Z Přerova budou řídit provoz na více tratích. Správa železnic soutěží miliardové rozšíření CDP

Vizualizace nové budovy CDP Přerov. Foto: Moravia ConsultVizualizace nové budovy CDP Přerov. Foto: Moravia Consult

Odhadovaná cena za stavbu za necelé dva roky výrazně stoupla.

Správa železnic začne v příštích měsících se stavbou nové budovy centrálního dispečerského pracoviště v Přerově. Z nového zázemí bude dálkově řídit další tratě a v budoucnu i provoz na vysokorychlostních tratích.

Včera SŽ vypsala soutěž na stavbu a vybavení nové budovy. Kromě budovy dojde ke zřízení nového energocentra pro zálohované napájení obou technologických budov. Dále budou vybudovány nové garáže a parkoviště pro služební vozy i pro vozy zaměstnanců.

Zakázka ukazuje i „drážní inflaci“, která je dlouhodobým problémem zakázek Správy železnic. Ještě v listopadu 2022 SŽ uváděla odhadované náklady 1,6 miliardy korun, nyní stanovila maximální cenu 2,346 miliardy korun, tedy o 46 % více.

Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy cena uvedená v roce 2022 vycházela ze schváleného záměru projektu z roku 2020. „Od té doby došlo k významnému technickému a technologickému posunu v oblasti zabezpečovací technologie a v oblasti dispečerského řízení provozu, což plně respektovala dokumentace pro stavební povolení a realizaci stavby – ta v souladu s technickým vývojem upravila provedení dílčích částí nového CDP. Technický návrh CDP jako nosného prvku kritické infrastruktury zároveň počítá i s budoucím výhledem v oblasti řízení provozu,“ řekl Gavenda.  Vlastní návrh CDP se změnil zejména v oblastech řízení vysokorychlostních tratí a řízení infrastruktury se zabezpečením ETCS L2. „Došlo ke změně velkoplošného zobrazovaní pro řídící dispečery a zároveň vznikl průběžně vyšší požadavek na datové centrum. Poměrově velká část navýšení investičních nákladů je bohužel způsobena inflačním nárůstem v letech,“ dodal Gavenda.

Nová budova bude o čtvrtinu větší než stávající objekt, bude mít šest pater. Počítá se se zřízením šesti dispečerských sálů, ve kterých bude v cílovém stavu pracovat 107 zaměstnanců ve směně. Správa železnic plánuje z Přerova postupně dálkově řídit provoz na tratích z Brna do Přerova, Blažovic do Veselí nad Moravou a z Brna do Havlíčkova Brodu. Dále je v budově vytvořena prostorová rezerva pro řízení provozu na vysokorychlostních tratích na území Moravy a Slezska.

Celý areál bude součástí kritické dopravní infrastruktury, proto bude pod dohledem kamer, oplocení bude navíc vybaveno detekčním systémem, který zaznamenává nejen poškození, ale
také vibrace.

Detailněji je stavba popsána na stránkách Moravia Consult, který budovu projektoval. Druhé CDP je v Praze na Balabence, u toho zatím kapacita stačí.

Tagy CDP CDP Přerov Centrální dispečeské pracoviště Správa železnic
24 komentářů