roku cca 1950 do roku asi 2010.
Řidiči náklaďáků mají běžně v kabině krabičku, která hlídá jízdní pruh (nevyjetí z něj) a vzdálenost od vepředu jedoucího. Ta krabička umí dokonce šlápnout na brzdy (postaru), ty novější dokonce brzdit plynule, aby se dodržel odstup.
A každá stanice tedy bude muset mít alespoň tři koleje, aby se dalo do odbočky při křižování vjíždět vždy, pokud chceme zachovat jednu kolej průběžnou, po které se bude dát jet traťovou rychlostí. No to bude mít Správa železnic radost, až se tohle dozví:-).
Dvě koleje a výhybka která nejde dát rovně (třeba symetrická). 😀
Na vjezdu může svítit třeba výstraha nebo volno, protože tam je pevný rychlostnik 😀
Copak Sebevražda Železnic, ale obchodní útvary ČD…
Ani ne, jen žádná nebude průjezdná a na vjezdu bude samovrat se základní polohou do odbočky.
Má to jednu logickou díru: Při výrazném překročení rychlosti na vjezdu to nezabrání ničemu, vlak vyskočí a pojede rovně. Takže nápad hodit do koše, kam patří.
Osobní vlak měl do odbočky postaveno … čekal na průjezd vlaku vyšší kategorie – bohužel měl několik destek vteřin zpoždění, což se stalo osudným ….
Tam, kde jsou jen 2 dopravní koleje (např. Radonice) by jeli oba do odbočky ???