Infrastruktura Železnice

Zábradlí mezi trávou a chodníkem? Kvůli bezpečnosti, tvrdí projektant i SŽDC

Zábradlí ve Vesci u Liberce mezi chodníkem a trávníkem. Foto: Jan Sůra
Zábradlí ve Vesci u Liberce mezi chodníkem a trávníkem. Foto: Jan Sůra

Jednou ze stanic, kde vyrostly stovky metrů modrého zábradlí, je Vesec u Liberce. Cestující tu naráží na několika místech na zábradlí, u kterého jen těžko chápe jeho význam. Redakce deníku Zdopravy.cz proto oslovila Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) a společnost Prodex, která modernizaci stanice projektovala, aby nutnost instalace zábradlí vysvětlily.

Na první pohled zbytečná zábradlí jsou ve Vesci na několika místech. Už u příchodu k nástupišti je zábrana mezi chodníkem a trávníkem. Chodník i trávník jsou přitom ve stejné rovině a není tak jasné, k čemu zábradlí slouží.

Zábradlí ve Vesci u Liberce mezi chodníkem a trávníkem. Foto: Jan Sůra
Zábradlí ve Vesci u Liberce mezi chodníkem a trávníkem. Foto: Jan Sůra

Toto zábradlí, stejně tak jako mnohé jiné, slouží pro bezpečný přístup cestujících na nástupiště,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Na dotaz, jaké nebezpečí by mohlo hrozit, odpověděl: „Například by si někdo mohl při zkracování cesty na nástupiště chůzí po nezpevněném povrchu zlomit nohu. Zvláště u starších lidí, kteří špatně vidí a mají kosti náchylnější k frakturám vlivem osteoporózy, je takováto možnost velmi reálná. V takovém případě by se pojišťovna mohla vyvázat z pojistného plnění a škodní událost by musela hradit SŽDC.

Zkrácení cesty k nástupišti ale přímo nehrozí: zábradlí je i na místě nástupiště.

Příliš pochopitelné není ani zábradlí, které vyrostlo mezi přístřeškem nádražní budovy a nástupištěm.

Zábradlí ve Vesci z Liberce mezi nástupištěm a výpravní budovou. Foto: Jan Sůra
Zábradlí ve Vesci z Liberce mezi nástupištěm a výpravní budovou. Foto: Jan Sůra

V jeho případě byla odpověď SŽDC méně konkrétní. „Ve Vesci je instalován centrální úrovňový přechod. Toto zábradlí končí na jeho úrovni. V minulosti si právě tudy zkracovali cestu neukáznění cestující, čímž centrální přechod poněkud ztrácel své opodstatnění,“ vysvětlil Illiaš.

Zábradlí ve Vesci vzniklo při modernizaci tratě z Liberce do Tanvaldu v roce 2015. Projektantem celé stavby byla společnost Prodex. „Kdyby si pěší zkracovali cestu těsně kolem zábradlí u výpravní budovy nebo kolem zábradlí, které je vedle chodníku k nástupišti, mohlo by se stát, že by podešli výstražník k železničnímu přechodu a navíc by neměli na osvojení si návěsti na výstražníku minimálně 1 sekundu (2 sekundy je doporučená doba). Plyne to z normy. Proto zábradlí slouží k tomu, aby lidi navedlo přesně pod výstražník. Výstražník musí být dle normy na 4 metry od osy koleje a tím pádem se nachází trošku za zábradlím, které je rovnoběžné s kolejí. Zábradlí tam rozhodně účel plní. Jsem stoprocentně přesvědčen o tom, že projektant, investor ani zhotovitel nemá zájem na tom, aby se někde osazovalo zbytečně zábradlí. Bohužel lidi normy neznají,“ uvedl Peter Lastovecký z Prodexu.

24 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Za 20 let už to bude muset být zastřešené, klimatizované a přetlakované. K tomu je přece taky důvod, co když to namrzne nebo bude v okolí hořet? Stát se může cokoliv a nebezpečí číhá na každém kroku.

    • Já bych „zastřešení“ toho chodníku nejen vůbec neodsuzoval, ale instaloval bych je hned: když vezmu v úvahu, jakou sumu muselo stát to zbytečně masivní zábradlí okolo (špatně udržovaného) trávníku, tak kdyby místo toho nad tím chodníkem udělali lehký přístřešek a na jeho stojiny navařili jen jednoduché trubkové madlo, splnilo by to jak požadavek na „navedení“ lidí k přechodu, tak i jejich ochranu před možností úrazu (měli by se čeho přidržet), poskytovalo by to i aspoň částečnou ochranu před nepřízní počasí, a přitom by to ještě jako celek bylo asi i levnější než to instalované zábradlí, které ve výsledku stejně nic smysluplně neřeší.
      Jenže to by někdo musel myslet hlavou a ne řití …

  • Zkrátka železnice jde do… pryč. Nestává se tak ale díky „optimalizátorům a rušičům“, jak si myslí pomatení šotouškové. Odporná zábradlí 1m/5000 Kč jsou jen vrcholem ledovce. Fňukání nad tím, že nejsou peníze a pak se za miliardu rekonstruuje trať, aniž by se s ní cokoliv udělalo. Nulové zvýšení propustnosti, nulové zvýšení rychlosti. Zcela zanedbaná údržba. Naprostá neschopnost zrekonstruovat alespoň ty tratě, kde ještě někdo jezdí (171, 231, 120). Po skoro 30 letech se už opravdu nemůžeme vymlouvat ani na bolševika, ani na na odbory na drahách (kde je jim konec).
    Je to tragédie.

  • Copak zábradlí z lešenářských trubek a v křiklavé modré :-D, ale kolem takového nádraží (a na něm) musí být radost bydlet. Pomineme-li paradoxně to nejméně hlučné zlo v podobě provozování kolejových škopků, po modernizaci tu máme uječenou plechovou tlamu a navrch jako bonus uřvaný výstražníky od AŽD pro substrát, který to stejně respektovat nebude. Jak mohli lidi přežít desítky let při přecházení kolejí v době neperónové či s poloperónové ? Protože každý byl zodpovědný sám za sebe a věděl, jak se v kolejišti chovat a když ne, jeho smůla – dráha není hlídací služba. Zajímavostí je, že takové zábradlí nedokázali za posledních 30 let namontovat třeba ve Strašnicích, kde se leze přes koleje běžně (teď už to samozřejmě dožije).

  • Ochrana je důležitá – preventivně by měli při nástupu do šukafounů rozdávat čepičky…

  • Zřejmě to bude stejný projektant (expert), který při rekonstrukci nádraží v OL zařídil (namaloval) průchody po schodištích z perónů asi o 40 cm užší, než byly ty původní.
    Co naplat, že dvě prostorově výrazné figury tam nejde v jeden moment obejít a to ani v protisměru. Kapacita tomu člověku asi nic neříká…..

  • Mě by taky zajímalo, proč je osazen výstražník s bílým světlem. Spousta chodců asi využije možnost přeběhnout přechod rychlosti až 50 km/h. Nebo je na to taky nějaká norma? 🙂

  • Argument s osteoporozou mě fakt pobavil, ale faktem je, že české cestující je třeba v pohybu v kolejišti řádně usměrnit…tady nejsme v Rakousku nebo Švýcarsku. Stačí mi, když po hlášení rozhlasu “Nevstupujte do kolejiště před zastavením vlaku!” 90% lidí hurá do kolejiště..! A ještě technická: chtělo by to zábradlí vkusnější a třeba pozink nebo nerez…za pár let bude modř pryč a nikdo to už nenatře…

    • Poděkujte za tu hovadskost minulému režimu, ten to lidi naučil.

      Mne ten argument totálně naopak vyděsil, protože jestli toto myslí vážně tak vaří z vody a nejspíš tam bude něco co potřebují zamaskovat.

      Taky mohli nakoupit ty obrovské květináče co váží asi půl tuny, to taky nikdo přelézat nebude. U těchto staniček co jim zbudou dvě koleje si ale pokaždé musím říkat jestli není pro všechny ty problémy kolem a trapárny se zábradlím lepší na mnohem vhodnějším místě tratě zřídit výhybnu s pořádně dlouhými kolejemi, vhodnou i pro náklady, nebo třeba udělat kus tratě dvojkolejný, a udělat jenom zastávku s jedním nástupištěm.

    • KS má pravdu. Usměrnění nebo zamezení průchodu pomocí květináčů, betonových truhlíků apod. by bylo v některých místech určitě lepší a hezčí řešení.

      To budou takhle ve velkém vznikat taky zábradlí i v běžných parcích..? Vždyť tam je situace úplně stejná.

    • “Nevstupujte do kolejiště před zastavením vlaku!”

      Když ono jde taky o to, že pokud nejste už připraveni v kolejišti, tak mnohdy nemáte šanci nastoupit… sotva co vlak zastaví, průvodčí velmi často už píská a tak nějak se počítá, že všichni už jsou připraveni v kolejišti

    • To by někdo chytrý nesměl naplánovat půlminutové a kratší (tzv. trojúhelníčkové) pobyty… Za tu dobu se dveře ani nestačí otevřít a zavřít, natož nástup, výstup a technologie dopravce před odjezdem…

  • Strašný monstra teď vznikají z těch stanic. Nedomyšlený paskvily. Nebo možná až přemyšlený nepřirozený zvěrstva. Normy. Děs..

  • Je to takové prznění veřejného prostoru. Proč se třeba neinspirují v Rakousku nebo Švýcarsku, tam má člověk na železnici pocit, že je vše přirozené, pěkné a funkční. Pak to působí jako za každou cenu prostavět peníze bez ohledu na reálný smysl. Ikdyž nepochybuji o to, že se tu vyrojí opět spousta byrokratů, že to jediné správné řešení a jinak to nejde.

  • Zábradlí jsou především proto, aby se lidi měli čeho přidržet, a z toho hlediska by přes ty koleje určitě zábradlí mělo být. Může se stát, že někdo neopatrný a nepoučený uklouzne na vlhké kolejnici, a pak se bude hojit na SŽDC ….

    • zábradlí přes koleje ?? a jak to chcete technicky udělat, aby potom mohl projet vlak ??

    • Pane Sova, zřejmě jste nepochopil nadsázku až ironii příspěvku, na který reagujete…

  • Nevim co tim chtel autor i komentujici rici – zabradli je tam tak aby nasmerovalo chodce (cestujici) jen a.pouze tam kam je prostor k tomu urcenej – tj. Na chodnik a na urovnovej prechod a uaroven az nekdo vyleti z cekarny aby nevlit rivnou na koleje…
    Logiku ti ma jasnou!!!
    Jina vec je za na to priste nejste zvykli a zaroven jste byli zvykli lizt do kolejiste kde se vam zlibilo a ted mate utrum… a to je jedine dobre!!!

    • Preferovanou metodou by ale bylo vrátit se k metodám z minulosti, tedy jsi vůl když lezeš kam nemáš a když tě trefí vlak, tak si za to můžeš sám. Tohle balení všeho do bublinkové je akorát cesta do pekel. Chtěl jsem napsat povídku do XB-1 o technologicky hypervyspělích ufonech co zde havarují a přes svou technologii jsou marní když kolem nich všechno nehlídají senzory. Zdá se ale že úplně bude stačit napsat Výlet pana Broučka, tentokrát i s vlakem do 21. století. Odehrávat se to bude někdy kolem roku 2035.

      Mimochodem máte asi tak dalších 4 řešení než tyto modré monstrozity. Počínaje koupením pozinkovaného a jiného neutrálního zábradlí, přes práci se zelení až po zděné ploty z cihel. Fakt by SŽDC zabilo tam místo tohoto tam dát betonové květináče?

      Rozhodně by si ale měli zajít pan mluvčí, projektant a zejména tvůrce normy zajít na vyšetření a možná změnit profesi, možná jako cukráři by lidem tak život neotravovali… Nebo raději cukrářinu ne, nechci mít ke každé pralince 6 A4 varování. A jen mimochodem, pokud musíte lidi směřovat zábradlím jako jatečný dobytek, tak je váš návrh zralý do koše, protože asi nevíte nic o veřejném prostoru a pohybu lidí a jak jej nenásilně usměrnit.

  • To je panečku důvod. Prý, aby si cestující nekrátili cestu přes trávník, protože by si mohli zlomit nohu a pojišťovna by pak nezaplatila odškodnění. A co třeba pak v případě sporu jednoduše říct cestujícím, že tam měli k dispozici chodník a to, že si cestu zkrátili přes trávník, je jejich problém? SŽDC by pak nemusela nic platit ne? 😀 Ale to už je asi moc vysoká úroveň selského rozumu.
    PS: Chybí tam podchod, poloostrovní nástupiště jsou příliš nebezpečné …

    • Podle logiky SŽDC by se muselo zábradlí dělat všude ve veřejném prostoru. Zejména v parcích. Tam všude lze sejít z chodníku na trávník a zpřelámat si hnáty.

  • Jo Prodex, to je ten spolek, který zrychluje železnici a dělá modernější jak se chlubí, tím, že zvedne rychlost o 5 km na horní rychlostníky… hlavně co nejvíce prostavět bez užitku.

  • Ještě by to chtělo umístit nějaké to zábradlí na přechodech přes koleje. Vlaky pak sice neprojedou, ale o to víc budou cestující v bezpečí 🙂
    Případně lze doporučit cestujícím, aby si nějaké zábradlí s sebou vzali i do vlaku.

Newsletter

Partneři


Výběr editora