Význam Gotthardu roste, loni nejdelším železničním tunelem světa projelo o desetinu více nákladu

Nákladní vlak DB Cargo projíždí švýcarským městem Flüelen. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNákladní vlak DB Cargo projíždí švýcarským městem Flüelen. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Nový tunel má už více než poloviční podíl v tranzitní dopravě Švýcarskem.

Téměř tři čtvrtiny tranzitní nákladní dopravy napříč Švýcarskem loni putovalo po kolejích. Ukazují to nová data za celý rok zveřejněná švýcarským federálním úřadem pro dopravu (BAV). Podíl zůstal stejný jako předloni (73,9 % všech přeprav). K velkým posunům ale dochází v oblasti využití hlavních železničních tunelů, kterými náklad po železnici putuje.

Podle dat z BAV loni projelo Švýcarskem 38 milionů tun nákladu. Celkově doprava mírně klesla (-0,3 % ), více ale poklesl objem přepravy po silnici (-0,7 %). Poprvé v historii měla železniční doprava Gotthardským úpatním tunelem nadpoloviční podíl v nákladní tranzitní dopravě. Zatímco pod Gotthardským průsmykem narostl objem přepravy o 9 %, přes tunely Lötschberg a Simplon objem klesl o 16,7 %. Ukazuje se tak, že pro dopravce je čím dál oblíbenější trasou kompletně dvoukolejný tunel pod Gotthardem a navazující úseky.

Objem dopravy pod Gotthardem začal výrazně růst v roce 2020, kdy byl dokončen i tunel Ceneri. Spolu s Gotthardským úpatním tunelem, který měří 57 kilometrů a byl otevřen v roce 2016, tvoří tunel Ceneri železniční spojení v severojižním směru přes Alpy (Neue Eisenbahn-Alpentransversale, NEAT).

Součástí statistik je i pořadí přeprav přes Alpy podle dopravců, kde dlouhodobě vede SBB Cargo a BLS Cargo. Jejich podíl ale loni klesal, nárůst o více než čtyři procenta zaznamenalo DB Cargo.

Švýcarsko patří dlouhodobě mezi země s nejvyšším podílem tranzitní dopravy na železnici. Kromě infrastruktury je důvodem i vyšší zpoplatnění silniční dopravy.

Tagy AlpTransit Gotthard BAV Gotthardský tunel přesun zboží na železnici Švýcarsko tranzitní doprava Alpami
24 komentářů