Vzhůru k rekordním útratám. Začala proměna dvou maloměstských nádraží, cena přesahuje miliardu a čtvrt
Vizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZ
Náklady na stavbu pět let od schválení stouply o více než polovinu.
Po pravdě jsem rád, že se do hrádeckého nádraží investuje. Nádražka zavřená, záchody zamknuté, pokladna zabedněná, v čekárně zima, vymlácená okna, smrad v podchodu od pálení mariuhany (i když právě to už konečně někdo vyřešil)… To zrovna moc lidí navíc do vlaku nepřiláká. Jezdím do Hrádku už deset let a tohle je potřeba jako sůl. Jedno z mála náraží, co má v regionu podchod a skoro nikdo jim nechodí a všichni se to krátí / prodlužují přes koleje nebo kolem budovy. To je za mě prostě špatně. A když se do toho zvýší zabezpečení trati, i zvýší vjezdová rychlost do… Číst vice »
Ten zakres s temi lidmi v silnem desti s destniky a na nezastresenych nastupistich mluci sama za sebe…
Celkove to vypada velmi pekne… ale porad nejak nechapu, proc je trend zastresovat co nejmene, nedava to smysl…
Délka zastřešení je úměrná počtu očekávaných lidí na nástupišti.
Další lidi do vlaku by, bez ohledu na stav nádraží v Hrádku a Chrastavě, mohlo dostat vyřešení dopravy lidí železnicí do průmyslových zón Liberce. Na co mi je cestovní doba vlakem Hrádek – Liberec dvacet minut, když dalších dvacet minut čekám na bus do zóny, kolem které ten vlak projel….
Taky si říkám, jestli by se daly postavit ještě zastávky tady: https://mapy.cz/s/bodaferosa
Jednu zastávku pro zónu Sever v místě rozběhu tratí na Hrádek a Frýdlant. A druhou pro zónu Jih, někde v její blízkosti a to tak, aby stanice byla blíž k výrobním halám a mohla fungovat jako koncová. Vlaky z Hrádku a Frýdlantu by měly konečnou právě v zóně Jih a na nádraží by dobíraly cestující ze směrů Jablonec a Lípa.
Ale je to asi jen sen, z horka 😁
Kdyby se to počítalo v Eurech, tak to nebude tak hrozivé. Česká koruna všem život zdražuje.
Nešlo by to levněji? To jsou ceny jak za restaurování Versailles… Asi se bude hodně zlatit…
Trochu se bojím, že to dopadne jako Versailles. Barák za neuvěřitelný prachy, ale není v něm ani jeden funkční záchod.
„Při zahajování dnes od hostů, kteří přijeli výhradně auty, zazněly také myšlenky o tom, jak nová nádraží přitáhnou do vlaků další cestující namísto individuální automobilové dopravy.“
Tohle je naprosto k smíchu…
To by se hezky vyjímalo v prezentacích a propagačních brožurách na křídovém papíře, jež se věnují tanečkům kolem akce, nazývané „Shift to Rail“ nebo také „Shift2Rail“.
https://rail-research.europa.eu/about-shift2rail/
Představil jsem si, jak léčivé by mohlo být, kdyby hosté jeli na místo vlakem. Většina asi z Prahy, takže Praha hl.n. 7.23, Chrastava 10.36, cestou dva přestupy, z toho ten v Turnově desetiminutový… ňuf ňuf.
„nádraží odpovídající 21. století,“ … „jasný signál“ … Ještě to chtělo začlenit udržitelnost, výzvu a imperialismus, pak by to bylo dokonalé.
Cesta Arrivou by jim otevřela oči 😁 Mokrý ručník na hlavu je nezbytnost, možná by bylo lehké zakouření 🙂
Tady ani tak nejde o to kdo to veze, ale jak dlouho to trvá. Z hlavního do krajského města, cesta vlakem na půl dne, takže hlavouni si vlezou do auta a hurá do regionu stříhat pásky a žvanit.
Já si vždycky vzpomenu na nakladání Malletky v Bystřici, jak tam u toho byl i pan Čajánek a jestli tam jel autem anebo se svezl z Hradce na lokomotivě?
Jestli třeba celou cestu do strojvedoucího hustil, „Franto nebuď nas..anej, já za to nemůžu“… A Franta na to, „Borisi, to je hrozný tohle, zlatej Honza….“ A Boris na to: “ tak Franto, tohle jsi přehnal….“… Musím se vždycky i smát, jak tam mezi sebou i přes média jednali, jako by to byla nějaká korporace….přitom do dedacto bylo jedno malé depo, kde se všichni museli osobně a důvěrně znát…. komedie…
No, a ještě tahle Svobodova perla:
„Rekonstrukce těchto dvou příhraničních nádraží dá jasný signál, že opravdu chceme do budoucna, aby se trať Praha – Liberec a směr na Polsko stala komfortní,“
– tyto dvě stanice přece nijak nesouvisejí ani s tratí Praha – Liberec, ani s možným smysluplným spojením Liberce dále někam do Polska (snad trochu možná s výjimkou jen Zhořelce).
To je zajímavé. V Kladně byla zbourána historická budova proto, že by její rekonstrukce byla velmi nákladná – cca 200 milionů. Nová budova prý bude jen za 100 milionů…
A teď tady čteme, jak ve dvou bezvýznamných dírách bude za jedno nádraží vyhozeno tj. 625 milionů. Nehledě na to, že tato nepotřebná rekonstrukce nic podstatného nepřinese.
Srovnáváš cenu rekonstrukce budovy s rekonstrukcí dvou stanic, stavbou podchodu (který bude zase delší a propojí železnicí rozdělené město) + pár věcí okolo typu EOV a zdá se, že i DOZ.
Rozsah prací je zjednodušeně asi tady ve dvou Excelech:
https://zakazky.spravazeleznic.cz/document_download_124505.html
Ano, je to hodně, ale již viděno – připomínám jakousi jihočeskou stanici uprostřed ničeho s názvem Pačejov, který stál 1,3 miliardy a výhybnu Bartoušov za 170 milionů (která bez navazujících modernizací stejně zoufalou trať nezachrání).
Tak Pačejov je ještě v plzeňském kraji, kde se ze stanice s 5 dopravními kolejemi, 3 rampamy a několika manipulační kolejemi stalo torzo kdysi vrcholové (nejvyšší) stanice KFJB. Stanice je nově se 3 dopravními kolejemi, a jednou kolejí k manipulační ploše na místě zrušené remízi tehdejšího TO Pačejov. Takhle vypadá převádění nákladů na koleje v praxi.
Rampamy 🤦♂️, mobil pitomej…
Vypnete automaticke opravy, 🙂
Rampampam….To je píseň od jedné rumunské zpěvačky. 😀
Ale sluší se dodat, že v Pačejově byla zvýšena rychlost z 60 km/h na 100 km/h (výhledově 120) a byly zmodernizovány i přilehlé traťové úseky v délce cca 4km…
Ano to jsem nepodal, máte pravdu.
A o jaké zdrojové/cílové nákladní přepravy z okolí Pačejova jsme se tím připravili?
Dřevo pro Pfaifer Holz (snad jsem to napsal správně), a další by se našli
Nejvyšší stanicí KFJB byla Střezimíř (cca 585 m n. m.), Pačejov je o cca 60 metrů níž, to jen pro informaci. A jen o pár metrů níž než žst. Střezimíř je na KFJB žst. Göpfritz v Rakousku.
Děkuji, člověk se učí každý den.
Železnicí rozdělené město? 😀
Železnice není bariéra pro pěší?
Obecně ano, železnice je bariera nejen pro pěší. Ale při pohledu na mapu přemýšlím kterého jmenovaného města se to týká?
Byl jste někdy v Chrastavě?
No jo neco se na zeleznici stavit musi, na tom ma Svoboda nejspis postaveny KPI. Bohuzel nikoho nezajima, co se za ne stavi..
Asi tak no, celkový praktický efekt stavby hraje bohužel při posuzování podružnou roli…
Položím již skoro tradiční dotaz týkající se této trati:
„Kauza Chotyně“ jaksi upadla v zapomnění. Děje se tam něco nebo to celé usnulo na neurčito?
Nevím který druh Tura domácího Vám dává mínusy? Taky by mě zajímalo, jestli jsou v té chotyňské dřevence děti nebo dřevomorka.
Spíš dřevomorka. Od doby velkého haló stav nezměněn. Aspoň tedy vizuálně.
To je strašný, tahle země je totálně v pr… Nejsme schopný opravit čtyřicet kilometrů obyčejné trati do Berouna, ale na bezvýznamná nádražíčka nebo mšenku máme miliardy…
V čem jsou významnější lidé na Berounsku oproti těm v Chrastava?
nikoli ti lidé, ale jejich počty
Nejenom počty, ale též „míra zlepšení“… Ta Chrastava ani Hrádek se nerozpadávaly, podchod to chápu, ale to se snad dá stavět s výlukou trati v rozsahu jednotek dnů, budovy by zatím počkaly…
Evidentně tu předělávali zabzař./DOZ a „když už se to dělá“ tak se na to nabalilo kdeco takže po půl miliardě za kus…
Tak to dneska vcelku chodí pokud se „rýpne“ do něčeho na železnici. Miliony valí…
Trať do Berouna není zas tak obyčejná.Jednak vede.hustě osídleným územím a je přetížená velmi hustou příměstskou dopravou. A možné ji ji na rok zavřít.
Brno – Blansko jsme na rok zavřeli… 🤔 Obě tratě mají společné to, že je na nich hustá příměstská i mezinárodní doprava, vedou podél řeky složitým terénem a neexistuje adekvátní silniční spojení podél nich…
Tak teď už se trať do Berouna po částech opravuje. Zase ji kvůli vytížení nemůžete rozkopat celou, plus rekonstrukce Smíchova.
Já myslím, že jsi nikdy žádnou zemi, která je totálně v pr… neviděl.
Na trati 171 ale není důvodem pomalého tempa opravy nedostatek peněz. Tenhle argument je tedy divný.
Z trati 171 je 26% hotovo a 18% se aktuálně opravuje, to je už dohromady skoro půlka. Zbytek je mj. Výtonský most, Vinohradský tunel a složitý nadjezd a lidé v Černošicích.
Kdy šly miliardy do Mšenky? Mělník – Mšeno, stálo 330 mega, to jsou drobné
Asi je fajn, že se to zrekonstruuje. Snad to aspoň bude dobře vypadat. I když autor má samozřejmě pravdu v tom, že by spíš chtělo popohnat trať LBC-Praha, což beztak i ekonomicky dává mnohem větší smysl než opravovat dvě budovy na malých městech – sorry jako, ale ty stanice nejsou ničím super zvláštní, nejsou přestupní.
Jan Sůra by možná potřeboval mentálně přesídlit do jiného regionu, aby všechny investice nepoměřoval pohledem „za to se mohl postavit kus tratě z Prahy do Liberce“. Souhlasím s tím, že jsou obě stavby poněkud naddimenzované, ale to se dá říct o velké části rekonstrukcí žst. v ČR za posledních cca 10 let. Poměr výdajů na obrat cestujících v Hrádku nebude vyšší, než třeba v Pardubicích, Plzni, natož v Hradci Králové. Jen ta Chrastava je z tohoto hlediska trochu úlet. Možná by se to tedy chtělo podívat hlouběji i na poměr přínosů a výdajů u jiných rekonstrukcí žst., než dokolečka hejtit… Číst vice »
Takže jste přiznal, že Chrastava je úlet a mám se přesídlit. Není to poměřování, že by se za to mohl postavit kus tratě do Prahy. Je to hodnocení vyhazování peněz. A bohužel situaci na této trati znám lépe než ti pánové, co tam dnes přijeli autem, poklepali si a zase zmizeli.
Třeba chystaná rekonstrukce nádraží v Turnově je poddimenzovaná (zachování současného počtu nástupišť = málo) ještě více než již provedená v Semilech (už jsem zažil situaci, že se kvůli nedostatku nástupišť šíbovalo všelijak, jestli nakonec bude kde nakládat a vykládat mimo uhlí, nevím, zatím se na možném místě provizorně točí autobusy). Ale jinak plýtvání nerozporuji, ba i ty poddimenzované rekonstrukce jsou plýtváním.
Naprosto s vámi souhlasím, téměř každý článek o nějaké rekonstrukci či výstavbě v Libereckém kraji doprovází pan Sůra svými negacemi. Bohužel asi nějaký komplex , zneuznání či osobní antipatie.
Komplex daňového poplatníka a rodiče, kterému je na zvracení z toho, kvůli čemu tento stát zadlužuje budoucí generace.
Tak kdyby kompetentní lidé rozhodli jinak mohlo to už dávno stát za polovinu peněz. Stavba je odsouvána minimálně šest let.
Přesně. Nechávám našim detem dluhy a jinak houby.
Děti se mě opakovaně a často ptají, proč nemáme VRT… když jim řeknu, že se o to snažím přes 32 let, divně se na mě podívají
Ne, nejde o komplex. Jde o pocit zoufalství, když vidím v jakém stavu je infrastruktura u nás na Liberecku a jak se „z centra“ okázale se*e na významná zlepšení, ALE nacpat takovou sumu do akce, která znatelné zlepšení nepřinese, je v pořádku. Proboha proč? Copak my nemáme potřebu dojíždět, cestovat? Copak my neplatíme stejné daně jako jinde?
Za tvým stanoviskem stojí především neschopnost SŽ a následně i článku vysvětlit rozsah prací. Ty ceny vzhledem k rozsahu bohužel nijak zásadně nestandardní nejsou.
Výkřiky o zlém centru jsou dost mimo, protože tahle stavba je pokusem dát lidem v centru LK aspoň něco, když to spojení na Prahu jednoduše dodat nejde a jednou ze selhávajících oblastí je i lobbying Libereckého kraje… Voják se stará – voják má.
Tak včera mi to jakysi pan pod Hofhanzlem slíbil poslat. 24 hodin poté nic.
Tak podle článku a ironie to vypadá jako když se opravuje jenom výpravní budova … ale ve stanici jsou 3 nebo 4 ne úplně malé mosty. Zabezpečovačka se natáhne z Liberce až po hranici s Německem, včetně nového zabezpečení všech přejezdů. Nový pochod a zvýšení průjezdné výšky pod silničním mostem … S výpravními budovami se ve výsledku, myslím, skoro nic nedělá.
Ano kdo nekrade a nepodvádí je v tomto bordelu velmi znevýhodněn. A nejvíc se krade kde?
Jenomže investice SŽ nejsou jen o znatelném zlepšení parametrů dráhy, např. z hlediska jízdních dob, nebo kapacity, ale i o jejím uvádění do optimálního technického stavu. V obou stanicích se, co se pamatuju akorát vyměňoval svršek na průjezdných kolejích podél nástupišť, jinak se do ničeho moc nevrtalo, ponechávalo se původní mechanické ovládání výhybek apod. Po vzoru komplexních rekonstrukcí ostatních stanic předpokládám komplet rekonstrukci svršku, k tomu tam jsou tři dvoukolejné mosty, které budou potřebovat výměnu (v jednom případě i rozšíření podjezdného profilu), komplet výměna všech výhybek, vč. EOV, SZZ+DOZ (a když bude DOZ, bude se asi sahat do více přejezdů),… Číst vice »
A co je to prosím za argumentaci, že se podobné vyhazování děje u x desítek jiných projektů? Tak na to nemáme upozorňovat?
Ne, máte na to upozorňovat všude. Jen tady na to upozorňujete tak nějak mnohem podrážděněji a připadá mi, že vaše negace tohoto projektu je příliš založena na vašich emocích (za to, že se nestaví koridor z Prahy do Liberce). Ale vaši čtenáři pochází z celé ČR, liberecké reálie je tolik nepálí a z vašich článků mohou získat pocit, že když už se v LBK do něčeho kopne, je to špatně…
Najděte si například x textů o rekonstrukci pardubického nádraží a jeho předražení. Ale chápu, že jednodušší je být anonymním trumberou a poučovat jiné.
Nerej do Honzíka… a za miliardu já vidím 2 km nepostavené VRT trati… lhostejno kam . Kdyby jsme takto posledních 5 let sečtělý, tak některá Nádraží jsou sice na zboření, ale máme ta ty prachy novou trať Praha-Boleslav v nové stopě a na 250-300
Rekonstrukci nadrazi se celá lokalita výrazně nakopne – obě města by si to určitě zasloužila starosta Chrastavy Canov pro to dlouhodobě dělá maximum. Najdete si na YouTube jak rekonstrukce nadrazi v Semilech,také Liberecký kraj ( 8 000 obyvatel) odstartovala celou lavinu stavebních akci v celkové hodnotě půl.miliardy – SŽ, kraj stát.. mesto) – letos se tavi sutobusovy terminál hrana – hrana s nastupistem, následovat bude parkoviště, nový prutah městem.projektovany od roku 1936!!! Výstavba nové záchranky a stavba 200 nových bytů!!! MÁ TO SMYSL!
a vše uvedené dává smysl i bez té rekonstrukce nádraží, ta je pro vše uvedené zcela nepotřebná.
Semily chápu, tam vzniknou byty a nádraží je v centru. Do Chrastavy si někdy zajeďte.
To je teda fakt, to nádraží je v Chrastavě „na kopečku za dědinou“ (městečkem). Zralý tak na maršrutku aby to rozvezla po dědině…
Jel jsem se tam několikrát podívat ( od nas je to jen po dalnicich 150 km a prujezd pres Prahu) – nadrazi okoli zanedbané a budova taky. Fasáda ještě jakž takž- ale vnitřek a nástupiště a okolí je „se na celkovou odměny zgruntu“ evidentně těší už dlouho… Navíc se protáhne podchod naproti k fabrice a rozšíří a zvýší se pojednává výška pod trati k té fabrice – tam je to na dnešní poměry opravdu tragické. Takže ta rekonstrukce tomu honosné pomůže! Jinak starosta Canov a jeho parta daly Chrastavu neuvěřitelně do pusu a to mesto rozvetlo. A ty admine buď… Číst vice »
Ozvěte se za 30 let, jak jsme daleko s tratí Praha – Liberec:-)
Canov je starostou Chrastavy téměř 22 let (od listopadu 2002). Na takovou dobu, vlastně jednu lidskou generaci, mi ten puc nijak úžasný nepřijde.
Pan generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda dodal, že „Rekonstrukce těchto dvou příhraničních nádraží dá jasný signál, že opravdu chceme do budoucna, aby se trať Praha – Liberec a směr na Polsko stala komfortní.“
To si asi popletl tratě, protože v rámci spojení Prahy a Liberce s prodloužením dál do Polska se myslí trať Liberec – Frýdlant v Čechách – Černousy/Zawidów – Zgorzelec/Görlitz a nikoliv trať z Liberce do Zittau.
nějak ten bakšiš okecat musí
Jsem rád, že nové stanice budou mít stojany na kola, ale u Chrastavy by se jich tam pohodlně vešlo dvakrát tolik. Nerozumím tomu, proč to vymysleli takhle.
Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze.
Tak novináři jsou v demokracii od toho, aby upozorňovali na problémy, ještě nejsme naštěstí Maďarsko, kde se dočtete v médiích jen o zvířátkách a o černé kronice.
Jistě. V opačném případě bychom si zase přečetli neméně pichlavý článek o tom, jak je vytížená trať do Žitavy stále zabezpečena jen telefonickým dorozumíváním a z části RPB, ve stanicích pak elektromechanikou. Zasypání historických podchodů by jistě také nezůstalo bez odezvy. No a budovy? Když se opraví, jsou to vyhozené peníze. Když se neopraví, je to ostuda státní organizace. Když se zboří a nahradí něčím účelnějším, je to brutální kulturní barbarství. Čekáte, že se tu dočtete něco jiného?
Vystiženo perfektně. 👍
při dálkovém řízení provozu jsou ty budovy pro SŽ naprosto nepotřebný balast – péčí řádného hospodáře by bylo je předat obcím, ať si je upraví podle svého a za své.
Zkuste si tipnout, kdy se budova v Chrastavě opravovala a v jakém je stavu.
Mozna by bylo pro uplnost vhodne v clanku take uvest informaci i o tom, ze v soubehu se stavebnimi upravami obou stanic probehne jako samostatna akce rekonstrukce tratoveho useku mezi nimi, kdy dojde mj. take ke zvyseni tratove rychlosti atd…
Ano, z 80 na 90 km/h. Wau
Udělat rekonstrukci přestupní stanice levně umí každý blbec, ale když je ruka bruselského páně otevřená byli bychom hloupí, kdybychom ty naše přestupující pravnuky nezadlužili…
Na hlavním koridoru v Pečkách máme stále staré a hlavně nevzhledné nádraží.
Musíme to …. utratit.
Aneb kapříci musí do těch správných kapes plout, ať vládne Topolánek, Paroubek, Babiš, Fiala nebo Pepa z Depa.
Jestli si někdo myslí, že tohle změní nějaké volby, tak mu jeho/její růžové vidění světa opravdu upřímně závidím.
Tak na reko budovy není potřeba EIA. Ani výkupy pozemků, SŽ nemusí jednat až tak vlastně s nikým z venku a požadovali stejně peněz jako silnice. Aniž by měli hotovou projektovou přípravu… raději tady rozkulačují starostu.
Já myslím, že ano, pokud by byl vybrán důsledný ministr, který se nebojí dělat personální změny ve prospěch země. Jak vidíme, tak ŘSD se dá řídit úspěšně, zaměřují se na potřebné stavby, brzkou realizaci. SŽ je oproti tomu tragická.
Takže chcete, aby stát nechal svůj majetek chátrat?
Ne. Já chci, aby ty peníze, které od nás daňových poplatníků vláda má, vynákládala efektivně.
Tj. pokud jich moc nemá (jako nyní, kdy je sekera rozpočtu xxx miliard), aby utrácela za projekty, které zlepší život 100.000 lidí denně a ne pár stovkám.
Sorry jako, ale Chrastava je díra. A hlavně tento stát nepotřebuje rekonstruovat nádraží, ale koleje.
Ono to v článku moc jasně uvedené není, ale významnou částí stavby jsou i koleje a další menší objekty v těch stanicích a DOZ proti současné snad telefonice.
Doufám, že to do tvojí definice „kolejí“ už trochu zapadá.
No ale to vylepšení trati „až“ na 90kmh… hlavně žádné drastické kroky ne?
To já taky nechci, ale na prioritách se neshodneme. Třaba není nutné už stavět v takovém rozsahu dálnice, protože nám silniční doprava přerostla přes hlavu.
To není o zlepšení, ale o udržení stávajícího stavu. Tady se do kolejí taky vráží peníze, ale souhlasím, že tady by mohla nádražní budova být obce.
Budu asi sbírat mínusové body, ale nemohu článek nechat bez mého jízlivého komentáře. Rekonstrukci stanice v Hrádku nad Nisou chápu a považuji za nutnou. Ostatně, největší frekvence cestujících je právě v úseku Liberec – Hrádek nad Nisou. Ale Chrastava??? Budova nádraží byla poměrně nedávno modernizovaná a frekvence cestujících mizivá. Ostatně, není se čemu divit, nádraží v Chrastavě je na úplné periférii, kde nikdo nebydlí, do centra téměř 2 kilometry pěšky a kdo chce nebo musí použít MHD, učiní tak autobusem. Autobusové nádraží je jen kousek od náměstí a centra. Absolutně nehospodárně vynaložené finanční prostředky !!!
jaké nehospodárné? Dva bakšiše jednou ranou.
vy jste jak kolovrátek !
Poněkud zbytečné se domnívám.
Nemáte někdo info jak je to s peáží Hrádek – Zittau ? Už konečně někdo nebo něco dotlačí Poláky k opravě této ostudy ? Nedávno jsem tam jel, vlak jede 40 km/h a kolíbá se jako kachna.
Bohužel nijak.
Nehovoriac o nutnosti vzniku zástavky, čo by zobralo poliakom ten argument „nás sa to netýka“…
Zastávka Porajów je dlouhodobě v návrhu české i německé strany na vybudování.
To je sice pravda, ale pokud by vlaky zastavovaly v Porajowě, byla by to pro Poláky mezinárodní trať kterou by museli opravit. Zároveň by ale přišli o poplatky za peážní dopravu. Když jsem ještě začátkem 90let pracoval v Chrastavě jako přednosta stanice, starosta Hrádku n.N, Žitavy a Bogatyne se při setkání na zamýšlené zastávce Porajow dušovali, že zastávka v dohledné době vznikne. No a už je to 30let a Varšava je daleko.
Vysvětlení je jasné – „viděli“ hodně daleko…
To je bohužel jeden z řady i pro nás nemilých důsledků Stalinova „darování“ Slezska Polsku. Nevím kdo konkrétně tam určoval ty hranice ale vypadá to že ty podivné výběžky tam namaloval schválně. Za Rakouska i ještě 1. ČSR byl od Aše po Bohumín čilý přeshraniční provoz (u Harrachova dokonce elektrifikovaná trať!). Sousedy si holt nevybíráme.
Slezsko prohrála už Marie Terezie 👀
Slezsko probendila Marie Terezie, se Stalinem to nemá nic společného.
Jo, Mařka Terka to probendila, jenže s Germány. A jak píše Richard Fiala, za nich ještě to fungovalo. Fungovat to přestalo až ve chvíli, kdy to Germánům sebral Stalin a odevzdal Polákům, aby drželi huby, protože nehodlal vracet to, co Polákům sebral v rámci paktu Molotov-Ribentrop.
Taktak, poláci byli historicky dost tvrdě „bytí“ jejich území se posouvalo sem a tam… naposledy si jich za Ribbentropa „ukousl“ pořádný kus Stalin, a místo toho co by jim to vrátil jim „daroval“ kus Německa… Slezsko a Prusko. Polsko se tím „posunulo“ o kus na západ…
hranice odebrání území Německu byla určena „na Visle a Nise“ – vzniklé výběžky reklamujte u přírody
Spíš původně na Kladské Nise a Odře
Právě, že nejen Slezska, celý polský výběžek u Bogatyně je součástí historického území Horní Lužice, která byla od Třicetileté války součástí Saska. I když se později hranice mezi pruským Slezskem a Saskem posouvala, stále zůstávala východněji než současná. Čára na mapě se udělala snadno a stejně nebyla důležitá, protože to byla jen administrativní hranice mezi dvěma kremelskými koloniemi. :/
Prusko před I. světovou válkou:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Prussia_%28political_map_before_1905%29.jpg
Přesně. Dokud nebude vyřešen polský úsek, jsou to vyhozené peníze.
To opravdu tyto stanice potřebují podchody? O kolik se stavba prodraží oproti úrovňovému křížení pro chodce? Tady narážím na novou uničovku, kde není ani jeden podchod k přístupu k vlaku s světe div se oni ty lidi neskákají pod vlak… Neví někdo jak je to vyřešeno legislativně – max rychlost apod? Liší se to od obyčejného PZZ?
Tak oni tam už ty podchody jsou
Což snad nutně neznamená, že by tam musely zůstat
Tak to pr, za jejich odstranění by rozhodně spousta lidí tu duši co to vymyslela poslala do… pekel horoucích. Pár z nich i „ručně“.
On je OPRAVDU docela výrazný rozdíl něco existujícího „vracet do minulosti“. Není to to trať na 40-50kmh…
Po Němcích?
Z nějakého důvodu je v Chrastavě podchod už teď.
https://mapy.cz/s/dukurubecu
A v Hrádku je taky. Asi to jde s přechodem tam, kde podchod nebyl, ale pokud už jednou byl, tak ho zrušit nelze. Zná někdo normu?
Stanice na trati Lbc – Hrádek se stavěly podle německých zvyklostí,proto jsou tam všude podchody historicky.Původně to byla hlavní dvoukolejná trať,degradace nastala po II.WW,ale zůstala traťová rychlost,kterou by nebylo vzhledem k trasování problém zvýšit.
S tím, že mezi Hrádkem a Libercem dvě koleje nikdy nebyly položeny (nabyly potřaba).
V Německu to každopádně jde – viz většina nádraží za Vejprty. I na řadě dalších tratí.
Určitě by šel zrušit, pokud by se nové řešení obešlo bez úrovňového přechodu (např. řešení typu Praha-Zličín či Mikulov). Nicméně i v tom Německu prochází (přinejmenším na jednokolejkách) náhrada podchodů úrovňovým přechodem.
Teď by měl vzniknout i v Batelově
Tak zrovna tam smysl dává: https://mapy.cz/s/fezugufure
Železnice je mezi obcí a nádražní budovou, výškově je to přímo z terénu do podchodu, schody jen nahoru na peron.
Obcházet nádraží naokolo, protože staniční budova musí být vpravo/vlevo dle staničení, bez ohledu na polohu obce … to už snad do života nepatří.
Nepotřebují. Žádný vlak ostatně těmito stanicemi neprojíždí, ale zastavují tam všechny.
Nikdy mě nepřestane fascinovat, kolik peněz se nacpe do totálně zbytečných kravin a potom se dozvím, že se např. na některé mosty při reko Brno-Blansko ani nešáhlo kvůli financím… Absurdita sama.
I Prahou hlavním nádražím kdysi některé vlaky jen projížděly – nákladní (nevím, jak dnes).
A netvrdí se že už tam mnoho let chtějí mezinárodní linku? Nebo to bude „mezinárodní vymeták“??
Jakou linku konkrétně?
Naopak – v Kostelci to bylo složité, protože vlaky od Slavonic můžou jet jedině na nejvzdálenější koleje od budovy.
Nakonec už to dnes jedno, reálně nejde o přestupní stanici a kdo nechce, nemusí podchodu využít (k zadnímu nástupišti jezdí jedině slavonické vlaky, které v Kostelci zastaví ještě jednou – u masny).
Tak za
1. Podchody v Chrastavě a Hrádku n.N začínají uvnitř budov. To znamená, že v době uzavření budov (nebo jak výše někdo vybízel nechat budovy obci). Cestující budou chodit na nástupiště přes dopravní kolej, kde bude rychlost 100km/hod. ?
2. Podchod v Chrastavě zároveň povede do průmyslové zóny (dříve Elitex).
Kdyby to byla místo Chrastavy Chlastava… To by nestačily soupravy…😅😅😅