Doprava ve městě Metro Železniční průmysl

Vídeň představila první soupravu automatického metra, bez strojvedoucího vyjede za pět let

Nové vozy X-Wagen pro vídeňské metro. Autor: PID/ Fürthner
Nové vozy X-Wagen pro vídeňské metro. Autor: PID/ Fürthner

Město Vídeň a výrobce Siemens představily první předsériově vyrobené vozy X-Wagen pro budoucí provoz ve vídeňském metru. Od roku 2025 by měly soupravy složené z těchto vozů obsluhovat první plně automatizovanou linku vídeňského metra U5.

Stříbrné vozy, které se vyrábějí v závodě Siemens ve Vídni, čeká do roku 2022 testování, poté se objeví v provozu i na dalších linkách. V následujících týdnech se dopravní podnik Wiener Linien ujme sestavení šestivozové soupravy, následovat budou četné testy, včetně zkoušek automatického provozu.

Výrobce i dopravní podnik očekávají úspěšné ukončení všech testů a schválení k přepravě cestujících v roce 2022, kdy by první soupravy měly vyjet na trasy U1 až U4. Milníkem ale bude až rok 2025, kdy by se nové stroje měly v ideálním případě přesunout právě na první automatizovanou linku U5.

Nové vozy lze tedy využít na linkách s řidičem i bez něj. Jak uvedla městská radní pro životní prostředí Ulli Sima, vůz se z 90 procent skládá z recyklovatelných materiálů a již samotný provoz bude výrazně energeticky efektivnější než u stávajících souprav. Soupravy X-Wagen budou průchozí a pojmou až 928 pasažérů. To je o 46 více než V-Wagen z počátku tisíciletí.

Souběžně s výrobou nových souprav probíhají i stavební práce na nové lince U5 i novém úseku U2. Automatizovaná linka U5 totiž využije část trasy U2, která bude převedena do nového směru. Proměny se následně dočká i úsek, který změní barvu z fialové U2 na tyrkysovou U5.

X-Wagen
Vyrábí Siemens Mobility pro Wiener Linien od podzimu 2017
34 objednaných souprav, opce na dalších 11
Údržba a opravy v režii Siemens Mobility
Schválení k provozu: předpokládáno 2022
Dokončení dodávek: 2030
Parametry soupravy: délka 111 m, šířka 2,85 m, šest vozů
Kapacita: 928 (doposud nejkapacitnější souprava vídeňského metra 882)
Místa pro vozíčkáře: 6, z toho 2 uprostřed soupravy
Pramen: Město Vídeň

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam Stahl

Hrozný design…

Stony

Koukam slusny retro vzhled:)

Zdrasa

Nějak si nemůžu pomoct, ale snad krom toho čela to na mě působí jako 30 let starý typ. Když se kouknu na tvarosloví dveří, oken… žádný běžný černý pás, co měli i na předchozím typu. Obecně to vzhledově spíš jak následník působí jako předchůdce V-Wagen.

Bob

Pokud obecně platí, že čím starší výrobek, tím kvalitnější a méně šizený, tak dojem 30 let starého typu už vypovídá o jakžtakž slušné kvalitě. Možná to neplatí plně v technologiích, ale v designu, pohodlí a poctivosti určitě.

Jiří Kocurek

Prosím, která parní lokomotiva dokázala najet 13 miliónů kilometrů jako mají najeto ICE 1 z roku 1970?

Bob

Však souhlasím, na přelomu 60. a 70. let byla slušná kvalita ještě docela standardem.

David

Když to srovnám s tím, co předvedl Siemens před čtvrt stoletím v Praze (linka C), tak tohle řešení je proti tomu vizuálně horší jak z vnějšku, tak zevnitř. Na druhou stranu Vídeň MHD dělat umí, takže si počkám až na provoz s cestujícími a pak budu hodnotit.

Martin

No design prazskeho metra neni od Siemensu… a puvodne byl siemens jen jeden z konzorcia vyrobcu…

JanM

Ono totiž na voze metra není moc co vymýšlet. I když třeba vozy v Paříži na lince 1 vypadají proti tomuhle o třídu lépe. Tohle vídeňské mi přijde jako něco mezi. Není to jako Ečs, ale není to ani jako to v Paříži.

JanM

Ale když se teď dívám na V-Wagen, tak tohle je opravdu krok zpět.

ene bene

Z 95% recyklovatelné – to už se blíží k tomu poměru co platil u parních lokomotiv!

Jiří Kocurek

Zkuste provozovat parní trakci v podzemce… osvětlení asi acetylenem taky raději dělat nebudete. A svítiplynem? Ehm, cosi o Eichmannovi a pojízdné plynové komoře.
Takže elektricky. To znamená izolovat dráty. Kdysi se používala sláma, ale jen velmi krátkou dobu.

Martin

Jo, prvni parni provoz metra byl v Londyne, ale jaksi to brzo elektrifikovali…

Enemy

Nojono, ve Vídni se holt metro používá hlavně pro rychlou dopravu z bodu A do bodu B. Že stanice neslouží jako výsostná prezentace architektury socialistického lidu (o 40 let později navíc ještě značně zdevastovaná – ahoj Praho!) je na západě celkem běžný.

jakub

Takže navrhujete ty stanice zbourat?

Enemy

Vám to s porozuměním psanýho textu asi moc nejde. Nevadí.

Jakub

To asi vy nerozumíte tomu, co sám píšete.

Tom

Třeba Mnichov i Stockholm má hezké stanice. Neznamená to že když je to jen stanice metra že musí vypadat odflákne a hrozně nudně. Pražské metro je pěkné a vůbec ne přehnané jako třeba Pchjongjang.

Enemy

Třeba Mnichov i Stockholm má ve svojí síti většinu úplně stejně utilitárních stanic, jako Vídeň. Stačí vyjet mimo centrum a udělat si fotečku i mimo Rådhuset. Nemyslim si, že metro v Praze je hnusný, ale asi bych radši měl nudný stanice jako ve Vídni se sítí hustou jako ve Vídni než čekat roky na stavbu nový trasy jako na vrcholnej zázrak 21. století.

Martin

No zrovna Mnichov stavi stanice hodne levne, vsimnete si jak jsou postavene… a viz video Gebriana:
https://www.televizeseznam.cz/video/gebrianvs/metro-mnichov-205387

czhunter

Takový Tugendhat, ten je „čistě utilitární“ nebo „výsostná prezentace architektury první republiky“?

Architektura je skryta v kvalitě, ne v serepetičkách.
A právě kvalita je to, co novějším čsátem pražského metra chybí.
Což je podle mě ten základní problém , který vám úplně ušel.

Kubrt

Mě se líbí; sám bych to nepsal, ale když všichni píšou, že fuj, tak jsem pocitil potřebu se vyjádřit 🙂

TPal.

Souhlasím s uživateli V. K. a Jakubem. Technologicky je to pokrok, ale designově je to… Vážně vcelku nic moc. Dauhá, Paříž, Rijád, Lille atd. mají hezčí nové soupravy metra bez potřeby strojvůdce. Ve Vídni se dá obdivovat mnohé, ale tohle ne.

ABC

Tak drží se tradice, ne

TPal.

Můžete mi tradici přiblížit?

TPal

Jsem fanoušek postupného zatraktivnění veřejné dopravy i v otázce designu, funkčnosti… S takovou si rovnou můžeme říct „tradice jsou 81-71, tak ať to tak vypadá“.

Jakub

Ten řídící vůz vypadá, jako by ho sestrojili soudruzi v KLDR.

JménoStáleJeštěNemám

Jen jak to uvidí pražští papalášové, tak dají výběrové řízení na několika desítkovo-letou studii proveditelnosti. Už tak jim začínám závidět.

Jan Pytela

Zprovoznění nové U2 je naplánováno na 2027, a to už se rok kope tunel. Ono to prostě trvá.

David

Bude otevřena současně s novou U5?

V. K.

Moc krásy teda nepobralo

dopravopat

Celkovo metro vo Viedni (vozdilá aj stanice) vyzerá dosť nepodarene.

Jan Pytela

Stanice jsou prostě minimalistické, má to svoje výhody i nevýhody. Třeba na úseku U2 Schottenring-Stadion rozhodně není vidět, že byl vyprojektován před 20 lety (otevřeno 2008). Srovnejte s 15 let starými stavbami v Praze. Koukání na reklamy při čekání na odjezd v nových stanicích rozhodně není přijemné, ale zase jsou zachovány stanice původní Stadtbahn od Otto Wagnera na U4 a U6. Ty jsou 120 let staré, v posledních letech všechny zrekonstruované, a to je prostě krása. Vozidla nic moc, X-Wagen je ale překvapení spiš co se interiéru týče (málo místa k sezení i stání, plastové sedačky…), než že by byl… Číst vice »

ABC

Plastové sedačky jsou tam standard i teď

Tom

Souhlas je to takové nudné, stejné.. Pražské metro má v tomhle rozhodně navíc, tam zejména stanice na Áčku (Dejvická – Flora) jsou moc povedené.

Tomáš V.

Mě zase naopak uchvátila všudypřítomná čistota. Nezaregistroval jsem dezolát či různé stádium vizuální zchátralosti (které v některých případech napovídá, co se odehrává pod obklady). Design stanic je maximálně jednoduchý a funkční (koše integrované do obkladů atd.). Není to nic objevného, ale nestárne to. Na spoustě technických detailech je vidět, že nad nima někdo přemýšlel. Působí i dobře zpracované z pohledu materiálů. Pro mě je to naopak symbol toho, že se město jednou rozhodne, jak metro bude koncepčně vypadat, a toho se drží. Na první pohled je patrné, že jde o výsledek dlouhodobého konceptu. Tam by žádný Střížkov opravdu vzniknout nemohl… Číst vice »

ABC

A na eskalátorech se stojí vpravo a chodí vlevo na což všude upozorňují cedule a nikdo nevymýšlí pytchoviny jako že se tím prej nerovnoměrně opotřebovávají

Jan Pytela

U eskalátorů je hlavně fajn, že tam, kde jsou 3, se jezdí na všech třech, podle špičky otočeno, i o víkendu, a ne prostřední zatarasený 24/7.

Jiří Kocurek

Je to výtah, jenom jezdí vodorovně. U toho je potřeba účelnost.

Bob

Tak on výtah vlastně není nic jiného než tramvaj jezdící svisle, že?