Z osoblažské úzkokolejky zmizela i druhá lokomotiva ČD, termín návratu je zatím nejasný
Odvoz lokomotivy 705 913-2 z Třemešné. Foto: Matyáš Ruprecht / FB stránky Úzkorozchodná trať Třemešná ve Slezsku - Osoblaha
Kromě lokomotivy prochází periodickou opravou i jeden vůz.
Čím dál hůř se věří představě, že je to jen neschopnost managementu ČD a ne úmysl..
To bude práce davu systémových specialistů z nábřeží 🤣
K tématu ECM a „propadlým“ prohlídkám je pěkný článek v ŽM. Ono to asi bylo propadlé dávno, takže 16.6. je jen takové bububu datum, které ale neospravedlňuje ten bordel, co v tom panuje.
Které číslo toho ŽM?
Aktuální – 6/22.
„Osoblažská úzkokolejka je dnes jediná veřejná úzkorozchodná dráha na Moravě a ve Slezsku a jedna ze tří posledních provozovaných v České republice“
Která je ta třetí? Když pominu muzeální provozy jako Mladějov, Zbýšov.
Osoblaha, z JH Obrataň a Nová Bystřice.
Ty jsou snad soukromé.
A to vadí? Si to přečtěte pořádně, „jedna ze tří veřejných tratí“, veřejných ve smyslu kde je běžný provoz s cestujícími. Kdo je provozuje není předmětem sdělení.
soukroma a verejna se nevylucuje
Myšleny JHMD = 2 tratě.
Možná by to chtělo se trochu inspirovat ve Švýcarsku.
Konkrétně?
Myslím že ani není co konkretizovat. Stačí se podívat na stav vozidel, infrstruktury, četnosti spojů atd.
Aha. Tak se ještě podívejte na charakter okolí tratě.
… a obnovili koleje i provoz z Opavy přes Kravaře do Ratibořa (55 tis. obyvatel).
A dáte na to ty švýcarské peníze?
Chyba v popisku obrázku, není to Třemošná, nýbrž Třemešná 🙂
Zajímavé je, že Jirka Ješetůj sdílí skoro každý článek zdopravy.cz na svém osobním facebooku. Proč nikdy nesdílí i tyto negativní věci? Jiříku dobře vím, že tady všechno čteš tak proč :))) Kdyby si radši místo facebooku a ptákovinek se více věnoval své práci ..
V rámci ekonomického hlediska a efektivity by si teď vrcholní představitele kraje, správy infrastruktury a dopravce měli položit jednu otázku.
Má smysl investovat do trati s prakticky minimální vytížeností pouhých 3-4 párů denně (přípoje na Sp 1440-1446 Krnov – Jeseník), když trať dlouhá 20 km má maximální rychlost 40 km, a jediný, co opravdu cestující přitáhne je jeden pár nostalgického parního vlaku o víkendech…
Nejsem zastánce rušení tratí za každou cenu a nahrazování autobusy, ale tratě s víkendovým provozem a prakticky nulovou vytížeností spojů jsou skutečně ztrátové, neefektivní a autobus je rozhodně levnější alternativou přepravy cestujících.
A těmi autobusy to tam jistě pozvednete…
Víte, ona se spousta věcí čisté ekonomisticky „nevyplati“.
Údržba památek.
Péče o postižené a nevylecitelne nemocné.
Poštovní služby na venkově.
Ochrana přírody.
A přesto zde nikdo nepochybuje o uzitecnosti. Protože přínosy se blbě kvantifikuji anebo spoustu užitku máte nemonetarniho.
Bez uzkokolejky to tam můžete předat Polsku.
A k čemu konkrétně tam ty prázdné vlaky přispěly , zvláště co by kulturněji , levněji a rychleji nezvládly autobusy ? Není 18 století a zrovna zde se na tu obcasku nedá spolehnout ani na výletě , možná by zbylo na něco smysluplnějšího.
Za prvé…předřečníků chce rušit trať. Tedy všechny vlaky. I ty plně.
Za druhe Zda má trať význam pro turisty – ptejte se tam. Ale vzhledem zájmu obci o trať, zjevně má.
A k úsporám…já vím na čem ušetřit vic než na Osoblazce. Biopaliva. Stavební spoření. Pedrazene zakázky na železnici. A tak dále…
F35
Nechces-li živit vlastní armádu, budeš živit tu cizí
Ve skutečnosti cizí výrobce zbraní. Jak svého času prorocky varoval už D. D. Eisenhower, hlavním smyslem existence NATO není zajišťovat bezpečnost členů, ale živit US vojenskoprůmyslový komplex.
Docela by mě zajímalo, kolik z těch mínusářů vůbec ví, kdo to D. D. Eisenhower byl…
Stálo by za to zvážit sezónní provoz od jara do podzimu. Ve zbytku roku dělat údržbu tratě a vozidel.
Hele – nebudu tady rozebírat všechny (všeobecně známé) důvody, proč autobudem nikdy plnohodnotně nenahradíte vlak, ale existuje jeden, který řada „novodobých reformátorů“ zcela záměrně přehlíží – v autobuse bývá významnému procentu populace zle. Já a vlastně celá naše rodina nejsme výjimkou. Samozřejmě autobusy plně uznávám(e) jako udržitelný a plnohodnotný dopravní prostředek (protože jakýkoliv prostředek hromadné dopravy je vždy lepší než auto), ale prostě jej nemůžeme využívat… Sám jsem i měnil pracoviště kvůli tomu, že jsem přecenil své síly, když jsem si myslel, že těch 10 min. jízdy autobusem ze smíchovského nádraží na Novodvorskou budu zvládat. Nezvládal. Když jsem přímo neblil,… Číst vice »
Ten šrot co na této trati jezdí to je tragedie. Vůbec se nedivím že to takhle dopadlo.
Po totálním úpadku po roce 1989 se tento bohem zapomenutý kraj alespoň trochu dostává nahoru. V podstatě celou sezonu plně obsazený parní vlak, chatky v Bohušově v kempu plné + karavany a stany tak i v kempu v Osoblaze. Mimo červen až září i vzhledem ke skladbě obyvatelstva fakt mrtvo. Letos jsem potkával o proti předešlým letům desítky partiček cyklistů. Nebýt parního vlaku a úzkokolejky tak v podstatě je málo důvodů proč na Osoblažsko jet. Takže než ZDO chápu úzkokolejku jako atrakci, a aby to nechátralo a nerozkradlo se mimo sezonu, tak se provoz musí silně dotovat. Ta trať snad… Číst vice »
Jak po roce 89? Totální úpadek tam nastal už za druhé světové…
Totální úpadek tam nastal už po roztržení Slezska mezi Rakousko a Prusko za Marie Terezie, kdy se Osoblaha octla na periferii státu.
Ale no tak tohle zas tak úplně pravda není. Například poslední rodový majitel zámku Slezské Rudoltice Albert z Hodic (+1778) poté, kdy Marie Terezie prohrála sedmiletou válku, i nadále na zámek zval různé evropské celebrity včetně vítěze té války pruského krále Fridricha II., s nímž se přátelil, a jezdili tam např. i Voltaire nebo rakouský hudební skladatel Ditters z Dittersdorfu. Poněkud marnotratný hrabě Albert, který se staral víc o všelijaké intelektuální zábavy než o řízení hospodářství na svém panství, ale umřel bez potomků a další správci a majitelé zámku všechny cennosti doslova rozkradli a rozfrcali ještě koncem 18. století. Samotná… Číst vice »
Takže krom jednoho potrhlého šlechtice skoro nic. I kdyby války nebylo, vypadalo by to tam podobně.
Jiné strukturálně podobné oblasti ve vnitrozemí, které v r. 1945 nebyly postiženy odsunem, po r. 1989 takhle hluboko nepadly.
Kdy mimo odsun vše sovětská vojska rozmlatila
Když kopala do pozadí jednoho s knírkem
Za což ji patří díky. Jakkoliv už ne za to následující.
Stav, kdy je v některých obcích Osoblažska až 50% nezaměstananých, skutečně vznikl až po r. 1989.
Prostě ostuda Českých drah.
Pro ČD je Osoblažska co se týče výkonu prd.Neznam čísla cestujících,ale autobus by byl asi výhodnější.Přímý spoj do Krnova,zastávky centrech obci atd.Svazek obci by provozoval pro ně výhodné časy a nostalgií.Byly by možná lepší hospodáři,ale aby to potom nedopadlo jako u JHMD.Nove volby nové názory zastupitelstva.A teď se bude otáček každá koruna.Turisti v tom kraji moc peněz nenechají.Jezdi se tam tak na jeden dva dny .To se projede na kole křížem , krážem i s Polskem.
Možná je to pro ČD prd, ale dohodly se s krajem, že tam budou jezdit a kraj jim za to slušně platí. Jestli o jsou od kraje rozumně utracené peníze, v této konkrétní kauze nehraje roli.
ČD se s krajem dohodnout mohly jak chtěly, ale když si vezmete srovnáte, že kraj např od roku 2014 neobjednává pravidelnou dopravu na takové trati 314 z Opavy do Jakartovic (svobodných Heřmanic), která je turisticky daleko využívanější a (víkendové) vlaky jsou plné, tak je osoblažka absolutně neatraktivní, ztrátová s pár cestujícíma v jednom voze a lokomotivou. Navíc max rychlost 40 km/hod na 20 km dlouhém úseku rozhodně nevypovídá o dobrém stavu trati.
Promiňte, ale povolená rychlost 40km/h
na rozchodu 760mm je v rámci (bývalého) Československa nejvyšší. Myslím že Žitava má stejnou max. rychlost, ale nevím to jistě.
Přesně!
Hlavně pokud by tam jezdil ten autobus, tak zrovna v tomto případě by tam opravdu z turistů nepřijela ani noha… a sice tam možná jezdí na jeden dva dni, ale v téhle části kraje je i to super.
Nerozumím myšlenkovému pochodu že s busem nepřijede ani noha. Sám jezdím busem pravidelně a pokud vezmu šrot na lokálce a zánovní Iveco (viz právě Jeseníky ) tak volba je jasna 🚌🚌🚌🚌🚌
Vy zjevně nechápete, co je tam hlavni lákadlo, že?
Tak pokud to je vlak a ne příroda tak nějaká pára může jet kdekoli jinde, většině je rozchod jedno. Pro turismus v místě i po osobní zkušenosti je frekvence hodně limitující až nevyhovující.
Takže jsi to nepochopil.
Tak, tak. Je to sice k podivu (některých), ale hodně opravdu hodně lidí (rozuměj chlapů – starších, mladších, od rodin…) ví velmi dobře, kde jsou v Čechách obě úzkokolejky a zubačka a jedou se na ni kouknout. Ergo…, bez té „osoblažky“ by do těch teritorií nepáchla už vůbec žádná noha.
Obcím v jejich snažení fandím. Rozhodně mají ke „svojí“ trati blíže než někdo z Prahy. Tam by bez odborných poradců nějakou Osoblahu vůbec nemuseli zaregistrovat. Snad se brzy podaří sehnat použitelná vozidla v zahraničí. Generační obměna je opravdu hodně potřeba, i vozidla z 80. let by proti Túčku s Balmem byly skok, ideálně bez nutnosti přesunování stroje do čela vlaku. Rekonstrukci něčeho ve stylu Hašišbedna snad tady nikdo páchat nebude. Držím pěsti, ty nosí štěstí
Nějak mi to nápadně připomíná slavné „Přesuneme objednávání dopravy na kraje, ty lépe vědí, jaké jsou potřeby místních, než ministerstvo dopravy.“
Jak to dopadlo, víme vžichni.
Zdejší obce o provoz trati zájem mají.
S díky jim ji ihned bezúplatně předat a sto let zakázat vytrhat koleje.
A zápůjčka loko z JHMD není možná?
JHMD je rádo, že zajistí svůj provoz. Navíc vozidla jsou často v takovém stavu, že spolehlivost je otázkou…
Po letní sezóně ale možná budou vozidla i zařízení k prodeji, protože JHMD se řiti do krachu
To se řítí stále…
Třeba hašišbedny 🙂
Fuj
O víkendech jezdí pára, to nemůže jezdit i pondělí až pátek ?
Je pomalá, drahý provoz a ani Faur by to nezachránil.Tyto vozidla jsou na nostalgii.Ne na provoz.
Za hranicemi jezdí na Weißeritzstallbahn pára taky od pondělí do neděle celoročně třikrát denně. On by byl spíš problém s tím, že na to není uzpůsobena zásobovací infrastruktura.
Hlavně němci jsou na tom s financemi o dost jinde než my
Ale tam je síť nostalgie.Rano na 6 vlak určitě nejede a že šichty a školy také ne.A po 10vecer taky ne aby to byl vlak pro místní lidi
Však tam taky musel dopravní svaz přislíbit, že bude na provoz X let přispívat, jinak to bylo taky s otazníkem, stejně jako na dalších dvou tratích SDG kde platí „každý den plnou parou“. Zrovna Weißeritztalbahn mě trochu zklamala tím jak po prodloužení do Kipsdorfu z nějakých 5 párů vlaků vznikly 3 (z toho poslední jen po Dippoldiswalde), to už se výlet plánuje hůř, hlavně kdo chce v létě končit výlet v půl 4…
Tady nemáte kousek Drážďany ani přes kopec Teplice.
Pomalá na trati 40km/h ?
A kolik myslíte že pára a Faur jezdí?20km/h
Faur by to v klidu zastal…
Určitě ne
A proč ne ?
Ironie ?