Vzor Rakousko: Vítězové voleb chtějí rozšířit OneTicket na všechny druhy veřejné dopravy
Zásadní změnu přinese nová česká vláda v přístupu státu ke Dunaj – Odra – Labe.
Pravděpodobná budoucí vláda koalic Spolu a PirStan už sepsala dopravní programové priority. Vedle evergreenů, jakými jsou budování vysokorychlostních tratí a dokončení dálniční sítě, obsahuje i výrazné posílení významu jednotné jízdenky OneTicket. Seznam dopravních priorit budoucí vlády přinesl Deník N.
„Nabídku jednotné jízdenky (OneTicket) rozšíříme tak, aby zahrnovala všechny druhy veřejné dopravy,“ píše se ve vládním programu. OneTicket, který byl uveden do ostrého provozu loni v prosinci, funguje jako jednotná jízdenka zatím pouze pro železnici. Jeho rozšíření na celou veřejnou dopravu budou muset předcházet složitá jednání s provozovateli integrovaných systémů i komerčních spojů.
Inspirací je přitom Rakousko a jeho KlimaTicket, který začal u jižních sousedů platit koncem října. Jde fakticky o celorakouskou lítačku za zvýhodněnou cenu. Zapojeny jsou vedle dálkových spojů i všechny spolkové země a jejich dopravní systémy. Jednání ale byla složitá a do poslední chvíle nebylo jasné, zda se podaří začlenit všechny spolkové země.
Pro stát to navíc není zadarmo, neboť bude dopravcům ztráty kompenzovat. Pro první rok (2022) je na to v Rakousku vyčleněno 150 milionů eur (cca 3,8 mld. Kč). Jde o obdobu státem nařízené slevy, ze které se těší mládež a senioři v českých vlacích a kterou stát dopravcům rovněž kompenzuje. O této slevě a jejím osudu není v programu budoucí české vlády nic.
Záměr rozšířit platnost OneTicketu souzní s plány státního podniku CENDIS, který systém provozuje. Už v říjnu oznámil, že zvažuje spolupráci s integrovanými dopravními systémy.
Zásadní změnu přinese nová česká vláda v přístupu státu ke Dunaj – Odra – Labe. Jeho výstavbu podporuje prezident Miloš Zeman a současná vláda Andreje Babiše (ANO). Podle programového prohlášení budoucí vlády se ale zastaví všechny přípravné práce a zruší územní rezerva, která údajně brání obcím v dalším rozvoji. Nová vláda bude také prověřovat možnost zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích na 150 km/h.
Rezort dopravy nejspíš připadne ODS. „Ačkoliv o budoucím šéfovi resortu dopravy nebylo dlouho jasno, na místě usedne nejspíš Martin Kupka z ODS,“ píše Deník N. Kupka na ministerstvu dopravy dělal v prvním pololetí roku 2009 mluvčího tehdejšímu ministrovi Petru Bendlovi (ODS).