Vodíkový vlak od Stadleru ujel přes 2800 kilometrů a zapsal se do Guinnessovy knihy

Jednotka Stadler Flirt H2. Foto: Stadler RailJednotka Stadler Flirt H2. Foto: Stadler Rail

Jednotka je určená pro kalifornský okres San Bernardino, půjde o první osobní vlak na vodík v USA.

Švýcarský výrobce vlaků Stadler se může pochlubit dalším rekordem, který byl přijat do Guinnessovy knihy. Rekord si připsala vodíková jednotka Flirt H2, která v testovacím centru firmy ENSCO v Coloradu ujela vzdálenost 1742 mil (2803 km) bez doplňování vodíku a dobíjení baterie.

Jednotka na okruhu v Coloradu prochází procesem schválení typu, pokus o rekord si inženýři firem Stadler a ENSCO dopřáli v jeho závěru. Pokus začal 20. března večer a trval 46 hodin. Jednotka je určená pro kalifornský okres San Bernardino, půjde o první osobní vlak na vodík v USA. Se státem Kalifornie pak má Stadler rámcovou smlouvu až na 25 vodíkových jednotek.

„Tento světový rekord představuje ideální rozsah výkonu naší vodíkové verze jednotky Flirt. Je to obrovský úspěch celého našeho týmu a jsme velmi hrdí na to, že držíme další rekord,“ uvedl Ansgar Brockmeyer, viceprezident pro marketing a prodej Stadleru. Připomněl tak, že Stadler drží od prosince 2021 rekord i u bateriových vlaků. Jednotka Flirt Akku ujela v Německu bez dobíjení 224 kilometrů.

Vodíkový FLIRT pro provoz v USA. Foto: Stadler RailTestování jednotky Stadler Flirt H2. Foto: StadlerJednotka Stadler Flirt H2. Foto: Stadler RailDvouzová jednotka Stadler Flirt H2 na vodík má kapacitu 108 sedících cestujících. Maximální rychlost je 130 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraSchéma jednotky Stadler Flirt H2. Pramen: StadlerJednotka Stadler Flirt H2 pro San Bernardino. Do provozu se má dostat příští rok. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Stadler představil vodíkový Flirt na veletrhu InnoTrans 2022 v Berlíně jako výsledek spolupráce se San Bernardino County Transportation Authority. Jednotka se skládá ze dvou elektricky poháněných koncových vozů a agregátu uprostřed. Agregát obsahuje palivové články a vodíkové nádrže. Palivové články přeměňují vodík na elektřinu.

Elektřina se posílá do trakčního měniče a baterie pak dodává pohonu vozidla potřebnou energii. Vedle energie z vodíkových článků se do baterie ukládá i rekuperovaná energie, která vzniká při brzdění. „Díky inovativnímu řešení pohonu je jednotka Flirt H2 schopna pracovat celý den bez doplňování paliva,“ uvádí výrobce. Vlak nabízí 108 míst k sezení, maximální rychlost je 130 km/h. Caltrans (organizátor dopravy státu Kalifornie) loni objednal i čtyřvozové jednotky.

Tagy Kalifornie Stadler Stadler Flirt H2
21 komentářů