Z osoblažské úzkokolejky zmizela i druhá lokomotiva ČD, termín návratu je zatím nejasný
Kromě lokomotivy prochází periodickou opravou i jeden vůz.
Přes měsíc stála nevyužitá a čekající na opravu jedna ze dvou úzkorozchodných lokomotiv Českých drah, která jezdí po úzkorozchodné železnici z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy. Dopravce ji musel odstavit, protože jí v červnu vypršela lhůta pro provoz bez periodické kontroly. Tento týden ji dopravce odvezl na opravu do Přerova do své dceřiné společnosti DPOV. Druhá lokomotiva prochází modernizací už od loňského roku. České dráhy tak musely od června nahradit železniční dopravu náhradními autobusy.
O převozu lokomotivy do Přerova informovala facebooková stránka Úzkorozchodná trať Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Kromě lokomotivy 705 913-2 došlo také k přepravě jednoho z vozů pro provoz na trati k provedení periodické obnovy vyššího stupně v Nymburce.
„Termín dokončení periodické obnovy lokomotivy bude stanoveno při komisionální prohlídce na lokomotivě přímo v dílnách před provedením vlastních prací na obnově,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
Druhá, pět let odstavená lokomotiva (705 914-0) je od loňského roku v CZ LOKO na modernizaci. Ta nabrala zpoždění, aktuální termín předání je 30. listopadu 2022.
Od poloviny září výluka
Provoz na úzkokolejce nyní zajišťují jen víkendové parní vlaky. V půlce září navíc na trati začne výluka kvůli opravám dalších úseků. České dráhy v červnu slíbily obnovené provozu do začátku září.
Obce chtějí s Českými drahami jednat o pronájmu či odkupu vozidel, shánějí vozidla v zahraničí. „Záměrem je, aby samotné obce Osoblažska mohly o své trati rozhodovat a provozovat dopravu na ní v rámci svého nejlepšího svědomí ku prospěchu nejen obyvatel, ale i návštěvníků,“ uvedli v červnu starostové na Osoblažsku.
Osoblažská úzkokolejka je dnes jediná veřejná úzkorozchodná dráha na Moravě a ve Slezsku a jedna ze tří posledních provozovaných v České republice. Byla vybudována s rozchodem 760 mm v roce 1898. Celá dráha z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy měří 20 kilometrů, je na ní nejvyšší rychlost 40 km/h a největší stoupání činí 27 promile. Přibližně 2 kilometry od Třemešné se nachází také nejmenší oblouk na české železniční síti o poloměru pouhých 75 metrů. Vlaky ho mohou projíždět rychlostí jen 20 km/h.