Vyzdvihnout, vyztužit, vrátit. Švýcaři rekonstruují staletý most, nabízí se inspirace pro Výtoň

Obloukový ocelový most Appenzellského viaduktu na východě Švýcarska. Foto: Appenzeller BahnenObloukový ocelový most Appenzellského viaduktu na východě Švýcarska. Foto: Appenzeller Bahnen

Nýtovaný most se opraví během šesti měsíců. Podle experta se však oba případy nedají vůbec srovnávat.

Švýcarská železniční společnost Appenzeller Bahnen začala na přelomu roku s renovací Appenzellského viaduktu na východě země. Téměř 300 metrů dlouhá stavba byla postavena v letech 1903 až 1904 spolu s tratí mezi Gaisem a Appenzellem.

Práce budou trvat do letošního listopadu. Opraví se jak oblouky viaduktu, tak obloukový ocelový most přes řeku Sitter, který je jeho součástí. Právě způsob jeho opravy je zajímavý i z českého pohledu, zejména v rámci dlouhodobých debat o rekonstrukci či nahrazení železničního mostu na pražské Výtoni.

Hlavní příhradové nosníky ocelového mostu budou totiž zachovány a lokálně zesíleny. Konstrukce vozovky bude kompletně obnovena. Následně bude most opatřen novým ochranným nátěrem a portály budou uvedeny do původního tvaru.

Minulý týden byl 90tunový most dvěma jeřáby snesen na břeh řeky, kde budou probíhat veškeré práce. V říjnu se pak vrátí na své původní místo. Na následujících šest měsíců ho nahradí provizorní přemostění, aby mohl být zachován provoz.

Viadukt je jedním z nejdelších železničních mostů ve Švýcarsku. Stavba je kulturní památkou, skládá se ze tří částí. Samotný ocelový obloukový most má rozpětí 50 metrů. Druhý ocelový most přes místní silnici byl nahrazen už v roce 2021. Stavební náklady na celý projekt činí přibližně 7,5 milionu švýcarských franků, financuje ho spolková vláda.

Nebourat, opravit?

O podobném způsobu opravy Výtoňského mostu dlouhodobě hovoří i spolek Nebourat, který nesouhlasí s plány Správy železnic na demolici a výstavbu nového trojkolejného mostu pod Vyšehradem na původních pilířích.

Ministr dopravy Martin Kupka však již v loni v prosinci rozhodl, že v přípravách výstavby nového mostu podle upraveného vítězného návrhu architektonické soutěže se bude pokračovat. Nyní se čeká na vyjádření památkářů, kteří dosud odstranění původní památkově chráněné konstrukce odmítali, a hlavně organizace UNESCO.

Ta musí podle Kupky návrh mostu a přesun původní konstrukce na jiné místo odsouhlasit.

Den D pro most na Výtoni: Ministr rozhodl, co bude dál s klíčovou stavbou

Rekonstrukci místo demolice dlouhodobě prosazuje i bývalý pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

„Technologie opravy u Appenzeller viaduktu je velice podobná té, která je navrhována i pro železniční most pod Vyšehradem v případě rekonstrukce. Jedno obloukové pole se přesune na břeh a zároveň nahradí provizorní konstrukcí, tím bude provoz na mostě zachován po dobu opravy a výluka bude vyžadována pouze na dobu nezbytně nutnou k výměně konstrukcí,“ uvedl Scheinherr pro Zdopravy.cz.

Video: Stavbaři nahlédli do útrob Výtoňského mostu. Korozi srovnávají s mostem v Děčíně

Výměna či zesílení prvků na původní konstrukci bude podle něj provedena v klidných podmínkách na břehu, a tím bude dosaženo mnohem vyšší kvality. „Celkově tak oprava ocelové konstrukce proběhne téměř v továrních podmínkách,“ domnívá se politik.

Srovnání kulhá

U Appenzellerského viaduktu se sice jedná též o nýtovanou konstrukci jako na Výtoni, je na ní však jen jedna kolej. Má rozpětí 50 metrů a v roce 1980 na něm proběhla už jedna rekonstrukce, kdy byly modifikovány portály podobně jako u Vyšehradského mostu. Ten má však rozpětí 261 metrů a je dvojkolejný.

Zároveň na tom švýcarském jezdí hlavně lehké vlakotramvaje, přestože je rekonstrukce připravována pro provoz všech typů moderních vlaků.

Právě z těchto důvodů se podle experta na ocelové konstrukce Pavla Ryjáčka z ČVUT nedají obě stavby vůbec srovnávat.

„Je to úplně jiná situace než na Výtoni. Jde o takovou švýcarskou Kozí dráhu, je to jednokolejka, jezdí tam jen vlakotramvaj. Mosty ani nemají dva pasy, kde by se ve štěrbině držely nečistoty jako na Výtoni,“ uvedl pro Zdopravy.cz Ryjáček.

Dodal, že takovýchto oprav, kdy se konstrukce na místě sundá a opraví, se i v Česku dělá hodně.

Ryjáček se mostem pod Vyšehradem dlouhodobě zabývá, tým jeho katedry na mostě zpracovává dlouhodobý monitoring technického stavu konstrukce.

Vyšehradský most v principu opravitelný je. Otázka ale je, zda to dává smysl, říká expert

V rozhovoru pro deník Zdopravy.cz loni na podzim Ryjáček připustil, že rekonstrukce mostu na břehu spojená s výměnou či zesílením poškozených částí teoreticky možná je.

„Otázkou ale je, zda to dává smysl, je to rozumné, účelné a výsledek bude odpovídat vynaloženým penězům a požadavkům dopravy jak železniční, tak osobní, MHD, pěší a cyklistické a pomůže dalšímu rozvoji daného území – a můj názor je, že to smysl nedává,“ uvedl Ryjáček.

Dodal, že rekonstrukce by navíc byla velmi komplikovaná a drahá.

Appenzellský viadukt na východě Švýcarska. Foto: Appenzeller BahnenVlakotramvaj na Appenzellském viaduktu na východě Švýcarska. Foto: Appenzeller BahnenObloukový ocelový most Appenzellského viaduktu na východě Švýcarska. Foto: Appenzeller BahnenVyšehradský železniční most na pražské Výtoni. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czŽelezniční most pod Vyšehradem. Pramen: Správa železnicŠtěrbiny diagonál železničního mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýEndoskopická sonda z útrob Výtoňského mostu. Foto: FS ČVUTŠtěrbiny diagonál železničního mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicŠtěrbiny diagonál železničního mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnic
Tagy Appenzeller Bahnen Správa železnic Vyšehradský most Výtoňský most
220 komentářů