Ministerstvo zemědělství utnulo snahy o novou plavební komoru v centru Prahy

Dětský ostrov, plavební komora Smíchov. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDětský ostrov, plavební komora Smíchov. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nové zdymadlo mělo umožnit lodím vplutí proti proudu do zdrže Staroměstského jezu, což dnes není možné.

Nová plavební komora se v nejbližších letech v centru Prahy stavět nebude. Letité tahanice o nové zdymadlo u Dětského ostrova definitivně ukončilo ministerstvo zemědělství, když jako odvolací orgán zrušilo stavební povolení vydané pražským magistrátem v srpnu 2019.

Plavební komoru původně připravovalo Ředitelství vodních cest (ŘVC), koncem minulé dekády přípravu převzalo Povodí Vltavy. A to také zpočátku slavilo úspěch v podobě vydaného stavebního (přesněji společného) povolení. Vzápětí se ale proti komoře vzedmula vlna odporu.

Proti povolení se odvolaly hlavní město Praha, městské části Praha 1 a Praha 5, Klub Za starou Prahu a spolek Zdravým Rozum. Napadena byla i závazná stanoviska například k vlivům na životní prostředí (EIA) nebo k památkové ochraně.

Ministerstvo zemědělství ale nejprve povolení v listopadu 2020 potvrdilo.

Odpůrci proto věc pohnali k soudu, který potvrzení v říjnu 2022 zrušil a věc poslal na ministerstvo zemědělství k novému projednání. Soud mimo jiné poukázal na to, že ministerstvo kultury změnilo závazné stanovisko pražského magistrátu a rozsah prací označilo – z hlediska památkové péče – za nepřípustný.

Právě to nakonec rozhodlo, že ministerstvo zemědělství nyní v obnoveném řízení stavební povolení zrušilo.

„Klidový prostor kolem Střeleckého ostrova, Dětského ostrova a Žofína by byl zničen. Pátá městská část ani místní nevidí pro Prahu 5 žádný přínos, pouze negativní dopady, který by další plavební komora přinesla,“ uvedla Praha 5 v prohlášení už v létě 2019.

Nové zdymadlo mělo umožnit lodím vplutí proti proudu do zdrže Staroměstského jezu, což dnes není možné. Na významu by tím nabyla nedaleká plavební komora Mánes na Šítkovském jezu, která dnes vede do „slepé uličky“ a slouží pouze při okružních plavbách.

Nová plavební komora u Dětského ostrova (vlevo), vizualizace. Pramen: Praha 5

Nová plavební komora u Dětského ostrova (vlevo), vizualizace. Pramen: Praha 5

Propojením nového zdymadla a Mánesu měla vzniknout nová plavební dráha na vltavské vodní cestě, čímž se mělo ulevit přetížené komoře Smíchov na druhé straně Dětského ostrova. Jde o více než sto let starý plán.

Dnešní Smíchovská komora totiž zcela míjí zdrž Staroměstského jezu a lodě zdvihá až na úroveň hladiny nad Šítkovským jezem. Rostoucímu lodnímu provozu už přitom po téměř sto letech služby nestačí.

Nová komora měla být menší a sloužit především malým rekreačním plavidlům. Široká měla být 11 a dlouhá 55 metrů. Ve prospěch komory se jako argument uváděla i možnost zavedení takzvané vodní tramvaje.

Zatím není jasné, zda se Povodí Vltavy pokusí o nové stavební povolení, na dotazy deníku Zdopravy.cz ještě neodpovědělo.

Zatím poslední nová plavební komora vznikla v Praze v polovině osmdesátých let spolu s modřanským jezem.

 

Tagy ministerstvo zemědělství plavební komora Smíchov Povodí Vltavy
35 komentářů