Vysočina prohrála spor o komerční autobusové linky United Buses, ministerstvo jejich omezení zrušilo

Autobus United Buses. Foto: UBAutobus United Buses. Foto: UB

Spor se týká autobusové linky České Budějovice - Brno.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JirkaJJ

Kraji vadí že někdo to zvláda i bez dotací? Člověk by si myslel že takove věci jsou možné jen na dráze…

Igor Mauricio

No, možná by této firmě, za kterou sedí nechvalně známý Josef Šelepa alias Josef Keller (dále stačí googlit), měli licenci na linku (a možná i koncesi na dopravu) raději rovnou sebrat – nebo snad zastavování mimo zastávku danou v JŘ a licenci není dostatečným důvodem? Nebo se zastávka Brno, ÚAN Zvonařka přesunula na ulici před nádraží pro všechny dopravce?

Druhá stránka věci je, že snad UB jako jediný měl v rámci kraje Vysočina nějaké omezení – proč? Očekával bych, že ho buď budou mít všichni dopravci jezdící mimo závazek veřejné služby – a nebo teda žádný.

Leinad

K tomu zastavování, je nějaký spor mezi UB a správcem terminálu UAN Zvonařka.

Stepan

Některé kraje uvádějí v licenci pouze název zastávky, nikoliv konkrétní zastávku.

Stepan

Ještě by to chtělo náhradu škody způsobené nesprávným úředním postupem a trestní stíhání pro zneužití úřední pravomoci. Zdivočelým krajským úřadům je třeba přistřihávat křidélka.

Frantík

Nejdřív mají zajistit dostatčný rozsah služeb a až pak řešit nějaké kradení tržeb…

Jiří Kocurek

Jaké kradení tržeb, je to úplně jiná služba. To už se může rovnou zakázat koncert Snarky Puppy, aby lidi přišli na místní vrzálisty. A zakázat vycestovat do Vídně, aby na ty vrzálisty museli.

Frantík

Nějak takhle jsem to myslel. Nemůžou jim brát tržby z něčeho co nemají.

Ondra

Podle stejné logiky by měli zakázat spíš auta, cyklisty i chodce, ti jim na tržbách ubírají určitě víc než jeden autobus 🙂

Jiří Kocurek

… a také potrubí. Vodu by vozilo ČSAD a hádali by se o to s ČSD, kdo má větší právo vozit vodu v cisternách. A v boji proti individuálnímu zásobování vodou by občas vyzývali k otrávení a zasypání studní, aby ti lidi pro vodu k cisterně museli.

Džamel

Já bych v případě licence ještě navíc požadoval vozy stáří do 10 let, kauci a povinnost odjezdit aspoň odbobí od jedné změny do druhé. Píše se rok 2022, tudíž už by to dávno chtělo mít podchycené tyto Boblick praktiky, kdy jsou dvě změny, škrty do měsíce…

Frantík

Pokud je dopravce závislý na cestujících (není „objednávaný“), pak je to jeho zodpovědnost si zařidit, aby cestující nalákal co nejvíc.
Standardy jsou naopak potřeba práve u objednávané dopravy.

Džamel

Ale ten cestující chce, aby spoj, který si najde/vyhledá jel a aby to mělo nějakou úroveň. Což je u dopravců tohoto typu dost často problém a potom to hází negativní stín na celou veřejnou dopravu.

Tom

To za nás řešili komunisti, co chceme.
Cestující se sám rozhodne čím, kdy a za kolik pojede. Pokud se mu to nebude líbit, tak příště nepojede. Tomu se říká komerční služba bez jakýchkoliv dotací.

Jeňýk

trochu problém je, že na venkově nemáte výběr z x spojů, takže buď s ním pojedete nebo můžete jet na kole či autem, kolikrát se člověk diví s čím dopravce přijede a ocení když vůbec přijede, viz svého času spoj Praha – Dačice

SYN

Ne, pokud má dopravce (jak popisuje Džamel) vážné nedostatky, tak s ním málokdo bude chtít jet, a všichni se nahrnou k tém spásným spojům objednaným krajem… ne? A klidně ať nosí transparenty „my za to nemůžeme, nejsme jako UB“… akorát se domnívám že to by v praxi fungovalo jako reklama pro UB, což o čemsi svědčí :):)

Frantík

Souhlasím s tím, že dopravce má povinnost spoj odjezdit, pokud je v jízdním řádu (a změny musí být oznámeny dostatečně předem).

Kernteriér

A co když chce jet právě tím starším autobusem? To mu zakážeš z moci úřední?

Tuaer

Pokud s nimi lidi jezdí, tak jim to evidentně nevadí. A pokud by lidí nejezdili, tak se to dopravci nevyplatí a linku zruší. Možná takový spoj nějaké ojedinělé případy odradí od celé VHD, ale spoustu cestujících naopak přiláká nabídkou, která by jinak neexistovala.

Stepan

Tak dávalo by smysl, aby za výpadky, nedodržení vyhlášeného jízdního řádu apod. existovaly i nějaké pokuty od dopravního úřadu, nejen od objednatele. Jinak se ale způsobilost vozidel posuzuje podle zákona 56/2001 Sb. a to by v obecně závazné rovině mělo stačit.

Leinad

Jo tresty za bezdůvodné neodjetí spoje v CIS JŘ souhlasím. 🙂
Úřadu pokuta, lidem s místenkou rozepsat kompenzace(jako v letecví). Pokud se to stává často a na posledních spojích, odebrat i licenci.
Když za výpadek může vyšší moc, stejně dopravce musí informovat (smsky místenkářům, hlášení ve stanicích).

Tomáš Studený

Ano, hlášení ve stanicích. Třeba mezi Brnem a Hradcem jsou to jen tyto dvě stanice, možná ještě Holice v omezeném rozsahu. Zbytek v režii Icomu je vyklizený a nedovolá se nikdo nikam, hlavně že se platí za vjezdy stále stejná palba.

Stepan

V době internetu a chytrých mobilů není důvod, proč nenařídit povinnou evidenci výpadků, zpoždění a sledování polohy spojů v reálném čase, která by poskytovala data i vyhledávačům a výstupům z CIS JŘ.

Frantík

Kromě toho někteří organizátoři dopravy sice „výluky“ oznamují dopředu, ale jenom je popíšou slovně, takže vyhledávače spojení tuto změnu nereflektují (nejsou výlukové JŘ).

Leoš Konečný

Halóóóó spíte tady? Proberte se prosím – je to komerční spoj jestli tomu rozumíte?

Leinad

Ano. I u komerčních spojů vidím *zveřejněný* jízdní řád jako závaznou nabídku.
Komerční market nemůže na regál vystavit a dát cenovku něčemu, co za danou cenu neprodává.

Stepan

Veřejná doprava je založena na principu veřejné nabídky. Smluvní sankce se podle občanského zákoníku řídí přepravním řádem.

Opakované nedodržení jízdního řádu je ovšem i přestupkem podle § 35 odst. 2 písm. e). zákona o silniční dopravě.

A pokud jde o závazek veřejné služby, pak ještě může smluvní sankci uplatnit objednatel.

Komerční dopravce (resp. dopravce jezdící na vlastní náklady a riziko) tedy podléhá dvěma druhům sankcí, zatímco dotovaný dopravce třem druhům sankci.

SYN

Jistě, šel bych na to tvrdě, začal bych odebráním 50% poskytované dotace a v případě větších problémů přistoupil i na 100%…

Leoš Konečný

Ale to není dotovaný spoj, tak o jaké dotaci mluvíte?????

xyz

Stáří vozidla samo o sobě nic neznamená. Můžou existovat např. 12 let staré, udržované autobusy, ale také např. jen 8leté herky.

A taky je rozdíl v technickém vs. morálním stáří (zrovna v Kraji Vysočina viz svého času vysokopodlažní Intoura pořizovaná v době, kdy jasným trendem už byla i pro linkovou dopravu vozidla s aspon částečnou nízkopodlažností).

Leoš Konečný

Ano přesně – co je krásné určujeme my – strana. Tvl toto fakt ne

Leoš Konečný

Jako vy byste nařizoval komerčnímu dopravci, který jezdí na své komerční riziko jaké autobusy má mít? Si děláte už srandu????

Jiří N

Kdyby raději zapracovali na placení dluhů, udělali by lépe. Autodopravci, autobusová nádraží, stačí se zeptat. A bojí se skončit, protože by ty peníze už neviděli.

prdlavka

To je pravda. Jak vůbec může mít licence dopravce, který dluží, kam se podívá a denně nevypraví nějaký spoj…

Leoš Konečný

Protože od toho jestli někdo dluží jsou zde žaloby u civilních soudů a s licencí to nemá nic společného.

Leoš Konečný

A vám taky něco dluží????

gringoAD

Prostě Vysočina a jejich VDV … Ti co neřeší návaznosti, jezdí dle jízdních řádů, i když jezdí autobus po 4 a více hodinách, 15 let navíc žadnou integrovanou dopravu neměly, protože ji prý Vysočina nepotřebuje a teď se rozčilují, že někdo využívá jejich neschopnosti a provozuje na své riziko komerční linku. Někdo by se na té Vysočině měl konečně probudit, a říct, ano, chceme funkční integrovanou dopravu, a s podobnými dopravci se domluvit, aby v těchto autobusech platil tarif VDV. Pak by se na tomto spoji mohla Vysočina spolupodílet, a ten spoj, co provozuje Kraj Vysočina posunout v jízdním řádu.

Karel

Ten kraj neměl nikdy vzniknout. Nemá absolutně žádnou spádovost do žádného přirozeného centra ani historické opodstatnění.

Pave69

To není (z velké části) pravda. Třeba pro H. Brod je jako centrum logičtější Jihlava, než Pardubice či kam to patřil dřív

Karl vB.

Ok, škoda, že jste pro úplnost neuvedl, kam je přirozená spádovost okresů Třebíč, Žďár/ S. a Pelhřimov.
Myslím, že okresy H.Brod a Jihlava by pak asi zůstaly osamocené…

Mawen

Ještě ten okres pelhřimov taky víceméně spadá pod Jihlavu. Nejhůře je na tom ten okres Třebíč.

xyz

Jen jeho východnější část. Totéž okres ZR (u kterého to zčásti bylo vyřešeno tím, že se od něj mnoho obcí odtrhlo a přešlo do okresu Brno-venkov).

xyz

HB patřil pod Hradec Králové (protože ani Pardubice nebyly krajským městem). Dodnes tam patří co do soudní spádovosti.

kakov

Dřív (tj. před rokem 1989) spadal HB pod Hradec Králové, vím že je to malichernosti, ale pro úplnost jsem doplnil

Miky

Velmi relevantní příspěvek k tématu, aneb hořký pláč a skřípění zubů, že sláva a lesk země moravské jaksi tiše spádově odešly do historie, tady opravdu chyběl.

Mawen

No ale k vaší nelibosti se tak stalo 🙂 A už s tím nic nenaděláte, můžete si maximálně stěžovat všude možně. Řekl bych, že přece jenom nějakou spádovost má. Buď do Jihlavy nebo do Třebíče.

kakov

Ona ta spádovost se časem vytvoří, až bude léta lecos v Jihlavě, lidi se tam naučí jezdit

Mawen

Přesně tak. Nejdůležitější v rámci IDS je aby ty spoje navazovaly a aby to byla služba pro lidi, tedy aby nejezdily po 4 a více hodinách. Samozřejmě jsou důležité i další věci (jako komfort cestujících, platba kartou, EOC), na tom údajně na kraji Vysočina taky pracují (standary v rámci TPS VDV). Ale nejdůležitější ze všeho je, aby prvně měli fungující linky, navazující a častější. Z mého pohledu jsem rád, že nějaký IDS na Vysočině vznikl, ale měl by to někdo na kraji vzít do vlastních rukou a začít konat a vytvářet funkční systém integrované dopravy. Když už tedy ten IDS… Číst vice »

prdlavka

Když dopravce díky neoprávněnému omezení linky krajským úřadem utrpí finanční újmu, má nějaký nárok na náhradu?

blue

Nárok ne, může se zkusit soudit, ale bude záležet na rozhodnutí soudu. A to, jak bývá v podobných sporech běžné, přijde tak za osm let.

Miky

Přesně tak, bohužel, viz všechna nezákoná rozhodnutí veřejných orgánů z poslední doby, která soudy shodily…

Leoš Konečný

To už jsem se ptal na JIKORDu když Regiojetu neoprávněně zakázali nabírat cestující mezi ČB a ČK. Prý byl kázeňsky potrestán zaměstnanec který toto chybně rozhodl. No to určitě Regiojetu vrátí finanční újmu.

Joker

Neustále je snaha, aby bylo méně aut, ale pak se vyskytne takovýhle případ, kdy kraj, jako prodloužená ruka státu, sám sebe vykastruje svoji veřejnou dopravu a tak lidé stále potřebují víc aut.

Jiří Kocurek

Dovolím si parafrázovat: Kdyby tak jezdili nějakou lokálku bez dotací a zadarmo namísto Busline…