Vokoun z OSŽ: Režijky jsou důležité, navrhujeme paušální platbu krajům
„Režijky působí jako stmelující prvek. Je to ztotožnění železničáře s profesí.“
Místopředseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Vladislav Vokoun řekl při natáčení nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz, že OSŽ chce jednat o „jednotném a spravedlivém systému“, jak uznávat režijní výhody zaměstnanců na železnici. Nový systém by platil jednotně ve všech krajích a zapojit by se mohli i soukromí dopravci.
„Už řadu let říkáme, nechte jízdní výhody být, protože dopravce tak využívá svou nadkapacitu, tedy místa, která by se stejně neobsadila. Režijky jsou pořád důležité, působí jako stmelující prvek. Je to ztotožnění železničáře s profesí. Jejich faktický význam se ale zmenšuje. Lidé jezdí více auty, nedojíždějí tak daleko. Nemyslím si, že to využívají železničáři tak masivně jako dříve, ale pro tu stavovskou čest je to pořád důležité,“ řekl Vokoun s tím, že OSŽ preferuje řešení, které by fungovalo pro více dopravců na železnici.
Jako první jednal o omezení režijních jízdenek před dvěma lety Jihomoravský kraj. Nakonec se jihomoravští radní dohodli se zástupci Českých drah, že kraj uzná zaměstnancům dopravce režijní jízdné v regionální železniční dopravě, a že zaměstnanecké jízdenky tu využijí i pracovníci Správy železnic, ministerstva dopravy a Drážního úřadu. Ale musí za to železničáři zaplatit. Nově se týká omezení i linky Beroun – Plzeň – Klatovy v objednávce Plzeňského kraje, kde jsou od změny jízdního řádu nasazeny nové vlakové soupravy RegioPanter.
Rozdílné podmínky v jednotlivých krajích jsou podle místopředsedy OSŽ Vladislava Vokouna nesystémové, organizace proto navrhuje zavést paušální platby za zaměstnanecké jízdní výhody jednotlivým krajům.
„Snažíme se najít řešení, aby to nebylo s režijními výhodami v každém kraji jinak. Hodně to zbrzdil covid, náš návrh byl takový, že zaměstnavatel dá paušální částku pro objednavatele, u které si myslí, že je to objektivní náklad, který by mohl objednavatel spravedlivě požadovat. Bude to nejjednodušší způsob. Je to dobrý a spravedlivý návrh. Zatím se nám nepodařilo zcela přesvědčit objednatele, že možná dostanou i víc, než reálně železničáři ve vlacích odjezdí,“ řekl deníku Zdopravy.cz Vladislav Vokoun. Předpokládá, že každý kraj by dostával jinou částku, neboť každý má jinak rozsáhlou síť regionálních vlaků a jiný rozsah objednávky.
„Jestli si dobře pamatuji, v Jihomoravském kraji se nabízelo, že dáme za režisty paušální částku kolem 5 milionů korun. Nakonec se ukázalo, že by ta paušální částka možná byla pro kraj výhodnější,“ doplnil Vokoun s tím, že OSŽ chce o tomto návrhu jednat s novým ministrem dopravy Martinem Kupkou.
Celý rozhovor s Vladislavem Vokounem vám nabídneme zítra v době oběda v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz.