Doprava ve městě Infrastruktura Metro Stavebnictví Zprávy

Vídeň zahájila stavbu přestupní stanice na první automatické lince metra

Nové vozy X-Wagen pro vídeňské metro. Autor: PID/ Fürthner
Nové vozy X-Wagen pro vídeňské metro. Autor: PID/ Fürthner
Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien označuje výstavbu linek U2 a U5 jako projekt století

Ve Vídni v pondělí začala stavba klíčového úseku metra v centru na křížení linek U2 a U5. Během následujících čtyř let vznikne u radnice (Rathaus) přestupní stanice a nové úseky metra na dvou linkách. Kvůli stavbě je v okolí radnice omezena povrchová doprava a od května bude na dva roky zkrácena i linka metra U2. Město to oznámilo v tiskové zprávě.

Vedení metra v centru Vídně čeká v příštích letech velká změna. Celý projekt má hodnotu zhruba 2,1 miliardy eur (cca 55 miliard Kč), financuje jej město i stát. Zajímavá je především nově vznikající linka U5, která se stane první v rakouské metropoli s plně automatickým provozem (bez strojvedoucích). Částečně se buduje nově, od stanice Rathaus směrem na Karlsplatz ale v roce 2026 převezme trasu od dnešní U2. Ta bude od radnice převedena do nové trasy jižním směrem k nádraží Matzleinsdorfer Platz. Prodloužení metra spojené se změnou trasy je pro Vídeň premiérou, důvodem je podle města optimalizace stávající dopravní sítě.

Vzhledem k technické náročnosti a délce stavby popisuje vídeňský dopravní podnik Wiener Linien výstavbu linek U2 a U5 jako projekt století. Ražba nových úseků probíhá metodou TBM (razící štít) s centrální šachtou na náměstí Matzleinsdorfer Platz.

Výše uvedená částka zahrnuje vedle stavby i nové automatické soupravy, které pro vídeňské metro vyrábí Siemens. Radnice jich zatím objednala 34, na dalších 11 kusů má opci. Nové vozy přitom bude možné využít na linkách s řidičem i bez něj. Soupravy X-Wagen budou průchozí a pojmou až 928 pasažérů. To je o 46 více než V-Wagen z počátku tisíciletí.

Celková očekávaná výše investice dosahuje 2,1 miliardy eur a podílí se na ní město i spolková vláda. Částka zahrnuje hrubou stavbu, stanice, tunely, kolejiště, vnitřní vybavení, úpravy kolem stanic, vedlejší náklady i nové automatické soupravy. Ty už přímo ve Vídni vyrábí Siemens, radnice jich zatím objednala 34 s opcí na dalších 11 kusů.

Vídeňské metro má zatím celkem pět tras (U1 – U4, U6); jejich délka činí v součtu přes 80 kilometrů. Síť pražského metra se třemi trasami je o necelých dvacet kilometrů kratší. Práce na nových trasách začaly už na podzim 2018, nyní se podle města dostaly do „horké fáze“. Potrvají až do roku 2026. Podrobnosti k projektu jsou na samostatných stránkách, které zřídilo město.

Odebírat
Upozornit na
guest
22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Xaver

Tak trasa U6 je v podstatě tramvaj, navíc vedoucí ve většině své trasy po povrchu nebo dokonce po viaduktu. To není skutečné metro.

xyz

Linka U6 je plně segregovaná od ostatního provozu, a to v celé délce. Což lze považovat za jeden ze znaků metra. Pojem „skutečné metro“ je docela vágní; různé definice má v naší zemi vs. v některých západních zemích (cožpak např. „Métro Charleroi“). 🙂 Mimochodem, podle té vaší definice by „skutečným metrem“ nebyla ani vídeňská „zelená“ linka U4, která vede po povrchu snad v ještě o něco větším % délky než U6 (pozn. společným znakem obou linek je jejich dávná historie sahající ještě do doby monarchie, kdy ovšem jejich provoz byl ještě docela jiný než klasické metro, na které byly přestavěny… Číst vice »

pkb

Od kdy musí být metro pod zemí?

Pravdepodobnost

No a jedno metro dokonce spadlo dolu na velrybu. A podle vsech je to porad metro:
https://zdopravy.cz/kuriozni-nehoda-metra-v-rotterdamu-vlak-od-padu-z-10-metru-zachranila-plastika-velryby-64936/

Karl vB.

U6 vznikla z původní „Stadtbahn“ (vybudována na přelomu 19. a 20. stol). proto vede na povrchu a je nekompatibilní s ostatními linkami.
U2 vznikla z původní trasy podpovrchové tramvaje. Z toho důvodu při předělávce na metro uzavřeli např. stanici Lerchenfelderstraße – vlak jí pouze projíždí. Na povrchu jsou patrné vstupy. Jedno schodiště je zamaskováno, jako jakási skleněná výstavní vitrína.

https://www.google.it/maps/@48.2067177,16.3562242,3a,75y,12.47h,82.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1sIfp2UUrNR4ScAFyTxeqtpw!2e0!7i16384!8i8192!5m1!1e2

https://www.google.it/maps/@48.2064931,16.3557554,3a,90y,350.42h,68.07t/data=!3m6!1e1!3m4!1sDiSI5Zna24leniSddxTAZw!2e0!7i13312!8i6656!5m1!1e2

Juraj

Tak to by mal niekto povedať miestnym v Porte, že svoje metro nazývajú nesprávne 🙂 https://en.wikipedia.org/wiki/Porto_Metro

Vozidlo je síce výsostne tram, ale zato má segregovanú dopravnú cestu, vlakový zabezpečovač a v centre mesta je vedené pod zemou bez krížení. Tak k čomu je to teda bližšie?

Takto sa proste viedenská U6 posudzovať nedá.

M H

Ještě by si moli vybudovat zastávku metra přímo pod hlavním nádražím. Třeba konečnou U5 protaženou z Karlsplatzu. Prožože současný přesun vlak-U1 je pěkná procházka a navíc U1 bývá v úseku Südtiroler Platz – Karlsplatz značně přeplněná.

Marek

U5 v budoucnu povede z Karlsplatzu směr Rennweg a Gudrunstrasse, to je rozhodnuto ( už jsem to četl v nějakých novinách) směr hlavní nádraží to určitě nebude. Pravda, je že než se dostanete z vlaku na U1 ( Südtiroler Platz) je to pěkná procházka, ale po cestě vlakem to je možná dobře se trochu projít 🙂

Petr766

No vidíte. Ve Vídni se projít nevadí na metro a pak pokračovat do centra a v Brně má každý problém s tím, že by zhruba o podobnou vzdálenost bylo hezké moderní nádraží jako ve Vídni místo toho nevyhovujícího současného…

Panda

Pokud se bude dělat podzemní část (diametr), tak bude současné nádraží vyhovující. Navíc u nás jsou prostě výrazně prioritnější stavby než nové nádraží v Brně.

Jiří Kocurek

Tak před léty se vědělo, že na současném nádraží nelze zavést hodinový takt příměstských vlaků. Dnes to jezdí každých 30 minut.

Panda

Jojo a pokud by se do diametru převedla linka S3 a VRT, tak by kapacita mohla stačit i do budoucna, protože kromě „metra“/VRT se výrazné navýšení frekvence čeká tak maximálně směr Vyškov.

M M

No to teda podobná vzdálenost není ani náhodou. Znám obě místa, ve Vídni je to tak pět minut chůze, v Brně 15-20.

Jiří Kocurek

Dáte to i za pět minut. Musíte to vzít zkrz Vaňkovku, abyste se vyhnul světelné křižovatce. Nesmí být nával. Nesmí vás zastavit policajt a ptát se proč běžíte, následuje prohlídka osobních věcí.

Jenda-71

A nesmíte jít skrz Vaňkovku s manželkou 😀

Jiří Kocurek

Správný postřeh!

M19

Za pět minut to nedáte ani omylem, možná tak když budete trénovaný běžec bez zavazadel. Za pět minut tak leda ze Zvonařky k Tescu, ale až na Hlavní nádraží opravdu ne, natož až z tzv. rosického nádraží, kde má být to přesunuté…

Jiří Kocurek

„Nesmí vás zastavit policajt a ptát se proč běžíte…“

Proč asi píšu tohle. Běžící osoba je krajně podezřelá, obzvlášť v téhle oblasti. Je to asi 950 metrů.

M M

Můj rekord dolní-hlavní je 8 minut, a to jsem většinu doby běžel

xyz

Ve Vídni se ta vzdálenost na metro vlivem přestavby původního Südbahnhofu (který na metro nebyl napojen vůbec!) do nové průjezdné podoby (Hauptbahnhof) výrazně ZKRÁTILA.

V Brně se vzdálenost do většiny relevantních směrů po odsunu nádraží PRODLOUŽÍ.

To je ten zásadní rozdíl.

Tady na Moravě

Ano, je vysoce pravděpodobné, že budou chtít metrem napojit rozvojové území Arsenal. To napojení Hbf není ideální. Sice se tam hodně spoléhá na S-bahn, ale i ten je na hranici svých kapacit, zejména na Stammstrecke. A ty přestupové vzdálenosti jsou velmi marné.

Martin Hanzal

Vyprdněte se na U1 a choďte dozadu na „D“. K centru vás doveze taky a tramvaj bude skoro prázdná. Navíc, ze sektorů C-E je to skutečně kousíček.