Za srážkou nákladních vlaků u Otrokovic bylo selhání dozorce výhybek
Srážka nákladních vlaků v Tlumačově. Foto: Drážní inspekce
V době nejrozsáhlejší výlukové činnosti navíc SŽ zredukovala původní plánovaný počet dvou výpravčích v Otrokovicích na jednoho.
Proč vlastně zz umí ukázat volnoznak, když neví jestli je kolej volná?
Nemělo by v tu chvíli být na všech návěstidlech max přivolávačka?
To bychom v tu chvíli měli desítky stanic, kde by nešlo rozsvítit nic jiného, protože zabezpečovací zařízení druhé kategorie nemá obecně kontrolu volnosti JC, a tak by se z PN stalo něco obvyklého (více než nyní), což by určitě nebylo dobře.
Byla výluka TZZ+SZZ. Na barvu se nejezdilo.PN fungovala, ale pouze 3 minuty, nebyla prodloužená a díky mlze víme jak to dopadlo.
Mlhy jsou zde v noci a nad ránem časté. Mnohem častěji než třeba o „kousek vedle“ ve Zlíně. Řeka Morava je prostě zdroj vlhka. Mlha zde byla už před desetiletími příčinou havárie letadla s Tomášem Baťou. Je to prostě oblast s častějším výskytem mlhy. Není to příčinou hromady, jen to mohlo/nemuselo také přispět.
Mlha určitě přispěla, resp. nebýt mlhy, tak by se to nestalo. Normálně je tam vidět nejen skrz celou stanici ale až do sousední a ten vlak by výhybkář jak vylezl z wc viděl na jiné straně.
Běžná praxe u Slovinkých železnic. Katastrofální stav, podstav a kvalita zaměstnanců a zároveň debilita, totální nezájem a starání se o své teplé místo pro vyšší management. Aneb slučujte, redukujte, nám je to jedno, dole lidi nebudou a na hoře se vždy o sebe postaráme. Tato mimořádnost jen v plné míře reflektuje, co, kdo a jak na dráze pracuje. V provozu pár schopných jedinců na kterých se dříví štípe a zbytek flákačů, neumětelů, amatérů. Nikomu na ničem nezáleží jen se jede na káře, která brzy tvrdě narazí. Již zadáním a provozním opatřením při míře provozu a stavu infrastruktury nebezpečné výluky hazardující… Číst vice »
Sice kecáte kraviny, ale jediný správný postup je při tomhle opatření prostě zastavit provoz, jako to dělají třeba v Německu. Ale to by zase bylo křiku proč v noci nejezdí vlaky. Na takové akce je třeba vybrat a hlavně zaplatit schopné a vycvičené výpravčí a to nikdo neudělá. Za víc jak třicet let praxe jsem už zažil hodně, ale aby někdo nahlásil konec vlaku který kolem ani neprojel to ještě ne. Ano konce vlaku který je neměl to tu bylo mockrát. Stejně tak jsem zažil spoustu takových přepínání, ale až poslední dva tři roky je velký tlak jezdit za každou… Číst vice »
No vidíte, soudní kauza Studénka není hotová po 13 letech, protože místo kriminalistického „ohledání místa (trestného) činu“ se dala přednost urychlenému obnovení provozu – 40 hodin po nehodové události se začalo jezdit beznapěťově jednokolejně, čímž se zlikvidovaly důkazy vedoucí k možnému odhalení příčiny pádu podpůrné konstrukce ….
Kriminálka by to ohledávala – sbírala kus po kuse týden, možná déle … po letech se nemohou soudní znalci shodnout, proč se konstrukce zhroutila … nejezdilo by se …
Po letech se společnost diví, že vinící nejsou pravomocně odsouzeni …
Jezdit za výluky SZZ a TZZ je rizikové. Vyloučit však dopravu důležitých vlaků nelze. Souhlasím, že by na takovéto výluky měla SŽ komandovat skutečně profíky, mající zkušenosti s řízením dopravy s využitím signalistů.
…a ještě jedna věc mě děsí: že tomuhle všemu zřejmě nečinně přihlíží Drážní úřad, tedy národní bezpečnostní orgán.
Jaké jsou pravomoci DÚ … ?????
Personální obsazení dopravních stanovišť má řešit výlukový rozkaz (alespoň za zlého bolševika tomu tak bylo)….
Přesně tak. Ušetříme korunu, ikdyby to stálo koruny dvě…
To je stejně hrozné. Kapitola „Přijatá opatření“. Správa železnic samozřejmě potrestá výpravčí a dozorce výhybek (ano, ten opravdu pochybil, to je jasné), ale že by byl potrestán ten, který snížil počet výpravčích z 2 na 1, nebo že by tam bylo nějaké preventivní opatření (např. „při dalších výlukách tohoto typu budou vždy ve službě 2 výpravčí“), to by asi člověk chtěl moc…
jj přesně tak, tu zprávu DI jsem četl, pan přednosta PO z Valmezu, který omezil počet výpravčích v Otrokovicích v přímém rozporu s rozkazem ředitele OŘ v Olomouci potrestán nebude. Hlavně, že nařídil zvýšené kontroly zaměstanci PO na stanovistích výkonu dopravní služby
Takhle to dopadá, když je zabezpečení ,,Na hubu“ a do hry plně vstupuje lidský faktor. Dále vidíme v praxi důsledek šetření personálu v praxi. A pracovníci nahoře, kteří rozhodli o redukci výpravčích a tím podřízeným namydlili schody, zůstanou bez trestu.
Tenhle komentář může napsat člověk, který nemá ponětí o tom, co tato práce obnáší. A tak ten, který neví jak to díky tlaku na úspory musí tito lidé fungovat.
Máte naprostou pravdu, proto nechápu ty červené palce. Asi pocházejí od racionalizátorů provozních pracovníků.
To jako tam mělo být víc dozorců?
Ano. Vypnu zab zař a posílím personál, aby byla vzájemná kontrola. Udělat opak- odebrat výpravčího- považuji za trestuhodné!
Pokud tedy máte vámi popisované zkušenosti, tak mi vysvětlete, čemu se divíte.
V tu chvíli na zhlaví směr Staré Město probíhal posun. Zaměstnanec prý údajně nebyl tak kde měl být a pouze slyšel vlak projet.
Posun probíhal na zhlaví směr Tlumačov. Posunový díl sunul z výtažné koleje a signalista si ho nejspíš zaměnil za vlak z Tlumačova.
Takhle si spletu vlak s vlakem (vidím červený světla).
Ale posun má bílá světla. Nebo mlha kazí viditelnost a byly použity odrazky?
On hlavně ten sunutý díl měl mašinu na konci že.
Neviděl nic, seděl na wc.
Odstavec „Špatná informace pro výpravčí“ je příliš genderově vyvážený, výpravčí tam nějak příliš divoce střídá svůj rod.
Tiež som si to prečítal 2x, ale je to napísané správne, to je tá krása a flexibilita češtiny, špeciálne jedného krásneho slova „výpravčí“, ktoré môže fungovať vo viacerých rodoch a pádoch. 😀 „Přesto výpravčí informaci o vjezdu celého vlaku do stanice Otrokovice telefonicky potvrdil“ >> Táto veta sa dá chápať dvomi spôsobmi ale správny je ten, že dozorca výhybiek telefonicky potvrdil informáciu (o vjazde celého vlaku do stanice) pani výpravkyni. 🙂 „Výpravčí tak sdělil bezpečnostní informaci“ >> Detto: dozorca výhybiek oznámil bezpečnostnú informáciu pani výpravkyni, nie naopak! 🙂 „To však výpravčí nevěděla“ >> Áno, bola to žena, takže znovu správna… Číst vice »
Říká vám něco pojem „nevyjádřený podmět“ …. Ten „nevyjádřený podmět“ je obsažen v předchozí větě, tudíž v kontextu …
Já bych to tak – z hlediska prosté srozumitelnosti – bez nevyjádřeného podmětu nenapsal nebo bych obě věty dal do souvětí a s použitím interpunkce a řazením slov by vyplynulo, že „dozorce výhybek“ výpravčí … potvrdil …
Ono stačí umět se vyrovnat „ve slohovém“ cvičení s bohatými možnostmi jazyka českého … a respektovat, že nesprávné použití interpunkce, záměna pořadí rozvíjejících větných členů změní význam věty .. i právní …
Kolega z carga vezoucí auta mi vnoci volá, něco do mne bouchlo zezadu a posunulo mě to o 15metrů….jdu se tam podívat, náseldně jen, průser, auta v příkopě, 2 vozy venku atd…fira z Vectronu OK…Jak neteče krve je to dobrý..
Předpokládám, že jste byl v onen okamžik pověřenou osobou pro řešení mimořádností. Jinak si nedovedu představit, že někdo, kdo má podíl na nehodě, bude v noci plkat s kamarády , namísto komunikace s bezpečnostními složkami.
Pozor, máme tady odborníka!
Tak, u nás v Rakousku tomu říkáme Sicherheitsmaßnahmen System. (SMS).
Jaký může mít podíl na nehodě, když do něj něco napralo zezadu?
Svatá prostoto! Když Ti někdo naboří prdel na dálnici, taky nejsi účastníkem dopravní nehody?
Být účastníkem a mít na nehodě podíl jsou dvě různé věci.
Když budu stát v křižovatce na červenou a někdo do mě bouchne zezadu, tak co asi? Mám snad podíl na nehodě?
Ohlašovacím místem vzniku mimořádné události na dráze je na prvním místě pracoviště výpravčího … (dispečera) …
Postup strojvedoucí byl správný, ověřil, jak vozidla z jeho vlaku zasahují / nezasahují do průjezdného průřezu sousední koleje – a podle toho se musí zachovat …
Občas si říkám, jestli místní diskutující ovládají mateřský jazyk a chápou podstatu sdělení. Rozumím potřebě některých expertů vyjádřit se k čemukoliv. Zároveň se pohybuji v prostředí dráhy dost dlouho na to, abych rozeznal, kdo z diskutérů vlak někdy řídil, jaké jsou jeho provozní zkušenosti, či vlastní postoj k zodpovědnosti. Dráha totiž vyžaduje zodpovědnost, přesnost a jistotu v jednání..
Vlak se vede, neřídí.
Tak si vytáhni svůj piko vláček a zaveď si ho mašinkou tam, kde ti to asi dělá nejlíp. A můžeš si přitom dodělat na train simulátoru, pinďo..
#mynic
Velmi odfláknutá práce inspekce, vůbec se nezeptala alespoň deseti dalších dozorců a výpravčích co pravidelně slouží na této trati co se mohlo dozorci honit hlavou že takhle selhal.
Tvrdí, že jeden dělal práci za dva.
Nikoli: DI tvrdí že výpravčí dělala za dva, ne dozorce výhybek.
V hlavě se mu honily břišní tlaky na wc
Drazí mínusáři, pardon federanti při MU u Českého Brodu inspekce zkoumala pomalu co strojvedoucí jedl loni na Vánoce jen aby u něho nenašla žádnou vinu, tady se nikdo neptal proč došlo k podobnému selhání dozorce. Byla to nejspíš ta samá rutina a nejspíš i únava. Noc mlha sem tam oslnění od vlaku, ale způsob vyšetřovaní je úplně jiný.
Pane dispečere. Věřím, že inspekce šetří poctivě každou MU, ten Brod je bohužel trochu jiný i hlavně proto, že strojvedoucí už nemůže vypovídat a v okamžiku srážky byl nejspíš už mrtvý. Zatímco v Otrokovicích naštěstí ,,jen“ létaly vzduchem zohýbané plechy.
Ale chybí zjištění co měl za stravu a proč musel na WC. Třeba se mu udělalo nedobře z telefonátu od strojvedoucího co tři kilometry před sebou viděl výstrahu a hned řval že je mezinárodní expres a jak si dovolují že nemá volno až na hranice. Typická specialita borců z Břeclavi.
Blábolíte hlouposti a pokud se nad tím zamyslíte, musíte to uznat sám. A ujišťuji vás, že ,,Borci“ jsou stejně tak mezi strojvůdci, výpravčími, Pražáky, Ostraváky , Břeclaváky atd. Jsem strojvedoucí a přesto naprosto chápu toho signalistu v Otrokovicích. Prostě se lidsky spletl a ponese za to důsledky. Jsme jenom lidi.
Za nehodu u Českého Brodu dle inspekce mohla náhlá srdeční příhoda kterou mimo jiné vyvolal telefonát z CDP. A že pár hovorů od pana strojvedoucího co blil do telefonu nepublikovatelné výrazy protože zahlédl výstrahu šlo na vyjádření do depa je taky holý fakt.
Osobně selhání dozorce a stejně tak strojvůdce u ČB taky chápu (noc, únava rutina, tady ještě navíc trošku zmatek) ale nechápu proč to inspekce jednou řeší a podruhé se o to ani neotře.
Strojvedoucí řve na dozorce výhybek …. ????
Jezdilo se mezistaničně. Žádná výstraha.
Třeba prostá věc – potřeba ulevit útrobám …
Nevím tak se zeptám: Není na tohle předpis, že má hlásit výpravčímu opuštění stanoviště?
Pocit, že víte, co se honí druhému hlavou je stupidita stejně tak kategorická, jako nebezpečná, jako oblíbená.
To se zase ušetřilo na personálu, aby škoda byla několikanásobně větší a mohlo to stát lidské životy.
Zajímavé jsou názvy profesí u drah. Jako například dozorce výhybek, dozorce nástupišť, ozbrojený strážce železnic, komandující atd….
Za císaře pána to byl úřad, stejně jako třeba pošta.
dirigující!
Jako laik to ctu tak, ze SZ svoji cinnosti prispela k chaosu. Ale prekvapuje me, ze na techto mistech nemaji vypravci kamery, aby mohli informaci dle zvyklosti 21. stoleti vizualne zkontrolovat (kdyz maji vypnutou tu cast SZZ).
Vzhledem k tomu, že v tomto případě byla mlha a tma, tak je otázka co by viděla, zejména s ohledem na nákladní vlak, kdy je osvětlená lokomoriva a nákladní vagony nikoliv.
Ve spoustě zemí, i kousek od nás, se běžně používají v mnoha stanicích kamery na zjišťování konce vlaků, aby na zhlaví nemusel sedět nějaký pohůnek a hlásit to.
Za mlhy by na běžné kameře bylo vidět něco podobného, jako vidí člověk.
Existuji infra kamery a podobny zalezitosti. Videt v mlze dnes umi uz i auta !
Jistě, vidí ovšem Lidarem, ne kamerou. Ani ta infra totiž neuvidí nic, co se neodlišuje teplotou od okolí. A to bude spíše lokomotiva, než vagon bez vlastního zdroje tepla.
Však to taky nejsou běžné kamery. Je to normálně schválená součást zabezpečovacího zařízení a funguje to naprosto bez problémů.
takže budou stát raketu
A jaké tedy jsou? A jsou schválené v ČR? A není prostě lepší ETCS?
ETCS bylo v danou dobu dle rozkazu o výluce vypnuto.
To nebyla otázka, zda mělo či nemělo v danou chvíli zabránit neštěstí. Stále není povinnné. Pokud bylo vypnuté ETCS, tak by zřejmě byly stejně vypnuty i kamery, pokud by tam byly. Zřejmě souvislost s probíhajícím pracemi, ne?
Jak tvrdil jeden chytrý náměstek z PO Pardubice, kamera se nedá použít pro zjišťování volnosti vlakové cesty ani zjištění zda-li vlak dojel celý, není to prý schválené zařízení
§4 !
Jenomže v tu chvíli se v Otrokovicích používalo stejné zabezpečení, jako kolem roku 1900. A sice oči, huba a telefon.
Pohůnek často ano, ale jak se píše v tom zmatku jménem ROV: „Zaměstnanec se zkouškou D-03“.
Kamery nemají na dráze co dělat. Jsou to velmi levná zařízení, která nejdou implementovat do velmi robustního a spolehlivého zabzař české železnice.
To je ironie?
Přesně tak, tento názor slyším od techniků železnic pořád… Není nad bytelné relátko…
Možná to zde někdo napíše, ale jen pro info. U SŽ je zakázáno pro dopravní účely využívat stávající kamery, není-li uvedeno jinak. Kamery ve stanicích slouží pouze ke sledování pohybu přepravovaného substrátu (lidí) po nástupišti, v podchodu a v hale. Každý, kdo tuto vymoženost v ČR (samozřejmost všude jinde) použije jinak je tvrdě pronásledován.
Aneb proč mít nad kolejištěm (manipulační obvod) třeba bez zjišťování obsazení kolejí jednu dvě kamery a přesně vidět, co kde je. Než třeba informovat dopravce, nevím kam jedeš a co kde je, ohlídej se. Jiná věc.