Výtoňský most bude snesen a nahradí ho provizorium. Podle SŽ se za provozu rekonstruovat nedá
Vyšehradský železniční most na pražské Výtoni. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz

Památkově chráněnou konstrukci čeká snesení i v případě, že se rozhodne o jejím zachování.
Nezbývá, než pevně doufat, že se při snášení památkového šrotu přihodí nějaká nenadálá nehoda. Optimálně, že ta shnilá nádhera skončí co nejvíc rozlámaná pod hladinou.
Velmi dobrá zpráva, konečně se ten vyžilý kus snad pohne do pryč.
Aby jsme přes něj jezdili s pocitem, že zrovna rupne zásadní nejt, tak to raději konec na Smíchově.
Osobně jsem pro poslední variantu návrhu nového tříkolejného mostu, hodného současnému i budoucímu provozu.
Ať se pan ministr vyhaslé na UNESCO. Stejná chátrá jako OSN. Žádné pravomoce a jen do všeho kraji…Ať to zaplatí! Turisté budou do Prahy jezdit UNESCO neUUnesco…
Máte mostní provizorium o rozpětí 72 metrů? A mohla bych ho vidět?
SŽ a ani jiná firma v ČR nemá ve vlastnictví mostní provizorium o rozpětí 72 metrů. Protože takové mostní provizorium by vypadalo jako parabolický nosník vážilo by několik set tun. A manipulace s ním by byla velmi obtížná, musel by se do míst využití dovézt rozebraný a tam sešroubovat. A cenu za takové provizorium radši ani nechci vidět…
A co jiného se dá dělat když nějaký spolek brání výměně mostu
Poslat je do háje Nemají žádnou zodpovědnost, když se rekonstrukce nepovede.
V jednom kuse se nikdy takhle dlouhé provizoria nedělaly.
Podle mě to bude skládačka ve stylu tohodle mostu:
https://mapy.com/cs/letecka?sourcep=foto&idp=888218&x=15.5953371&y=49.6020057&z=19&ovl=2
Evidentně moc nerozumíte mostním konstrukcím. Při takovém rozpětí klasická příhradovina není možná. Most bude muset mít oblouk aby dokázal těch 72 metrů přemostit…
A vy znáte provizorium s obloukem na takovéto rozpětí?
Proč s obloukem, stačí bez.
To se ptejte Os5600.
Říká vám něco namáhání konstrukce na ohyb? Pokud ne není se o čem dál bavit…
Jo, říká. Uvidíte, že bude provizórium bez oblouku, max. se zúží plavební dráha.
Ne, protože takové provizorium neexistuje.
Je důležité si uvědomit, kdo tu je pro koho. Jestli most pro lidi, nebo lidí pro most?
Myslím že se o studii proveditelnosti zpracované pro spolek Vyšehradský most málo řeší, jak strašně nevěrohodná je. 1) Přestože za ní stojí milionáři, nenabízí vůbec žádnou záruku že to půjde opravit tak jak studie říká 2) O tom zda podjezdná výška na Výtoni bude splňovat normu v kapitole věnované podjezdné výšce na Výtoni hlasitě mlčí 3) Potřebu zastávky na Výtoni prostě odmítají, aniž by k tomu poskytli třeba nějaký dopravní model že není potřeba. 4) Most pro třetí kolej navrhují až magicky tenký. Nechci říct že je vylhaný, jen že v té studii k němu chybí detaily (včetně třeba zátěžové… Číst vice »
Zbourat a postavit nový most. A s celým UNESCO ať si jde k šipku sme snad svobodný stát a ne ňjaký vazalský podrobený národ tak si sakra rozhodujeme o svých záležitostech samy a přestaneme se pořád odvolát na cizí. Tak že strhnout a postavit nový
Že je ten most v háji se ví tak strašně dlouho, že přeju SŽ veškeré komplikace, které s ním teď mají. Mohli svou (ne)činnost jako správce infrastruktury projevit už dávno jinde než na výplatních páskách.
Asi tak 20 let…
To že ten most bude touhle dobou v háji se vědělo ještě než stál, z toho ale ještě neplyne že se mělo už před dvaceti lety něco dít. Obecně je rozumné nechat most stát dokud to bezpečně lze, měnit ho dřív by bylo plýtvavé
Sice s Vami souhlasim ze SZ si zaslouzi vykoupat ve vsech neprijemostech, ale z pohledu uzivatele doufam ze tam bude co nejdrive stat most novy.
Jaká nečinnost?
SŽ bylo a je bráněno konat. Výměnu ocelové konstrukce, jako ten správný postup „opravy tohoto mostu, sabotují památkáři.
Ještě poraďte, jak provozovat a udržovat most, jehož životnost je vyčerpána .
Ten problém je starý desítky let…To nebyl ani Svoboda ani SŽ. K rozdělení ČD a SŽ došlo před pár lety..
Dlouho chystaná novostavba vzešlá z architektonické soutěže skončí v šuplíku, protože Správa železnic je nechala zorganizovat soutěž bez kladného stanoviska památkářů.
Kdo za to ponese trestně-právní zodpovědnost? Jak je možné, že státní organizace obchází zákony a vyhazuje naše peníze s okna?
Spíš si odpovězte, jak je možné, že památkáři mají právo veta, když se jedná o provozní stavbu ve veřejném zájmu? Doslova strategickou potřebu ji v provozu udržet.
Spržel má soutěže radši než práci.
Památkáři nevydají stanovisko dokud nebudou vědět, jak bude stavba vypadat a to nebudou vědět, dokud neproběhne architektonická soutěž. Je to trochu začarovaný kruh. Navíc nikdy dopředu nevíte, co památkáři budou chtít na památce zachovat a co dovolí změnit.
Říkáte blbosti. Byl jsem u toho, když se rekonstruovala Rytířská 29 , Jugoslávská 19. A i další historické stavby. Památkáři byli u toho a jsme projektantům řekli co ano, co ne. Např. Ing. arch. Lukeš.
To nebyla architektonická soutěž, to byl projektový debakl. Pokud už chceme nový most, měla by být vypsána mezinárodní architektonická soutěž.
Most leží v ČR, patří ČR a je využíván k dopravě po ČR. Proč mezinárodní soutěž?
Silné instituce a dodržování zákonů nás udrží v civilizovaném světě. 1, Drážní zákon mluví jasně: Povinnosti vlastníka dráhy § 20
(1) Vlastník dráhy je povinen zajistit údržbu a opravu dráhy v rozsahu nezbytném pro její provozuschopnost
2, Tisíce majitelů nemovitostí nejen v Praze respektují (často absurdní a proti úspoře energií jdoucí) požadavky památkové péče. Proč by Správa železnic neměla?
Bodu jedna velmi dobře odpovídá nový most.
Není pravda, že by majitelé nemovitostí neměnili dosloužilé prvky. Dokonce často zboří celý barák a zůstane jen fasáda (dle požadavku památokové péče).
Nechcete to zkusit napsat pod plným jménem?
bod jedna lze splnit pouze stavbou noveho mostu
stávající je prezity technologicky i kapacitně
To je 3/4 širšího centra Prahy
Což by mělo ten zajímavý následek, že ačkoliv by v celé ČR bylo zakázáno zřizovat parcely, tak v Praze i jiných městech by panoval čilý stavební ruch, jak by se bouraly a nahrazovaly kvalitní architekturou různé komunistické a postkomunistické ostudy…
Bydlení a okukování klade na objekt daleko menší technické požadavky než jízdy vlaků. A o tom to celé je
Vlastníkem mostu je stát a ten v podobě památkářů házi klacky pod nohy SŽ (správce zřízeného státem), které není povoleno most (ocelovou konstukci) nahradit novou.
Požadavky památkářů na most jsou nesmyslné, a most by nevyhověl současným požadavkům železnice ani kdyby byl nový.
Štěstí že jste tady nebyl, když se stavěl současný most. To bychom měli stále jednokolejný most…
Nemáte pravdu, tehdy neexistovalo žádné pravidlo chránící charakter Prahy. Takže by nebylo co vymáhat. Pokud aktivitou kolem mostu šťouchneme do smysluplnosti památkové péče v Praze, bude to jen dobře.
Takže můžeme požadavek na zachování mostu považovat za absurdní požadavek památkové péče?
Já to za absurdní považuji. Životnost mostu byla stanovena jeho projektanty již v 19.století. Navíc most přestal kapacitně vyhovovat současné dopravě.
Bude sranda, až jim nebudou stačit koleje na Smichove🙂
No jo…vždyť voni budou muset pracovat!
Jak jsme mohli vůbec existovat před vznikem UNESCA 🤣
Slováci byli teda trubky, když v Bratislavě v podobné situaci, v panoramatu starého města s hradem, zbourali starý železniční jednokolejný příhradový most přes Dunaj a postavili tam nový dvoukolejný svařovaný tramvajový most. Od té doby se turisté Bratislavě vyhýbají a místní mají z nového mostu bolehlav a raději se stěhují na vidiek.
Speaking of Starý most – ten bol postavený v r. 1945 tiež len ako dočasné riešenie po odstrelení pôvodného mostu Nemcami, po pár rokoch mal byť nahradený. Z „pár“ rokov sa stalo takmer 70.
Tuším, že tam dnes tá hrdzavá opacha nikomu nechýba, po prekonaní prvotného odporu proti demolácii by to rovnako bolo aj v Prahe.
Tohle nebude hotový ani za deset let…
A potom, jednoho krásného dne, bude hotovo za 3 dny…
Původní železniční most z let 1871-1872.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02GyBA18rkFDnf5yKwYZVPfb7d1buV59qPpC7ZLcGhHSXuEk4qVfLVQQPAUQw8tGjwl&id=100067981269773
Proboha odsuňte ho do toho Braníku, tam bude užitečnější a postavte radši něco funkčního, moderního, UNESCO se nezblázní a když, Drážďanům to vyškrtnutí z toho jejich seznamu taky neublížilo. Těm ublížili spíš akorát ti imigranti co tam jsou. 🙂
salámovou metodou nás na to Kupka připravuje. S památkovou ochranou ministr dopravy nic neudělá, takže přesně takhle to musí dopadnout. Most snesou, postaví provizorium, pak ho budou dlouho těžko opravovat a pak přistaví třetí kolej.
Nedivil bych se, kdyby se jim jen tak čistě náhodou rozsypal při přesunu, nebo v průběhu oprav.
Krádež v tomto případě, vzhledem k jeho velikosti, nepředpokládám.
Jako provizórium bych nechal postavit vítězný návrh, protože jak je všeobecně známo, provizória mají nejdelší životnost.
A i kdyby ho náhodou ukradli tak co?
Tak ukradnou velkou hromadu železného šrotu…
Myslíte, že by při tom byli tak nenápadní, že by to v hlavním městě prošlo bez povšimnutí?
Pokud si vzpomínám, UNESCO vyhrožovalo také kvůli mostu das Blaue Wunder Drážďanům.
Drážďany (už) nejsou v UNESCO.
No a od vyloučení se jim počet turistů zásadně zvýšil .
Nemluvě o tom, že nemuseli stavět tunel pod řekou jak jim radili a celkově to na ně mělo mizivý dopad…
Taky si myslím.
No právě. A komu to vadí?
Taky to nechápu proč se okolo unesco chodí po špičkách, naprosto zbytečná organizace
Asi málokomu. Stejně tak by to bylo v Praze. Jsme z mezinárodních institucí zbytečně podělaný.
Zajimave porovnani. V Drazdanech postavili novy most na jinem miste, ktery vypada zcela jinak. Brat to jako duvod k vyskrtnuti je smesne, ale budiz. Jenze v Praze se bavime o nahrade mostu ve stejnem miste, ktery bude vypadat uplne stejne. Kdyz dam vedle sebe fotky soucasneho a noveho tak 99% turistu nepozna rozdil pac vzdy uvidi jenom 3 oblouky. A Unesco rozdil take nejspis nepozna pac most nefiguruje byt na jedine fotografii na webu Unesca.
UNESCO si možná myslí, že se most bude jenom bourat a ne nahrazovat.
Což pravda v našem státě není až tak raritní, staré věci se zdemolují a až pak se soutěží…
A provizorní most prohlásíme za památku, když už jsme to v Třebíči nestihli. https://www.novinky.cz/clanek/domaci-zpravy-kraj-vysocina-slavny-most-mizi-z-trebice-kritici-se-obavaji-ze-pamatka-na-valku-skonci-ve-srotu-40520375
Ale stejně mají názory „nebouračů“ zajímavý vývoj. Na začátku švýcarský profesor navrhoval do mostu vložit novou mostovku z vysokopevnostního betonu, aby nakonec skončil u toho, že stačí vyměnit několik částí a most je v pořádku…
V podstatě geniální myšlenka. konstrukce se rozpadne při snášení a Praha bude vyobcovaná z UNESCO 😀
Tak místo opravy bude novostavba původní konstrukce, což by bylo nejlepší řešení než stavět provizorium, vybudovat novou konstrukci a vyměnit je. Samozřejmě nejlepší by byl úplně nový most.
Novostavba původní konstrukce je nemožná. Technologií z předminulého století už nikdo neumí a není na to vybavení. Most dosloužil, je nutné ho nahradit,
Možné to bohužel je, jen to bude stát hrozně moc peněz a trvat hrozně dlouho (což je naprostá perverze smyslu nýtovaných mostů, které vznikly aby byly levné a rychlé)
Otázkou je, ale nejsem mostař, jestli by se na novém ocelovém mostě podařilo splnit hlukové limity. Pokud ano, pak to vidím jako optimální řešení. Jen bych tam chtěl rovnou i tu třetí kolej.
A kdo vlastně tak naléhá na nějakou konstrukci nad úrovní kolejí?
Takový „Most Inteligence“ tam má přece akorát konstrukci trolejového vedení…
Jestli tím naláhajícím nebude výška… Most inteligence je o tolik výš nad hladinou, že ty oblouky ničemu nevadí. Pod Vyšehradem byste pod podobnými oblouky nepodjel – ani tramvají, ani lodí.
Konečně půjde starý most dolů, alespoň dočasně. Modlím se, aby se památkářům mostní provizorium zalíbilo a následně vznikla tříkolejná varianta, kterou by schválili. Každopádně jsem se dožil sundání mostu dolů a to jsem zde ve všech diskusích chtěl. Šťastný to den. A teď už čekám jen na svých milion mínusů pro budoucnost……
Eiffelovka byla taky jenom provizorní stavba 🙂
Eiffelovka byla postavena pro zábavu(a ukázku stavitelskych dovedností na konci 19 tého století) a cca od r 1910 i pro ucel radiokomunikace. Stejné funkce plní beze zbytku i dnes a navíc nikdo nezanedbal údržbu a proto stále stojí a není důvod ji jakkoliv vyměňovat.
To se ale nedá říct o Výtoňském mostu.
Eiffelovku každých 5 let kompletně zbaví starého nátěru, zkontrolují, opraví a provedou nový nátěr. Takto to dělají uz 130 let.
Na Eiffelovce nejezdí vlaky. To zatížení je úplně jiné. Most na Výtoni by natírat fakt nestačilo.
Taky Eiffelovka nebyla konstruovaná na provoz vlaků. Železniční most má korozi a jiné znaky podúdržby.
Dynamické zatížení mostu se nedá srovnávat se zatížením rozhledny. Francie nemela 40 let u moci komouse, byt si o Francouzich muzeme myslet cokoli.
A jednoho krásného dne jí bude 180 vagonů šrotu…
nojo, no, nikdy jsem nebyl přítelem konspiračních teorií. myslel jsem, že obchodní model, kdy se soutěží zakázka na rekonstrukci něčeho, o čem všichni z branže vědí, že to rekonstruovat nelze (respektive snad lze, velmi draze a složitě a technicky a ekonomicky to nedává smysl), jeden účastník soutěže to podstřelí, získá zakázku, následně jako překvapivě zjistí skutečný stav konstrukce, a za ochotné spolupráce investora konstrukci zdemoluje a nahradí novostavbou je specialitou trochu jiného investora než je správa železnic….
Myslíte Libeňský most? Nebo nějaký jiný?
například ten.
Udělám soutěž na projekt, o kterém vím, že z důvodu památkové ochrany jej realizovat nejde. To je podle mě na pomezí trestného činu.
Kterého?
Honzíčku, vy jste jeden z lidí, co mají mezi ušima nasr…
Jezděte po tomto starém, rozpadajícím se šrotu denně do práce tam a zpět a pak tady machrujte. Zřejmě jezdíte autem, to se to kecá.
Dost možná by stálo za to to „provizorium“ udělat rovnou tříkolejné s tím, že jednotkou jeho dočasnosti bude jeden furt (tudíž postavené nastálo). A starý most odvézt někam bokem kde ho nebourači budou moci zachraňovat, když je to podle nich tak snadné. Avšak za podmínky té, že opravená konstrukce bude mít stejné technické a dopravní vlastnosti jako novostavba postavená počátkem 20 století.
Kdeže…musí mít dokonce parametry vhodné 21. století ta konstrukce.
Stačilo pár dekád kašlat na údržbu a je skoro hotovo. Ještě vydržet tak 5-10 let. V Červené se to povedlo, tak proč ne tady taky.
Je to železniční most, ne silniční. Prošel tedy mnoha zatěžovacimi cykly a byl stavěn v době, kdy se o tomto ještě nic nevědělo.
Příhradovou konstrukci lze udržovat v provozu snadno. Stačí ji zabezpečit proti korozi a nejnamáhanější díly včas průběžně měnit. Ale když se cca 30 let vynechá, tak pak už se to nedá, nebo dá, ale jen velmi nákladně.
Což se železničním úředníkům povedlo.
Ten most byl určen k výměně. Vy děláte generálku motoru a kupujte nové gumy u auta, které chcete během pár měsíců prodat?
Ano, poškozené díly jde měnit. Ale u mostu, který je na to stavěný a který bez třeba jednoho nosníku mostovky normálně funguje a je na takovou výměnu konstrukčně uzpůsobený. Ale to je drahá konstrukce, tady se před 120 lety šlo cestou low-costu, protože nikdo nečekal, že tam ten most v původní podobě zůstane déle než 30 let.
Rozvoj unavových trhlin barvou nezachráníte a k tomu jednou dojde i při sebelepší udržbě. Je to vlastnost oceli při cyklickém namáhání.
Na výměnu příček není tento most z principu dělaný, protže je nýtovaný a to je primárně nerozebiratelné spojení. A k některám částem se bez snesení mostu nedostanete.
Jinak únava a trhliny viz jiní přizpěvatelé.
Dochovala se vlastně nějaká barevná fotografie z doby dřívější?
Třeba ještě za komunismu?
Lidi jako vy nikdy nepochopí, že ocelové mosty mají svou DEFINITIVNĚ omezenou životnost a údržba, natírání apod. na tom nic nezmění.
Vzniku únavových trhlin vlivem dynamického namáhání ocel. konstrukce nelze zabránit.
Tohle uz je tragikomedie.
Snad dojde brzo na racionalni reseni po vzoru Drazdan..
Nemohli by rovnou postavit tříkolejné provizorium podle vítězného návrhu? Mezitím by došlo k 30-40 let dlouhé postupné opravě současného mostu někde výše na Vltavě, která by skončila po třech dnech naprostým rozpadem mostu, který se dá zachránit výměnou 15% dílů za provozu.
Katastrofa, vždyť dojde k flagnatnímu narušení panoramatické funkce mostu !
Kolik lidí se z toho zhroutí ?
Kolik cestovek zruší zájezdy do Prahy?
Nešlo by na dobu opravy vytvořit dokonale věrnou kulisu?
Konzultoval někdo možnost sejmutí mostu s někým z UNESCO?
Vyškrtnou na dobu sejmutí a oprav Prahu z UNESCO?
Co ještě hrozí během oprav?
Trefi tu dokonalou oprýskanou rezatost současného stavu?
To jsou otázky doby na které je nutno najít odpovědi ještě před neuváženou akcí.
🙂
Do Prahy přijede 2,5 milionu turistů ročně a 2 499 998 se samozřejmě těší na vyhlídku na tento most. Dokonce kvůli tomu stoupají na kopec, kde jim trochu překáží Pražský hrad, aby ten most lépe viděli.
To přijede mnohonásobně víc – zrovna minulý týden uváděl rozhlas, že loni přijelo do ČR 22 milionů turistů – kolik z nich nenavštívili Prahu?
Máte pravdu, bude toho více. Druhé čtvrtletí loňského roku to bylo 2,1 milionů. Takže ročně tipuji cca 6 milionů.
Miliony se zhroutí, zejména těch turistů, kteří do Prahy směřují s jediným cílem vylít si palice za levno a těch je většina. Jinak souhlasím, Pražský hrad zbourat, překáží ve výhledu na most a nahradit dírami v zemi jako za cara. Vsadím se, že na světě existují ještě minimálně 2-3 další lidé, kteří ví přesně, o co v téhle táhlé celonárodní a svým způsobem existenciální debatě jde.
No jo…až budou vlivem četných piv zachváceni „mořskou nemocí“, tak by z nového mostu mohli vypadnout z vagonu rovnou do Vltavy!
Ještě, že bři Prášilové nemuseli před 124 lety žádné UNESCO řešit. Všechno je to nesmysl, ten most je dožilý a stejně by se musela postavit jeho replika, včetně některých nectností té konstrukce. Na UNESCO bych se vybod, to nám ten most nezaplatí ani nepostaví (a nakonec by stejně k žádnému vyškrtnutí, přes všechny výhrůžky, nedošlo). Jim se to žvaní, oni odpovědnost za bezpečnost mostu nemají, dopravu řešit nemusí. Ing. Prášil by byl potěšen, že jeho dílo, stavěné na 100 let, i při té neúdržbě vydrželo o čtvrtinu déle, a našim tanečkům by se divil. Jo, jít do toho o čtvrt… Číst vice »
Spuhlasím, Praha unesco nepotřebuje.
Já si myslím že by se Ing Prášil tanečkům nejen divil, myslím že by byl uražen že lidi mluví o jeho stavbě jako ne jako o inženýrském řešení zkapacitnění trati, nýbrž jako o dekoraci
otřesný úpadek společnosti, že se o něčem takovém vedou diskuze, jako pamatáka má být zachována významná stavba, která přestala sloužit svému původního učelu a hrozilo by její zbourání bez náhrady, to tady nenastalo, navíc se jedná už o třetí most na tomto místě a paradoxně ten most vždy hrozně vadil, protože hyzdil panorama, už před 100 lety byly plány ho tedy nahradit mostem betonovým. Stačí si představit opačnou situaci, že by tam žádný most nebyl a někdo tam v současnosti chtěl takový most vystavět..to by ti stejní řvali, jak to bude hyzdit panorama, ale teď tvrdí, jak ho to dokresluje..… Číst vice »
ano, zklamala mě architektonická soutěž – nikdo nenašel odvahu navrhnout skutečně pražský most ve stylu, který pro prahu „kodifikoval“ František Mencl, a vrátit pražskému panoramatu jednotný styl mostů.
Ono těch výjimek z jednotnosti není málo, to už jeden most nezachrání.
Ano 4 mosty p. Mencla jsou si podobné, ale je nějaký další v podobném duchu?
A navíc tenhle kolotoč neustálých posudků, projektů stojí stále dokola veliké peníze, které nadále platí primárně občané ČR.
Stejně jako budova nádražní v Ústí nad Orlicí. Vše se několikrát přeprojektovalo, stálo to balík. Boj za vyšší principy vyhrál a… ? Budova chátrá a nemá žádné využití. Původní křiklouni utichli…
Napsal jsem slušný, ale důrazný mail na SŽ. Tak snad to pomůže. (odpověděli) Každopádně ve mně svitla naděje, že ten hrůzošrot půjde pryč.
ANO-HRŮZOŠROT!!!
Jak odpověděli?
Dobrý den, vážený pane K…, děkujeme Vám za Váš podnět a za to, že jste se rozhodl sdílet svůj názor na téma rekonstrukce železničního mostu pod Vyšehradem. Velmi si vážíme Vašeho zájmu o železniční infrastrukturu a bezpečnost dopravy v Praze. Plně rozumíme Vašemu rozhořčení i obavám ohledně technického stavu mostu a kapacity železniční dopravy v této důležité dopravní ose, vaše obavy i rozhořčení sdílíme. Bezpečnost cestujících je pro nás absolutní prioritou, a proto je most pravidelně monitorován a udržován tak, aby byl provoz po něm bezpečný. Zároveň si uvědomujeme, že současná kapacita dvoukolejného mostu je již nedostatečná. Správa železnic připravuje… Číst vice »
Proč to provizorium jen jednokolejné?
Aby se dokázalo, že dvě koleje jsou akorát?
Možná snaha po půlkách opravit pilíře?
Řekl bych, že to má cca 3 příčiny, které spolu souvisí.
1. Co si pamatuji tak neexistuje dvojkolejné provizorium na takovéto rozpětí.
2. Takže by musely být dvě jednokolejné vedle sebe, což se na stávající pilíře zřejmě nevejde – most je už dnes úzký a přidáním středních konstrukcí by byly krajní příhrady mimo, a rozšířit to není jen tak.
3. Zlé jazyky trdí, že stejně není dost skládaček pro 2 x 3 pole takovéhoto rozpětí.
Výborně… takže ten provizorní most tam bude natrvalo, protože nikdy nedojde k rekonstrukci starého, ani k realizaci nového. Toto provizorium bude trvat mnoho let, než ten šrot spadne.. ale pak už se nebude realizovat nový trojkolejný most, protože provizorní most už mezi tím bude kulturní památkou. 😅🤷♂️
Když čtu všechny ty příspěvky, je patrné, že jde o nejdůležitější most v Praze právě kvůli jeho nedozírné historické hodnotě. Abychom lidem nebrali ten zážitek z jízdy vlakem po historickém mostu, co kdybychom snesli tuto starou konstrukci a pak tam dočasně přenesli Karlův most? Ten stejně není dopravně moc důležitý a slouží jen na procházky turistům..
Zážitek je to možná při pohledu zvenčí, z nábřeží. Ve vlaku při jízdě po tomto mostě žádnou extázi z mostu neprožívám. Možná tak ještě z pohledu na ten zmiňovaný Vyšehrad nebo na Hradčany, ale ten zůstane tak jako tak ať už tam bude most jakýkoliv.
Když to člověk přejíždí, je rád, že přežil.
A co teprve, když by jste tam Os jezdil 75 km/h, a rychlík tudy vůbec nejezdil…
Historická zajímavost: nebylo by to poprvé kdy by po Karlově mostě přejížděly železniční vozy. Kdysi hluboko v 19. století se po něm vozily produkty Ringhofferky na Masnu.
Tady ovšem neplatí: „Včera bylo pozdě.“ V roce 2000 bylo pozdě
A máte prosím nějaké barevné archivní fotografie?
Alibismus nejhrubšího zrna. To nemá ani pan ministr koule na to bouchnout do stolu a rozhodnout? Typicky české, hlavně ať to rozhodne někdo z venčí, třeba Unesco, experti z univerzit, na studiích nešetřit a dál lavírovat. Už měl být dávno v povolovacím procesu nový most.
Proč by měl mít koule, když za pár týdnů ve funkci ministra dopravy končí? Tohle je politika a pan Kupka je především politik. A jako politik se chce v politice udržet co nejdýl a ne „bouchat do stolu“, aby proti sobě poštval spoustu lidí. Tím prvním slovem jste to vystihl naprosto přesně.
Rozumím (ale neschvaluji), že se snaží nikoho nepopudit, ale kandiduje jako jednička ve Středočeském kraj. Což je zrovna ten kraj, který má asi největší zájem na co možná nejrychlejším vyřešení problematiky Vyšehradského mostu. Takže i politicky by výstavbu nového mostu mohl prodat stylem po letech lavírování jasné řešení pro cestující ze SČ. Tímhle lavírováním Středočechy spíš akorát naštve. A v obecné rovině nechci politiky, kteří neumí/bojí se rozhodnout. Zavděčit se všem je populismus a ten nikdy k dobrému výsledku nevede.
Lavíruje 4 roky celá vláda. A voliči jim to spočítají. Štve mě to, na Babiše s náckama a komoušema fakt nejsem zvědavej, ale taková je realita.
Prave proto Kupka nema co ztratit. Ministrem v Babisove vlade stejne nebude, tak nevim na co ceka. Kdyby prosadil most novy, tak aspon muze rikat „ja Vam zajistil most“ a ciste hypoteticky strihat pasku az se bude novy most otevirat a on bude opet ministrem v dalsim vladnim cyklu
Taky mohl bouchnout do stolu před rokem, možná i dřív.
Ten měl bouchat krátce po tom, co nastoupil. A začít mohl na SŽ. Ale to nebyl a není jeho cíl. Dneska už je myšlenkama někde jinde, je potřeba myslet na budoucnost. Politickou budoucnost.
A čo také si pod tým búcháním predstavujetě, kefalín?
Opět. Koule by měl mít ministr kultury a obhájit si tu památkovou ochranu. Na ministerstvu dopravy to nevisí!
Ano, ale ministr kultury a ne dopravy!!! T
Tak a nastane situace, o které mluvil můj praděda. Uvidíme, jak hezké je panorama Vyšehradu bez robusního obloukového mostu. Naši předci udelali chybu, že tam postavili tak obludný, tuctový a nehezky most. Máme šanci jejich chybu napravit, tak to nepos…
Když připlouvám do Prahy od Modřan, tak první co vidím, je tahle příhradová bestie. Až za ním je vidět zbytek města
Hlavně doufám, že tam tu hromádku šrotu vracet nebudou a dočkáme se důstojného mostu, který bude tomu panoramatu, kterým se všichni ohánějí, lahodit víc než s přístavbou betonové konstrukce pro třetí kolej
Která tam bude jako pěst na oko, ale UNESCO to nevadí.
Panorama z vyhlídky historického Vyšehradu zřejmě UNESCO netrápí.
Jak já vydržím pohled na/ z Vyšehradu bez ikonického mostu , to panorama mě bude móóc chybět.Ale třeba “ nebourači“ zařídí aspoň nějakou vizualizaci v podobě obřího transparentu s ilustrací toho rezavého monstra.
Každopádně tisíce zahraničních turistů budou mít návštěvu Prahy hodně ochuzenou 😄😄
To že ti pozdější ten Vyšehrad neuvidí vůbec, protože přijedou tunelem, už není podstatné 😀
Není mi moc jasné, co UNESCO vlastně chrání, jedině pohled směrem k Pražskému hradu od Vyšehradu. Tam ale má být navíc ta přístavba nové koleje, která ten pohled dost zkazí.
To není jasné nikomu. Od doby, co stojí Vyšehrad, uběhlo mnohem víc času bez mostu, než s mostem, tak co je tedy původní?
Původní tam není skoro nic. On i ten Vyšehrad do 19. století vypadal hodně jinak než jak vypadá dneska.
Já bych chtěl vidět tehdejší křiklouny v obdobě Klubu za starou Prahu v dobách, kdy z posvátného Vyšehradu udělali barokní pevnost 😀
A zbourali kde co v okolí.
Načež zjistili, že jako pevnost Vyšehrad moc nefunguje, protože v Praze jsou vyšší kopce, na které lze postavit artilerii a Vyšehrad přesně i s pozorováním ostřelovat.
Tento pribeh neznam, ale hledal jsem jak to bylo s nahradou puvodniho mostu jednokolejneho a provazela to naprosto stejna agonicka hysterie jako dnes (panorama, nove nepotrebujeme, genius loci, dalsi kolej je zbytecna…) Tak se bouchlo do stolu, postavilo, pres vikend presunulo a v pondeli se uz jezdilo po mostu novem.
Vadím mi, že si památkáři a SŽ nedovedli toto vykomunikovat předtím, než vůbec začal onen soutěžní dialog.
Památkáři do něj stanovili, že požadují zachování třech oblouků, neřekli ale, že jsou proti náhradě stávajcího mostu novým. Myslím, že by proto bylo fér v tomto konkrétním případě požadovat po NPŮ úhradu škody, jenž vznikla tím, že uvedlo SŽ v omyl.
Chyby v komunikaci tam byla, ale spíš na straně SŽ. SŽ vyhlásila parametry soutěže tak, že tehdejší stanovisko památkářů nerespektovaly. Soutěže se tak sice mohly zúčastnit „nebourací“ varianty, ale oproti „bouracím“ byly dost v nevýhodě, tj. mezi podmínkami soutěže nebylo, že návrh musí být v souladu se stanoviskem památkářů. V porotě soutěže žádný památkář nebyl, vyhrál návrh nepostavitelný bez změny stanoviska památkářů.
Památkáři nediskututují, památkáři diktují.
A když sjou památkáři odborně po stránce mostní a železniční mimo? Tak co s nima?
Ten most by nevyhovoval požadavkům současné železniční dopravy ani kdyby byl úplně z nového materiálu.
Před 10 lety se SŽ s památkáři, Prahou i širokou veřejností domluvila že nebudou nikomu vadit dva mosty stejné konstrukce jako je tento současný most na Výtoni vedle sebe jako replika dle požadavků současných norem. A 8 let na to pak SŽ vymyslela tu hovadinu s novým mostem…
To byl tehdy jeden z návrhů, ale skončilo to na tom, že památkáři nechtěli dovolit zastávku na Výtoni.
Neexistence zastávky na Výtoni by nebyla žádná tragédie, není potřeba mít zastávky na každém kilometru..
Mít u městské železniční linky zastávku „před“ řekou a „za“ řekou se celkem hodí. Ta řeka je celkem bariéra.
Ovšem co na Výtoňské zastavce bude stavět po dokončení Metra S to se člověk nedozví.
A Vy tušíte, kdy bude vybudováno Metro S? To jste možná jediný na světě. Já si myslím, že takových 20 – 30 let může a bude ta zastávka na Výtoni sloužit. Nehledě na linku z (Radotína) a Smíchova do Vršovic (a Běchovic). A nevím, jestli by na zastávce Výtoň nemohly zastavovat třeba vlaky jedoucí do Prahy od Rudné po hrbaté a od Zličína, protože ty asi SPODEM nepojedou, protože by neměly moc kam z hlavního nádraží pokračovat.
Dozví, normálně se o tom píše například v SP ŽUP, stačí číst. V cílovém stavu tam má stavět S61 (možná přejmenována na S69) Smíchov – Zahradní v taktu 15 minut. Ovšem je pravda že v době kdy bude stát MES / Metro S, tak její význam poklesne. Ovšem na zastávce na „jen“ 50 let není nic špatného, ostatně i řešený most se stavěl „jen“ na 100 let
Osobní vlaky na znamení, protože tunely pod Prahou sice vzniknou, ale s úplně jiným využitím…
Čím víc se bude čekat, tím víc se bude most rozpadat. Víte, on je obecně problém, že tenhle most je prostě neopravitelný pro železniční provoz. A čím déle se to bude prodlužovat, tak nebude použitelný ani pro tu lávku v Modřanech.
A protože tento most není opravitelný, požadujeme repliku mostní konstrukce vyhovující normě UIC-GC a instalaci vedení soustavy 25 kV 50 Hz. Jak prosté, milý Watsone.
Zvednutím profilu/portálu pro 25 kV už to nebude replika.
Proč chcete železničářům komplikovat údržbu o tento most, čímž myslím znovavytvoření spousty nepřístupných míst k údržbě (kam budou holuby zase chodit na záchod)?
A chcete to taky nýtovat?
A co třetí kolej? Co hluk? Co podjezdná výška tramvaje?
Ten portál stejně není původní. Replika bude muset být masivnější, širší a vyšší. Současný most má osovou vzdálenost 3,8 metrů, nový bude muset mít 4,2 metrů osovou vzdálenost mezi kolejemi.
A bude to pak teda replika?
A co odpovědi na další otázky? To replika neřeší, nebo řeší jak?
Jak dlouho se „bojuje“? už jsme mohli jezdit po novém a byl by klid.
To tunelem do Berouna také, jenže na světě jsou prostě politici.
Aby se náhodou nestalo, že ten provizorní most taky prohlásí za kulturní památku…
😀
Bohužel některé provizorní mosty za památku prohlášené máme. V posledním případě to nestihli https://www.novinky.cz/clanek/domaci-zpravy-kraj-vysocina-slavny-most-mizi-z-trebice-kritici-se-obavaji-ze-pamatka-na-valku-skonci-ve-srotu-40520375
Jo, jo, památkáři jsou schopni sabotovat cokoliv…
Nemohlo by mít provizorium průběžné štěrkové lože a na obou koncích výhybky na 60?
Mám pocit, že provizoria s kolejovým ložem u nás nejsou, a jestli jsou ve světě netuším, spíš ne. Jsou sice nějaká kolejnicová provizoria na štěrku, ale ty jsou spíše na překlenutí nevyhovujících propustků, a vypadají jako naskládané kolejnice v kolejišti.
JJ, mohli jste mit trikolejny novy most, radne architektonicky vysoutezeny, nechteli jste, budete mit jednokolejne provizorium s jednotkou docasnosti jeden furt.
Ostatně Rámusák vydržel jako provizorium od roku 1981 až 2013.
Sakryš, to už je dost na to, aby ho na tom Vyšehradě pak zase chtěli zachraňovat.
však on se taky rozebíral pro další použití, do šrotu nešel
To nic řádného nebyla. Byly to jen vyhozené peníze za něco co nedává smysl.
Ať udělají to provizorium rovnou tříkolejné.
Aby se to jeho provizorní trvání, ekvivalentní délkou „dočasnému pobytu sovětských vojsk“ lépe snášelo 😀
Problém s UNESCO vyřešit jednoduše: Vystoupit z něj, stejně jako to udělaly USA.
Proč? UNESCO nám ničím nevyhrožuje, to jenom ministr kultury bez něho si neutře ani nos. A kdyby to byl problém, tak by nás vyhodili oni sami.
Protože peníze daňových poplatníků (i budoucích – viz deficit státního rozpočtu) se dají utratit smysluplněji, než za členství v organizaci, která sice nevyhrožuje (jen nedoporučuje), ale její přínos (nejen v této zemi) není kladný. A jako bonus, názorem organizace, s níž nebudeme mít nic společného, se nebude tak jednoduché ohánět ani pro ty tuzemské aktivisty.
UNESCO žádným vyloučením Prahy nevyhoržuje, přestože se k nahrazení mostu vyjádřilo negativně. Potenciálním vyloučením ze seznamu UNESCO vyhoržují nekteří aktivisté a politici, ale reálně ta hrozba na stole zatím není.
I kdyby nakonc Prahu vyloučili, tak se nic nestane. Praha už má renomé UNESCO neUNESCO. Navíc by to bylo absurdní, ten železniční most na památkové hodnotě jádra města nic nemění, pro většinu turistů už to je periferie a nedojdou ani na Vyšehrad.
A nestacila by památkářům nějaka AI uprava mostu v rozšířené realitě? Žijeme v moderní době.
Teď je jen otázka , zda se výluka neprotáhne.
Až do 31. února 😀
Jednokolejný mostní provizorium bude vypadat skoro stejně jak ten most, co tam byl do začátku 20. století.Památkáři můžou být happy. Mezitím se vykope podzemní S-bahn a náklady budou jezdit přes Most inteligence. Problem solved.
No, jak říká klasik: je to trapný, je to trapný, je to trapný.
Takový krásný most naprojektovali. Už tam měl dávno být.
Myslíte tu designovou tuctovku co SŽ při výměnách mostů montuje při všech výměnách mostních konstrukcí podobných rozpětí?
Ta příhradovina je také tuctová konstrukce, ve své době. Navíc na Vltavě je podobných mostů několik, a opravených, protože opravitelných.
Ano, myslíme tu designovou tuctovku co při výměně mostů namontovali naši předci.
Hmm, to není špatný nápad. Provizorium nějaký ten čas vydrží, želeniční most bude plnit svůj účel – vlak projede.
Jdu si pro popcorn.
Ten most tam od začátku nemá co dělat, tak ho sundat a nic nového tam nestavět. hotovo.
Správně – položme si otázku: jak asi vypadalo panorama Prahy, když Horymír skákal z hradeb se Šemíkem? Neměli bychom se vrátit ke kořenům? 😀
V takovém případě ale zlikvidovat tunel pod Vyšehradem, aby to bylo úplně autentické a nikdo si nemohl říci, že měl skočit na silnici a přejít na druhou stranu….
A každý večer promítat na skále laser show, jak Šemík s Horymírem skáče dolů. Praha bude mít atrakci, že památkáři budou blednout. 😁
Avšak každá skupina lidí, politicky či jinak motivována, bude za ty kořeny považovat jiné letopočty. To se jen tak nedomluvíme, jestli most a jaký z předchozích.
A statisíce cestujících budete nosit na zádech?
Ten most tam má co dělat. Jezdí po něm vlaky.
Po snesení by mohlo být možné starou konstrukci lépe prozkoumat a spolehlivěji určit náročnost její opravy. A tak nějak tipuju, že se zjistí, že je to mnohem více, než 15% a pak se snad budou moci věci pohnout…
Vtip na konec: Nicméně předpokládám, že vznikne spolek za nebourání mostního provizoria, které skvěle doplňuje panorama starodávného Vyšehradu, takže náhrada provizoria moderním mostem se ještě může protáhnout 😀
Opravu všeho, co je nad těch 15% naúčtovat tomu chytrýmu profesorovi. 😀
Podle posudků ČVUT je potřeba vyměnit cca 60% prvků s tím, že se musí roznýtovat ještě dalších cca 15 % aby se k těm poškozeným dalo dostat.
Pořád se do toho plete kdekdo z ciziny.A přitom nikdo z nich po stávajícím mostě nejel na lokomotivě.Prostě magoři.
A ve vlaku jako cestující už vůbec ne. Sorry ale pletou se do toho lidi, kteří ten most absolutně nevyužívají
To musíme pořád někoho poslouchat? Nejdřív SSSR, teď západ
Snad Kupka ukáže že má koule a ten nesmysl s opravou zarazí.
Když UNESCO Prahu vyskrtne z jejich seznamu, tak se přece nezblaznime.
To přirovnání dost kulhá.
UNESCO není Západ. Poslouchat UNESCO rozhodně nemusíme – když „neposlechneme“, vyškrtnou nás z nějakého seznamu. Kdybychom neposlechli SSSR, máme zde ruSSácké tanky.
Omyl sovětské! Pokud by byly rusácké, musíš do toho započítat i fusaky žijící “ u kráje“
Byla to rusácká imperialistická intervence. Ukrajinci byli v roli porobených nevolníků, vše se rozhodovalo v Mockbě. Důkazem budiž, že za 50 let se vůbec nic nezměnilo. Ukrajina je země, která se se stará jen o sebe a nenapadá své sousedy. Rusákov naopak stále krade cizí území a vyhrožuje druhým jaderným armagedonem.
Zajímavý novodobý výklad historie.
Tak jak to podle vás bylo?
Nečekejte odpověď…
Tak nám řekněte váš pohled do historie, který vzniknul nejspíše v posledních třech letech.
Přesně. Ještě, že se nedokončila operace Krkonoše, to bych chtěl vidět čím bychom se obhajovali.
Ale někteří se chovají tak, jako by vyškrtnutí že seznamu tragédie byla.
Tak je to jeden z pádně znějících arguementů, kterým se dá metat proti novému mostu. Nakolik je reálný není jisté, dopad na Prahu by spíše nebyl, ale v médiích to rezonuje.
No ale to už je česká předpřiposranost, ne nějaký „diktát ze západu“.
Iniciativa na záchranu mostu vznikla v Česku. Nebýt podnětu z Česka, tak si Unesco mostu ani nevšimne.
U toho spolku?
Mno, tak zrovna UNESCO a vubec cela OSN vyvesnim stitem Zapadu vazne neni. To jsou organizace tezce socialisticke.
Kupka a koule je příklad krásného oxymorónu.
Hloupé přirovnání…
Nebylo by lepší postavit nejprve nový most pro třetí kolej, dopravu převést na něj a pak se hrabat ve vyloučeném mostě?
To by ten vyloučený most dřív spadnul.
Ha, stanovisko ministra dva měsíce před volbama? To bude stanovisko alá Chytrá Horákyně, a nebo se rozhodnutí „neplánovaně“ zpozdí. Pochybuju, že by někdo tuhle, v očích veřejnosti dost kontroverzní otázku, chtěl otevírat teď…
V typicky Kupkovském stylu to bude velká akce na terase nádraží Bubny – světelná show, filmová hudba, pár akrobatů…
Těsně po setmění ministr v modrém obleku a s velkým stavebním kladivem vstoupí do záře reflektorů, praští do nachystané kolejnice a rázně řekne: „Já nevím, nějak se domluvte!“
Proč ne? To se má 1/4 roku před volbama zašít v kanclu a nic neříkat? To je asi blbost, že? A každému, i jemu, je jasné, že jakékoli jeho současné rozhodnutí bude (ne)realizovat vláda, v níž už on nebude.
Tolik energie, času a peněz propáleno na jeden most a výsledek 0. Kdy jsme se od „každý může mít svůj názor“ posunuli ke „každého musíme poslouchat“?
Snad ho dají tiše do sběru…
Někam stranou ho uloží a udělají 1., 2., 3., 4., ………výběrové řízení na opravu, až zjistí, že už není co opravovat.
Zažíváme diktaturu lidových akademiků. To je nepřijatelné. Je nutné ten most natolik poškodit, aby prostě skončil na nějakém spolkovém pozemku jako pomník.
Prudký rozvoj sociálních sítí doslova ničí společenský řád věcí. Banda pyšných laiků blokuje prostou obnovu mostu pro železnici a k tomu jim přisírají konzervativní tetky a uřvaní štamgasti okolních hospod.
Nebojte se, az se snese, tak se zjisti, ze je v mnohem horsim stavu a neda se opravit.
Doufám.
Také si myslím, že myšlenka snesení mostu vznikla proto, aby se jasně ukázalo, že se nemusí měnit 15 % dílů, ale valná většina. Ostatně já si moc neumím představit, jak by to chtěli zahraniční odborníci opravovat na místě a za provozu. Nepředpokládám, že k mostu existuje po 120 letech podrobná projektová dokumentace a ono vyrábět repliky dílů tak, že ten díl nemůžu vyjmout, přesně změřit a vyrobit nový, nebude zrovna jednoduché, pokud by to bylo vůbec možné. A u mostu, který nemá být jen statický exponát, ale provozní dopravní cesta, mi nepřijde nejlepší vyrábět repliky dílů jen tak „od oka“.
I kdyby se rozhodlo o výměně stylem „Franto, vyndej ten kus já podle něj vyrobím novej“, tak to není technicky proveditelné – jednak něco ani nemusí jít vyndat, jednak, jak do toho mostu hrábnete, tak ho ještě víc oslabíte a začne se různě kroutit, a možná i hroutit, takže nejen, že další díly budou zdeformované a nevyrobíte je správně, ale velmi pravděpodobně se vám ten zbytek rozsype pod rukama jako domeček z karet. A to už vůbec nemluvím o finanční a časové náročnosti.
No já jsem nevymyslel, že se ten most dá opravit za provozu jen při šesti víkendových výlukách. To zde tvrdil v rozhovoru Ian Firth, že to není žádný problém, jeho slovy: „Všechny technické otázky byly vyřešeny. Víme, že to lze udělat. O tom není pochyb.“
Jinak chápu, že když se most sejme, někam položí, tak se celý rozebere a dá se zkoumat díl po dílu.
Pokud jej chtějí měnit po kouskách zaživa (hahaha), tak to znamená že mají zvládnutou techniku nýtování. Pak už tedy ale nic nebrání udělat 100% repliku zgruntu znovu.. a proč asi nechtějí?
Protože je to blbost.
No, abyste vyrobil 100% repliku, tak nejdřív musíte ten starý most celý rozebrat, změřit jednotlivé díly, někde vyrobit nové a znovu to snýtovat. Bude to stát ranec a pořád to bude mít stejné problémy.
Kéž by. 👍
Možná, že se „snese“ sám. Teď už může, když se po něm nejezdí, teď už by to odneslo „jen“ pár stavbařů (což bych jim ale nepřál).
Pokud se nerozpadne při tom snášení…
Hmm tu výjimku na osovou vzdálenost kolejí teda ta rekonstrukce vyřeší jejím pokračováním?
A odstupové vzdálenosti pro instalaci napájení 25kV50hz se vyřeší jak?
Pokud se teda nivelita mostu zvedne, bude třeba stavbu znova zkolaudovat, což při hlučnosti neprojde přes hygienu.
No zajímavé výzvy nás čekají.
Ctěný diskutující Jaaa, který se bohužel před několika měsíci urazil a již nás tak netěší svými pravdami „proti proudu“, vehementně tvrdil, že 25 kV není problém a že se s tím počítá. Bohužel nikdy reálně nesdělil, jak by se to mělo udělat, což je u těchto samozvaných odborníků typické.
Myslím že tohle nebourači neřeší. Podle nich se má dráha přizpůsobit mostu a ne naopak.
Ideálně by skrz město neměly jezdit vlaky, jak jsem slyšel.
Tak to jste slyšel špatně. Vlaky dopravují cestující a těch je stále víc
Ehm… tohle říkají místní nebourači z Prahy 2.
Snad že izolační desky. No nevím co tolik opěvované panorama, v celé délce to nad trolejí zabednit, to ten vizuál změní víc, než tvarově podobná _svařovaná_ konstrukce.
25kV vyřešíte ještě větším zmršením portálů (to je ta památková ochrana). Tak jak se to dělalo při elektrizaci v roce 1928 a pak při přepínání napětí na 3kV.
Ale jinak je to podle mě celková blbost opravovat tuhle konstruci.
Tohle je zrovna (na rozdílných od jiných problémů, viz můj příspěvek výše) v dokumentu popsané, počítají s přestavbou portálů (na které sere pes, protože po nich památkáři za mlada na rande nechodili)
Není náhodou provizorium už 20 let ten most sám o sobě??? 👍👍
Myslím, že vhodné místo pro opravu mostu by mohlo být někde v severních Čechách, místní pracovitý lid by si s tím hravě poradil. A my bychom pak mohli konečně postavit moderní a funkční most, který už měl stát minimálně 20 let.
na Severní Moravě jsou železárny, co by s tím snadno poradily 😉
Slévárnu i válcovnu bych hledal nejblíž na Kladně a pak v Plzni. Ale ten nápad s lávkou pro cyklisty by mohl nějaké to desetiletí fungovat taky.
Nemusí se převážet do severních Čech, stačí, když jim to dovolíte rozebrat a prodat a ukážete jim sběrny kovů. Tam nachystat vagóny a tipuju, že do týdne je uklizeno.
Za tak dlouho? 😆
Já pořád nechápu proč to někdo řeší … vždyť původně ten most byl jednokolejný, v roce 1901 přestal stačit, tak ho sundali a postavili nový dvojkolejný. A teď opět nestačí … to ho nemůžeme opět sundat a nahradit tou představou Správy železnic ? Neříkám, že všechno od SŽ je dobré, ale zrovna ten most, co prosazují je pěkný … a Praze by neublížil …
Jenže, jako obvykle se do toho nasáčkovali aktivisti a zbunzírovali i UNESCO. Prostě, most má překročenou životnost, nestačí kapacita, je moc nízko (neustále stržené tramvajové troleje na Výtoni) a hlavně, nedá se elektrifikovat 25 kV ~.
Naši předci by se asi hodně divili, proč když máme nové technologie tak tam furt trváme na tom starém zastaralém mostu a neuděláme tam nový, jak to udělali oni
…a ještě k tomu ten starý je v podstatě hnusný, jen jsme si na něj už zvykli. Pryč s ním!
jo.. ke všemu racionálnímu co bezvadně odůvodňuje nahrazení novým není hezkej nikdy se tam nehodil 🙂
Lidi dělají chyby. Třeba by de mohlo stát, že až se ten most snese, tak by mohl někdo udělat drobnou chybu a místo toho, aby ho poslal do Zbraslavi, tak ho omylem pošle do Třineckých železáren.
Ano, to je rozumný kompromis, avšak ještě to jde vylepšit: Tedy po sejmuti starého mostu a zvýšení pilířů postavit komplet novou mostovku – tedy nové těleso mostu se 3 kolejemi a pak po stranách mostu připevnit ty staré původní oblouky, aby to tedy vypadalo jako ten starý most. Tím pádem by odpadlo to dočasné jednokolové provizorium a rekonstrukce by se týkala jen starých bočnic mostu. Osobně se mi více líbí ty oblouky od návrhu, který vyhrál v té soutěži – je to více odlehčené, průhledné. Avšak kombinace nového mostu se starými původními oblouky na nové mostovce se 3 kolejemi je… Číst vice »
No jako kompromis bych navrhl, že se starý most protáhne ocelárnou a udělá se z něj armatura a plechy na oblouky pro most nový, je tam toho něco pod 2000 tun, to by stačit mohlo. Vlk se nažral a koza stále mečí.
šalamounské.. souhlas :D:D
Jenže tu novou mostovku musí něco držet. Takže by tam byly nové oblouky a vedle nich ty staré? Nebo by tam byly pilíře navíc? Ať tak nebo tak vypadalo by to jako ty dva mosty přes Orlík.
Ten starý most by se dal opravovat někde u Zbraslavi a provizorium by mělo být 3kolejné podle vítězného návrhu.
Provizorium… Je přece všeobecně známé, že jednotka doby trvání provizorií všeho druhu je 1 furt…
„Konstrukce bude snesena a na blíže neurčenou dobu ji nahradí jednokolejné mostní provizorium“.
Jednotka dočasnosti je u nás nejméně dvacet let.
mě se tato variata velíce líbí.
Třeba další generace zjistí, že jí ta hrůza nechybí….
V ideálním případě by to provizorium mohlo být i provozně tišší, tzn. bez toho strašného rámusu a vibrací, které roznáší do okolí.
Jeste, kdyby to provisorium bylo trikolejne.
Aby se za dvacet let neozval spolek za zachování provizoria…😁
A bylo ověřeno, že furt trvá přibližně 20 let. Což je doba, po kterou provizoria dokáží fungovat.
Minimálně 20 let…
Zní to jako by to mohl být plán SŽ, pokud tentokrát výjimečně něco plánovali. Potichu to sundat, nechat debatu trochu vyhnít, most zmizí z dohledu, pak si na to vzpomene míň lidí, protlačit nový za pár let. A nejsem proti tomu. Aspoň to provizorium má menší šanci sletět do vody.
Přesně. Zní to jako logický plán.
Září je za rohem . Těším se ..🥳🥳🥳 památkáři by si měli nachystat kapesníčky
No když muž a žena řeknou, že u toho filmu spotřebovali celé balení kapesníčků, tak myslí každý úplně jiný film…
Já spotřebuju balíček kapesníčků až uvidím padat ty rezavý nosníky do Vltavy. Blíže raději nebudu specifikovat 💦
Jste muž nebo žena?
Stále přemýšlím nad tím, kdo je zodpovědný za to, že most se dostal do takového stavu v jakém je? Kdo je ten, kdo před mnoha lety rozhodl, že nebude probíhat pravidelná komplexní držba, ten kdo ignoroval všechny hlášení o závadách a zprávy o zhoršujícím se stavu?
Konec životnosti konstrukce.
Ještě jednou pro ty vzadu, životnost kontrukce byla 100 let, je tam už více než 120 za mnohem intenzivnějšího provozu. Údržba, když pomineme, že na nýtovaném mostě se dělá blbě, už ani nedávala smysl, protože nikdo kromě památkářů zachování mostu neplánoval.
Sorry, ale přemýšlení o tom, kdo je zodpovědný za to, že most se dostal do aktuálního stavu, je v této chvíli důležité tak, jak mrtvému zimník.
Přenesme se do doby před mnoha lety (před rok 2004, kdy byl most prohlášen kulturní památkou): Vy byste investoval zásadní peníze do údržby něčeho, o čem se ví, že se bude „co nevidět“ bourat?
Ony už se ty peníze do údržby neinvestovaly minimálně po předešlých 50 let.
To už začalo ve třicátých letech za předválečné ČSD. Skutečně.
Jistý pan Čas….
…při uplatňování přírodních zákonů fyziky či chemie.
Pravidelná komplexní údržba za účelem odstranění únavy materiálu se dá provádět … vyžíháním konstrukce. Což bude poněkud prostorově náročné, aby se tam mostní pole vešlo celé.
Pánové Čas, Fyzika a Chemie
Komplexní údržba toho mostu není natření barvou. Zprávy o zhoršujícím se stavu nebyly ignorovány. Ale bylo rozhodunuto, že zhoršující se stav konstrukce bude řešen výměnou mostu.
už od 20 let min. století se mluví o tom, že se ten most vymění. Předkům se nepovedl, sami to viděli a věděli a proto již po 20 letech provozu začli diskutovat o výměně.
Pátrejte u ČSD.
Zodpovědný je primárně František Prášil, který ten most navrhl podle tehdejších nejlepších znalostí, takže mu poděkujte, že most vydržel přes 100 let.
Jak víte, že neprobíhala údržba?
A co je to komplexní údržba?
Proč by se měla ignorovat hlášení?
Mostu se dsostávala údržba úměrná očekávané životnosti, že do náhrady ocelové konstrukce hodí památkáři vidle nikdo z odborného kruhu mostařů neočekával, protože tento počit je pitomost.
To že památkáři nechtějí snést ochranu je podle mě už sabotáž.
Ing. Prášil, autor mostu. Navrhuji za trest jeho most zbourat.
Ta alternativni studue ale prece taky uvazovala s docasnym snesenim mostu a provizoriem. Nikdy se to nemelo opravovat na miste za provozu. Byla varianta, ze se jedno provizorium prostrida postupne na vsech trech polich, nebo ze tech provizorii bude vic. Clanek je v tomto zavadejici.
Oni neplánovali nejprve postavit nový, konečný most pro třetí kolej, aby bylo pořád po čem jezdit?
Ne.
Oni s tou třetí kolejí počítají jenom tak napůl, „studie“ je věnována opravě toho současného a ztrojkolejnění je řešeno jen okrajově
Myslíte, že počítali se snesením mostu? Já to v odpovědi Iana Firtha nevidím: „Návrh, který jsme předložili a který využívá stávající most, je nejrychlejší řešení, je to nejlevnější řešení a je to řešení, které minimalizuje narušení provozu železnice. Všechny práce bude možné dělat v plném provozu, s výjimkou šesti krátkých víkendových výluk.“ Jako, že by za 6 víkendů sejmuli vždy po jednom poli, nahradili ho provizoriem a po opravě zase vyměnili? No možné to je, ale nejsem si jistý, že se to dá za víkend stihnout.
Těch 6 týdnů mělo být vždy k 3* ((snesení staré neopravené a vložení provizoria) + (snesení provizoria a vložení staré opravené)). Pokud bude postavené lešení vedle a sestavené provizorium, tak by se to za víkend dalo stihnout, jen se při tomhle postupu nedá zvednout niveleta, což je požadavek kvůli tramvajím.
Takže vlastně tomu jde Správa železnic naproti, jenom se nebude měnit postupně, ale najednou.
On je to možná taky technický problém, kdy není technicky jednoduché (jestli vůbec možné) postavit jednokolejné provizorium do osy jedné koleje dvoukolejného mostu. jestli by se nemuseli postavit nějaké další pilíře nebo rozšíření stávajících.
Ministr Kupka už myslim o ničem nerozhodne, zvládnul kolem toho našlapovat celé funkční období, aby nemusel přijmout kontroverzní rozhodnutí, 2 měsíce do voleb už ho nevytrhnou.
No neustále to rozhodnutí oddalovat také není úplně ideální. Je otázka, kdy reálně bude nová vláda s ministrem dopravy a jak ten se k tomu vůbec postaví (aby taky nezachoval status quo).
Ministr Kupka dost těžko může o něčem rozhodnout, když na tom šrotu je památková ochrana. Takže bych se spíš obrátil na ministerstvo kultury.
Trasa z nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12 do Ministerstvo kultury
Trasa 2,8 km • 33:01 min
https://mapy.com/s/husugapume
On má Kupka pravomoc nařizovat ministrovi kultury, jak má rozhodnout? Co když MK řekne ne.
Mohu si také dát schůzku na neutrální půdě, třeba ve Strakově akademii.
Hlavně ať už je ten most dole – a pak ať SŽ už nedovolí jeho instalaci zpět.
Tak doufám, že most bude zachován – ale na jiném místě.
A třeba i na více místech najednou…myslím, že se tomu říká autogenizace.
Mně je to jedno, jestli ten šrot bude někde strašit nebo půjde do sběru.
V Mokropsech bude starý most použit na rozhlednu.
To si někdo myslel, že ten aktivistický návrh na rekonstrukci za provozu může fungovat? Oni navrhují, že se z té nýtované konstrukce vyjmou nosníky hezky jeden po druhém a zatím se konstrukce podepře nějakými kladkami… Myslím, že takový masochista co by nato poslal plně obsazený vlak s cestujícími se ještě nenarodil…
Já vím že masochista je ten co na to vleze a začne to právě takto opravovat.
Jak chtějí zařídit ochranu před bludnými proudy a vůbec před el. proudem za provozu? to tam jako někdo bude odpalovat autogenem nýty zatímco dole pod ním pojede vlak??? To si na triko nevezme žádný bezpečák. Ale tak co památkáři vědí o bezpečnosti a těch postupu že???
Dobýváte se do otevřených dveří, takto to v plánu nebylo.
I ta aktivisticka varianta se mela opravovat po sneseni mostu a jeho nahrade provizoriem. Za provozu, ve smyslu ze by pod delniky jezdily vlaky, to nikdy byt nemelo.
A vidíte, narodil … právě z toho podivného spolku … jako také si neumím představit reálně opravovat most za plného provozu …
Nejprve postavit přístavbu pro třetí kolej a po ní jezdit Vás nenapadlo? Stejně by se jezdilo jednokolejně.
To se všechno stihne za 4 roky s pár výlukama?
Nebylo by jednodušší soudně napadnout památkovou ochranu mostu, jak se to povedlo v případě mostu přes Orlík?
Myslim že při snášení mostovky dojde k nehodě pri které se nenávratně ta prorezlà kontrukce zbortí a bude konečně klid. 🚂
Dalsi chytrolin, ktery dela vse pro nastvani okoli s opacnym nazorem. Kterezto okoli pak protistrane odmitne verit i dobry den a podle toho se bude nasledne chovat.
Nic se snaset nebude, hezky vse na miste, aby se podobna nehoda nestala.
Spokojeny?
Tak mi řekněte klady a zápory stávajícího mostu. A já vám řeknu to samé u nového. Souhlasíte? Jenom kvůli vám se všechno zdržuje, natahuje a zůstává zpátečnícké.
Přidal bych dopady na dopravu vyšších desetitisíců lidí každý den tím protahováním. Včetně dopadů na linku metra B. Z toho ještě bude hodně zle nedobře, bez vyhlídek… Tři koleje již ve střednědobém horizontu nezbytnost.
Zastánci chiméry se budou chechtat, jak to všem natřeli.
Přitom již o pětinu překonaná životnost stávající konstrukce, tak, jak ji definovali tehdejší inženýři. Děláte voly i z nich.
Nejste z Dobre spravy? Jednak si nejsem jist, ze to uz neprobehlo, urcite probehl pokus zrusit pamatkovou ochranu dvakrat na ministerstvu, druhak timto krasne ukazujete, proc jsou vsechny spolky nebouracu tak zasekle – vam podobni nehodlaji nic dodrzovat ani priznat, ze nekdo jiny muze „vyhrat“, tudiz vas proste musi naprosto zcela zvalcovat.
Gratuluju k nabehu na „obcanskou valku“ ve stylu d8 za Lovosicemi
Není problém. V tom případě to směřuje ke stejnému vysledku . Bude se stavět nový.🥳🥳🥳🥳
Na místě Karlova mostu bylo několik dřevěných a Juditin kamený. Karlův most samotný byl nejméně 2x stržen povodní a přestavěn. Na původních mostech sochy nebyly.
Město je živá věc, v čase se mění.
Myslím, že jsem kdysi někde četl, že před tím, než se postavil Juditin most, že tam byl jen brod. Tehdejší koryto Vltavy bylo zcela jiné, než dnes.