Cestovní ruch Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Úřad povolil plavební komoru v centru Prahy. Politici se bouří, mluví o konci pohody u Žofína

Nová plavební komora u Dětského ostrova (vlevo), vizualizace. Pramen: Praha 5
Nová plavební komora u Dětského ostrova (vlevo), vizualizace. Pramen: Praha 5

Povodí Vltavy dosáhlo výrazného pokroku v přípravě nové plavební komory v centru Prahy. Odbor ochrany prostředí magistrátu hlavního města stavbu u Dětského ostrova povolil. Odbor, který funguje jako vodoprávní úřad a speciální stavební úřad, tak zvrátil předchozí negativní rozhodnutí stavebního úřadu pro Prahu 5.

Nová plavební komora má vzniknout do konce roku 2021, původně ji několik let připravovalo Ředitelství vodních cest. Stavba má i kladné stanovisko z procesu posuzování vlivu na životní prostředí (EIA).

Nové zdymadlo umožní lodím vplutí proti proudu do zdrže Staroměstského jezu, což dnes není možné. Na významu tím nabude nedaleká plavební komora Mánes na Šítkovském jezu, která dnes vede do „slepé uličky“ a slouží pouze při okružních plavbách.

Propojením nového zdymadla a Mánesu vznikne nová plavební dráha na vltavské vodní cestě, čímž se uleví přetížené komoře Smíchov na druhé straně Dětského ostrova. Ta zcela míjí zdrž Staroměstského jezu a lodě zdvihá až na úroveň hladiny nad Šítkovským jezem. Rostoucímu lodnímu provozu už přitom po téměř sto letech služby nestačí. Nová komora má být ale menší a sloužit především malým rekreačním plavidlům. Široká má být 11 a dlouhá 55 metrů.

Plavební komora Smíchov. Autor: Jvs – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1779864
Plavební komora Smíchov.
Autor: Jvs – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1779864

Podle Povodí dojde výstavbou a zprovozněním druhé plavební komory ke zrychlení proplavování a tím ke zkrácení čekacích lhůt. Hlavně velká plavidla nebudou muset dle podniku čekat dlouhou dobu před plavební komorou se zapnutými motory nebo kroužit v prostoru mezi plavební komorou a Karlovým mostem. „Bude také možné přesunout, především ve večerních hodinách, proplavování plavidel do nové plavební komory a tím tak bude proplavování probíhat dále od obytné části nábřeží. Zcela logicky tak dojde i ke snížení dosavadní zátěže emisí zplodin a hlukem,“ dodal mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán. Smíchovskou komorou ročně propluje téměř 30 tisíc plavidel, čímž se řadí k nejvytíženějším ve střední Evropě. Při její odstávce (jedna se chystá letos na podzim) je Vltava pro lodě fakticky zavřená. Ve prospěch komory se jako argument uvádí i možnost zavedení takzvané vodní tramvaje.

Zdaleka ne všichni ale sdílejí pohled Povodí Vltavy a Ředitelství vodních cest. Naopak, pražští politici na magistrátu, na Praze 1 a Praze 5 jsou vesměs proti komoře a chystají odvolání proti stavebnímu povolení k ministerstvu zemědělství. „Klidový prostor kolem Střeleckého ostrova, Dětského ostrova a Žofína by byl zničen.
Pátá městská část ani místní nevidí pro Prahu 5 žádný přínos, pouze negativní dopady, který by další plavební komora přinesla. Ročně stávající komorou propluje na 28 tisíc plavidel, která je během dne bezproblémově odbaví bez delšího čekání. Kapacita komory začíná být vytíženější až v době kolem 16. hodiny do 22. až 23. hodiny, přičemž se jedná zejména o plavidla plná zahraničních turistů,“ píše se v prohlášení Prahy 5. Proti komoře se minulý týden postavili i pražští radní.

Zatím poslední nová plavební komora vznikla v Praze v polovině osmdesátých let spolu s modřanským jezem.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
liberal shark
Host
liberal shark

Nějak tomu nerozumím. Proč nestačí plavební komora Mánes na Štítkovském jezu ? Proč stavět další „slepou“ komoru na stejném jezu u Dětského ostrova ?

Přemek
Host
Přemek

Dokud nebude zásadně snížen objen tvrdých exhalací z motorů lodí na Vltavě, půjde pouze o jednu z největších zátěží pro vltavské údolí v letních měsících. Ústí výfuků pod hladinou nic neřeší, jen to vyvolává zbytečně iluze.

Honza D.
Host
Honza D.

Vzhledem k tomu, jak „ekologické“ jsou motory turistických lodí (zkuste se někdy ráno projít po náplavce Na Františku) vidím jako kontraproduktivní stavět něco, co ještě zvýší provoz dopravních prostředků se spalovacími motory v centru Prahy, navíc v místech, kde potom spaliny sedí jako mlha při inverzi. Prospěch z toho bude mít jen klika ovládající turistické lodě jako EVD a jim podobní, obyvatelé nejvíc postižených oblastí z toho prospěch nebudou mít žádný, spíš naopak. Centrum Prahy je už tak přeplněné turisty, že není nejmenší důvod tam lákat další. P.S. Prahu ročně navštíví cca 8 až 9 milionů turistů bez Airbnb. Je… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

S těmi smrdutými diesely mám stejný pocit. Můj návrh řešení je jednoduchý: Předělejte je na baterky! Hlavní provoz v centru Prahy mají na svědomí okružní vyhlídkové a restaurační lodě, které se hodinu, dvě, maximálně tři potulují po Vltavě, dvakrát přitom komorují na Smíchově, otočí to u Žlutých lázní nebo pod Barrandovem. V Brně na přehradě jezdí elektrické akumulátorové lodě už 70 let! Přitom o dnešních lionkách se tehdy nikomu ani nezdálo. Tohle není technický problém, stačí jen chtít.

Václav
Host
Václav

Ono by možná stačilo přestavba lodi na nový, třeba i naftový motor. Ony ty nové motory už jsou s emisemi úplně někde jinde. To, co teď plujje po Vltavě, jsou starý, do nekonečna natíraný kraksny, kterým se jen sem tam vylepší vzhled. Hlavně, že sypou penízky.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Tak já nevím, ŘVD říká, že současná komora je přetížená, politici že přetížená není.. Komu mám věřit?

mirekk
Host
mirekk

Politici vždy věděj všechno nejlíp

AAA
Host
AAA

přičemž se jedná zejména o plavidla plná zahraničních turistů

… turisty v Praze nechceme!

kolkol
Host
kolkol

Jistě, nechceme. Je divné to tak říct a bude třeba si na tu větu chvíli zvykat. Prostě už teď jich je moc s nemělo by to dále stoupat. Šikana turistů na přetížených místech, to je teď trend leckde a začíná se šířit i zde. Normální reakce.

K.S.
Host
K.S.

No ale pokud zase to uděláme opačně a předěláme Prahu na takový obří Prátr, tak možná zalepíme díru ve státní kase, dobudujeme dálnice a tak. 😀 Ona je totiž i normální reakce reagovat na poptávku zvýšením produkce. Praha by to ustála, i s větším počtem turistů, pokud se tam podaří nějak zatočit se směnárnami, podvodnými a těmi relikty 90. tedy obchody kde prodávají masky Hitlera, matrijošky s Putinem, beranice s rudou hvězdou a tak. A podle mne tedy Praha zdaleka nedosahuje limitů, které má, dosahuje ale únosného limitu při toleranci současného modelu zaměření se na low class klientelu, levné pijatiky,… Číst vice »

Frantisek
Host
Frantisek

Už teď jsou omezováni místní. Nejsem si jist, zda zrovna betonování krajiny dalšími dálnicemi a příval dalších aut je něco tak skvělého, aby tomu bylo obětováno jedno město. Možná by stálo za to zvýšit kvalitu namísto kvantity.

AAA
Host
AAA

až zas příjde krize tak ještě každej turista bude dobrej

kolkol
Host
kolkol

Pronajměte svoji postel a spěte na zemi, možná rovnou někde s bezdomovcema. Až pak přijde krize, ani vám to nepřijde, pohoda.

K.S.
Host
K.S.

Nevymýšlejte zase pitomosti ano? Opravdu budou možná v Praze za ty turisty rádi při další krizi.

Frantisek
Host
Frantisek

No pokud se budeme nadále zbavovat vší normální výroby a nahrazovat ji dopravou a papírováním, pak možná ano, ale je to látání důsledků namísto řešení příčiny, s dalšími negativními jevy.

Dalibor
Host
Dalibor

mi jsou prazsti turisti ukradeny. doufam jen, ze tento marast nedorazi i do Brna… uz tak je tu cizincu vic, nez je treba.

liberal shark
Host
liberal shark

Fungující trh by měl na turistickou invazi reagovat zvýšením cen služeb a tím ji vrátit na snesitelnou úroveň. Ale zatím to tak nevypadá :-(.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Myslím, že by Hradní pán měl zakročit a prosadit tento průplav. Proti Dunaj – Odra – Labe je to malina. 😀

Frantisek
Host
Frantisek

Hradní pán se ale možná bude bát útoku, takže to dá na povolenku a čekat a propalovat ropu se bude nadále. 😉 Ostatně proč by kdo plul jen do zdrže jezu, odkud se dostane leda zpátky…

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll