Vzhůru k rekordním útratám. Začala proměna dvou maloměstských nádraží, cena přesahuje miliardu a čtvrt

Vizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZVizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZ

Náklady na stavbu pět let od schválení stouply o více než polovinu.

Odebírat
Upozornit na
guest
62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mirek

Položím již skoro tradiční dotaz týkající se této trati:
„Kauza Chotyně“ jaksi upadla v zapomnění. Děje se tam něco nebo to celé usnulo na neurčito?

Huh

To je strašný, tahle země je totálně v pr… Nejsme schopný opravit čtyřicet kilometrů obyčejné trati do Berouna, ale na bezvýznamná nádražíčka nebo mšenku máme miliardy…

Francimor

V čem jsou významnější lidé na Berounsku oproti těm v Chrastava?

Petr-666

nikoli ti lidé, ale jejich počty

Karel

Trať do Berouna není zas tak obyčejná.Jednak vede.hustě osídleným územím a je přetížená velmi hustou příměstskou dopravou. A možné ji ji na rok zavřít.

MilanSima

Tak teď už se trať do Berouna po částech opravuje. Zase ji kvůli vytížení nemůžete rozkopat celou, plus rekonstrukce Smíchova.

VJan

Asi je fajn, že se to zrekonstruuje. Snad to aspoň bude dobře vypadat. I když autor má samozřejmě pravdu v tom, že by spíš chtělo popohnat trať LBC-Praha, což beztak i ekonomicky dává mnohem větší smysl než opravovat dvě budovy na malých městech – sorry jako, ale ty stanice nejsou ničím super zvláštní, nejsou přestupní.

Gejza

Jan Sůra by možná potřeboval mentálně přesídlit do jiného regionu, aby všechny investice nepoměřoval pohledem „za to se mohl postavit kus tratě z Prahy do Liberce“. Souhlasím s tím, že jsou obě stavby poněkud naddimenzované, ale to se dá říct o velké části rekonstrukcí žst. v ČR za posledních cca 10 let. Poměr výdajů na obrat cestujících v Hrádku nebude vyšší, než třeba v Pardubicích, Plzni, natož v Hradci Králové. Jen ta Chrastava je z tohoto hlediska trochu úlet. Možná by se to tedy chtělo podívat hlouběji i na poměr přínosů a výdajů u jiných rekonstrukcí žst., než dokolečka hejtit… Číst vice »

Vít Jůza

Třeba chystaná rekonstrukce nádraží v Turnově je poddimenzovaná (zachování současného počtu nástupišť = málo) ještě více než již provedená v Semilech (už jsem zažil situaci, že se kvůli nedostatku nástupišť šíbovalo všelijak, jestli nakonec bude kde nakládat a vykládat mimo uhlí, nevím, zatím se na možném místě provizorně točí autobusy). Ale jinak plýtvání nerozporuji, ba i ty poddimenzované rekonstrukce jsou plýtváním.

petr

Naprosto s vámi souhlasím, téměř každý článek o nějaké rekonstrukci či výstavbě v Libereckém kraji doprovází pan Sůra svými negacemi. Bohužel asi nějaký komplex , zneuznání či osobní antipatie.

zdroj

Tak kdyby kompetentní lidé rozhodli jinak mohlo to už dávno stát za polovinu peněz. Stavba je odsouvána minimálně šest let.

Jiří Šrámek

Ne, nejde o komplex. Jde o pocit zoufalství, když vidím v jakém stavu je infrastruktura u nás na Liberecku a jak se „z centra“ okázale se*e na významná zlepšení, ALE nacpat takovou sumu do akce, která znatelné zlepšení nepřinese, je v pořádku. Proboha proč? Copak my nemáme potřebu dojíždět, cestovat? Copak my neplatíme stejné daně jako jinde?

Radim Potůček

Rekonstrukci nadrazi se celá lokalita výrazně nakopne – obě města by si to určitě zasloužila starosta Chrastavy Canov pro to dlouhodobě dělá maximum. Najdete si na YouTube jak rekonstrukce nadrazi v Semilech,také Liberecký kraj ( 8 000 obyvatel) odstartovala celou lavinu stavebních akci v celkové hodnotě půl.miliardy – SŽ, kraj stát.. mesto) – letos se tavi sutobusovy terminál hrana – hrana s nastupistem, následovat bude parkoviště, nový prutah městem.projektovany od roku 1936!!! Výstavba nové záchranky a stavba 200 nových bytů!!! MÁ TO SMYSL!

Petr-666

a vše uvedené dává smysl i bez té rekonstrukce nádraží, ta je pro vše uvedené zcela nepotřebná.

V. P.

Pan generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda dodal, že „Rekonstrukce těchto dvou příhraničních nádraží dá jasný signál, že opravdu chceme do budoucna, aby se trať Praha – Liberec a směr na Polsko stala komfortní.“
To si asi popletl tratě, protože v rámci spojení Prahy a Liberce s prodloužením dál do Polska se myslí trať Liberec – Frýdlant v Čechách – Černousy/Zawidów – Zgorzelec/Görlitz a nikoliv trať z Liberce do Zittau.

Petr-666

nějak ten bakšiš okecat musí

Matěj

Jsem rád, že nové stanice budou mít stojany na kola, ale u Chrastavy by se jich tam pohodlně vešlo dvakrát tolik. Nerozumím tomu, proč to vymysleli takhle.

Hroch

Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze.

Noscortas

Tak novináři jsou v demokracii od toho, aby upozorňovali na problémy, ještě nejsme naštěstí Maďarsko, kde se dočtete v médiích jen o zvířátkách a o černé kronice.

Trumbera

Jistě. V opačném případě bychom si zase přečetli neméně pichlavý článek o tom, jak je vytížená trať do Žitavy stále zabezpečena jen telefonickým dorozumíváním a z části RPB, ve stanicích pak elektromechanikou. Zasypání historických podchodů by jistě také nezůstalo bez odezvy. No a budovy? Když se opraví, jsou to vyhozené peníze. Když se neopraví, je to ostuda státní organizace. Když se zboří a nahradí něčím účelnějším, je to brutální kulturní barbarství. Čekáte, že se tu dočtete něco jiného?

Fahrdienstleiter

Vystiženo perfektně. 👍

Petr-666

při dálkovém řízení provozu jsou ty budovy pro SŽ naprosto nepotřebný balast – péčí řádného hospodáře by bylo je předat obcím, ať si je upraví podle svého a za své.

Jan

Udělat rekonstrukci přestupní stanice levně umí každý blbec, ale když je ruka bruselského páně otevřená byli bychom hloupí, kdybychom ty naše přestupující pravnuky nezadlužili…

Aleš

Na hlavním koridoru v Pečkách máme stále staré a hlavně nevzhledné nádraží.

Avoda

Musíme to …. utratit.
Aneb kapříci musí do těch správných kapes plout, ať vládne Topolánek, Paroubek, Babiš, Fiala nebo Pepa z Depa.

Jestli si někdo myslí, že tohle změní nějaké volby, tak mu jeho/její růžové vidění světa opravdu upřímně závidím.

Jiří Kocurek

Tak na reko budovy není potřeba EIA. Ani výkupy pozemků, SŽ nemusí jednat až tak vlastně s nikým z venku a požadovali stejně peněz jako silnice. Aniž by měli hotovou projektovou přípravu… raději tady rozkulačují starostu.

Jan Tichavský

Já myslím, že ano, pokud by byl vybrán důsledný ministr, který se nebojí dělat personální změny ve prospěch země. Jak vidíme, tak ŘSD se dá řídit úspěšně, zaměřují se na potřebné stavby, brzkou realizaci. SŽ je oproti tomu tragická.

Alibaba

Takže chcete, aby stát nechal svůj majetek chátrat?

Aleš

Budu asi sbírat mínusové body, ale nemohu článek nechat bez mého jízlivého komentáře. Rekonstrukci stanice v Hrádku nad Nisou chápu a považuji za nutnou. Ostatně, největší frekvence cestujících je právě v úseku Liberec – Hrádek nad Nisou. Ale Chrastava??? Budova nádraží byla poměrně nedávno modernizovaná a frekvence cestujících mizivá. Ostatně, není se čemu divit, nádraží v Chrastavě je na úplné periférii, kde nikdo nebydlí, do centra téměř 2 kilometry pěšky a kdo chce nebo musí použít MHD, učiní tak autobusem. Autobusové nádraží je jen kousek od náměstí a centra. Absolutně nehospodárně vynaložené finanční prostředky !!!

Petr-666

jaké nehospodárné? Dva bakšiše jednou ranou.

petr

vy jste jak kolovrátek !

Franta Palkoska

Poněkud zbytečné se domnívám.

Martin

Nemáte někdo info jak je to s peáží Hrádek – Zittau ? Už konečně někdo nebo něco dotlačí Poláky k opravě této ostudy ? Nedávno jsem tam jel, vlak jede 40 km/h a kolíbá se jako kachna.

Jaromir

Nehovoriac o nutnosti vzniku zástavky, čo by zobralo poliakom ten argument „nás sa to netýka“…

Richard Fiala

To je bohužel jeden z řady i pro nás nemilých důsledků Stalinova „darování“ Slezska Polsku. Nevím kdo konkrétně tam určoval ty hranice ale vypadá to že ty podivné výběžky tam namaloval schválně. Za Rakouska i ještě 1. ČSR byl od Aše po Bohumín čilý přeshraniční provoz (u Harrachova dokonce elektrifikovaná trať!). Sousedy si holt nevybíráme.

Jožin z bažin

Slezsko prohrála už Marie Terezie 👀

Begani

Slezsko probendila Marie Terezie, se Stalinem to nemá nic společného.

Petr-666

hranice odebrání území Německu byla určena „na Visle a Nise“ – vzniklé výběžky reklamujte u přírody

zdroj

Spíš původně na Kladské Nise a Odře

Luděk

Přesně. Dokud nebude vyřešen polský úsek, jsou to vyhozené peníze.

Rei

To opravdu tyto stanice potřebují podchody? O kolik se stavba prodraží oproti úrovňovému křížení pro chodce? Tady narážím na novou uničovku, kde není ani jeden podchod k přístupu k vlaku s světe div se oni ty lidi neskákají pod vlak… Neví někdo jak je to vyřešeno legislativně – max rychlost apod? Liší se to od obyčejného PZZ?

Regionovan

To mě taky vždy fascinuje, jak v takových dírách cpou lidi do podchodů. Viz např. Kostelec u Jihlavy

zdroj

Tak oni tam už ty podchody jsou

Rei

Což snad nutně neznamená, že by tam musely zůstat

Jiří Kocurek

Z nějakého důvodu je v Chrastavě podchod už teď.
https://mapy.cz/s/dukurubecu

A v Hrádku je taky. Asi to jde s přechodem tam, kde podchod nebyl, ale pokud už jednou byl, tak ho zrušit nelze. Zná někdo normu?

Bohumil Pokorný

Stanice na trati Lbc – Hrádek se stavěly podle německých zvyklostí,proto jsou tam všude podchody historicky.Původně to byla hlavní dvoukolejná trať,degradace nastala po II.WW,ale zůstala traťová rychlost,kterou by nebylo vzhledem k trasování problém zvýšit.

Alibaba

S tím, že mezi Hrádkem a Libercem dvě koleje nikdy nebyly položeny (nabyly potřaba).

Jenda

Teď by měl vzniknout i v Batelově

Jiří Kocurek

Tak zrovna tam smysl dává: https://mapy.cz/s/fezugufure

Železnice je mezi obcí a nádražní budovou, výškově je to přímo z terénu do podchodu, schody jen nahoru na peron.

Obcházet nádraží naokolo, protože staniční budova musí být vpravo/vlevo dle staničení, bez ohledu na polohu obce … to už snad do života nepatří.

Rei

Nikdy mě nepřestane fascinovat, kolik peněz se nacpe do totálně zbytečných kravin a potom se dozvím, že se např. na některé mosty při reko Brno-Blansko ani nešáhlo kvůli financím… Absurdita sama.

Vít Jůza

I Prahou hlavním nádražím kdysi některé vlaky jen projížděly – nákladní (nevím, jak dnes).

Marťas

Kdyby to byla místo Chrastavy Chlastava… To by nestačily soupravy…😅😅😅