Doprava ve městě Metro Železniční průmysl Zprávy

Vídeňské automatické metro svezlo cvičně první cestující, zatím se strojvedoucím

Automatická souprava vídeňského metra X-Wagen. Autor: Alexandra Gritsevskaja/Wiener Linien
Automatická souprava vídeňského metra X-Wagen. Autor: Alexandra Gritsevskaja/Wiener Linien
Vlak je určen pro automatický provoz na nově budované trase U5, která bude uvedena do provozu v roce 2026.

Nový vlak pro vídeňské metro X-Wagen má za sebou po sérii neveřejných testů první oficiální výjezd s cestujícími. Minulý týden svezl novináře při prezentační jízdě, kterou uspořádal vídeňský dopravní podnik Wiener Linien a výrobce Siemens Mobility. Vlak je určen pro automatický provoz na nově budované trase U5, která má být zprovozněna v roce 2026. Při první veřejné jízdě byl ale veden strojvedoucím.

První předsériově vyrobené vozy získaly Wiener Linien počátkem loňského července. Po sestavení šestivozové soupravy zahájil dopravce testy, během nichž už vlak urazil několik tisíc kilometrů. Zkoušky se zaměřovaly mimo jiné na pohonný a brzdový systém, zabezpečení a ruční ovládání soupravy. V dalších měsících čekají nový X-Wagen jízdy s umělou zátěží, akustická měření a především testování plně automatického provozu. Schválení pro běžný provoz by nový vlak měl podle Wiener Linien získat během příštího roku. Následně bude zařazen do ostrého provozu, zatím ale nikoliv jako automat.

Předání druhé soupravy je naplánováno na konec letošního roku. V příštím roce by měl Siemens dodat pět souprav a v letech 2023 až 2030 až čtyři soupravy ročně. Do roku 2030 Vídeň získá nejméně 33 dalších souprav X-Wagen. Jejich obchodní označení se ale nejspíš změní, na stránkách dopravního podniku do konce dubna probíhá hlasování o novém názvu. Soupravy o délce 111 metrů jsou průchozí a v šesti vagonech uvezou 928 cestujících, tedy o 46 více než doposud nejkapacitnější vídeňské vlaky.

Nákup nových vlaků souvisí s velkou proměnou vedení metra v centru Vídně v příštích letech. Celý projekt má hodnotu zhruba 2,1 miliardy eur (cca 55 miliard Kč), financuje jej město i stát. Zajímavá je především nově vznikající linka U5, která se stane první v rakouské metropoli s plně automatickým provozem (bez strojvedoucích). Částečně se buduje nově, od stanice Rathaus směrem na Karlsplatz ale v roce 2026 převezme trasu od dnešní U2. Ta bude od radnice převedena do nové trasy jižním směrem k nádraží Matzleinsdorfer Platz. Prodloužení metra spojené se změnou trasy je pro Vídeň premiérou, důvodem je podle města optimalizace stávající dopravní sítě.

Vedle plně automatizované trasy U5 budou nové X-Wageny jezdit i v poloautomatickém provozu na linkách U1 až U4.

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Myslím, že můžeme závidět nejen Vídni, ale hlavně Dubaji, kde metro bez strojvedoucího už dávno jezdí a nikomu na tom nepřijde nic zvláštního…

Jakub P

Tak metro bez strojvedoucího už dávno jezdí i v Paříži a upřímně, z pohledu cestujícího je to rozhodně zajímavé, ale nic převratného. (převratné je to spíš pro provozovatele). Vídni spíš budu závidět, že jejich metro tvoří po městě smysluplnou síť a nemají jen hvězdici orientovanou čistě na radiální směry jako máme v Praze…

Nádražní Vrabec

Metro bez strojvedoucího jezdí kromě Paříže i blíž, třeba v Norimberku a to už minimálně posledních pár let…

Stony

Stejně tak v Milaně a Budapesti.

Y.K.

Jak hlavně Dubaji? Co se týče „těžkého metra“, Paříž linka 14, Budapešť M4 (něco na východě), Norimberk U3, Barcelona L9, Sydney, Dilí… S lehkým metrem je to nekonečný seznam.

Rudolf Tuček

V Budapešti se mi líbilo že to vypadá jak normální metro bez zbytečných stěn na nástupišti.

Petr5

Londýn Greenwich

Y.K.

Zbytečných bych neřekl, protože tam zase mají dost komplikovaný systém detekce pádu osoby, podobně jako v tom Norimberku a docela si s tím užili trable (hlavně v tom Noriberku). Stěny tohle řeší naprosto spolehlivě. Bez nich je to hezčí o tom žádná. 🙂

Petr

Budoucnost veškeré kolejové dopravy.

Jiří Kocurek

Výtah má kolejnice taky – vodící. Od doby, co pan Otis vymyslel bezpečnostní výtah zcela běžný způsob dopravy vertikálně. Jen díky panu Otisovi se začaly stavět výškové budovy. Zkuste bydlet ve 30 patře bez výtahu… A Liftboys kvůli němu musí chodit do školy…

Majkl

Strojvedoucí a lift boy to je skoro to samý akorát horizontálně. Jsem se zasmál. 😂

Tomáš H.

Když tohle vidim, tak jsem fakt zvědavej, co nakonec bude jezdit na Déčku a Céčku v Praze.

Xaver

Myslím, že můžeme Vídni jen závidět, jak rychle tam budují metro s ohledem na to, že ho začali budovat dokonce později než v Praze (když nepočítám letité U6, což byla spíš nadzemní tramvaj)

Petr5

Ve Vídni budují metro, v Praze politiku a kšefty pro kamarády.

Tady na Moravě

Ve Vídni umí stavbui naprojetkovat tak, aby byla funkční a levná. Nedávno otevřené U2 jako nadzemka. U1 mělko pod povrchem a částečně nad zemí. Stanice nejsou megalomanské od Kotase, ale naopak už desítky let unifikované.