Vzhůru k rekordním útratám. Začala proměna dvou maloměstských nádraží, cena přesahuje miliardu a čtvrt
Náklady na stavbu pět let od schválení stouply o více než polovinu.
Správa železnic (SŽ) dnes začala s modernizací železničních stanic Chrastava a Hrádek nad Nisou na trati z Liberce do saské Žitavy a dál do Varnsdorfu. Investice za 1,238 miliardy korun přinese pohodlnější a komfortnější nástup do vlaků v obou stanicích, ale žádné zásadní zrychlení na trati, která dnes svým stavem patří mezi nejrychlejší a nejlepší v Libereckém kraji. Zakázku provede Skanska.
Stavba ukazuje priority státu v oblasti železnice. Zatímco na první kilometr elektrifikované trati nebo rychlejšího spojení s hlavním městem Liberecký kraj čeká desítky let, utratí přes miliardu korun do nádraží na trati, která si už nyní nemůže stěžovat díky své rychlosti a trasování na nedostatek počtu cestujících. Denně po ní projede 2 500 cestujících, řekl dnes při zahájení hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Ke zkrácení jízdních dob prakticky nedojde.
„Budou to nádraží odpovídající 21. století,“ řekl při zahajování stavby generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Rekonstrukce těchto dvou příhraničních nádraží dá jasný signál, že opravdu chceme do budoucna, aby se trať Praha – Liberec a směr na Polsko stala komfortní,“ dodal. Při zahajování dnes od hostů, kteří přijeli výhradně auty, zazněly také myšlenky o tom, jak nová nádraží přitáhnou do vlaků další cestující namísto individuální automobilové dopravy.
Potenciál dalšího nárůstu počtu cestujících na této trati výrazně brzdí i její část přes Polsko. Ani dvacet let po vstupu do EU se nepodařilo Polsko přesvědčit, aby si nechal necelé tři kilometry peážní trati opravit. Vlaky tudy musí nadále jezdit výrazně sníženou rychlostí.
Součástí modernizace bude i zavedení dálkové obsluhy trati z Liberce, což má přinést úsporu 16 pracovních míst. V rámci stavebních prací dojde v obou stanicích k rekonstrukci nástupišť a zastřešení, což zvýší bezpečnost a komfort cestujících. K vlakům povedou nové podchody, bezbariérový přístup zajistí výtahy.
Výluka od června do října
Projekt zahrnuje také obnovu obou nádražních budov. V Chrastavě vznikne díky úpravám vnitřních prostor nová čekárna s hygienickým zázemím. Vznikne nový podchod až do průmyslové zóny, rozšíří se podjezd. Interiéry v Hrádku nad Nisou čeká celková modernizace, jejím výsledkem bude nejen prostorná čekárna, ale i komerční prostory.
Pro cestující nastanou komplikace až příští rok. „Začínáme s přípravnými pracemi, které provoz zatím nijak neomezí, například budováním kabelového vedení pro nové zabezpečovací zařízení z Liberce až do Hrádku nad Nisou. Budeme se také chystat na úpravy budov v Hrádku, Chrastavě i objektu pro technologické využití v Liberci. S hlavními stavebními pracemi začneme od jara příštího roku, těžkou techniku i naše specialisty nasadíme v obou stanicích současně tak, abychom efektivně využili čas výluk,“ říká projektový manažer Skanska Jan Mitlöhner. Výluka proběhne od června do října. Během této doby má dojít i k opravě tratě mezi Chrastavou a Hrádkem, což bude samostatná akce. Na tu ještě zhotovitel není vybrán, běží projektování.
Náklady na stavbu v čase výrazně stouply. Ještě v roce 2019 Správa železnic uváděla náklady 810 milionů korun za obě stanice. Konečná cena je 1,238 miliardy korun. Ředitel stavební správy západ Petr Hofhanzl to vysvětluje tím, že v roce 2019 se cena stanovila v nižším stupni projektové přípravy i inflací.