Výtoňský most bude snesen a nahradí ho provizorium. Podle SŽ se za provozu rekonstruovat nedá
Vyšehradský železniční most na pražské Výtoni. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz

Památkově chráněnou konstrukci čeká snesení i v případě, že se rozhodne o jejím zachování.
Výborně… takže ten provizorní most tam bude natrvalo, protože nikdy nedojde k rekonstrukci starého, ani k realizaci nového. Toto provizorium bude trvat mnoho let, než ten šrot spadne.. ale pak už se nebude realizovat nový trojkolejný most, protože provizorní most už mezi tím bude kulturní památkou. 😅🤷♂️
Alibismus nejhrubšího zrna. To nemá ani pan ministr koule na to bouchnout do stolu a rozhodnout? Typicky české, hlavně ať to rozhodne někdo z venčí, třeba Unesco, experti z univerzit, na studiích nešetřit a dál lavírovat. Už měl být dávno v povolovacím procesu nový most.
Proč by měl mít koule, když za pár týdnů ve funkci ministra dopravy končí? Tohle je politika a pan Kupka je především politik. A jako politik se chce v politice udržet co nejdýl a ne „bouchat do stolu“, aby proti sobě poštval spoustu lidí. Tím prvním slovem jste to vystihl naprosto přesně.
Tak a nastane situace, o které mluvil můj praděda. Uvidíme, jak hezké je panorama Vyšehradu bez robusního obloukového mostu. Naši předci udelali chybu, že tam postavili tak obludný, tuctový a nehezky most. Máme šanci jejich chybu napravit, tak to nepos…
Hlavně doufám, že tam tu hromádku šrotu vracet nebudou a dočkáme se důstojného mostu, který bude tomu panoramatu, kterým se všichni ohánějí, lahodit víc než s přístavbou betonové konstrukce pro třetí kolej
Jak já vydržím pohled na/ z Vyšehradu bez ikonického mostu , to panorama mě bude móóc chybět.Ale třeba “ nebourači“ zařídí aspoň nějakou vizualizaci v podobě obřího transparentu s ilustrací toho rezavého monstra.
Každopádně tisíce zahraničních turistů budou mít návštěvu Prahy hodně ochuzenou 😄😄
Není mi moc jasné, co UNESCO vlastně chrání, jedině pohled směrem k Pražskému hradu od Vyšehradu. Tam ale má být navíc ta přístavba nové koleje, která ten pohled dost zkazí.
To není jasné nikomu. Od doby, co stojí Vyšehrad, uběhlo mnohem víc času bez mostu, než s mostem, tak co je tedy původní?
Původní tam není skoro nic. On i ten Vyšehrad do 19. století vypadal hodně jinak než jak vypadá dneska.
Vadím mi, že si památkáři a SŽ nedovedli toto vykomunikovat předtím, než vůbec začal onen soutěžní dialog.
Památkáři do něj stanovili, že požadují zachování třech oblouků, neřekli ale, že jsou proti náhradě stávajcího mostu novým. Myslím, že by proto bylo fér v tomto konkrétním případě požadovat po NPŮ úhradu škody, jenž vznikla tím, že uvedlo SŽ v omyl.
Před 10 lety se SŽ s památkáři, Prahou i širokou veřejností domluvila že nebudou nikomu vadit dva mosty stejné konstrukce jako je tento současný most na Výtoni vedle sebe jako replika dle požadavků současných norem. A 8 let na to pak SŽ vymyslela tu hovadinu s novým mostem…
To byl tehdy jeden z návrhů, ale skončilo to na tom, že památkáři nechtěli dovolit zastávku na Výtoni.
Jak dlouho se „bojuje“? už jsme mohli jezdit po novém a byl by klid.
Aby se náhodou nestalo, že ten provizorní most taky prohlásí za kulturní památku…
Nemohlo by mít provizorium průběžné štěrkové lože a na obou koncích výhybky na 60?
JJ, mohli jste mit trikolejny novy most, radne architektonicky vysoutezeny, nechteli jste, budete mit jednokolejne provizorium s jednotkou docasnosti jeden furt.
Ostatně Rámusák vydržel jako provizorium od roku 1981 až 2013.
Ať udělají to provizorium rovnou tříkolejné.
Problém s UNESCO vyřešit jednoduše: Vystoupit z něj, stejně jako to udělaly USA.
Proč? UNESCO nám ničím nevyhrožuje, to jenom ministr kultury bez něho si neutře ani nos. A kdyby to byl problém, tak by nás vyhodili oni sami.
UNESCO žádným vyloučením Prahy nevyhoržuje, přestože se k nahrazení mostu vyjádřilo negativně. Potenciálním vyloučením ze seznamu UNESCO vyhoržují nekteří aktivisté a politici, ale reálně ta hrozba na stole zatím není.
I kdyby nakonc Prahu vyloučili, tak se nic nestane. Praha už má renomé UNESCO neUNESCO. Navíc by to bylo absurdní, ten železniční most na památkové hodnotě jádra města nic nemění, pro většinu turistů už to je periferie a nedojdou ani na Vyšehrad.
A nestacila by památkářům nějaka AI uprava mostu v rozšířené realitě? Žijeme v moderní době.
Teď je jen otázka , zda se výluka neprotáhne.
Jednokolejný mostní provizorium bude vypadat skoro stejně jak ten most, co tam byl do začátku 20. století.Památkáři můžou být happy. Mezitím se vykope podzemní S-bahn a náklady budou jezdit přes Most inteligence. Problem solved.
No, jak říká klasik: je to trapný, je to trapný, je to trapný.
Takový krásný most naprojektovali. Už tam měl dávno být.
Hmm, to není špatný nápad. Provizorium nějaký ten čas vydrží, želeniční most bude plnit svůj účel – vlak projede.
Jdu si pro popcorn.
Ten most tam od začátku nemá co dělat, tak ho sundat a nic nového tam nestavět. hotovo.
Správně – položme si otázku: jak asi vypadalo panorama Prahy, když Horymír skákal z hradeb se Šemíkem? Neměli bychom se vrátit ke kořenům? 😀
V takovém případě ale zlikvidovat tunel pod Vyšehradem, aby to bylo úplně autentické a nikdo si nemohl říci, že měl skočit na silnici a přejít na druhou stranu….
Po snesení by mohlo být možné starou konstrukci lépe prozkoumat a spolehlivěji určit náročnost její opravy. A tak nějak tipuju, že se zjistí, že je to mnohem více, než 15% a pak se snad budou moci věci pohnout…
Vtip na konec: Nicméně předpokládám, že vznikne spolek za nebourání mostního provizoria, které skvěle doplňuje panorama starodávného Vyšehradu, takže náhrada provizoria moderním mostem se ještě může protáhnout 😀
Pořád se do toho plete kdekdo z ciziny.A přitom nikdo z nich po stávajícím mostě nejel na lokomotivě.Prostě magoři.
A ve vlaku jako cestující už vůbec ne. Sorry ale pletou se do toho lidi, kteří ten most absolutně nevyužívají
To musíme pořád někoho poslouchat? Nejdřív SSSR, teď západ
Snad Kupka ukáže že má koule a ten nesmysl s opravou zarazí.
Když UNESCO Prahu vyskrtne z jejich seznamu, tak se přece nezblaznime.
To přirovnání dost kulhá.
UNESCO není Západ. Poslouchat UNESCO rozhodně nemusíme – když „neposlechneme“, vyškrtnou nás z nějakého seznamu. Kdybychom neposlechli SSSR, máme zde ruSSácké tanky.
Omyl sovětské! Pokud by byly rusácké, musíš do toho započítat i fusaky žijící “ u kráje“
Byla to rusácká imperialistická intervence. Ukrajinci byli v roli porobených nevolníků, vše se rozhodovalo v Mockbě. Důkazem budiž, že za 50 let se vůbec nic nezměnilo. Ukrajina je země, která se se stará jen o sebe a nenapadá své sousedy. Rusákov naopak stále krade cizí území a vyhrožuje druhým jaderným armagedonem.
Zajímavý novodobý výklad historie.
Ale někteří se chovají tak, jako by vyškrtnutí že seznamu tragédie byla.
Tak je to jeden z pádně znějících arguementů, kterým se dá metat proti novému mostu. Nakolik je reálný není jisté, dopad na Prahu by spíše nebyl, ale v médiích to rezonuje.
No ale to už je česká předpřiposranost, ne nějaký „diktát ze západu“.
Iniciativa na záchranu mostu vznikla v Česku. Nebýt podnětu z Česka, tak si Unesco mostu ani nevšimne.
Mno, tak zrovna UNESCO a vubec cela OSN vyvesnim stitem Zapadu vazne neni. To jsou organizace tezce socialisticke.
Kupka a koule je příklad krásného oxymorónu.
Nebylo by lepší postavit nejprve nový most pro třetí kolej, dopravu převést na něj a pak se hrabat ve vyloučeném mostě?
To by ten vyloučený most dřív spadnul.
Ha, stanovisko ministra dva měsíce před volbama? To bude stanovisko alá Chytrá Horákyně, a nebo se rozhodnutí „neplánovaně“ zpozdí. Pochybuju, že by někdo tuhle, v očích veřejnosti dost kontroverzní otázku, chtěl otevírat teď…
V typicky Kupkovském stylu to bude velká akce na terase nádraží Bubny – světelná show, filmová hudba, pár akrobatů…
Těsně po setmění ministr v modrém obleku a s velkým stavebním kladivem vstoupí do záře reflektorů, praští do nachystané kolejnice a rázně řekne: „Já nevím, nějak se domluvte!“
Tolik energie, času a peněz propáleno na jeden most a výsledek 0. Kdy jsme se od „každý může mít svůj názor“ posunuli ke „každého musíme poslouchat“?
Snad ho dají tiše do sběru…
Zažíváme diktaturu lidových akademiků. To je nepřijatelné. Je nutné ten most natolik poškodit, aby prostě skončil na nějakém spolkovém pozemku jako pomník.
Prudký rozvoj sociálních sítí doslova ničí společenský řád věcí. Banda pyšných laiků blokuje prostou obnovu mostu pro železnici a k tomu jim přisírají konzervativní tetky a uřvaní štamgasti okolních hospod.
Nebojte se, az se snese, tak se zjisti, ze je v mnohem horsim stavu a neda se opravit.
Doufám.
Také si myslím, že myšlenka snesení mostu vznikla proto, aby se jasně ukázalo, že se nemusí měnit 15 % dílů, ale valná většina. Ostatně já si moc neumím představit, jak by to chtěli zahraniční odborníci opravovat na místě a za provozu. Nepředpokládám, že k mostu existuje po 120 letech podrobná projektová dokumentace a ono vyrábět repliky dílů tak, že ten díl nemůžu vyjmout, přesně změřit a vyrobit nový, nebude zrovna jednoduché, pokud by to bylo vůbec možné. A u mostu, který nemá být jen statický exponát, ale provozní dopravní cesta, mi nepřijde nejlepší vyrábět repliky dílů jen tak „od oka“.
Hmm tu výjimku na osovou vzdálenost kolejí teda ta rekonstrukce vyřeší jejím pokračováním?
A odstupové vzdálenosti pro instalaci napájení 25kV50hz se vyřeší jak?
Pokud se teda nivelita mostu zvedne, bude třeba stavbu znova zkolaudovat, což při hlučnosti neprojde přes hygienu.
No zajímavé výzvy nás čekají.
Ctěný diskutující Jaaa, který se bohužel před několika měsíci urazil a již nás tak netěší svými pravdami „proti proudu“, vehementně tvrdil, že 25 kV není problém a že se s tím počítá. Bohužel nikdy reálně nesdělil, jak by se to mělo udělat, což je u těchto samozvaných odborníků typické.
Myslím že tohle nebourači neřeší. Podle nich se má dráha přizpůsobit mostu a ne naopak.
Snad že izolační desky. No nevím co tolik opěvované panorama, v celé délce to nad trolejí zabednit, to ten vizuál změní víc, než tvarově podobná _svařovaná_ konstrukce.
Není náhodou provizorium už 20 let ten most sám o sobě??? 👍👍
Myslím, že vhodné místo pro opravu mostu by mohlo být někde v severních Čechách, místní pracovitý lid by si s tím hravě poradil. A my bychom pak mohli konečně postavit moderní a funkční most, který už měl stát minimálně 20 let.
na Severní Moravě jsou železárny, co by s tím snadno poradily 😉
Slévárnu i válcovnu bych hledal nejblíž na Kladně a pak v Plzni. Ale ten nápad s lávkou pro cyklisty by mohl nějaké to desetiletí fungovat taky.
Já pořád nechápu proč to někdo řeší … vždyť původně ten most byl jednokolejný, v roce 1901 přestal stačit, tak ho sundali a postavili nový dvojkolejný. A teď opět nestačí … to ho nemůžeme opět sundat a nahradit tou představou Správy železnic ? Neříkám, že všechno od SŽ je dobré, ale zrovna ten most, co prosazují je pěkný … a Praze by neublížil …
Jenže, jako obvykle se do toho nasáčkovali aktivisti a zbunzírovali i UNESCO. Prostě, most má překročenou životnost, nestačí kapacita, je moc nízko (neustále stržené tramvajové troleje na Výtoni) a hlavně, nedá se elektrifikovat 25 kV ~.
Naši předci by se asi hodně divili, proč když máme nové technologie tak tam furt trváme na tom starém zastaralém mostu a neuděláme tam nový, jak to udělali oni
…a ještě k tomu ten starý je v podstatě hnusný, jen jsme si na něj už zvykli. Pryč s ním!
jo.. ke všemu racionálnímu co bezvadně odůvodňuje nahrazení novým není hezkej nikdy se tam nehodil 🙂
Lidi dělají chyby. Třeba by de mohlo stát, že až se ten most snese, tak by mohl někdo udělat drobnou chybu a místo toho, aby ho poslal do Zbraslavi, tak ho omylem pošle do Třineckých železáren.
Ano, to je rozumný kompromis, avšak ještě to jde vylepšit: Tedy po sejmuti starého mostu a zvýšení pilířů postavit komplet novou mostovku – tedy nové těleso mostu se 3 kolejemi a pak po stranách mostu připevnit ty staré původní oblouky, aby to tedy vypadalo jako ten starý most. Tím pádem by odpadlo to dočasné jednokolové provizorium a rekonstrukce by se týkala jen starých bočnic mostu. Osobně se mi více líbí ty oblouky od návrhu, který vyhrál v té soutěži – je to více odlehčené, průhledné. Avšak kombinace nového mostu se starými původními oblouky na nové mostovce se 3 kolejemi je… Číst vice »
No jako kompromis bych navrhl, že se starý most protáhne ocelárnou a udělá se z něj armatura a plechy na oblouky pro most nový, je tam toho něco pod 2000 tun, to by stačit mohlo. Vlk se nažral a koza stále mečí.
šalamounské.. souhlas :D:D
Jenže tu novou mostovku musí něco držet. Takže by tam byly nové oblouky a vedle nich ty staré? Nebo by tam byly pilíře navíc? Ať tak nebo tak vypadalo by to jako ty dva mosty přes Orlík.
Ten starý most by se dal opravovat někde u Zbraslavi a provizorium by mělo být 3kolejné podle vítězného návrhu.
Provizorium… Je přece všeobecně známé, že jednotka doby trvání provizorií všeho druhu je 1 furt…
„Konstrukce bude snesena a na blíže neurčenou dobu ji nahradí jednokolejné mostní provizorium“.
Jednotka dočasnosti je u nás nejméně dvacet let.
mě se tato variata velíce líbí.
Třeba další generace zjistí, že jí ta hrůza nechybí….
V ideálním případě by to provizorium mohlo být i provozně tišší, tzn. bez toho strašného rámusu a vibrací, které roznáší do okolí.
Jeste, kdyby to provisorium bylo trikolejne.
Aby se za dvacet let neozval spolek za zachování provizoria…😁
A bylo ověřeno, že furt trvá přibližně 20 let. Což je doba, po kterou provizoria dokáží fungovat.
Zní to jako by to mohl být plán SŽ, pokud tentokrát výjimečně něco plánovali. Potichu to sundat, nechat debatu trochu vyhnít, most zmizí z dohledu, pak si na to vzpomene míň lidí, protlačit nový za pár let. A nejsem proti tomu. Aspoň to provizorium má menší šanci sletět do vody.
Září je za rohem . Těším se ..🥳🥳🥳 památkáři by si měli nachystat kapesníčky
No když muž a žena řeknou, že u toho filmu spotřebovali celé balení kapesníčků, tak myslí každý úplně jiný film…
Já spotřebuju balíček kapesníčků až uvidím padat ty rezavý nosníky do Vltavy. Blíže raději nebudu specifikovat 💦
Stále přemýšlím nad tím, kdo je zodpovědný za to, že most se dostal do takového stavu v jakém je? Kdo je ten, kdo před mnoha lety rozhodl, že nebude probíhat pravidelná komplexní držba, ten kdo ignoroval všechny hlášení o závadách a zprávy o zhoršujícím se stavu?
Konec životnosti konstrukce.
Ještě jednou pro ty vzadu, životnost kontrukce byla 100 let, je tam už více než 120 za mnohem intenzivnějšího provozu. Údržba, když pomineme, že na nýtovaném mostě se dělá blbě, už ani nedávala smysl, protože nikdo kromě památkářů zachování mostu neplánoval.
Sorry, ale přemýšlení o tom, kdo je zodpovědný za to, že most se dostal do aktuálního stavu, je v této chvíli důležité tak, jak mrtvému zimník.
Přenesme se do doby před mnoha lety (před rok 2004, kdy byl most prohlášen kulturní památkou): Vy byste investoval zásadní peníze do údržby něčeho, o čem se ví, že se bude „co nevidět“ bourat?
To už začalo ve třicátých letech za předválečné ČSD. Skutečně.
Jistý pan Čas….
…při uplatňování přírodních zákonů fyziky či chemie.
Pravidelná komplexní údržba za účelem odstranění únavy materiálu se dá provádět … vyžíháním konstrukce. Což bude poněkud prostorově náročné, aby se tam mostní pole vešlo celé.
Pánové Čas, Fyzika a Chemie
Komplexní údržba toho mostu není natření barvou. Zprávy o zhoršujícím se stavu nebyly ignorovány. Ale bylo rozhodunuto, že zhoršující se stav konstrukce bude řešen výměnou mostu.
už od 20 let min. století se mluví o tom, že se ten most vymění. Předkům se nepovedl, sami to viděli a věděli a proto již po 20 letech provozu začli diskutovat o výměně.
Pátrejte u ČSD.
Ta alternativni studue ale prece taky uvazovala s docasnym snesenim mostu a provizoriem. Nikdy se to nemelo opravovat na miste za provozu. Byla varianta, ze se jedno provizorium prostrida postupne na vsech trech polich, nebo ze tech provizorii bude vic. Clanek je v tomto zavadejici.
Oni neplánovali nejprve postavit nový, konečný most pro třetí kolej, aby bylo pořád po čem jezdit?
Ne.
Ministr Kupka už myslim o ničem nerozhodne, zvládnul kolem toho našlapovat celé funkční období, aby nemusel přijmout kontroverzní rozhodnutí, 2 měsíce do voleb už ho nevytrhnou.
No neustále to rozhodnutí oddalovat také není úplně ideální. Je otázka, kdy reálně bude nová vláda s ministrem dopravy a jak ten se k tomu vůbec postaví (aby taky nezachoval status quo).
Ministr Kupka dost těžko může o něčem rozhodnout, když na tom šrotu je památková ochrana. Takže bych se spíš obrátil na ministerstvo kultury.
Trasa z nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12 do Ministerstvo kultury
Trasa 2,8 km • 33:01 min
https://mapy.com/s/husugapume
On má Kupka pravomoc nařizovat ministrovi kultury, jak má rozhodnout? Co když MK řekne ne.
Hlavně ať už je ten most dole – a pak ať SŽ už nedovolí jeho instalaci zpět.
Tak doufám, že most bude zachován – ale na jiném místě.
A třeba i na více místech najednou…myslím, že se tomu říká autogenizace.
To si někdo myslel, že ten aktivistický návrh na rekonstrukci za provozu může fungovat? Oni navrhují, že se z té nýtované konstrukce vyjmou nosníky hezky jeden po druhém a zatím se konstrukce podepře nějakými kladkami… Myslím, že takový masochista co by nato poslal plně obsazený vlak s cestujícími se ještě nenarodil…
Já vím že masochista je ten co na to vleze a začne to právě takto opravovat.
Jak chtějí zařídit ochranu před bludnými proudy a vůbec před el. proudem za provozu? to tam jako někdo bude odpalovat autogenem nýty zatímco dole pod ním pojede vlak??? To si na triko nevezme žádný bezpečák. Ale tak co památkáři vědí o bezpečnosti a těch postupu že???
Dobýváte se do otevřených dveří, takto to v plánu nebylo.
I ta aktivisticka varianta se mela opravovat po sneseni mostu a jeho nahrade provizoriem. Za provozu, ve smyslu ze by pod delniky jezdily vlaky, to nikdy byt nemelo.
A vidíte, narodil … právě z toho podivného spolku … jako také si neumím představit reálně opravovat most za plného provozu …
Nejprve postavit přístavbu pro třetí kolej a po ní jezdit Vás nenapadlo? Stejně by se jezdilo jednokolejně.
Nebylo by jednodušší soudně napadnout památkovou ochranu mostu, jak se to povedlo v případě mostu přes Orlík?
Myslim že při snášení mostovky dojde k nehodě pri které se nenávratně ta prorezlà kontrukce zbortí a bude konečně klid. 🚂
Dalsi chytrolin, ktery dela vse pro nastvani okoli s opacnym nazorem. Kterezto okoli pak protistrane odmitne verit i dobry den a podle toho se bude nasledne chovat.
Nic se snaset nebude, hezky vse na miste, aby se podobna nehoda nestala.
Spokojeny?
Tak mi řekněte klady a zápory stávajícího mostu. A já vám řeknu to samé u nového. Souhlasíte? Jenom kvůli vám se všechno zdržuje, natahuje a zůstává zpátečnícké.
Přidal bych dopady na dopravu vyšších desetitisíců lidí každý den tím protahováním. Včetně dopadů na linku metra B. Z toho ještě bude hodně zle nedobře, bez vyhlídek… Tři koleje již ve střednědobém horizontu nezbytnost.
Zastánci chiméry se budou chechtat, jak to všem natřeli.
Přitom již o pětinu překonaná životnost stávající konstrukce, tak, jak ji definovali tehdejší inženýři. Děláte voly i z nich.
Nejste z Dobre spravy? Jednak si nejsem jist, ze to uz neprobehlo, urcite probehl pokus zrusit pamatkovou ochranu dvakrat na ministerstvu, druhak timto krasne ukazujete, proc jsou vsechny spolky nebouracu tak zasekle – vam podobni nehodlaji nic dodrzovat ani priznat, ze nekdo jiny muze „vyhrat“, tudiz vas proste musi naprosto zcela zvalcovat.
Gratuluju k nabehu na „obcanskou valku“ ve stylu d8 za Lovosicemi
Není problém. V tom případě to směřuje ke stejnému vysledku . Bude se stavět nový.🥳🥳🥳🥳
Na místě Karlova mostu bylo několik dřevěných a Juditin kamený. Karlův most samotný byl nejméně 2x stržen povodní a přestavěn. Na původních mostech sochy nebyly.
Město je živá věc, v čase se mění.