Vodíkový vlak od Stadleru ujel přes 2800 kilometrů a zapsal se do Guinnessovy knihy

Jednotka Stadler Flirt H2. Foto: Stadler RailJednotka Stadler Flirt H2. Foto: Stadler Rail

Jednotka je určená pro kalifornský okres San Bernardino, půjde o první osobní vlak na vodík v USA.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pájin

Kolik kg nebo m3 je vůbec potřeba na takovou vzdálenost natankovat?
Jestli jsem to přehlédl tak se omlouvám.

Y.K.

„Elektřina se posílá do trakčního měniče a baterie pak dodává pohonu vozidla potřebnou energii. “

Tahle věta je teda hrozná… (kromě toho, že elektřina moc nedá na posílání kamsi :-), tak energie z palivového článku jednak nabíjí baterii a baterie pak společně s PČ napájí trakční měnič).

Panoramix

S takovými parametry už ten vodík dává smysl, pokud jej lze vyrobit ekologicky z čisté energie. Takový nájezd neudělají regionální vlaky možná ani za 2 dny. A když bude v rámci depa plnička, mohl by to být i z provozního hlediska životaschopný model. Pořád lepší než elektrovlak s nájezdem 200 km a neustálou potřebou se někde nabíjet. To jsou parametry tak pro nějakou lokálku, kde je obrat na konečné aspoň hodinu a pak se maximálně hodinu jede.

Y.K.

Jenže přávě… „pokud“.

Nabíjení každou chvíli není až takový problém, když se na to zařídí, zejména když to je větev z částečně elektrického provozu a nabíjení se děje za jízdy pod trolejí. Což pochopitelně není tady ten kalifornský případ.

Jarda Š.

Ano, vodík má smysl jako náhrada nafty tam, kde jsou dlouhé úseky tratí, které vedou neobydleným územím bez elektrického vedení.

Alibaba

Vy někde vidíte velké přebytky (s minimální až zápornou cenou) čisté elektrické energie, aby se mohly ukládat do vodíku?
Ani ti největší křiklouni ekologie furt nějak do OZE neinvestují a chtějí to po ostatních.

Aussiger

Zrovna ve slunné a větrné Kalifornii by to problém být nemusel…

Roman Soudný

Myslíte třeba Německo, Dánkso, Norsko nebo VB kde mají velké offshorové větrné elektrárny?
Navíc vodík není nutné vyrábět pouze z OZE (občasných zdrojů energie), ale i z jádra nebo přebytků z vodních elektráren.

Lukáš F.

A existují takové přebytky? Zatím i v tom Německu mají uhelné elektrárny. Životní prostředí by ocenilo, kdybychom místo výroby vodíku vyráběli méně elektřiny z uhlí.

okk

Uhelné elektrárny tam mají a budou je mít ještě dlouho – kvůli „nespolehlivosti“ OZE. Vodík je jedna z cest, jak se jich právě zbavit (né zítra, ale výhledově). Solární a větrné elektrárny mají totiž takovou blbou vlastnost – vyrábějí sice energii levně, ale vyrábí ji tehdy, když zrovna svítí slunce, či fouká vítr. Ty solární navíc nejvíce vyrábí hlavně v létě. Ranní či večerní špičky je možné výhledově pokrýt bateriovými uložišti, ale pro uložení energie z léta do zimu bude potřeba najít jiné řešení a tím může být právě vodík.

Roman Soudný

On ten vodík na nějaké dlouhodobé skladování také není moc vhodný, protože má takovou nepříjemnou vlastnost – uniká skrz stěny nádrží.

Y.K.

Tak on ale nepíše o OZE, ale o přebytcích. Tedy energii, kterou se vyplatí proplýtvat na neúčinný proces namísto odpojení zdroje. To se ve jmenovaných státech děje jen párkrát do roka, když „moc fouká“, z čehož asi nebude zásoba vodíku na rok.

Alibaba

Y.K. to vyjádřil za mě.
Těch přebytků není tolik, aby se s nima dalo plýtvat na výrobu vodíku, zatím se radši reguluje výroba (plyn a uhlí).
A to Německo za chvíli mít žádné jádro nebude…

Obecně jsem zvědavej na regulaci takovéto sítě. Tipnu si, že pro energetiky by bylo lepší mít tyhle farmy na výrobu vodíku z OZE nepřifázované k síti.

Jiří Kocurek

Vyrábět elektřinu v jaderné elektrárně, tou vyrábět vodík a vodíkem pak pohánět kolejové vozidlo… je energetický zločin.

Představte si parní lokomotivu. Fajn, tak v tom kotli se topí elektricky, z troleje. Účinnost je podobná…

okk

Ano. A dokonce i u nás. Typicky v sobotu a neděli kolem poledne při slunečném počasí. Naposledy tomu tak bylo v neděli a to 8h! v kuse: https://spotovaelektrina.cz/denni-ceny/2024-03-24 Výstavba solárních elektráren se přitom spíše zrychluje, protože cena na jejich pořízení dlouhodobně klesá. Výhoda vodíku je, že na rozdíl od bateriových uložišť lze energii uchovávat po delší dobu a může tak řešit problém uchování energie léto -> zima, kdy v zimě je energie z OZE poměrně málo (protože je kratší den a slunce je nízko nad obzorem) a v létě lze naopak očekávat přebytky (a bude to častěji). Lokální výroba vodíku… Číst vice »

Alibaba

Dík. Vidím tam nulu. Záporná cena nebyla?
Spíš by mě zajímalo „promrhaný“ výkon vůči spotřebě?

okk

Naposled byla v sobotu (byť né moc výrazně). Stačí si proklikat historii cen – jsou tam občas vidět i výrazně záporné ceny. Tady jsou nějaké příklady: https://spotovaelektrina.cz/denni-ceny/2023-07-30
https://spotovaelektrina.cz/denni-ceny/2023-05-28

Jiří Kocurek

Ten zásobník léto-zima, počítal někdo jeho velikost? Mě vyšly docela dost nepěkně velké nádrže, kdby se měl přes léto akumulovat výkon Temelína a ten pak použít během 3 měsíců.

PetrH

Všiml jsem si. Tam pomohl i vítr, samozřejmě, zase se rozfoukalo zrovna o víkendu. V létě, kdy nefouká a jedou klimatizace, to zdaleka být nemusí.
Za minulý rok tahle situace byla celkově asi 134 hodin, jestli si to číslo pamatuju dobře. Na výrobu vodíku to zrovna není, mít zařízení, které pojede v průměru 2,5 hodiny týdně… A v drtivé většině případů je to víkend, tak se vám to ještě prodraží o víkendové příplatky obsluze :).
A jak píše kolega výše, vodík se nedá skladovat z léta na zimu. Uniká z nádrží, je to nejmenší a nejlehčí molekula.

okk

Souhlasím, že zatím to není aktuální. Uvidíme jak poroste instalovaný výkon OZE. Co se týče dlouhodobého skladování vodíku, tak souhlasím, že je to obtížné, byť už to není takový problém jak býval, alespoň podle kolegy, který se vodíkem zabývá (řeší projekt řízení palivových článků/elektrolyzérů v Řeži). Pro dlouhodobé uložení vodíku se zatím zdá zajímavá konverze na amoniak (pro uskladnění a přepravu lze používat stávající infrastrukturu pro zemní plyn).

PetrH

Jenže zase přibývá chytrých elektroměrů, které tyhle situace umí využívat právě pro nabíjení elektromobilů nebo jiných prací, které se dají odložit, chytrých bateriových úložišť, někde i přečerpávacích elektráren a podobně, všichni s tímhle počítají.
A navíc se odstavují uhelné elektrárny. Ta uhelná elektrárna se nedá úplně vypnout (leda nějaká delší odstávka) a jede na minimální výkon i při nulové ceně. Když ji pak Tykač odstaví, je to sice dobře, ale zase ze strany nabídky zmizí i tenhle minimální výkon v takovou chvíli.
Tedy není zdaleka jisté, že těch hodin s nulovou cenou bude stále víc…