Vlečka nebude. Starou schwarzenberskou trať přes Hlubokou čeká snesení
V mezidobí projde stará trať modernizací. Správa železnic ji osadí zabezpečovacím systémem ETCS.
Původní jednokolejná trať přes Hlubokou nad Vltavou, kterou je dnes zakončen IV. koridor u Českých Budějovic, zanikne. Její hluboké zářezy poslouží k trvalému uložení materiálu vytěženého ze dvou tunelů na nové trati. Vyplývá to z materiálu, ve kterém ministerstvo dopravy aktuálně žádá vládu o souhlas s prověřením financování nové trati formou PPP.
Novinkou je především snesení staré schwarzenberské trati v úseku Hluboká nad Vltavou-Zámostí – Nemanice, kde se dosud v přípravě počítalo se zachováním tratě alespoň v podobě vlečky (především kvůli svážení dřeva). Počítá s tím například schválená dokumentace EIA.
„V úseku mezi stanicí Nemanice I a Hluboká nad Vltavou-Zámostí dojde ke snesení kolejiště. V předchozím období (a projektové přípravě) se uvažovalo s ponecháním tohoto úseku trati z důvodu napojení privátní vlečky ve stanici Hluboká nad Vltavou-Zámostí. Na základě rozhodnutí Drážního úřadu o zrušení dráhy této vlečky je možno přistoupit ke snesení kolejiště v plném rozsahu,“ píše ministerstvo v materiálu pro vládu.
Zvlášť pak zmiňuje druhý úsek Hluboká nad Vltavou-Zámostí – Ševětín, kde se od počátku počítalo s opuštěním trati, stanic i zastávek. „Vzhledem k velkému přebytku výkopového materiálu, který bude vytěžen v nové trase, se uvažuje s využitím opouštěných zářezových úseků trati jako trvalé deponie. Dojde tím zároveň k zacelení zářezových úseků opuštěné trati v krajině,“ doplnilo MD.
Stavbou zhruba dvacetikilometrového úseku od Ševětína k budějovické čtvrti Nemanice (odtud zkratka NemaŠe) se završí celá modernizace IV. koridoru. Součástí plánů je i výstavba dvou dlouhých tunelů: Chotýčanského o délce 4775 metrů a Hosínského o délce 3120 metrů. Vzhledem k tomu, že odhadované náklady už se vyšplhaly na 25 miliard korun, chce ministerstvo dopravy se Správou železnic (se souhlasem vlády) prověřit využití soukromého kapitálu v rámci projektu PPP. Podobnou prověrkou má projít i trať na pražské letiště.
Nový úsek IV. koridoru se má stavět podle vládního materiálu od června 2023 do března 2031. V mezidobí přitom dojde i k modernizaci staré tratě, Správa železnic ji osadí systémem ETCS. Dojde i ke stavebním úpravám technologických částí výpravních budov. V Hluboké nad Vltavou-Zámostí, Dobřejovicích, Chotýčanech a Ševětíně bude potřeba do zrekonstruovaných prostor umístit technologie zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a silnoproudu.