lot
Infrastruktura Vodní doprava Zprávy

Kanál DOL: Ministerstvo chce nejprve splavnit Odru. V Ostravě bude přístav

Vizualizace splavné Odry. Pramen: ministerstvo dopravy
Vizualizace splavné Odry. Pramen: ministerstvo dopravy
Z Ostravy mají plout nákladní lodě do Polska, splavnění tuzemské části Odry vyjde na 15 miliard.

(Aktualizováno) Vláda dnes jednala o budoucnosti kanálu Dunaj – Odra – Labe, který loni vyšel ze studie proveditelnosti jako ekonomicky efektivní. Cena propojení všech tří řek se odhaduje na 586 miliard korun. Efektivita je nicméně „na hraně“ u labské větve koridoru, takže centrální komise ministerstva dopravy napojení Labe nedoporučila. Územní rezerva ale bude zachována.

Ministerstvo dopravy proto dnes mluví pouze o propojení Odry s Dunajem a na vládu přineslo návrh, aby se v přípravě zatím aktivně pokračovalo jen u splavnění Odry z Ostravy-Svinova do polského Koźle. Ve Svinově má vzniknout přístav. Délka nového splavného úseku by byla zhruba 62 kilometrů. Vláda materiál schválila.

V rámci projektu bude v úseku Koźle – Ostrava-Svinov nutné rekonstruovat 12 silničních nebo železničních mostů na polské straně, 7 silničních a 1 železniční most na české straně, bylo by nutné vybudovat či zrekonstruovat 5 plavebních komor (3 polské, 2 české), a vybudovat alespoň jeden přístav Ostrava-Svinov. Takto to popisuje ministerstvo dopravy v materiálu pro vládu, který má deník Zdopravy.cz k dispozici.

Splavnění Odry by bylo podle něj ekonomicky nejefektivnější při dosažení třídy vodní cesty, která umožní používat plavidla délky 11,4 metru, tlačené soupravy délky 185 metrů, šířka plavební dráhy je 40 metrů, hloubka 5 metrů a podjezdná výška mostů 7 metrů. Odhadované náklady pro úsek Ostrava Svinov – Koźle jsou 44 mld. Kč (z toho Ostrava-Svinov – hranice CZ/PL cca 15 mld. Kč).

„Urychlená realizace části oderské větve z Ostravy-Svinova k polské hranici a dále splavnění Odry na území Polska může být možnou vhodnou první etapou celého projektu propojení Odry s Dunajem v delším časovém horizontu,“ doplnili ministerští úředníci v materiálu pro vládu.

Proti labské větvi kanálu hovoří vedle nákladů (přes 300 miliard korun) i závislost na plavebních podmínkách v Německu. Z meziresortního připomínkového řízení vyplynul nicméně ze strany krajů a některých úřadů (MZe, MPO, Pardubický, Středočeský a Ústecký kraj) požadavek zachovat pro labskou větev územní rezervu.

Odra jako vodní cesty byla po desetiletí zanedbávána a je z části zanesena bahnem. Polsko s ní má nicméně nyní velké plány, které už částečně realizuje. Podle ministerstva námořního hospodářství a vnitrozemské plavby by měla být řeka do roku 2030 splavná od přístavu Kędzierzyn-Koźle až po českou hranici.

Blízko českých hranic u Ratiboři byl nedávno dokončen suchý poldr, který by se měl v budoucnu změnit na vodní nádrž a udržovat hladinu řeky vhodnou pro plavbu. Podmínky pro plavbu na Odře za Vratislaví významně zlepšil plavební stupeň Malczyce, který byl dokončen předloni. Dále pod Vratislaví se připravuje výstavba plavebních stupňů Lubiąż a Ścinawa. Chystá se i nový uhelný přístav pro tepelnou elektrárnu Opole nebo logistické centrum v přístavu Koźle. Odtud je to dnes k Baltskému moři zhruba 700 kilometrů a šest dní plavby.

Pro Odru se rovněž vyvíjí speciální kontejnerová loď s ponorem 1,6 metru.

Navrhovaný závěr pro dnešní jednání vlády (schváleno):

Vláda ukládá:
1. Ministru dopravy:

a) zahájit přípravu Oderské větve v úseku Ostrava-Svinov – státní hranice ČR/Polsko – (Koźle) jako první části propojení Odra – Dunaj ve výsledné variantě dle SP DOL a postupovat podle harmonogramu, který je přílohou tohoto usnesení. Do 30. června 2021 předložit vládě zprávu o dosažených pokrocích v rámci přípravy tohoto úseku.

b) v rámci územní ochrany koridoru DOL iniciovat změnu vedení koridorů územní rezervy průplavního spojení dle výsledné varianty SP DOL, a to pro všechny tři uvažované větve.

2. Ministru dopravy zadat zpracování dokumentu vyhodnocení vlivů na životní prostředí a na základě závěrů tohoto vyhodnocení zjistit realizovatelnost Dunajské, Oderské a Labské větve z hlediska vlivu na životní prostředí. Výsledek vyhodnocení vlivů na životní prostředí bude předložen vládě ČR k dalšímu rozhodnutí.

Termín: 31. 12. 2023

3. Ministru dopravy ve spolupráci s ministrem zahraničí pokračovat v mezinárodních jednáních s Polskem a Slovenskem o přeshraničních přechodových bodech.

4. Ministryni pro místní rozvoj ve spolupráci s ministrem dopravy v návaznosti na splnění úkolů uvedených pod bodem č. 2 a 3 aktualizovat Politiku územního rozvoje ČR se zohledněním mezinárodních dohod o přeshraničním bodu.

5. Ministru dopravy zahájit jednání na úrovni EU o zařazení projektu ve variantě Dunaj – Odra do sítě TEN-T při nejbližším termínu aktualizace sítě TEN-T.

Odebírat
Upozornit na
guest
246 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radovan Komínek

Našel jsem i další článek, kde jsou fotky meandrů řeky, které jsou dle zpracované studie mimo trasu vodní cesty, přesto redaktorka mluví o jejich zabetonování. Nepovedlo se mi ale dohledat kontakt na redaktorku, aby se jí zeptal , jak si informace ověřila. Zarážející je také počet ohlasů (líbí se) na článek a nemožnost připojit nelíbí se. Jde přitom o dezinformaci.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/fotky-klikatici-se-odry-tohle-chce-vlada-zabetonovat-vodnim-dilem-123114

Bronĕk

A přesnĕ takhle pracují oni ekoaktivisti.
Fotečky upravíme a dobarvíme v počítači,přidáme par hororových vizí a nakonec zablokujeme lidi kteří mají odlišný názor…

Radovan Komínek

Doporučuji, aby si diskutující při tvorbě názoru přečetli i následující článek.
https://plus.rozhlas.cz/lubos-palata-splavneni-odry-do-ceske-republiky-dava-smysl-8332215

Bronĕk

Přesnĕ tak jak je to v uvedeném článku to vydím i já.Nezbývá než souhlasit.

VRTulník

Myslel jsem, že zhovadilost jménem DOL už je mimo hru…
Nevím k čemu ve 21.století potřebujeme pomalou říční dopravu poplatnou století 18.???
Soudruzi z vlády se nám hezky vybarvují. Myslel jsem, že krajina poblíž Ostravy je už dost zdevastována těžbou a devastovat ji ještě kanálem=stokou, to budou místní jistě nadšeni, pochybuji, že toto přejde přes CHKO Poodří či MŽP.

Ondřej

A ještě navíc vyschlou stokou. Nemáme dost vody.

Kukuč karel

Před lety se vyhazovaly evropske penize za revitalizaci ostravice v Ostravě skončilo to na tom že kdyby se šahlo na sedimenty ktere se v Ostravici za celou prumyslovou eru vytvořily otravi se všechny navazujici řični toky až do moře.

Bronĕk

Fandím kanálu.Jen ať je postavený co nejdřív.Kdo se kouknul jen kousek mimo naši republiku,dávno ví,že celá západní Evropa je protkaná sítí vodních cest.Jen u nás ti takzvaní ekologové straší při každém projektu zásahy do krajiny.V Evropĕ už vlastnĕ až na pár ostrůvků,žádná původní krajina není.Nebo snad jsou všude okolo nás úplní pitomci?Úplnĕ stejnĕ to vypadá při stavbĕ jakékoli dálnice.Jo holt je asi lepší prudit a kafrat do všeho a napadat úplnĕ všechno i když o tom vím prd.Občanská združení Dĕti zemĕ,nebo Voda z Tetčic,což je jeden človĕk,bych posadil do autobusu a vysadil je v neobydlené části Sibiře.Tam by nám mohli… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

právě pro takové jako jste vy se celá kampaň dělá, kvůli volbám c roce 21.Kanál se ve skutečnosti stavět, to jste tedy docela naletěl. Jinak t toho textu je vidět, že ještě žijete v minulém století a o světě toho moc nevíte. Víte kAždé srovnání kulhá, na západě se to dělalo před pomalu 100 LETY.

Bronĕk

No právĕ.Zatím co u nás se místo práce víc jak sto let jen kecá a kecá.Zajímavé je že lodní doprava v evropĕ funguje.Jen u nás by to nešlo.

Bronĕk

Ale máte asi pravdu.Já žiju v minulém století.Zato Vy už asi v dalším tisíciletí a náklady pravdĕpodobnĕ teleportujete.Nebo máte jinou technologii přepravy zboží?

Vlastimil Kocurek

Broňku, nevím o co vám jde, nemusíme si nadávat, vtip je v tom, že technologie , ekonomika a vše se úžasně zrychluje, nejde kopírovat tak staré věci. Země, které teprve zavádějí elektřinu, tak s tím zavádějí současně i internet a moderní komunikační prostředky, třeba Laos. Takové země nebudou postupně vyrábět gramofony, magnetofony, elektronky, aby šly naší starou cestou, ale musejí to přeskočit.

Bronĕk

Dobrý den.Já přece nenadávám.Jenže před 30 lety nemĕlo například Polsko ani kilometr dálnic.Dnes jich mají dvakrát tolik vo my,zatím co my jsme nedokázali dostavět 18km.dálnice D58 z Brna na hranice.Prý by to velice ekologicky poškodilo ,dříve ekology zatracovanou vodní nádrž Nové Mlýny.(Která byla dřív mimochodem také ekologyckým strašákem.Dnes významné hnízdištĕ vodního ptactva.)…

Človek

Někdo by měl zavolat Patrika. Nyní je potřeba.

Martin

Mám laickú otázku. A kadiaľ pôjde “prípojka” na Dunaj? Moravu asi nepojde použiť , lebo je to hraničná rieka medzi Rakúskom a Slovenskom. Jednoducho neverím tomu, že by rakúska strana povolila takýto zásah do krajiny. Pamätám si keď sa hovorilo, prvý prístav bude v Hodoníne a že tým sa odstráni prekládka v prístave Bratislava (vlasník prístavu v BA bude nadšený ak príde o príjmy). Ak správne čítam tak územný problém sa vyrieši cez TEN-T

Robert Šalda

Kdysi jsem viděl návrhy alternativ pro případ, že by to od Děvína po Moravě bylo neprůchodné. Obě počítaly s využitím Váhu. V jedné se mělo odbočit někde poblíž Nového Mesta n.V. směrem k Bílým Karpatům a k Veselí nad Moravou. Druhá počítala s vedením od Žiliny Kysucou, pak nějaké megatunely okolo Mostů a využití kanalizované Olše k Odře. Docela divočina😂.

Vlastimil Kocurek

S tím si nelámejte hlavu, to země jimiž protéká Dunaj vůbec nikdy nepovolí.

Zdenda

Bohuzel v clanku chybi tajny dodatek usneseni vlady, ktery cely projekt nejen technicky umozni, ale zaroven ekonomicy postavi do zcela jineho svetla. Jde o stavbu mamuti sodovkarny pobliz Zabreha na Morave, kde se vsechny tri kanaly projektu DOL maji setkat. Raketovy narust spotreby nealkoholickych napoju v teto oblasti vyusti v obrovskou nadprodukci zredene moci mistnimi obyvateli, ktera bude schranovana ve speciani retencni nadrzi, ze ktere potece vzdy do toho ramene DOL, kde se zrovna bude nachazet nejaka lod. Timto genialnim tahem se vyresi nejpalcivejsi problem celeho vodniho dila, kterym je nedostatek vody.

Vlastimil Kocurek

Chá, to nemyslíte vážně, vy už ten kanál vidíte před očima, :):) :):) Dneska asi nepijete sodovku?????

Krysa350

Musím změnit nick, je nás tady víc. Radim. Tož teda k DOL; investice do tohoto projektu nesmí předběhnout dokončení základní infrastruktury železnic v podobě VRT a dálnic.

Lxxxx

Je to ekonomický nesmysl a ekologické barbarství.

Vlastimil Kocurek

Pčesně, ale vidíte kolik lidí je tady úplně mimo. To je neuvěřitelné.

nedulezite

Tohle nám slibovali ještě před pionýrem jako jiskrám (pojedeme lodí z Ostravy do Štětína).
Teď už mám vnoučata.

Jiří

Nu, vláda chce vysypat 15 mld. do kanálu. Kolik let asi může trvat návratnost takové investice?

Alda

15 mld. za 62Km. Kolik km dálnice postavíte za 15mld? 20?

a8n

44 mld. za 62 km. Nebo 15 miliard za přibližně 20 km, pokud počítáme jen část na našem území.

Vlastimil Kocurek

To není kalkulačkový problém.

Vlastimil Kocurek

Je to jen uchování Ostravy jako města průmyslu, kterého se všichni zbavují, který vyžaduje vozit nějaké sypké materiály, etc. No tak zatímco ostatní města budou dělat High Tec. Že se také neozvou učitelé a studenti VŠB-TUO, kteří jen přihlížejí a případně ten jejich rektor mluví o nějakých neurčitých slibech, jako že v Ostravě je a BUDE to ohromné. ???????? Prostě je to jen zakonzervování dnešního stavu celého 5 milionového Slezska na obou stranách hranice, chválabohu že na naší straně v ostravské aglomeraci žije jen 1 milion, to Poláci tam maj hned 4 miliony. Dunaj a Rýn mají už delší dobu… Číst vice »

Hans

Žiju tady celý život a znám tu kdeco. Ať si páni politici nejdříve zajedou do Pudlova u Bohumína nedaleko soutoku Odry a Olše!!! Tam kdysi udělali pokus s odvozem materiálů po řece. Výsledek byl katastrofální! Praktický vypustili vodu ze všech přehrad v kraji JEN k vůli odvozu materiálu, který mohly odvézt po silnicí DVĚ NÁKLADNÍ AUTA. Není těžké vypočítat, co je dražší, jestli spotřebována nafta nebo ty miliony tun vody, která pak dlouho chybí tam, kde je potřeba, zvláště v době nedostatku vody! Takže kanál je holý nesmysl! To zjistili už v roce 1828 otec a syn Gerstnerova, kteří namísto… Číst vice »

Luboš Beneš

No tak oni šli přes Šumavu a tam to opravdu jde těžko…. což tady skoro na rovině půjde. To propojení s Dunaje s Odrou vůbec není špatný nápad, ale u nás asi nerealizovatelný. Kanál nesmysl není. Nesmyslná je u nás byrokracie a kdejaký ovčan který si myslí že snědl Šalamounovo ehm a rozumí všemu.

Luboš Beneš

A propos to spojení Vltava.Dunaj existuje! Nějaký Resenauer znaj… teda jenom pro plavení dříví, ale zato už 200 let….

Luboš Beneš

Rosenauer…

nedulezite

Tak jak to popisujete, fakticky znamená, že je ještě třeba chvilku vydržet a pak bude vejvar (bez ironie či sarkasmu) – západní zezelenalí se těžkého průmyslu horempádem zbavují, ale naše civilizace se bez něj neobejde.

Vlastimil Kocurek

To je slovíčkaření, na které ani není potřeba reagovat.

Radekp

Nemáme hotové dálnice a chtějí hlupaci stavět něco co se možná ani nevyužije. Stejně jako Vltava pro pár pidilodicek.

Pepa

To jestli je to nesmysl ukáže až budoucnost. Minimálně tato stavba umožní lodní přepravu z ostravské aglomerace k Baltu.

Jarda Š.

Škoda, že se utlumilo na Ostravsku hutnictví, protože by se splavnění Odry do Ostravy hodilo k dopravě železné rudy ze Švédska.

Vlastimil Kocurek

Takže kanál přispěje k rozvoji hutnictví. Ocelové srdce republiky a myšlenky obrovského ostravského VÚMLu žijí dále. Mnoho lidí myslí na úrovni minulého stoleltí a tisíciletí.

Hans

K tomu pomůže další stoletá zkušenost; u Vraňan do Lužice na konci 19. Století připojili existující dráhy z důvodu dovozu uhlí z Mostu, které bylo mnohem levnější než kladenské. A další důvod? Doprava po řece byla NAPROSTO závislá na stavu VODY!!! Takže je vše jasné! Přijde sucho a kanál budou zbytečně vyhozené peníze!

Kalanis

DOL má též sloužit jako protipovodňová ochrana. To kupodivu znamená i nadržování vody v období sucha.

Vlastimil Kocurek

Ne to je nesmysl. Krajina a příroda je něco jiného než vaše vana nebo umývadlo. Sorry jako.

Kalanis

To je součást projektu, neboť zásobování kanálu vodou předpokládá doplnění vodních nádrží v Beskydech. A ty budou samozřejmě víceúčelové.

Vlastimil Kocurek

Problémy s hloubkou má v létě i Dunaj, navíc je to stoka, která se zastaví u Gabčíkova a ukládají se tam celé metry bahna kontaminovaného těžkými kovy. Takže tím chci říct, prostě lidé se nezajímají téměř o nic, najednou vystřeli do komentáře, že by si přáli kanál, protože to do voleb 21 se bude omeldovat jako hrdinský čin.

Bronĕk

Je zajímavé pane Kocourku že když Vám dojdou argumenty,tak začnete útočit na údajnou politickou orientaci diskutujícího,o níž zhola nic nevíte.Navíc až ten Vámi vysmívaný průmysl vytvořil z Ostravy mĕsto.Nebýt hrabĕte Wiltzeka,který začal s tĕžbou uhlí a Rudolfa Habzburského,(podle vás jistĕ oba studenti ostravského VÚMLu)který založil Vítkovické železárny,tak by tady bylo jen nĕkolik menších či vĕtších vesnic.

franzJosej

rok 2784

Jarda Š.

Propojit Dunaj s Odrou by mělo význam, kdyby tudy mohly plout nákladní lodě např. z Istanbulu do Kodaně. Jenomže pro takové říčněnámořní lodě tam není možné zajistit dostatečnou plavební hloubku ani dost vody. Když se ve vodní dopravě musí překládat, ztrácí se její ekonomická výhodnost, a proto o takové přepravy není zájem. Proto je ten kanál absolutní nesmysl.

Radovan Komínek

Škoda je, že se nedají železniční stavby stavět za 80% odhadu investičních nákladů jako stavby silniční. Stát by měl peníze na úsek Ostrava – hranice Česko/Polsko bez dopadu na rozpočet. Zajímavé by bylo vyčíslit, kolik plavebních komor je „utopeno“ v mnoha dokumentacích například na uzel Brno, kde po 30 letech poctivé práce se nestaví nic.

Pepa

Bod 1 a) usensení je ještě relativně neškodný, ale co ten zbytek?!

Vlastimil Kocurek

Jak píšu výše, to jsou vize na jeden rok do voleb. Nebude ani kanál ani JE. Ale bude jen úložiště.

Vlastimil Kocurek

Je zbytečné se zlobit, že takové technické věci se nepostaví, ale rozhoduje ekonomika, a ta to prostě neumožní. Je to propaganda nejhrubšího jádra. Já jsem také velký fanda techniky, ale studoval jsem makroekonomiku, tak vím, co je asi možné, a co ne. To je jako když komunisté říkali, že budou ovládat počasí, dnes v bledě modrém kanál a JE. Propagandistická kampaň nic více.
15 miliard vložených do vzdělávání a vědy by nás vyneslo mezi nejvyspělejší země. 15 miliard do kanálu nás přivede do kanálu.

Kkarel

Možná by Havlíčka mohli pozvat do Svinova se na Odru podívat, aby viděl jaký potok chce splavnit.

Radim

Je potřeba mít v kanálu hodně lodí aby vytlačily hodně vody, aby byla hladina dost vysoko, když bude málo vody.

rsp

Babišův záměr je asi obohatit slovník ostatních evropských jazyků po slově „tunelovat“ novým slovem „kanálovat“.

Vlastimil Kocurek

A po volbách pravděpodobně přísloví: Chodit domů kanálem.

Peeetr

Asi vůbec netušíte k čemu slouží jezy a zdymadla.
A že je Česko jednou ze střech Evropy, odkud veškerá voda odtéká, takže záleží jen na nás kolik jí tu využijeme, a kolik pustíme zdarma do zahraničí, když už jsme narvali takové těžké miliardy do čističek.

Vlastimil Kocurek

Záleží na lidech, kteří rozumí i přírodě, nejen betonu.

Radovan Komínek

Při maximálním provozu 1 pár lodí za hodinu, což jsou zhruba 3 páry nákladních vlaků je pro funkci plavebních komor nutný průtok 2m kubické za vteřinu. Reálný provoz bude s největší pravděpodobností nižší, ale ostravské vzdutí, které bude dotováno Odrou, Opavou a Ostravicí má několikanásobně vyšší průtok – viz stránky http://www.chmi.cz. Obavy, že pro dopravu do přístavu Ostrava bude vody málo jsou liché.

Vlastimil Kocurek

I kdyby stavba je ekologicky neprůchodná.

Robert

Kdo řikal?

Vlastimil Kocurek

A trochu ho postrčit do vody, aby si zaplaval, a zchladila se mu horká hlava.

58g
Jirka

Navíc jestli v budoucnu budou autonomní kamiony, tak zbyde jen dálkovka vlakem a obrovskými loděmi. Ostatní budou kamiony.

Peeetr

Dříve než autonomní kamiony se prosadí dálkově řízené střední lodě, které právě při geografii EU mají světově nejvýhodnější podmínky na převoz surovin a kontejnerů.

Vlastimil Kocurek

Ale co pořád chcete převážet, ty kanály vznikly v úplně jiné době. Budete převážet nanovýrobky a elektroniku na lodích ????

Tom

Je to jednoduchá rovnice:
Havlíček zalezlý do zadku Babiše + Babiš zalezlý do zadku Zemana = dluhy budou platit ještě děti dětí našich dětí

Radim

Mě by zajímalo, jestli by tuto investici realizoval také soukromý investor např. Agrofert ze svých zdrojů plně na své podnikatelské riziko?

Jiří Kocurek

Jiisteže ANO. Jen by si požádal o dotaci ve výši 85 % investičních nákladů.

Vlastimil Kocurek

99%

Robert

110%

Vlastimil Kocurek

🙂 jste nejblíže pravdě, s tím se nedá oponovat.

Jan Schmidt

a Sosna obstaral studii, která řekla, že to ekonomicky vychází?

rsp

Já myslím, že když internetové obchody zařadí do možností přepravy vedle České pošty a PPL i dopravu lodí po kanálu Odra-Labe-Dunaj, ekonomicky by to vycházet mohlo.

Peeetr

A proč tedy patří Česko v celé EU k nejméně zadluženým zemím, a poslední roky zadlužení v % HDP u nás klesalo skoro nejvíc na světě?

Jackub

U nás zadlužení v posledních letech (i ve vztahu k HDP) klesalo??! 😮

Chronosphere

Ano 😀

rsp

… bude líp.

Kubrt

Jednooký mezi slepými králem?? Letošek a příští roky tuhle relativně dobrou pozici zvrátí.

PetrM

a tohle má být argument na podporu toho, abychom se zadlužili ještě více? že ostatní jsou na tom ještě hůř?

Jiří

Čo bolo, bolo. Protože se vlády ANO a ČSSD vykašlaly za konjunktury na investice a reformy. Zvýšené příjmy používaly jen na zvyšování počtů státních zaměstnanců, jejich platů a na důchody. Teď nás to dožene a schodek rozpočtu je a bude už ne v desítkách, ale stovkách miliard každý rok (Celkový st. rozpočet 2019 byl asi 1500 mld.)
Zároveň nás dolehne demografie a neřešení důchodové reformy, protože silné ročníky budou přestávat pracovat a půjdou do penze.
Celkově to připomíná Řecko a jejich nakupování voličů.

Vlastimil Kocurek

Ekonomika státu funguje trochu jinak, jede se až do konce světa na úvěr. Takže pokud myslíte na naše děti, tak peníze musejí být vloženy do školství a vědy, bez ohledu na to, co to jsou za peníze, protože tím bychom naše děti nejvíce poškodili.
Ale úplný souhlas, současně jdou do kanálu i bez jeho stavby. Kanál je nesmysl.

Robert

Děcka se nechtějí učit…. Jsou to smradi.

Peter

Zeman sa prebral z opice a spomenul si na kanal Dunaj – Odra -Labe. No a Zeman myslienku posunul dalej…. 🙂

2bj

Mám laický dotaz. Když už bude propojena Odra s Dunajem. Při pohledu na mapu, nebylo lepší spojit Odru s Labem v Německu někde na úrovni Chotěbuzi (využít třeba řeku Spree)?

Stráťa

Už je spojená Frankfurt-Berlin-Magdeburg.

2bj

Aha, děkuji. Pak mi přijde ta labská větev u nás o to zbytečnější. Je to sice poměrně velká objížďka, ale chápu to tak, že u tohoto typu dopravy a nadměrných nákladů nehraje nějaký týden navíc až takovou roli. A z tranzitu, který by to přineslo asi nic moc mít nebudeme.

Kubrt

Celé je to nesmysl, ale kdyby náhodou – žádný tranzit by nebyl – kdo by něco tranzitoval přes rozvodí tří moří?

...

V Sovětském svazu také stavěli kanál. Bělomořský. Pomiňme další skandální a úděsné detaily této stavby, ale to nejzajímavější přišlo, když ho dostavěli. Jednak zjistili, že je příliš mělký a tak tam žádné tehdy používané říční lodě ani plout nemohou a kromě toho se ukázalo, že tam vlastně ani není co vozit. Inu, to je to centrální plánování…

Jarda Š.

V současné době už je Bělomořský kanál prohloubený a poměrně i dost využívaný, zejména pro dopravu surovin ze Sibiře do zpracovatelských podniků v Petrohradě a okolí.

-TR-

Ach jo… :-/

Surio Mario

Stát už čtvrtstoletí nedokázal dotáhnout do konce ani projekt velmi krátkého plavebního kanálu u Přelouče, kde mu do toho střídavě házejí vidle místní, kteří nechtějí přijít o krásnou rekreační oblast, a ochránci přírody, kteří kromě jiného chtějí znát ekonomické přínosy stavby. Proto si nedělám jakékoli iluze, že by během příštích pár let mohl projít mnohem větší vodní projekt.

Marian Kechlibar

Znáte pohraniční meandry Odry za Bohumínem? To je jeden z nejkrásnějších kusů přírody v okolí Ostravy, málokde se zachovala nížinná řeka ve skoro pravěkém stavu. Štěrkové lavice, ledňáčci, písčité břehy.

Doufám, že toto nechtějí zničit.

Jenda-71

Doufám, že tady se ten „borec“ od Dětí země vyřádí 😀

Vlastimil Kocurek

CO DO TOHO PLETE DĚTÍ ZEMĚ. TATO ZEME SNAD PATŘÍ NÁM VŠEM.

Jenda-71

Asi jste můj příspěvek špatně pochopil. Tak si laskavě vypněte Caps Lock a hulákejte na svou starou.

Vlastimil Kocurek

Omluva.

Jenda-71

Přijímá se 🙂

Radovan Komínek

Navržená trasa vede v tomto místě po polském území, do meandrů se nijak nezasahuje.

Marian Kechlibar

Pokud ano, tak to je dobře, ale nemá na to Odra trochu málo vody, aby „utáhla“ původní meandry i zvláštní plavební kanál pro nákladní lodě?

Ještě v Polance nad Odrou fungoval před výstavbou silničního mostu brod do Staré Bělé.

Peeetr

V meandrujícím původním ramenu řeky se můžou nadále pro radost zeleným fanatikům množit komáři.
Hlavní výhodou splavněných řek bývá, že se zároveň vyřeší většina problémů se suchem vinou příliš rychlého odtoku vody do moří.

Pepa

No, tak o pár kilometrů pál po proudu se s tím Poláci vůbec nemažou: nad Ratiboří vybudovali hráz oficiálně poldru, ale už řeší možnost stálého napuštění a tedy zatopení 26 km2 …

Vlastimil Kocurek

Souhlas krajina není naše a k našemu zničení, ale předat jí dále následníkům.

Zdrasa

Tak kde jsou ti autofilové, co v každé trati vidí úhlavního nepřítele a černou díru na peníze teď? Jestli je něco černá díra na peníze, tak DOL.

Big Fat Fabulous Woman

To zase bude muset Milouš s hradní partou navštívit Si Ťin Pchinga, aby na to dali Číňani prachy. Nedovedu si totiž představit, že v době půl bilionového schodku státního rozpočtu bude muset republika zacálovat takové megalomanské dílo.

Surio Mario

No co, bude ještě vyšší schodek rozpočtu, po nás potopa.

Greta

15 miliard Kč mi jako megalomanské dílo nepřijde, to je jako oprava 3 pardubických nádraží. Navíc se to bude, pokud vůbec, realizovat někdy po roce 2030,kdy už bude úplně jiný státní rozpočet sestavovat úplně jiná vláda. Kromě toho ani tato vláda to nechce platit z vlastní, ale Evropské kasy, proto má ministr Havlíček za úkol protlačit to do TEN T.

Big Fat Fabulous Woman

15 mld. je jen první etapa, celkové náklady jsou téměř 600 mld., což je btw. polovina ročního státního rozpočtu, což mi osobně nepřijde moc v pohodě, když 4/5 výdajů státu tvoří mandatorní výdaje.

Peeetr

500 miliard je právě schválený schodek rozpočtu na dnešní rok, což poslanecká sněmovna úplně snadno schválila, i když virus u nás neměl šanci zvednou nezaměstnanost na nikterak nebezpečnou míru, protože ji máme skoro nejnižší na světě. Naopak mnoho podniků (i těch kde 90% zaměstnananců platí víc jak 5x vyšší daně než průměrný živnostnk) naříká i nadále nad nedostatkem pracovníků.

Radim

Do toho Číňani nepůjdou, na to jsou dost chytrý. Vědí, že by zde prodělali i kalhoty. Leda , že by to pojali jako zábavní atrakci. Takové kanály bez vody, to je k pobavení.

Peeetr

Vody u nás je celoročně dost, akorát ji zbytečně zdarma pouštíme do zahraničí, a ještě za těžké miliardy přečištěnou, kdežto třeba takový Brusel ji pouští do moře daleko špinavější, aby nemuseli jeho obyvatelé mít jako východní na chudobu zvyklí póvl předražené stočné.

Luboš Beneš

Ale půjdou, není nad to mít páky na stát a dluh je prima páka…

Peeetr

Jasně nedovedete si představit. Ale že veškeré prachy potřebné na toto megalomanské generační dílo, se letos jen tak za rok rozfrcali na nepovedené bránění viru a náhrady pro podnikatele podnikající v reálně, jak se ukazuje, zcela postradatelných oborech, to si dovedete představit?

Big Fat Fabulous Woman

A Vy jste s prominutím kdo, že si dovolujete hodnotit, které obory podnikání jsou postradatelné a které nikoliv?

Palecek.M

Termín, kdy půjde projekt k ledu:
https://www.zemancountdown.cz/

Dusanh

Přesně. Jakákoli vláda jen trochu při smyslech tohle odpíská. Důležité ale bude rovnou odpískat všechny ty stavební uzávěry, je to děsná brzda a také faktor zvyšující ceny jiné infrastruktury, která se musí plánovat tak, aby se trase kanálu vyhýbala.

IBM

Ten čas se ake vleče…

Radnovas

Může někdo tomu chorému, starému dědovi na hradě vysvětlit, že tohle opravdu, ale opravdu nemá smysl? Že to není jako člun na rybníce? 🙂

Jiří Dembovský

No tak, řešil to loni a předloni Swetco Hydroprojekt, a dle nich to ekonomický potenciál má. Je tam samozřejmě zohledněn i turistický ruch.

MildaIV

Není nad studie, které mají přímo v zadání i výsledek.

lubor

Nechápu všeobecnou hysterii, když vláda schválila pár kilometrů splavnění Odry od polských hranic do Ostravy, nic víc. Podávat to jako začátek výstavby kanálu Dunaj – Odra – Labe neodpovídá realitě.

Daniel Mach

Jestli to ti Poláci budují, tak možná ten krátký úsek má smysl, ale pochybuji, že to někdo může posoudit jako ekonomicky výhodné. Před třemi týdny jsem pozoroval provoz na Labi u Mělníka a za 3 dny tam projela jedna osobní loď. Před dvěma lety jsem byl několik dní ve Wroclawi a tam jsem neviděl žádnou loď v provozu. Bude to jen taková ukázka, že to dokážeme, ale efekt bude minimální.

Gwann

Tak využití labské cesty je v podstatě nulové. Rejdari lodě bude sesrotovali nebo poslali vydělávat do západní Evropy. Pokud nebude zajištěna plavba skoro celý rok po našem ale i NEMECKEM úseku Labe, tak to tak i zůstane…což je při stavu regulace Labe na našem území i dost škoda…

Luboš Beneš

No když to máte slepý úsek z Ústí k pramenům tak těžko můžete něco vozit… Takže zesplavnit Děčín a propojit…. pak to bude dávat smysl. Jako slepá větev těžko….odkud kam chcete něco vozit?

Luděk S.

Hodně mě těší, že je u veřejnosti DOL spojován hlavně s panem prezidentem.

BND 30

Pro pana prezidenta není nějaký rybníček na Vysočině důstojný. Sjet na jeho žlutém raftu Odru…to je výzva hodná jeho osoby.

Jan Schmidt

přitom bez Tebe by to neprošlo, viď?

Pavel

Veledilo se bude jmenovat Kanal Milos.

ČD4ever

Ať ty peníze raději nasypou do VRT a začnou třeba v té Ostravě!!! Ekonomický přínos bude rychlejší a efektivita vyšší.

Greta

Za 15 mld by byla asi VRT tak akorát z Ostravy do Bohumína jako v případě toho kanálu.

Jiří Kocurek

VRT vyjde levněji než to, co se staví z Prahy do Budějovic. Obzvlášť kolem Odry. Odhadem by se za 15 miliard dala postavit skoro polovina trasy z Přerova do Ostravy.

Jiří

Za osm miliard by šlo třeba dostavět dálnici D52 až do Rakouska.

MildaIV

Z Mikulova možná.

Honza

Ústím nad Labem protéká řeka Ohře???

Honza

Omylem se můj dotaz objevil zde nahoře. Jedná se o dataz pro jednoho z diskutujících.

BND 30

Jistě, milý Watsone. Jen už je naředěná nějakým přítokem, Labe, nebo tak nějak…

Luboš Beneš

Ne…Vltava má víc vody, ačkoli se to jmenuje Labe

Vlastimil Kocurek

Ano Vltava má na soutoku větší průtok. Proto se říká, že je to bohatá nevěsta Labe.

Pavel

Starej vypelichanej vlk se nažere a koza zůstane celá, aneb slibem nezarmoutíš. A protože Poláci žádné splavnění na své části nepřipravují, tak se ta vodní kanálová hloupost odsouvá do zapomnění.

Radim

Jenže, tady ta koza nezůstane celé, bude z dní chybět 15 mld (pro začátek).

Chronosphere

Opravdu nepřipravují ? 😀😀

Urban Transport Lover

Je to velmi dobrý nápad to protáhnout alespoň do Ostravy – ČR tak získá lodní napojení na:
– severopolské přístavy,
– na přístavy v celé Skandinávii, (Dánsko, Švédsko, Finsko) – (případně i Norsko)
– v celém Pobaltí (Estonsko, Lotyšsko, Litva)
– na oba západoruské přístavy (Petrohrad a Kaliningrad)

dopravak

Nejenom toto, přes Oder-Spree kanal a Mittellandkanal se dá dostat i Do Hamburku, Brém, nebo Rotterdamu.

Qěcy

A co se tam bude z Česka a do Česka vozit? Kolik tun čeho ročně?

martinK

Npříklad Vítkovice dováží ingolty z Brazílii lodí do Štěnína. Bude toho víc.

dopravak

Auta, kontejnery, ocel, železná ruda, uhlí pro výrobu oceli, substráty, ropné produkty, LNG…

Jiří Kocurek

LNG je nejjedodušší poslat potrubím v podobě CNG.

Kubrt

Vyrábět ocel v místě, kde není ani ruda ani uhlí, vyžaduje vyrábět takovou ocel, kterou jen tak někdo neumí. Na to upozoňovali odvážnější ČS ekonomové už v 70. letech.

Jiří

Kdopak asi bude ochoten čekat týdny než zaprší, aby mohl poslat po řece auta či kontejnery?

Jiří Dembovský

A pročpak asi staví Poláci tu nádrž?

Urban Transport Lover

Zajímaly by mě myšlenkové pochody všech těch mínusářů – co je na tom propojení Ostravy – tedy ČR – s celým Baltským mořem podle nich tak tak špatně… ???

rsp

Asi ekonomická smysluplnost.

dopravak

No jste si tou ekonomickou nevýhodností tak jistý? Na rozdíl od nějakým megalomanských přechodů rozvodí se zde jedná o pár km v rovině, za které získá naše nejprůmyslovější oblast přístup k moři. Já si myslím, že je opravdu potřeba rozlišovat jednotlivé úseky DOL. Labská větev je nesmysl, přechod Odry k Moravě podle mě taky, ale těch pár km od hranic s Polskem do Ostravy podle mě smysl má.

TomasProchazka

Otázkou ovšem je, pokud se nezavážeme ten kanál dotáhnout až k Dunaji, nač by pak poláci zbůhdarma dotovali zplavňováním k hranicím konkurenční ostravský průmysl?

Nekdo

Proroctví se naplňuje! https://www.bugemos.com/?q=node/571

Urban Transport Lover

hledám tu vtipnou část – stále nenacházím…

J.K.

U té Ostravy už ale ta Odra zregulovaná je, takže jde o to to prohloubit / rozšířit ?

Radovan Komínek

Musí se současně upravit i poloměry, ale v podstatě se dá říci, že řeka je v tomto úseku hodně přichystaná.

Laik

Už aby pan prezident šel do důchodu a s ním i jeho sen o této megastavbě. Pak ještě poslat do důchodu i pana premiéra a ušetřené peníze investovat do potřebnějších projektů.

Peeetr

Myslíte jako zelený solární tunel jenž nám z astejnou částku na cca 20 let zvedl o 3% množství elektřiny?

Laik

Ne, to nemyslím. Myslím třeba železnici na úrovni 21. století, dobudovanou dálniční síť, zlepšení schopnosti půdy zadržovat vodu, digitalizace státní správy.

Luboš Beneš

Blázínku

Urban Transport Lover

zajímalo by mě – jak to tu půdu chcete naučit – posadit do lvic ?? Poslat na školení??
Tam je to dané jejím složením.
Co je ale hodně špatně je orba kolmo z kopce dolů namísto po vrstevnici…
Teď na podzim je to vidět skoro všude…

Jindra

Při výstavbě kanálu DOL je také počítáno se splavněním Ohře Ústí – Litvínov, petrochemie? Byla by to bomba vozit ropu tankery z oblasti těžby přímo ke zpracování. Škoda že se toho nedožije velký propagátor této ,, výborné ,, akce.

Gwann

Ohre je v Ústí a Litvínově? No, čumím…

Urban Transport Lover

tam to půjde z Ústí kaskádou propojovacího kanálu přes všechny ty zatopený povrchový hnědouhelný lomy až k Ohři.

Jindra

Bude třeba postavit u Teplic malou Panamu. Jiný problém opravdu není. Škoda že se již na tomto nebudou podílet soudruzi na ústeckém kraji.

...

U Teplic v Čechách, u Teplic nad Metují nebo u Teplic nad Bečvou?

Jiří Kocurek

Všude tam, dokonce i v Tepličke nad Váhom.

Peter

A co cela Vazska kaskada? Ved je cela nevyuzita..:-)

Vlastimil Kocurek

Nejen, že je nevyužitá, ale zabírá poslední místo, kde mohla vést dálnice a železnice bez šílených tunelů a estakád. Tedy s výjimkou Strečna.

Greta

Tak spíše by stačilo splavnit Bilinu. Akorát pak by se musela zbourat půlka Bíliny města. Zas by to byla alternativní trasa k průjezdu Bilinou, auta by se v Ledvicich nalodila a do Mostu by je dovezly lodě.

Luboš Beneš

To by se muselo v půlce udělat jezero k míjení lodí…když se použije lom za Bílinou-zatopení tak by to i šlo!

Luboš Beneš

Hele a nestačí ty ropovody? jeden z tuším z Rijeky, další od severu….

Jirka

Řeky tečou v ekologicky nejohroženějších částech, je tam mnoho živočichů a rostlin. To přes ekologisty neprojde.

Vnější pozorovatel

Všechny řeky jsou evidentně doslova těmi největšími perlami přírody. 50 let o tom nevíte a jen se ma kopnout do země už máte desítky expertů co vám to řeknou….😆

Marian Kechlibar

Viděl jste někdy pohraniční meandry Odry na vlastní oči?

To je docela vzácná krajina, zvlášť na průmyslovém Ostravsku.

Greta

Tak mohou postavit paralelní kanál jako v Hoříně.

Urban Transport Lover

viděl jsem pohraniční úsek Labe z obou stran hranice – samej šutr – tam to chce několik plavebních stupňů

Luboš Beneš

Stačí trocha kyanidu a jde to hned!

Vlastimil Kocurek

Nejde o nějaké ekologisty, ale člověk potřebuje k životu přírodu, je na ní závislý. Tole myšlení něco nenávratně zničit se mi nelíbí.

Vnější pozorovatel

Ze zkušeností říkám že tady chybí spolehliva vodní cesta pro nadměrné náklady. Ty výrobce tu máme a dost jim komplikuje život, že jim náklad trčí 4 měsíce v Děčíně a dál nemůže, oni navíc nejsou schopni říct zákazníkovi kdy dorazí. Vím o případech kdy je tahle mizérie stala zákazníka v zahraničí. Je to škoda. Prostě minimálně jedno spolehlivé napojení na vodní cesty je v republice třeba. Pokud ta Odra bude splavna až do Štětína nebo bude jinak nabízet spojení lodí do některého námořního přístavu, ok, pojďme do toho.

Vbb

Za ty miliardy můžou jít takovíto výrobci na pracák a být do důchodu vysmátí. Vyjde to levněji.
Vyrábět u nás věci, které kvůli rozměrům nemohu normálně odvézt, je jako postavit železárny v místě, kam se uhlí i ruda musí dovážet stovky km (Košice).

Vnější pozorovatel

A ten výpadek daní a ty lidí na pracaku budou teda méně než 15 miliard? Určitě? A to vycházíme z toho že by to používaly jen nadmery….

Jiří Kocurek

Fajn, mám podnikatelský záměr. Budu v ČR pěstovat rýži. Stát se mi musí postarat o to, aby hodně pršelo.

nedulezite

na tohle číňané poskytují dotační program. Chcou pěstovat rýži celosvětově i za nepříznivých meteorologických podmínek a vážně to zkoumají. Sežeňte si styčného důstojníka a nepruďte u kanálu. Ještě se Vám bude hodit.

Robert

Můžete brát vodu z toho kanálu. Ale musíte ji tam potom vrátit.

Pietro

Pokud by stály plavební komory u Děčína, museli by do Labe investovat i Němci. Náš úsek je jednoznačně nejhorší. Nicméně oni investovat nebudou, protože horní úsek svého Labe víceméně nepotřebují. Dokud bude český stát přešlapovat na místě, nehnou ani malíčkem. A tak mohou škarohlídi úspěšně říkat, že je Labská vodní cesta nevyužívaná a tudíž jsou investice zbytečné. DOL je stavba, kterou není schopna většina společnosti mentálně pochopit. Ostatně celá vodní doprava je pro českou společnost něco tak velmi vzdáleného a nepochopitelného. Nikdo o ní nic neví, nikdo ji neviděl. A ještě když tomu dává ovar svou „podporou“ polibek smrti. 🙂… Číst vice »

rsp

A nebylo by teda nejlepší vybudovat Velkou českou zeď kolem celých hranic? To by byl panečku velký cíl hodný českého ducha a ne nějaký nanicovatý kanál! Ne celá Evropa, ale celý svět by ji jezdil obdivovat!

Luboš Beneš

To jsme tu již kolem půlky státu měli! Nic nového.Sice jen dráty, zato dvojitý i s obslužnou komunikací…..a na ochranu přírody se nějak nikdo neptal….postřik herbicidem 2-3x ročně…

Robert

To už mají v Číně….

Vnější pozorovatel

Máte pravdu, ta racionalita sr v tom ztrácí

Vlastimil Kocurek

To jsou psychopatické řeči, podpořené cholerickou povahou a narcismem. Vaše myšlení je jedině správné, a pak je tu jen 10. 000 000 blbců, kteří ničemu nerozumí. Asi tak . :):) S tskovým člověkem diskutovat je vždy jen ztráta času.

Pietro

Děkuji za uznání, potěšilo mě. Krásný den.

Radim

Opět vyhazování peněz oknem. Vláda, která si žádné peníze nikdy nevydělala rozhazuje naše peníze za zcela zcestné projekty aniž by se zeptala lidí v referendu zda tuto megastavbu opravdu potřebují.

Radim

Vláda je nepřímo zvolená a pracuje s penězi z daní (taky zdroj výdělku). Zcestný DOL jako celek je, s tím se dá souhlasit. Otázkou je, podle čeho by se lidé v referendu k DOL řídili, většina asi jen pocitem, a teď si představte, že by lidé řekli kanálu ano, třeba jen tak z legrace, jak máme občas ve zvyku, co pak s tím …

Radim

Vážně si myslíte, že rozhodnutí vlády (pár jednotlivců ovládaných jedním člověkem) má větší kompetenci pro takové rozhodnutí než cca 7 miliónů s volebním právem?

Když řeknou lidé v referendu Ano na takovýto projekt, pak je to volba většiny a proti tomu nelze namítnout nic. Ti, co budou hlasovat „Pro“ pak nebudou mít jakékoliv morální právo si stěžovat, že na to či ono (mnohdy důležitější funkce státu) nejsou peníze.

Radim

Demokraticky zvolené zástupce neberu jako samozvance, ale jako vůli většiny, což je pro mě základem demokracie. Problematiku projektu DOL beru jako vysoce odbornou a nedovolil bych si jej postavit/nepostavit na základě referenda, takových věcí by se našlo víc. Ale pojďme diskutovat k věci, ne o politice.

Radim

Ale, toto je o politice. Protože to bude stát tolik peněž, které budou chybět jinde. Toto rozhodnutí je politické.

BND 30

Nekecáme, tiskneme !

Peeetr

Toto by ve své grandiózní podobě stálo přesně tolik, kolik jsme vyhodily za zahraniční panely na solární tunel. Jenže k realizaci se pomalu připravuje jen dunajsko-oderská půlka, která vyšla jasně výhodně z hlediska návratnosti, a navíc by mohla vedlejším efektem zbavit sucha velkou část Moravy.

Luboš Beneš

Letos sekera 500mld, a kanál by stál. A bylo by to něco co je vidět a bude fungovat….

a8n

Současné vládní strany obdržely 2261560 hlasů, což je 44,7 % z platných hlasů a jde o hlasy 27 % oprávněných voličů. K reálné vůli většiny to má tedy v obou případech daleko.

Vlastimil Kocurek

…….jste se asi vrátil z pobytu na Marsu. Musíte se dívat okolo sebe, nejen nám tu něco citovat o demokracii.

Greta

Patnáct miliard je necelé promile státního rozpočtu, takže stěžovat si budou lidé stále.

Jiří Kocurek

WOW! Rozpočet ČR je 15.000 mld Kč?

Greta

Máte pravdu, je to necelé procento.

Luboš Beneš

Bohužel si na rozdíl od Švýcar nejsem jít, zda naši občané dohlédnou dále než za svůj plot.

Martin K.

Té ekonomice bych možná věřil, kdyby neexistovalo propojení Rýn-Dunaj. Tam taky slibovali jak to nebude využitelné a jak to je teď využívané si může každý vygooglovat. Jo a porůří je co do průmyslu jiná liga.

BND 30

Prosím Vás, nějaký Dunaj nebo Rýn se s našimi Odrou, Labem, Becherovkou… nedají přece vůbec srovnávat !
My to vymyslíme líp a po našem.

Ghost

Termín 31.12 2023 je zcela zásadní. Takže je dost pravděpodobné, že nový prezident/ka bude mít více rozumu. Kolik to do té doby bude stát je věc druhá…

Greta

Pojďte se vsadit, že novým prezidentem bude současný premiér.

Gwann

Bůh chraň!

Ondřej

Babiš neprojde druhým kolem, bez šance.

Radim

Větev na Labe je fakt mimo jakoukoliv realitu, to spíš Labe – Odra propojit novou železnicí s terminály, pokud by to ekonomicky vyšlo. Myslím ale, že kdyby se celý D-O-L nahradil byť výlučně nákladní železnicí, tak bude rychlejší, ekologičtější etc. To by přece ty lodě nemohly stačit konťasy přivážet – odvážet.

Pietro

Labe je s Odrou dávno spojené. Jen o tom v čechách nikdo nic neví. https://www.d-o-l.cz/index.php/cs/podobneprojektysvet/stedozemni-prplav

marty-t2

S touto etapou souhlasím. Splavněte Odru do Ostravy ale další části DOL stavte až když bude dokončena celá dálniční síť, silniční obchvaty větších měst, přebudovány železniční přejezdy všech silnic s vyšší intenzitou než 5000 vozidel za den, poté co SŽ odstraní problémové body na železničních koridorech (typu ŽU Brno) a až bude stát VRT Drážďany-Praha-Brno-Ostrava. Pokud pak něco zbude, tak proč poté nespojit kanálem Odru s Moravou… Akorát mám pocit, že dokončení se nedožijí ani děti mých dětí…

Vnější pozorovatel

Přesně, souhlas. Pokud poláci realizují opravdu svou část a idea bude soplavna až do Štětína ( případně pokud bude možné jinak se dostat do nějakého námořního přístavu)má to smysl . škoda že to tem lidem nikdo nevysvětlí, že tohle není o budování DOL ale jedné části která má smysl a dál se uvidí. Každý uz v tom vidíš realizaci DOLu jako celku

Jiří Kocurek

Tak, jak je ŽU Brno navržen, se problémem teprve stane. Na jich od Brna by to chtělo druhé Maloměřice, kam by se daly odstavit nákladní vlaky, aby nezavazely osobní dopravě. Tak to říkal zastánce odsunu.

Jiří Kocurek

Oprava: Na jih od Brna

Lumiere

Už u nás nemáme žádné přetížené železnice, kudy nákladka projede leda v noci. Už nemáme žádné přetížené silnice, kde stát dodnes nepostavil dálnice nebo aspoň obchvaty obcí. Proto přišel čas investovat do vodních cest, které sice nikdo z dopravců nepoptává, ale utopit miliardy se v tom dají krásně.

Vnější pozorovatel

Nemáte pravdu. Vím o spoustě přeprav z kategorie nadmernych které tu vodní cestu potřebují a náklad pak trčí třeba 4 měsíce v Děčíně. S tím nejste konkurenceschopni jako výrobce. Nebylo by ideální vozit to z Čech na Moravu ale lepší než nic. Alespoň jednu spolehlivou vodní cestu ve státě pro ty nadmery potrebujete.

Radim

Ok, tak ať si to ti výrobci těch nadměrných „výrobků“ zainvestují ze svého. Ale potom o jejich konkurenceschopnosti nebude možno mluvit vůbec, že ?

Vnější pozorovatel

Jste dost mimo. Stát má vytvářet podmínky aby se tady dalo podnikat především infrastrukturu. Si taky zainvestujte mhd ze svého.

tom

Mimo jste vy. Kvuli pár výrobcům bude 99 zbytku republiky jezdit po přetížených silnicích a přetíženými vlaky…
Ale udělali to chytře, ted dědovi na hradu to odsouhlasili a až mu skončí mandát skončí i tento nesmysl..

MildaIV

Přesně tak 🙂

Radim

Stát má vytvářet podmínky , ale ne sponzorovat bussines několika subjektů se zanedbatelným podílem na HDP na úkor drtivé většiny.

Kubrt

Když něco nejde převézt z Čech do Německa po silnici, tak na Moravu do přístavu to půjde?

Vnější pozorovatel

Mám zkušenost že ano

Kubrt

A důvody?

Peeetr

Němci schválně blokují a nechávají zanášet Labe od naší hranice až po Drážďany, aby znemožňovali našemu průmyslu jim konkurovat a příliš snadno exportovat velké průmyslové kusy na které se i oni specializují, a mají kvůli nim na svém území nejvíc kanálů v Evropě.

Kubrt

Ptal jsem na důvody, proč po silnici na Moravu lze a po silnici do Německa nelze. Na tvojí komopropagandu zvědavej nejsem.

MildaIV

Ono ten „náš“ prúmysl je velké části Německý. Ekonomicky jsme Běměckým protektorátem a Němci to moc dobře ví.

Jiří Kocurek

Prosím? Tunel Deboreč má jisté nepřekočitelné rozměry. Po staré vrchem to není o moc lepší a I/11 přes Kocandu je ještě horší. D35 neexistuje, narozdíl od D8 do Německa.

BND 30

To ale jde řešit zvednutím stavidel na přehradách na Vltavě.

Jiří Kocurek

Kolik toho potřebujete? 100 m3/s? To máme 360.000 m3 za hodinu. 8,64 milońu kubíků za den. Na tři dny? Hmm… 26 mil. m3, hladina klesla lehce pře 1 metr. Jednou, dvakrát do roka budiž. Ale odkud potom ten Orlík doplnit? Bouřky přijít můžou, ale také nemusí.

Gwann

pokud polští přátelé opravdu hodlají s Odrou dělat, aby byla splavna, tak by splavlnění u nas mělo asi smysl. Taky jsme měli až do 50.let molo ve Stettin. Přidělené Versailleskou smlouvou.

Jen ať proboha přestanou s tou část k Moravě…

Peeetr

Celé náklady pro „finančně nereálnou“ megastavbu propojení Labe-Odra-Dunaj vychází na stejnou částku jako byl solární tunel z nějž mám Česko o 3% víc elektřiny.
300 milard na propojení Odra-Dunaj je částka rozumná, s jasně propočítanou návratností, a navíc ještě přinese v podstavě vyřešení problémů se suchem pro skoro celé území Moravy.

Vnější pozorovatel

Taky vidím spojení Odry a Dunaje jako smysluplné. Stačí se podívat na evropskou mapu vodních cest. Ale dobře, začneme tím Svinovem a dál se uvidí. Tenhle úsek má za tu cenu smysl pokud bude Odra v Polsku splavna.

Tady na Moravě

V elektrine se ty prachy protoci raz dva a bez ni by soucasna civilizace nefungovala.

Kompletni D-O-L je jen zbytecny vlhky sen par zastarlych technokratickych inzenyru a na ne napojených betonarskych lobbystu.

Peeetr

Raz dva. Zavázali jsme se 20 let nakupovat elektřinu ze zahraničně vyráběných panelů 12x dráže než běžnou. Místo toho jsme tu mohli mít za stejné peníze podle názorů laické veřejnosti grandiózně gigantickou megastavbu, o které snil král Karel a prezident Zeman.

MildaIV

Nejlepší by bylo nemít ani jedno, ale mít nižší daně.

Vbb

Vyřešení problémů se suchem? Vykopáním nějakého kanálu ta voda „prostě vznikne“?
Už teď je Labe na suchu, když se mu ještě odvede voda na Moravu, tak z něj zbyde potůček.

Peeetr

Česko je jednou ze střech Evropy, vody máme za celý rok víc než dost, je jen naprostá zelená idiotina, že ji ještě poslední roky draze přečištěnou pouštíme zdarma do zahraničí i v suchých měsících.

Vojta

Tu vodu ale nezadržíte nějakým kanálem, ale zejména změnou polního a lesního hospodaření.

Chronosphere

Tak to je kvalitní příspěvek.😁😁🤪
Pro výstavbu a provozování kanálu a přístavu ve Svinově žádné extra velké množství vody není třeba.Ostatně zajistí ho Poláci z té samé vody,která Ostravou proteče.
To o odvedení vody z Labe na Moravu…..co na to říct.Je vidět, že se v tématu orientujete,ale radši už se nikde neprojevuje,ať nejste za rohaté zvíře bez 🥚🥚

Gwann

Jasně rozlišujme… Smysl pro nás může mít splavneni úseku pro napojení CR k pristavum. Na sever buď Labe nebo Odra (asi lépe ta Odra, protože s tím snad Poláci něco hodlají dělat, narozdíl od Nemcu…). Stejně těžký průmysl je hlavně na Ostravsku a ten to potřebuje nejvíc. Napojení na Dunaj…to už je horší…bez masivní spoluúčasti Slováků či Rakušanů s tím nic neuděláme. A ani jedni nemají jakýkoliv zájem cokoliv delat se splavnenim Moravy či kanálem kolem. Takže tam smolik pacholik. A tím vlastně i končí D-O-L. PS: argumentace stylem…jednou jsem se nechal okrást, tak proč se nenechat okrást podruhé…je na… Číst vice »