Za srážku lokomotivy a osobního vlaku v Němčicích nad Hanou mohl strojvedoucí dopravce Retrack Czech
Srážka lokomotivního a osobního vlaků v Němčicích nad Hanou. Foto: Drážní inspekce
Drážní inspekce znovu u této události upozornila na bezpečnostní riziko v podobě cest strojvedoucích na nástup na směnu.
Budu strašně moc zlý, ale říct to musím – klasický problém malých privátních dopravců v celé liberalizované Evropě, kteří sice odvezou vlak o padesátník na tunu levněji, čímž samozřejmě zaimponují přepravci, ale z dlouhodobého hlediska je to jen čekání na průšvih, protože systém vnitřní kontroly u takových EVU prostě neexistuje, nebo je zoufale neefektivní. Velký dopravce se pak může třeba postavit na hlavu, ale při dodržení všech zákonných nařízení se prostě na cenu malého priváta nemá šanci dostat. Ve své praxi jsem se setkal i s předávkou na dopravce, jehož jméno (s dovětkem GmbH) bylo zároveň i jménem strojvedoucího vlaku… Číst vice »
On dokonce pri brzdeni rekuperoval i kdyz to bylo zakazane?? Zajimalo by me proc? To setri za energie diky elekromeru (kteremu je jedno zda je to zakazane ci ne) nebo je to moula?
V tomto případě to moula byl, ale většinou je to zlozvyk, že si to člověk v tu chvíli neuvědomí. Na Vectronu za jízdy nad 30 nemůžete brzdit přímočinkou.
Staci brzdit stale EDB ale marit energii v odporniku.
Ale divim se, ze zacali pokutovat strojcedouci za nehody. Ale za rekuperaci pri zakazu nee. GPS a elektromery moderni vozidla maji. A myslim si ze je to taky velke ohrozeni bezpecnosti.
Na Vectronu!? V Odporníku!? To asi těžko….
Ano vektron má odporník na maření rekuperované energie.
Kterýžto to funguje jako záskoková brzda při neschopnosti sítě stejnosměrné,pojmout navrácenou energii.Přeloženo do češtiny: ř193/383 NEUMÍ čistě EDB bez rekuperace.
To je snad jasné jak to funguje, každá edb musí mit spotřebič, buď jiné vozidlo, nebo odpor.
To by jednak tu pokutu dostali skoro všichni a pak, jak jim to chcete dokázat? By vás ten elektronický záznam vyšel dráž, než ta pokuta.
No jo, ale do odporníků to jde jen při rychlosti nad 30 a při staženém sběrači.
Dokáže se to velmi snadno, zjistí to měnírna, nebo napáječka, kdysi nám do depa přišel seznam vlaků, které v daném úseku rekuperovaly. Bylo to v začátku provozu lokomotiv, co to umějí. Není pravda, že dnes rekuperují skoro všichni tam, kde se to nesmí.
Namísto vymýšlení pokut by bylo lepší upravit trať tak, aby se rekuperovat mohlo.
Chápu, u Němčic se čeká na reko Brno-Přerov. Ale jinde se nečeká na nic takového, tak nevím na co se tam čeká.
Dulezity je potrestat jednotlivce, firu. Ze je system prohnilej vsichni vi. I studenti v Moravske Trebove. JEN SE O TOM NESMI MLUVIT A UZ VUBEC NE PSAT !!!
a v cem je tady system prohnilej? ze nekdo kasle na vystrahu?
Že všichni kašlou na hodiny, aby se to odvezlo.
Nikdo nikdy nikoho nemůže donutit jet přes hodiny. Je to jen na (ne)zodpovědnosti každýho.
Tak už i to nucení jsem viděl (ne u sebe). Nicméně skončit v 1 ráno v Mělníku, když máte v Děčíně služební byt také není optimální řešení.
Navíc zapíchněte to v Českém Brodě s lidmi ve 23 hod, když to máte 20 minut do Prahy a MHD domů.
Bohužel nic není černobílé. A kdo někdy nejel přes čas, aby neudělal minimálně sobě pekárnu.
v rozporu se zákoníkem práce přesáhly maximální délku 12 h během 24 h po sobě jdoucích
Není náhodou 13h? Nebo mi něco uniká?
Jo uniká… pracoval na dohodu o provedení práce. Tam je limit 12 hod.
Uniká. 13 (15) hodin se netýká zaměstnanců pracujících na dohodu. Přečtěte si závěrečnou zprávu.
Takže vítejme v českém právním bordelu. On se strojvedoucí pracující na dohodu rychleji unaví v porovnání se strojvedoucím na hlavni pracovní poměr (nota bene i kdyby měl úvazek jen na 80 hodin měsíčně) Fíra vyjede dál, než je první přechodová pohraniční stanice (třeba o 10 km) a na něj také platí výrazně jiný metr. Předpisy mají být jednoduché, srozumitelné, platit pro všechny pracovníky stejné profese stejně. Nebo můžeme do kurzu k získání licence strojvedoucího zařadit pracovně právní minimum tak v rozsahu alespoň 150 hodin, aby si studující adepti na post strojvedouciho náležitě uvědomili všechny nástrahy našeho právního bordelu. Vyučovat by… Číst vice »
Ten zákon je obecné povahy. Rozlilšovat to podle profesí by přineslo jen další zahuštění právního systému. A navíc by to bylo na štíru s ústavním požadavkem, že zákon má být obecné povahy.
Totiž ten zákon platí i pro pro lékařský personál a stovky dalších profesí, kde je občas potřeba dodělat práci, než se půjde domů.
Není v pořádku, že pro jednu konkrétní profesi platí různé limity pro délku směny, podle způsobu sjednání pracovniho poměru. Není správně, že pro strojvedoucího dohodáře neplatí ustanovení NV589/2006 Sb. A přitom by stačilo dopsat, že NV je platné pro všechny pracovníky v pozici strojvedoucí, řidič atd. Mooooc složité.
Nestačilo, musel by se změnit zákon (zákoník práce). Protože zákon zmocňuje vládu, aby danou oblast stanovující mj. pravidla pro přestávky mezi směnami upravila nařízením pro zaměstnance v dopravě. Jenže zároveň také říká, že pravidla stanovující přestávky mezi směnami se na dohodáře nevztahují. Jinými slovy, pokud by vláda napsala do nařízení, že to platí i pro dohodáře, tak a) k tomu nemá zmocnění, b) zákon ty dohodáře na toho nařízení prostě neodkáže.
Dobrý argument, souhlas. Tak tedy jinak. Kdo z institucí typu DÚ, Ministerstvo dopravy nebo Ministerstvo práce a sociálních vecí dal podnět vládě ke změně zákoníku práce tak, aby se pravidla na dohodáře vztahovala? Nebo na tento stav budou všichni koukat a je jim to vlastně jedno?
Laická otázka: Dovedl by takovéto nehodě předejít nějaký zabezpečovač?
Ano. ETCS. Vectron byl mobilní částí vybaven.
ETCS nepochybně, ovšem službu by patrně udělal i stávající LS, kdyby zde byl přenos kódu. Jinak scénář této nehody mi dost připomíná loňskou nehodu Západního expresu ve výhybně Radonice. I tam šlo o jízdu neplánovaně zastavujícího vlaku „do přímé“ a tzv. nerespektování (spíše psychické zasklení) výstrahy na vjezdovém návěstidle a pozdní reakci na odjezdové „stůj“.
Zde to bylo přece jen o dost odlišné. Strojvedoucí se prakticky od úrovně vjezdového návěstidla rozjížděl z rychlosti 45 km/h na 90 km/h, kterou dosáhl prakticky na úrovni viditelnosti odjezdového návěstidla.
A zde reagoval okamžitě, ale napřed použil provozní brzdění, čímž prohospodařil cenné vteřiny (cca 3).
A ty tam dost chyběly…
Ještě dovětek: docela mě překvapilo, že tento děj není v Závěrečné zprávě Drážní inspekcí nijak ošetřen kromě možnosti osvitu vjezdového návěstidla sluncem, což je ale už standard.
Ale přesto i nápadně dost analogií. I v Radonicích strojvedoucí mezi předvěstí (kde svítilo „Volno“) a vjezdovým návěstidlem (kde svítila „Výstraha“) stále zrychloval z 67 na 80 km/h. Tj. evidentně si výstrahu neuvědomoval a žil v sugesci, že následující úsek je volný. Na odjezdové návěstidlo, na kterém bylo „Stůj“ a na které byl dohled dle DI jen 154 metrů, nakonec také zareagoval, ovšem pozdě, až prakticky před ním. Bohužel osobák vzhledem k poloze vzal čelně, nikoli bokem, jako v Němčicích.
Samozřejmě, že dovedl. A nemuselo by to být ani předražené ETCS. I současný LS zabezpečovač, nebo Mirel, ještě doplněný o AVV by této nehodě bezpečně zabránil.
Přesně tak, AVV s Mirelem taky, ale bohužel se musíme řídit věcmi z EU tak to bude ETCS.
No, s ohledem na to, že se strojvedoucí rozjížděl od vjezdového návěstidla jako by tam měl volno, tak by do AVV to Volno taky pravděpodobně namáčkl. A není – li traťová část, není prostě kde brát…
Na silnici platí Vídeňská úmluva která sjednocuje pravidla silniční dopravy v celé kontinentální Evropě. A to vč. povinné výbavy, osvětlení atd. Díky tomu je možná celoevropská homologace typu.
Na železnici to možné neni právě kvůli takovému myšlení – máme vlastní, sjednotit to nechceme. A tak je potřeba 30x více schvalování, kdyby chtěl někdo vozit vlaky po celém kontinentě.
Zase nějaký majster co to tahá až po první vyhybku. Nedají si říct a nedají. Začínajícím strojvedoucím co dostávám na zácvik cpu neustále do hlavy, dodržujte rychlost i kdyby jste měli jet 10km hodinu. Nikdy nevíte kdo vám tam vyskočí z křoví, nikdy nevíte kdy se co stane a i když budete ten kdo způsobil MU tak se s vinikem svezete protože jste překročili rychlost. Na druhé straně by mě zajímalo kolik ten druhý fira letěl přes mostek co je 100m před vjezdem do Němčic. Přes ten mostek je 30 km/h a i kdyby přehlídnul předvěst tak by měl dost… Číst vice »
Oprava:
*nebudete ten kdo způsobil MU.
Ano souhlasím. Nicméně, kdyby s osobákem jel, jak má (já bych tak jel), tak by došlo k plné čelní srážce …
To je pravda, možná se tím zachránil.
Zachránil se tím velmi pravděpodobně, protože tam jezdí pravidelně a dobře ví, že dle návěstidla (zelená s oranžovou nebo dvě oranžové) pojede na výhybce do odbočky, což kvůli konstrukci výhybky vyžaduje snížení rychlosti na 40 km/hod.
To, že předpis stanoví jet 40 již od návěstidla, je dle mnoha zkušených fírů pěkná blbost, když při jízdě opačným směrem může zrychlit na traťovou rychlost již po opuštění odbočky posledním vozem/nápravou soupravy.
Prosím, žlutá a zelená nebo dvě žluté, žádná „oranžová“ na dráze neexistuje, oranžový je jen pomeranč.
V předpise je žlutá, měla by to být žlutá, ale svítí to občas oranžově… Já myslím, že je relativně jedno, neboť tam s jinou návěstí záměna stejně není
Ze souboru plusů a mínusů je vidět, kolik je zde znalců návěstních předpisů a kolik neznalců.
to nemusí být o znalosti, ale o podstatnosti toho komentu….
Někdo je ochotný bít se za odstín a pak ho stejně přehlédne.
Nakonec pravda, známý policista se vyjadřoval o červené, že je to „krvavě zelená“.
Jízda sníženou rychlostí přes výhybky přímo už od návěstidla, které návěstidlo sníženou rychlost návěstí, je zcela logická a hlavně na straně bezpečnosti. Jednak vzdálenost návěstidla od výhybek není konstantní, může být stovky metrů, ale i jen jednotky metrů. Ve většině případů je v případě vjezdového návěstidla větší (stovky metrů) a umožňuje strojvedoucímu v případě nepříznivých adhezních podmínek (nebo jen proto, protože je strojvedoucí nešika) snižovat rychlost i v úseku mezi vjezdovým návěstidlem a výhybkami. To, že se to nesmí, je jedna věc. Jiná věc je, že se tím dá zabránit průseru a hodí se to tedy v případě nouze. Ovšem… Číst vice »
Zkušený strojvedoucí by v tomto případě byl už možná mrtvý.
Mohu mít dotaz co přesně je myšleno větou, že „může zrychlit na traťovou rychlost již po opuštění odbočky posledním vozem/nápravou soupravy“?
To je velice realistické a v této situaci zřejmě velké štěstí. Ovšem obecné doporučení z udělat nelze.
Známá jela autem na zadním sedadle nepřipoutaná, auto mělo nehodu a ona logicky pokračovala ve směru jízdy; na zadní sedadlo spadla traverza z nákladního auta. Takže kdyby byla připoutaná, zřejmě by byla mrtvá, takto byla jen domlácená. Vyplývá tedy z toho obecně, že je nesmysl v autě používat pás?
Kamarád co vezl mne , další dva lidi to napálil do kamionů..naštěstí se nám nic nestalo.sedeli sme vzadu připoutání.
Správně, nevyplývá, jde o statistiku, dopředu nemůžeme vědět která varianta nastane a v průměru je to s připoutáním lepší…
Ale musím přiznat že ve městě se vzadu též nepoutám, a mimo město už jsem hodně dlouho vzadu nejel.
Rychlost na začátku 30km/h byla 51km/h a na konci 45km/h.Takže něco mezi.
Strana 28,29 závěrečné zprávy.
Pokud se při nehodě zjistí že fíra něco porušoval, má to blbý, ale je potřeba i příčinná souvislost.
K této MU došlo protože bylo projeto stůj. (A nebylo to tak, že by fíra začal brzdit před klackem a ustřelilo to kvůli rychlosti). Pokud by jel pomaleji, ocitli by se stejně oba čely proti sobě, maximálně by do sebe ťukli v menší rychlosti.
A navíc na rychlost od vjezdového návěstidla bývají navázané předzváněcí doby anebo i jiná rychlostní omezení, která nemají rychlostník (stačí omezení v závěrové tabulce) anebo je rychlostník ale nemusí být předvěstník při nižší nebo stejné rychlosti na návěstidle…
Říkáš to těm zácvikářům hezky, ale to nejpodstatnější jim neříkáš. Vůbec nevíš, proč tam ta rychlost nařízená je! A to je třeba si uvědomit…
> k rychlostníku s číslicí 30,
Na dráze se používá nějaká jednatřicítková (či ještě vyšší) soustava, že mají „číslici 30“?
Cože?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 jsou „číslice“. Jejich kombinací vzniká číslo. Leč pisatelé tohleto obecně nechápou, podobně třeba jako nechápou rozdíl mezi gynekologií a sexuologií.
Třeba čas kódují v něčem složitějším. Hodiny – sekundy jsou v šedesátkové soustavě, kterou převedou do desítkové
Nicméně zápis čísel je v soustavě desítkové.
Ne nutně. Někteří z nás znají kromě číslic 0 – 9 ještě A – F. Ale na číslici 30 jsem ještě nenarazil.
Používá ji mimo jiné Youtube k očíslování videa.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Base64
Zajímavé, nevěděl jsem. Čili číslice 30 je v tomto případě malé ‚e‘.
Se nekdo na DI probudil? Napriklad cely soud Standy Fanty byl o Rg jizdach a “nezapocitavani” do vykonu. Cekal jsem, ze soud a nasladne urady jasne reknou pravidla, jak si problematiku vysvetlovat. Obecne mi chybi prevence ze strany DÚ a dalsich organu, kde by vydavali graficky a informacne zpracovane napriklad letaky ci pdf treba na FB, jak pocitat Rg jizdy, vykony, tydenni pauzy, volne vikendy a dalsi volna narizena zakony a mezinarodnimi smernicemi. Jak se pise v clanku, neplacenou Rg jizdou zamestnavatel nic ve finale neporusil, i kdyz nekdo je nazoru, ze je to spatne. Mluvit o tom, ze zakonik… Číst vice »
Přesně toto mám na mysli. Kdyby dotyčný řekl že měl nástup v Havl Brodu a jede do Ostravy a tam spal, DI by to vůbec nezmiňovala.
Drážní inspekce se neprobudila. Drážní inspekce šetří mimořádné události. Dozorovým orgánem, který by měl konat, je Drážní úřad, a ve věcech stanovení pravidel pak Ministerstvo dopravy. DI na to může jen dokola upozorňovat, ale pravomoce v té věci, bohužel, nemá žádné.
Poslední odstavec řešící odpočinky je dost sporný. U některých velkodopravců lidé odjíždějí i stovky km zadarmo na nástupy a čekají třeba hodinu, někdy i více, než jim začne pracovní doba a to je v pořádku. V Okamžiku kdy mi to zaměstnavatel chce platit že si dojedu pro vlak z domu, už nedodržuju odpočinek. Promiňte, ale pro mě osobně je lepší dojíždět za peníze a porušit délku směny.
A pro mě osobně jako pasažéra jsou zase daleko lepší odpočatí strojvedoucí, co se mnou nehavarují.
Odpočatý je podle vás ten, co skončil směnu v 7 večer, domů přišel v 8, zalezl do postele, ve 3 ráno z domu odešel, jel za své do Ostravy, tam se v 7 hodin nahlásil a vylezl na mašinu s tím, že má mezi směnami pauzu 12 hodin, tedy podle zákona „v pořádku“, nebo ten, co skončil směnu v 7 večer, domů přišel v 8, zalezl do postele, ve 3 ráno z domu odešel, ve 3.15 se ohlásil dispečerovi a začal směnu, jel do Ostravy „na cesťák“, a tam v 7 hodin vylezl na mašinu s tím, že má mezi… Číst vice »
Vzít si něco AETRu. Přijede řidič pro auto mimo sídlo firmy třeba do Německa , založí kartu a dělá devět hodin pauzu. Pak může jet.
Dobrý srovnání – koleje / kamiony.
Asi jako ponorka / ledňáček
V tomhle směru to vyjde na stejno..
OK – já jen že v jiných oborech dopravy je toto vymyšleno a i běžně realizováno , standartně kontrolováno. Ale třeba na dráze vymyslíte jiný předpis a bonusově znovu objevíte prací stroj. Má výhodu že tiskne hned. Nesrovnávám koleje/kamiony , kde spíš mělo být koleje/silnice ale pracovní dobu a dobu odpočinku strojvedoucího/řidiče. U dalšího srovnání živých a neživých věcí/zvířat mi uniká „co tím chtěl básník říci“ nebo mám mezi ponorkou a ledňáčkem najít sedm rozdílů?
Problém je, že na silnici nevystřídáte za 9 hodin třeba 10 různých strojů.
Ale zrovna to by přece až tak problém nebyl? Dobu jízdy vám na kartu zaznamená každý z nich, a bez karty se odmítne rozjet (no, pokud nemá provedenou nezákonnou úpravu…).
Pokud to chápu správně, problém je spíš v tom jestli v době kdy nejsem na mašině, skutečně odpočívám nebo dělám příjezd do práce dlouhý několik hodin…
Jak to tedy v reálu je? Ptám se, protože jsem laik a dotaz vám možná bude připadat úsměvný, ale zajímá mne to. Dle mého by mělo být určeno místo nástupu do práce (depo), kam se člověk ze svého bydliště dostaví, „zapne píchačky“ a běží mu čas v zaměstnání. Nastanou možnosti: 1) Skončí v jiné stanici a pojede domů? OK, ale cesta zpět do depa by se mu měla započítávat do běžné pracovní doby. 2) Skončí v jiné stanici a domů nejede, bude někde nocležit? OK, dojde na nocehárnu, vypne píchačky a běží mu pauza. 3) Jezdí menší trasy (např. příměstsk… Číst vice »
Když strojvedoucí z „města“ skončí v 11 večer na konečné stanici lokálky, kde další ráno v půl páté začíná (a má tam zajištěné nějaké spaní), tak logicky nejede zpátky do „města“, aby si odpíchl. Konec směny (a analogicky její začátek ráno) má stanovený tak, aby po příjezdu (resp. před odjezdem) stihl udělat potřebné technologické úkony s vozidle (večer odstavení, ráno přípravu). Mezi tím pak má nějaké přerušení práce, a tedy odpočinek. Jenže můj příklad byl něco jiného: fyzicky úplně stejná situace, jen jednou formálně začíná směnu až těsně před vstupem na mašinu, zatímco podruhé mu směna začíná např, nasednutím do… Číst vice »
Jasně, že by neměl jet zpět do města, ale měl by odpuchnout tam na dálku či do sešitu. Ráno by pak neměl jezdit prvním vlakem, nemůže být odpočatý.
No a druhý případ co popisujete je vidět, jak je to špatně. Obě cesty by měly být zahrnuty v pracovní době. Nastup do práce by mělo být konkrétní místo, ne oblast jako půl republiky.
Mělo by to tak být a u státního i je. Tam pojede fíra z Prahy s nástupem v 5 do Ostravy. Tam končí v 10 a pojede zpět rg domů a končí v 15 v Praze. Pak může jít v Praze zase na směnu ve 2 ráno.
Ale někde přijede v těch 10 do Ostravy a v klidu nástoupí ve 2 ráno v Chebu…
No jak kde a s jak kterou pracovní smlouvou. Pokud jste letmo a máte v pracovní smlouvě že místo výkonu práce je obvod DKV Praha (nebo dnes OŘD střed), může s vámi zaměstnavatel šoupat v rámci celého DKV (OŘOD) jak potřebuje. To máte pětinu (třetinu) rozlohy celé ČR. Vše zcela právně legálně. Tedy jeden den skončíte směnu třeba ve Vršovicích, druhý den se hlásíte v Čerčanech, třetí třeba v Kolíně atd. Všechny zákonem stanovené odpočinky neřeší že se mezi místy musíte nějak přesouvat, to už je ve vašem odpočinku. Umíte si představit že by se takhle choval třebas Lidl k… Číst vice »
Tak to je prostě prasarna. Díky všem za info, očividně je celý systém špatně.
Máte sice pravdu, že se tak může chovat, ale Vy se zase můžete chovat naprosto přesně ve znění zákonů a předpisů a to by byl pro dopravce taky problém..
Neznám nikoho, kdo by přesně do puntíku vše dodržoval.
Navíc zaměstnanec není otrok a ten dopravce si může vybrat, zda se bude chovat férově a nebo bude mít fíru mínus.
Samozřejmě ten druhý. Protože ten druhý může dělat jen do 16:15, ale ten první v klidu do 20:00. Takže tak?
Ale někdy v tom není vůbec rozdíl, ba i naopak. V Osobní dopravě jsem se všeobecně cítil mnohem více unaven, než když jedu odpoledne RG do HavlBrodu a přes noc přivezu vlak do Ostravy jako dotyčný provinilec. Dojíždění na 2 ráno někam do depa už večer a pak směna do 15h bylo mnohem horší a bylo to v rámci předpisu.