Letecké společnosti Letectví

Wizz Air navýšil zisk, na účtech má přes miliardu eur. Téměř polovinu tržeb už nemá z letenek

Airbus A320 společnosti Wizz Air v Praze. Foto: Letiště Praha
Airbus A320 společnosti Wizz Air v Praze. Foto: Letiště Praha

Letecká společnost Wizz Air navýšila za poslední finanční rok (duben 2019 –⁠ březen 2020) svůj zisk o téměř 30 % a do pandemie koronaviru vstoupila s 1,5 miliardy eur na účtech. Počet cestujících maďarského dopravce překonal poprvé hranici 40 milionů.

Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků. Celoroční čísla Wizz Air jsou ovlivněna pandemií koronaviru jen v posledních třech měsících finančního roku. Dopravce loni vykázal zisk 345 milionů eur, meziročně jde o navýšení o 29 %. Firma současně uvedla, že kvůli současné situaci na trhu nemůže poskytnout jakýkoliv výhled svého hospodaření.

Osmá největší aerolinka v Evropě loni zvýšila počet cestujících o 15,8 % na 40 milionů cestujících. Růst zisků táhly především příjmy z takzvaných dodatečných služeb, tedy zpoplatnění všeho možného kromě samotné dopravy s miniaturním zavazadlem na palubě. Dodatečné příjmy loni rostly o 31 %, tvoří už 45 % celkových tržeb.

Firma uvedla, že kvůli současné krizi snížila počet zaměstnanců o 19 %. Pochlubila se zásobou hotovosti ve výši 1,5 miliardy eur, současně ale čeká ve Velké Británii na úvěr 300 milionů liber ze státem garantovaného programu na přežití firem v době koronaviru. Podobně vysokou zásobou hotovosti se chlubí Ryanair, který rovněž neváhal využít státní půjčky ve Velké Británii.

Naše pozice na trhu a nákladová disciplína povede k tomu, že z této krize vyjdeme ještě silnější,“ řekl šéf Wizz Air Jozsef Váradi. Už dříve uvedl, že firma může přežít ve stavu hibernace klidně i déle než rok, měsíčně spotřebuje při nulovém provozu 70–⁠90 milionů eur.

Dopravce v posledních dnech překvapil další oznámenou expanzí včetně nové linky mezi Prahou a Tiranou. Během příštích měsíců otevře také základnu ve Spojených arabských emirátech.

tagy
27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eda

Chce se mi říct..

Ať se SW začne chovat tržně, prostě žádné podivné dotace, záruky, státní půjčky.. a klidně ať Ryan/Wizz/… jim vlezou do zelí.

No a ? Jedině dobře (že tu bude konkurence) !

Tomas

to, ze ryan taky dostal zachrannou pujcku vam nevadi.

proc to vadi u sw?

Karel Jezbera

Jenže vy tu všichni uvažujete v té rovině, jakoby se měl letecký provoz vrátit na původní hodnoty jako před Coronavirem. Nevrátí se a už vůbec ne z měsíce na měsíc. Naopak, bude spousta volných strojů a personálu, pro které nebude okamžite využití. Takže o chartety v létě 2020 a v zimě 2021 nemám starosti. Létají různá čísla, kdy se provoz vrátí na „předkizové“ hodnoty od počátku roku 2022 až po rok 2027. Já si netroufám odhadovat… Coronavirus pouze urychlil nástup ekonomické krize, která nevyhnutelně musela přijít. Když by nepřišel Coronavirus, zařídilo by se to jinak. Teď ještě dobíhají v jednotlivých… Číst vice »

Petr Noworyta

Tak kde jsou vsichni ti skarohlidi, kteri rikali ze Ryanair a Wizzair NIKDY nemuzou z Prahy provozovat charterovou dopravu?

Thomas

Muzou, jen v nekolika nasledujicich letech rozhodne neobslouzi takovou poptavku, kterou nyni uspokojuji SW. Nemluve o Brne, Ostrave a Pardubicich. Obecne jde klasicky o politickou silovou hru. Se zpozdenymi MAXy, kdy rusi a omezuji spoustu linek po Evrope tezko nahradi SW flotilu 50letadel operujicich z x bazi ve nekolika zemich sveta.

Jožin

A proč by někdo nahrazoval létání SWG někde ve světě v Kanadě a jinde? To český občan nepotřebuje. Létání z ČR Wizz a Ryan nahradit dokáže postupně. Ono, jak píše Jezbera výše, ta poptávka letos ani příští rok taková nebude, jako byla v předchozích letech. Takže o to bych starost neměl…

Robert

Tak proč by někdo tvrdil NIKDY, když sám Ryanair má charterovou aerolinku a jedno letadlo na chartery provozuje sám Ryanair. Nicméně původní předpoklady o expanzi v charterech na polském trhu se nenaplnily a společnost lítá na pravidelných linkách, kdy je využitá zejména pro snížení platů.

Petr Noworyta

Je videt ze tato spolecnost spolehlive (spolu s Ryanairem) nahradi vypadek po Smartwings/CSA nabazovanim nizsich desitek letadel v Praze.
Konecne se zlepsi komfort cestovani spolu s normalnimi cenami letenek. Viz soucasne letenky z Vidne do Recka za 800Kc. Ne jako lety Smartwings do Chorvatska za 6000Kc

Jája

800 Kč z Vídně do Řecka není normální cena letenky. Nevím odkud čerpáte informace, ale na stránkách Wizzair nejde Řecko pod 50 Eur, a to ještě po klubové slevě.

Thomas

Takze spolecnost, ktera ma problem obslouzit sve pravidelne linky po EU, kde spoustu z nich rusi, jeste vetsi cast omezuje, ma uzemene, nedodane MAXy, nahradi zazracne flotilu 50letadel SW rozmistenych po ruznych bazich Evropy a blizkeho vychodu? Vezme si par linek a bude tu postupne rust. Tento rust ale bude x let dlouhy a rozhodne v nasledujicich letech neuspokoji poptavku. Takze vazne si myslite, ze bude litat s minimalnim profitem? Provadi klasicky politicky silovou hru. V prekladu plany reci. Podivejme se ale na fakta. Ta jsou rozhodujici.

Thomas

..a jeste k tomu zvyseni komfortu…to myslite vazne? 😂 Tady se brble, jak SW nepodava jidlo….a Ryan ani nedava zdarma vodu jako SW, objednane MAXy maji specialni upravu, aby se do nich namackalo pres 10 lidi vic, nez je standard, ktery take SW dodrzuje….a vy napisete toto? 🙈😂. Lidska blbost nezna mezi, fakt…

Thomas

Za cenu 800 Kc je v letadle par mist..Cele letadlo nemuze letet za 800 Kc na osobu. Ceny letenek jsou dynamicke a nekdo v tom letadle leti za x tisic, vedle nej muze letet pasazer za par korun. Rozhodne ale necekejte, ze toto se stane v pripade cestovnich kancelari. Dohodnou cenu za letadlo, podeli cestujicima a vznikne zaklad ceny zajezdu.

Petr Noworyta

Uz jste v diskuzi ukazal, ze ekonomice leteckeho provozu vubec nerozumite. Tak se zde prosim vic neztrapnujte

Tomas

smutné na vašem příspěvku ale je, že „Thomas“ má naprostou pravdu.

Petr Noworyta

Jasne, maji tam o 10 sedacek vic nez na kolik je letadlo certifikovano. A ted tu o Karkulce. Je videt ze o letectvi vite prd.

Honza

Petře… NAUČTE SE ČÍST. Thomas psal „o 10 sedaček víc než je standard“ …certifikaci do toho melete vy. Někdo ví prd o letectví, někdo neumí číst.

Petr Novák

Však v rámci „komfortu“ 2-3 sezony zpět, chtěli ještě jako slavné TS za 0,33 l vody v petce 2 € (!). Mno, zjistili že přestřelili, tak aspoň ta voda je gratis do dcl kelímku.

Honza

Tak to ze let operovali po volackou Air Transat, znamena ze i servis/prodej se ridil tim jak ho ma normalne Air Transat na svych letech. Co s tim ma co delat Smartwings?

Jožin

ještě jednou: poptávka ani zdaleka taková nebude. A to, že létá SWG někde na blízkém východě nemá pro českého zákazníka ani nejmenší význam.

Tomas

nižší desítky letadel v praze?

aha.. a kdo s tím proboha bude lítat? 😀

a mimochodem – jak se s wizzairem dostanu .. do spojených států .. do jižní ameriky .. do afriky? asi docela blbě, že.

Petr Noworyta

A jak se tam dostanete se Smartwings pane odborniku na leteckou dopravu?

Tomas

velmi jednoduse. pres pariz / amstr.

ryanair mi vyda letenku spolu s navaznym letem na dalkovku?

Petr Noworyta

Pres Pariz se tam dostanete pohodlne s AF, a pres AMS s KLM. Navic poletite nacas, dostanete na palube obcerstveni a nikdo vas nebude brat na hul. Uvedomte si, ze tyto spolecnosti navysi sve frekvence aby uspokojili poptavku po letech.
Co tam mate dal, vy demagogu? (Nic proti Vam)

Tomas

No ..

1) nikde není napsáno, že navýší své frekvence 🙂
2) povede to ke zvýšení cen 🙂

on tam totiž ten efekt konkurence ze strany čsa (která byla ukrutně levná) byl dost zásadní.

Nekdo

Tak z VIE mate hromadu Afriky a Asie primo. Kdo by zbytecne jel na Vikef Hejvl a pak jeste presedal v AMS nebo CDG, zejmena kdyz to druhe je nejhorsi letiste v EU?

Lukáš

Tomuto sa hovori zdrava firma s financnou rezervou a nie ako Lufthansa ktora zije uz len z toho, ze pouziva peniaze zakaznikov ktory uz uhradili letenku pol roka vopred a ked pride na nejaku krizu ako napriklad teraz, tak nemaju z coho vratit. Ja som mal terzaz taku skusenost, ze som chcel vratit peniaze od Ryanair-u, bolo to 420e a 2 mesiace som sa s nimi natahoval a vymenil asi 15 e-,mailov, z toho mi v 10 spravach pisali 500 dovodou ako sa to teraz neda, nakoniec som peniaze vybojoval s dohodou, ze mi ich vratia do konca Juna a… Číst vice »

Analytik

Pokud se Wizzair, nebo Ryanair rozhodnou Smartwings jako konkurenci zlikvidovat, tak konkurenční boj bude trvat jen tak dlouho, dokud se do Smartwings budou lít peníze. Ani státní garance by jim nepomohla.