LOT 3a leaderboard

Z Liberce do České Lípy vlakem za hodinu. Správa železnic vybrala projektanta modernizace trati

Motorová jednotka 845 jako rychlík Ústí nad Labem - Liberec společnosti Arriva vlaky v Jablonném v Podještědí. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorová jednotka 845 jako rychlík Ústí nad Labem - Liberec společnosti Arriva vlaky v Jablonném v Podještědí. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Úpravy tratě mají začít příští rok.

Sdružení firem Valbek a Prodex získalo zakázku na přípravu projektové dokumentace pro chystanou modernizaci tratě mezi Libercem a Českou Lípou. Ta má vést ke zkrácení jízdních dob mezi oběma městy na 60 minut.

Vítězství obou firem vyplývá z údajů v registru smluv. Správa železnic za dokumentaci zaplatí 32,4 milionu korun, o zhruba tři miliony korun méně, než byla odhadovaná cena. Valbek se na plánech na revitalizaci této trati podílí již delší dobu, teď má připravit dokumentaci pro stavební povolení. Zakázka se týká první etapy stavby.

Podle aktuálního letáku ke stavbě by stavba měla začít příští rok. Celkové náklady jsou odhadovány na 1,79 miliardy korun. Trať zejména v úseku z Liberce do Jablonného v Podještědí vede náročným terénem Ještědského hřbetu, kde není možné rychlost zásadně zvýšit. K hlavnímu zrychlení má dojít v rovinatějším úseku na Českolipsku.

Úpravy tratě 086 Liberec - Česká Lípa. Foto: Správa železnic

Úpravy tratě 086 Liberec – Česká Lípa. Foto: Správa železnic

Akce je proto rozdělena do dvou etap. Zatím se soutěží první úsek Liberec – Mimoň. Revitalizace je na něm navržena převážně na stávajícím tělese dráhy.
První etapa má odhadované náklady 1,3 miliardy korun, po ní by už měly vlaky zvládnout dobu jízdy mezi Libercem a Českou Lípou za hodinu. Dosud rychlíky jedou 1 hodinu a 6 minut. Kvůli tomu projdou komplexní rekonstrukcí stanice Jablonné v Podještědí a Rynoltice. Nové bude i traťové zabezpečovací zařízení.

Zvýšení rychlosti až na 120 km/h. Ale až s ETCS

V případě trati Liberec – Česká Lípa se v minulých měsících mluvilo několikrát o zavedení evropského zabezpečovače ETCS, to ale ještě nenastane. Správa železnic v tiskové zprávě uvedla, že v úseku Mimoň – Jablonné v Podještědí bude trať stavebně připravena na 120 km/h, ale technologicky dočasně omezena na 100 km/h.

V úsecích Jablonné v Podještědí – Rynoltice a Karlov pod Ještědem – Liberec-Horní Růžodol má dojít ke zvýšení maximální rychlosti až na 85 km/h. Sklonově a směrově nejnáročnější úsek z Rynoltic do Karlova bude bez větších úprav, na trati proběhla nedávno rozsáhlá oprava. Z důvodu zvýšení traťové rychlosti bude celkem 20 přejezdů vybaveno modernějším zabezpečovacím zařízením.

Přestavby počítají také s novým uspořádáním kolejiště v Mimoni s dvojicí nástupišť o délce 110 m. Dvě nová vnější nástupiště dostanou stanice Jablonné v Podještědí a Rynoltice. V prvním případě budou dlouhá 125 m, s územní rezervou na 150 m, v Rynolticích bude jejich délka 110 m.

Největší změnou na trati bude přeložka v úseku Zákupy – Mimoň, kvůli které dojde ke zrušení stanice Zákupy a výstavbě nové zastávky Zákupy-Božíkov v nové poloze. Není ale v současnosti v souladu se Zásadami územního rozvoje Libereckého kraje a územními plány obcí. Příprava této části stavby bude pokračovat po změně územních plánů.

Zastávka Lvová na trati Liberec - Česká Lípa. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorová jednotky 844 RegioShark Českých drah ve Lvové. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLokomotiva 310.0134 v prosinci 2012 ve stanici Karlov pod Ještědem. Foto: Jan SůraMotorová jednotka 845 jako rychlík Ústí nad Labem - Liberec společnosti Arriva vlaky v Jablonném v Podještědí.  Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorová jednotka 845 jako rychlík Ústí nad Labem - Liberec společnosti Arriva vlaky v Jablonném v Podještědí.  Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy Prodex seznam Správa železnic Top Trať 086 Liberec - Česká Lípa - Benešov nad Ploučnicí valbek
178 komentářů