Vídeň zahájila stavbu přestupní stanice na první automatické lince metra

Nové vozy X-Wagen pro vídeňské metro. Autor: PID/ FürthnerNové vozy X-Wagen pro vídeňské metro. Autor: PID/ Fürthner

Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien označuje výstavbu linek U2 a U5 jako projekt století

Ve Vídni v pondělí začala stavba klíčového úseku metra v centru na křížení linek U2 a U5. Během následujících čtyř let vznikne u radnice (Rathaus) přestupní stanice a nové úseky metra na dvou linkách. Kvůli stavbě je v okolí radnice omezena povrchová doprava a od května bude na dva roky zkrácena i linka metra U2. Město to oznámilo v tiskové zprávě.

Vedení metra v centru Vídně čeká v příštích letech velká změna. Celý projekt má hodnotu zhruba 2,1 miliardy eur (cca 55 miliard Kč), financuje jej město i stát. Zajímavá je především nově vznikající linka U5, která se stane první v rakouské metropoli s plně automatickým provozem (bez strojvedoucích). Částečně se buduje nově, od stanice Rathaus směrem na Karlsplatz ale v roce 2026 převezme trasu od dnešní U2. Ta bude od radnice převedena do nové trasy jižním směrem k nádraží Matzleinsdorfer Platz. Prodloužení metra spojené se změnou trasy je pro Vídeň premiérou, důvodem je podle města optimalizace stávající dopravní sítě.

Budoucí podoba sítě vídeňského metra (fialová U2, tyrkysová U5). Pramen: Wiener LinienSoučasná podoba sítě vídeňského metra (fialová U2). Pramen: Wiener Linien

Vzhledem k technické náročnosti a délce stavby popisuje vídeňský dopravní podnik Wiener Linien výstavbu linek U2 a U5 jako projekt století. Ražba nových úseků probíhá metodou TBM (razící štít) s centrální šachtou na náměstí Matzleinsdorfer Platz.

Výše uvedená částka zahrnuje vedle stavby i nové automatické soupravy, které pro vídeňské metro vyrábí Siemens. Radnice jich zatím objednala 34, na dalších 11 kusů má opci. Nové vozy přitom bude možné využít na linkách s řidičem i bez něj. Soupravy X-Wagen budou průchozí a pojmou až 928 pasažérů. To je o 46 více než V-Wagen z počátku tisíciletí.

Celková očekávaná výše investice dosahuje 2,1 miliardy eur a podílí se na ní město i spolková vláda. Částka zahrnuje hrubou stavbu, stanice, tunely, kolejiště, vnitřní vybavení, úpravy kolem stanic, vedlejší náklady i nové automatické soupravy. Ty už přímo ve Vídni vyrábí Siemens, radnice jich zatím objednala 34 s opcí na dalších 11 kusů.

Vídeňské metro má zatím celkem pět tras (U1 – U4, U6); jejich délka činí v součtu přes 80 kilometrů. Síť pražského metra se třemi trasami je o necelých dvacet kilometrů kratší. Práce na nových trasách začaly už na podzim 2018, nyní se podle města dostaly do „horké fáze“. Potrvají až do roku 2026. Podrobnosti k projektu jsou na samostatných stránkách, které zřídilo město.

Tagy metro Vídeň Rakousko Wiener Linien
22 komentářů