Výtoňský most bude snesen a nahradí ho provizorium. Podle SŽ se za provozu rekonstruovat nedá

Památkově chráněnou konstrukci čeká snesení i v případě, že se rozhodne o jejím zachování.
Ministr dopravy Martin Kupka bude v polovině září už podruhé rozhodovat, zda se na pražské Výtoni místo zchátralého mostu postaví nový, nebo se původní památkově chráněná konstrukce opraví.
Jeho původní rozhodnutí z prosince 2023 sice podpořilo nový trojkolejný most s přestěhováním staré konstrukce do Modřan, bylo to však podmíněno souhlasem památkářů z organizace UNESCO a posudkem HIA.
Mezitím se výbor světové organizace postavil za rekonstrukci a proti přesunu. Posudek HIA německý expert Michael Kloos teprve dokončuje, nedávno byl v Praze na konzultacích. Podle informací Zdopravy.cz je však nepravděpodobné, že by jeho zpráva byla v protikladu s doporučením UNESCO.
Správa železnic se tak již připravuje na možnost, že by dlouho chystaná novostavba vzešlá z architektonické soutěže skončila v šuplíku a začalo se opravovat.
Most však ani během rekonstrukce na svém místě nezůstane. Podle vyjádření ředitele SŽ Jiřího Svobody se konstrukce snese a opravovat se bude na jiném vhodném místě. „Nedovedu si představit, že by opravy probíhaly za provozu,“ řekl Svoboda pro Zdopravy.cz.
Dodal, že nehledě na finální variantu bude nutné vyřešit také například přeložky inženýrských sítí, které jsou na současné konstrukci vedené. Na plánu přeložek nyní pracuje projekční tým, který vzešel z výběrového řízení. Zároveň se i v rámci provizoria musí zvýšit světlá výška pro tramvajový podjezd na Výtoni, kde vozidla pravidelně strhávají trakční vedení.
„Nedělalo by se to jakousi salámovou metodou, potřebovalo by se zastabilizovat pilíře a řešit novou úroveň kvůli té tramvaji,“ dodal Svoboda.
Oprava bez výluk?
Rekonstrukcí mostu za provozu bez snášení celé konstrukce přitom navrhovala studie proveditelnosti, kterou si od britského architekta Iana Firtha a švýcarského mostaře Andrease Galmariniho nechal zpracovat nadační fond Vyšehradský most. Ten dlouhodobě usiluje o zachování mostu.
Nechápu, jak může být v Česku vůbec někdo proti, říká o opravě Výtoňského mostu britský expert
Podle jejich studie se má výměna týkat jen 15 procent dílů konstrukce a vše je možné opravit za provozu s několika krátkými výlukami do čtyř let.
Provizorium a kapacita
„Bez ohledu na zvolenou variantu obnovy Výtoňského mostu bude nutné stávající mostní konstrukci snést a zároveň po dobu stavebních prací zachovat železniční dopravu. Z toho důvodu počítáme s vybudováním mostního provizoria, které by omezený rozsah dopravy zajistilo,“ potvrdila nyní mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Ať už tedy ministr Kupka rozhodne jakkoliv, konstrukce bude snesena a na blíže neurčenou dobu ji nahradí jednokolejné mostní provizorium. Jeho dopravní kapacita bude paradoxně vyšší než je na současném mostě. V současnosti se zde totiž jezdí kvůli opravě Smíchovského nádraží také jen po jedné koleji a rychlost je navíc snížena na 20 km/h. Na provizoriu bude vyšší.
Krizová varianta na Výtoni: V případě nouze pomůže provizorní most
S tímto scénářem počítá i nouzový plán, pokud by se stav mostu na základě probíhajícího monitoringu náhle prudce zhoršil.
Klíčová třetí kolej
Správa železnic nadále trvá na tom, že i v případě rekonstrukce musí vzniknout i třetí kolej. „Bez ní není možné například navýšit kapacitu trati až na plánovaných pět set spojů denně,“ uvedla mluvčí Friebová.
Třetí kolej Vyšehradský most nepotřebuje, tvrdí studie spolku. Vlaky nejsou metro, reaguje SŽ
Zmíněná studie proveditelnosti rekonstrukce požadavek řeší výstavbou nové subtilní konstrukce na jižní straně mostu. Podle ministra Kupky však na třetí kolej musí proběhnout každopádně další architektonická soutěž.
„Teprve až bude v tomto jasno, opraví se a ztrojkolejní i navazující mosty přes Hořejší nábřeží a ulici Svornosti, aby se už neplýtvaly další veřejné prostředky,“ dodal Kupka s tím, že 16. září představí ucelený harmonogram dalšího postupu.
Výluka na zkoušku začíná
Jak bude změna provozu během snášení konstrukce a výstavby provizoria vypadat, si budou moci cestující vyzkoušet během následujících dní. Správa železnic totiž v úseku Praha hlavní nádraží – Praha-Smíchov naplánovala mezi středou 27. srpna a nedělí 31. srpna nepřetržitou výluku.
Osobní vlaky mezi Prahou a Berounem budou začínat a končit na Smíchovském nádraží, dálkové vlaky budou částečně odkloněny přes Branický most, částečně budou taktéž zajíždět a vyjíždět jen ze Smíchova.