Letectví Lidé

Nezvěstný vrtulník s Kellnerem ohlásili záchranářům až po dvou hodinách

Vrtulník AS350B3/H125 společnost Soloy Helicopters. Foto: Soloy Helicopters
Vrtulník AS350B3/H125 společnost Soloy Helicopters. Foto: Soloy Helicopters
Těžko přístupný terén a špatné počasí záchranářům komplikují snahy o vyzvednutí vraku vrtulníku.

Dvě hodiny uběhly mezi okamžikem, kdy helikoptéra s Petrem Kellnerem a dalšími pěti lidmi na palubě přestala v sobotu na Aljašce vysílat satelitní trasovací signál, a upozorněním záchranářů na nezvěstný stroj. Vyšetřovatelé z amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) se nyní soustředí na to, proč se tak stalo a zda nehodu původně přežil kromě snowboardisty Davida Horvátha i někdo další. Horváth je stále ve vážném stavu v místní nemocnici, napsal aljašský list Anchorage Daily News.

Při sobotním neštěstí zemřelo pět z šesti lidí na palubě vrtulníku. Mezi zemřelými je kromě nejbohatšího Čecha Petra Kellnera i další muž z Čech, padesátiletý Benjamin Larochaix, 52letý Gregory Harms z Colorada a dva muži z Aljašky – 38letý Sean McManamy a 33letý pilot Zachary Russell.

Havarovanou helikoptéru provozovala společnost Soloy Helicopters. Podle předběžných zjištění NTSB v ní však nikdo původně netušil, že by přerušení v příjmu trasovacího signálu mohlo poukazovat na nějaký problém. Vrtulník vyslal poslední signál v sobotu kolem 18:35 místního času (v neděli 04:35 SELČ), společnost však záchranáře upozornila na problém až o dvě hodiny později.

Prodleva neznamená automaticky pochybení

To však podle šéfa aljašské pobočky NTSB Clinta Johnsona nutně neznamená, že někdo pochybil. Na takové závěry je podle něj zatím příliš brzy, protože vyšetřovatelé dosud neměli možnost prozkoumat záznamové zařízení z havarovaného stroje.

Vrak helikoptéry nyní stále leží v horách na místě, kde havarovala. Těžko přístupný terén a špatné počasí záchranářům komplikují snahy o jeho vyzvednutí. Federální úřad pro letectví (FAA) dnes v okolí pádu vrtulníku znovu dočasně omezil letecký prostor, dokud se stroj nepodaří převézt. Místní činitelé doufají, že by se tak mohlo stát do konce tohoto týdne.

Helikoptéra nabrala Kellnera a jeho společníky ve 14:30 místního času (v neděli 0:30 SELČ) v okolí jezera Wasilla, v jehož blízkosti sídlí i společnost Soloy Helicopters. Proč pasažéři nasedali tam, a ne u luxusní horské chaty Tordillo Mountain Lodge, kde byli ubytováni, zatím není jasné.

Poslední signál stroj vyslal v 18:35 místního času, firma Soloy však nahlásila nesrovnalost záchranářům až asi ve 20:30. Johnson z NTSB přitom z rozhovorů s manažery firmy usoudil, že o výpadku v příjmu signálu nikdo ze Soloy původně nevěděl. „Co vím, je, že když si toho všimli, měla už (helikoptéra) zpoždění,“ řekl.

Odmítl přitom spekulovat o tom, zda bezprostředně po pádu stroje mohl zůstat naživu ještě někdo jiný než Horváth. Potvrdil však, že se touto otázkou vyšetřovatelé budou zabývat. „Dokud si nepromluvíme s přeživším a s koronerem, tak nevíme,“ poznamenal. Mluvčí nemocnice Providence Alaska Medical Center v aljašské metropoli Anchorage, kde Horváth leží, dnes ČTK potvrdil, že je pacient stále ve vážném stavu. Neměl však informace o tom, zda již byl schopen mluvit s vyšetřovateli.

Tým záchranářů se dostal na místo nehody až po asi šesti hodinách od doby, kdy helikoptéra přestala vysílat signál. Podle příslušníka aljašské národní gardy Keenana Zerkela nalezli Horvátha naživu ještě v kabině stroje, kde byla rovněž těla čtyř dalších pasažérů. Ostatky pilota podle něj ležely mimo helikoptéru. Úřady však neuvedly, zda při havárii z vrtulníku vypadl, nebo zda ze stroje ještě zvládl po nehodě vylézt sám.

Vyšetřování incidentu nadále pokračuje. NTSB na svých webových stránkách varuje, že jednoznačné určení příčiny letecké havárie může trvat i 12 až 18 měsíců.

K víkendové nehodě se dnes na facebooku vyjádřil legendární snowboardista Travis Rice, který je v Tordillo Mountain Lodge častým hostem. O Kellnerovi prohlásil, že byl vášnivým snowboardistou a že mu ve vzájemných rozhovorech často říkal, jak je nadšený ze své rodiny.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Žabák

Jednou nám možná vše přehledně shrne nějaký díl leteckých katastrof. Mohl by se jmenovat „pád lichváře do sněhu“.

pohledem realisty

Jak jste přišel na toho lichváře? Kellnerova Air bank přece nabízela na spořicím účtu vždy jeden z nejlepších úroků ze všech bank působících v ČR, a že by na to vydělávala nějakou lichvou u jiných produktů, to jsem si nevšiml.

Uklízeč

Home_Crrdit neznáte? I s velice smutnými příběhy „abonentů“? Člověk by měl mít základní ekonomickou gramotnost, aby si dal pozor na podvody. Tím spíše, je li oborově úzce vyhraněn – jak to vidím zde.

Žabák

Jak píše kolega, byla to narážka na Home(less) Credit. Takže opravdu nesdílím národní smutek ze seškrabávání rozpláclého zloděje ze skály. Jestli někoho lituju tak jsou to lidé které lichvářova společnost svými doložkami a penále z penále uvrhla do dluhových pastí.

Y.K.

https://youtu.be/WXSEG8O6iUs (tiskový briefing NTSB s detaily nepřežvýkaný ČTK)

Y.K.

Vzhledem k tomu, že létají VFR mimo řízené oblasti, tak asi neexistuje důvod neustále monitorovat opdovídače, není pro to důvod. A když létají uprostřed pustiny v malých výškách mezi kopci, můžou být výpadky i prostě ze zákrytu. Ten vrtulník byl hodiny od základny, tak nejspíše začali pátrat, když se nevrátil a neozval v předpokládaném čase návratu.

https://youtu.be/6MVeWz-7Jlo

drakula

njn , a co ELT maják , nic ?

Tomas

ELT maják „nekončí“ ve firmě provozující ten vrtulník, ale úplně nikde jinde.

Y.K.

Nemám tušení co ELT maják, NTSB k tomu nic neřekla a „zpráva“ jde k záchranným složkám a ne provozovateli – na Aljašce „Alaska Air national Guard“. To se dozvíme až z předběžné zprávy.

drakula

pro představu , co to je heliskiing … https://www.youtube.com/watch?v=RQvjhBz02ko

dvojiteF

kks to je parada..asi začnem sporiť

jan

No jo no. Když to proletíte 3 metry nad. Je to kůl. Když tři metry pod je to..

ABC

vůl

Xaver

Docela by mě zajímalo, jak se Kellnerova smrt projeví na Škodu Plzeň, jestli ji PPF prodá nebo ne. Ale vzhledem k tomu, že Křetinský chodí s Kellnerovou dcerou a sám měl o Škodu zájem, tak snad zůstane v českých rukou.

Tomas

Ten trasovací signál je co?

tím myslí odpovídač? nebo ELT? nebo …?