egoe-plus
Letecké společnosti Letectví Lidé

Vrtulník s Kellnerem před nehodou manévroval těsně nad horským hřebenem

Trosky vrtulníku po nehodě na Aljašce. Foto: NTSB
Trosky vrtulníku po nehodě na Aljašce. Foto: NTSB
Po nárazu do hřebenu vrtulník padal několik set metrů.

Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) zveřejnil první předběžnou zprávu o nehodě vrtulníku společnosti Soloy Helicopters, při které na konci března zemřel většinový majitel skupiny PPF Petr Kellner.

Podle zprávy vrtulník Airbus AS350-B3 pár minut před pádem udržoval velmi nízkou výšku a rychlost při manévrování nad vrcholem horského hřebenu. Při nehodě zemřelo pět lidí, přežil jediný cestující.

Helikoptéra se k hřebenu Chugach dostala 27. března kolem 16. hodiny odpolední místního času, kdy se cestující věnovali takzvanému heliskiingu a vrtulník opakovaně létal s lyžaři po sjezdu nahoru. Poslední pohyb nastal v 18:36.

Podle vyšetřovatelů byl pohyb vrtulníku před nehodou velmi pomalý a odpovídal rychlosti jednoho uzlu (1,85 km/h). „Vrtulník ve velmi malé výšce a rychlosti několik minut manévroval nad horským hřebenem,“ uvedli vyšetřovatelé. Pravděpodobně tak podle vyšetřovatelů došlo ke srážce s terénem zhruba 15-20 stop pod vrcholem a následnému pádu zhruba 900 stop (275 metrů). Výškový rozdíl byl 500 stop, tedy zhruba 152 metrů. Vyšetřovatelé zprávu zveřejnili poté, co promluvili s jediným přeživším této nehody Davidem Horváthem.

Zákres nehody vrtulníku s Petrem Kellnerem. Foto: NTSB
Zákres nehody vrtulníku s Petrem Kellnerem. Foto: NTSB

Provozovatel vrtulníku začal nehodu řešit až ve 20 hodin, kdy se měl vrtulník vrátit na základnu. Záchranáři našli trosky o hodinu a půl později.

Odebírat
Upozornit na
guest
33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lxxxx

Nechat se při lyžování vyvážet na kopec vrtulníkem, to už je vrchol rozežranosti!

Zyx

A co teprv kdyby se tim vrtulnikem nechali vyvezt do udoli, to by byl jeste vetsi vrchol…

Jirka B.

Ano, a proto vam zakazi spalovaci motor v aute ….

Y.K.

Tak potud nic překvapivého a zcela se shodou s cílem letu a ani nic proti ničemu. Je to jen formální popis nálezu na místě. Tihle piloti a společnosti ti nelétají na blind, mají na místech vysazení svá jistá a ověřená místa, kde vědí že se vejdou, takže otázka je jen, proč došlo ke kolizi s terénem. A to nebude lehké zodpovědět. Uvidíme. Ve velehorách se může stát lecos, náhlý roror kolem vrcholu, zvednutý sníh a chvilková prostorová dezorientace, nebo i dezorientace kvůli bílým plochám a velkým sklonům.

Vin

Otázkou je jestli ten relativně mladý pilot, jen s 2-letou praxí u dané společnosti, všechny tato místa znal … Ještě připomínám, že v prvních zprávách byla uvedena rychlost větru 22 km/hod. což ovšem není slabý vítr, ale v přepočtu je to cca 6m/s. A to už je dost silný vítr .. navíc kolem hřebenu mohl být i větší a turbulentní atd. … takže souhlas s tím co píšete o kritickém okamžiku – rozvířený prašan, apod. .. a ještě připomenu slunce .. to muselo být v 18,30 hod. už celkem nízko … ps: dle fotky ve zprávě to ale nevypadá, že… Číst vice »

Y.K.

Tak ve 33 letech může mít i 15+ let praxe, kdo ví kolik hodin na vrtulnících, ale tipuji tisíce. To ukážou až detaily vyšetřování. Ta firma Soloy Helicopters je opravdu velká vrtulníkářská firma a ke všemu v podmínkách Aljašky, tak si nemyslím, že by cokoliv ohledně bezpečnosti nechávali náhodě. A zelenáče určitě nechají vozit zákazníky heliskiingu, spíše povezou bednu někam do lesů :-). V horách se může stát cokoliv a to velmi rychle. Na vrcholu nemusí přistát, ani to nemusí být bezpečné, stačí když se „zaklesne“ bez úplného odlehčení kolektivu (si myslím, podle toho co jsem tak různě viděl). V… Číst vice »

Martin Valenta

Vážení mudrlanti!
… jdete do háje, umřeli lidé a už se to nezměnbí a jestli to… a nebo to… je úplně vedlejší! Nechejte profíky pracovat a zesnulé odpočívat!!!

jan

Možná klepnul zadní vrtulí o zem.. A pak víme, jak to dopadá. Točení, sekaná.. Třeba nějaký poryv větru.. A už to bylo.

Žabák

Malá výška, malá rychlost, velká lichva…smutná kombinace

rbrb

Ubohý komentář…

Žabák

Doufám že vám za zastávání zlodějů aspoň někdo platí

Karel_x

Já bych raději počkal na výsledky šetření. Mohla to zapříčinit chyba pilotáže, technická závada, nečekaný poryv větru, atentát… uvidíme k jakým závěrům se dopracují.

Honza

…a co teprve když ten vrtulník zavisí…

LKB

Zajimalo by me, kdo z pasazeru vrtulniku byl pripoutany bezpecnostnim pasem a kdo ne. Nikde nepisou, zda pan, ktery prezil, byl pripoutany.

Facepalm

A také, jestli neměli prošlou lékárničku, že? Ten vrtulník štrejchnul evidentně v době, kdy je měl vysadit na kopci, takže se asi nedá moc předpokládat, že v tu chvíli byl někdo uvnitř připoutaný…

ABC

A v letadle vám neříkaj že máte sedět připoutaní dokud se nezastaví?

Facepalm

Já myslím, že byste si měl nastudovat, jak funguje heliskiing. Ten vrtulník často ani nesedá, jen se pověsí těsně nad sníh, lidi vyskáčou a vrtulník zmizí… Srovnávat to s cestou dopravním letadlem je zcela mimo mísu.

ABC

já myslím byste se neměl tolik dívat na akční kanály

https://www.youtube.com/watch?v=JwdNzpKgb-I

ABC

BTW docela rád bych viděl vrtulník kde jde sedět s lyžema na nohou …. nebo budete skákat v lyžákách s lyžema v ruce? Nebo je hoděj z vrtulníku za váma? 🙂

Facepalm

Není zač. https://www.youtube.com/watch?v=RQvjhBz02ko (další si kdyžtak najděte sám)

ABC

Ano, akční kanály 🙂

Facepalm

Ne, normální heliskiing. Každopádně, i kdyby to byl ten váš „akční kanál“, furt to dokládá moje tvrzení, že při vysazování lyžařů vrtulník nemusí nutně dosednout na zem.

Jinak, tady máte „akční kanál s 15 zhlédnutími: https://www.youtube.com/watch?v=maJPx8V3qa4

A tím bych školení mužstva požadoval za ukončené.

ABC

Ano, Fabian Lentsch, to je takový normální heliskiing 🙂

https://www.redbull.com/car-en/athlete/fabian-lentsch

Ano, jistě že nemusí nutně dosednout na zem. Akorát holt pak někdy dosedne trochu jinak než zase na základně. Inu kdo chce kam…

Xyz

event. ci vyskocil/vypadol, ak by vyskocil/vypadol hned na vrchole z minimalnej vysky tak pravdepodobne dopadne daleko lepsie nez po 200m kotrmelcoch vo vtrulniku, aj ked aj ten vyzera docela zachovalo

Karel_x

Nemyslím, že je to hloupá poznámka, i když i připoutaného mohli smrtelně zranit poletující předměty a osoby. Na první pohled to vypadá, že kabina je poměrně celistvá a při připoutání se ten sešup přežít dal. Zatím ovšem není ani známo, jestli byli všichni nalezeni v kabině, jakým zraněním podlehli, jak dlouho po tom sešupu ještě žili a pod.

medved

Pilot byl nalezen mimo vrtulnik. Jsou nekde fotky kabiny? Vetsinou je videt jen jedna fotka (ta co je i v tomto clanku) a na ni je pouze ocas vrtulniku.

Y.K.

V takovém vrtulníku nejsou šestibodové akrobatické pásy. A normální pás přes pupek je houby platný, pokud se vrak kutálí 300 m převýšení po svahu horského štítu. Z něj vypadnete hned při prvních otočkách v momentě kdy je ze stropu podlaha.

medvěd

Nezávidím přeživšímu.

Poudy

Stejně bych s ním vyměnil!

PeterC.

Zavidite Kellnerovi, ze uz odisiel do vecnosti?

Pavel Q

Dva šnoreři stojí v Paříži před honosnou hrobkou Rotschildů. „Ty si žijou,“ řekne obdivně jeden z nich.

ABC

Tak ten to zabil 🙂

Surio Mario

Tohle je ze zlatého fondu židovského humoru. Jen byste k tomu měl gójům psát vysvětlení, že šnorer je žebrák. 😉