Vídeň zahájila stavbu přestupní stanice na první automatické lince metra
Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien označuje výstavbu linek U2 a U5 jako projekt století
Ve Vídni v pondělí začala stavba klíčového úseku metra v centru na křížení linek U2 a U5. Během následujících čtyř let vznikne u radnice (Rathaus) přestupní stanice a nové úseky metra na dvou linkách. Kvůli stavbě je v okolí radnice omezena povrchová doprava a od května bude na dva roky zkrácena i linka metra U2. Město to oznámilo v tiskové zprávě.
Vedení metra v centru Vídně čeká v příštích letech velká změna. Celý projekt má hodnotu zhruba 2,1 miliardy eur (cca 55 miliard Kč), financuje jej město i stát. Zajímavá je především nově vznikající linka U5, která se stane první v rakouské metropoli s plně automatickým provozem (bez strojvedoucích). Částečně se buduje nově, od stanice Rathaus směrem na Karlsplatz ale v roce 2026 převezme trasu od dnešní U2. Ta bude od radnice převedena do nové trasy jižním směrem k nádraží Matzleinsdorfer Platz. Prodloužení metra spojené se změnou trasy je pro Vídeň premiérou, důvodem je podle města optimalizace stávající dopravní sítě.
Vzhledem k technické náročnosti a délce stavby popisuje vídeňský dopravní podnik Wiener Linien výstavbu linek U2 a U5 jako projekt století. Ražba nových úseků probíhá metodou TBM (razící štít) s centrální šachtou na náměstí Matzleinsdorfer Platz.
Výše uvedená částka zahrnuje vedle stavby i nové automatické soupravy, které pro vídeňské metro vyrábí Siemens. Radnice jich zatím objednala 34, na dalších 11 kusů má opci. Nové vozy přitom bude možné využít na linkách s řidičem i bez něj. Soupravy X-Wagen budou průchozí a pojmou až 928 pasažérů. To je o 46 více než V-Wagen z počátku tisíciletí.
Celková očekávaná výše investice dosahuje 2,1 miliardy eur a podílí se na ní město i spolková vláda. Částka zahrnuje hrubou stavbu, stanice, tunely, kolejiště, vnitřní vybavení, úpravy kolem stanic, vedlejší náklady i nové automatické soupravy. Ty už přímo ve Vídni vyrábí Siemens, radnice jich zatím objednala 34 s opcí na dalších 11 kusů.
Vídeňské metro má zatím celkem pět tras (U1 – U4, U6); jejich délka činí v součtu přes 80 kilometrů. Síť pražského metra se třemi trasami je o necelých dvacet kilometrů kratší. Práce na nových trasách začaly už na podzim 2018, nyní se podle města dostaly do „horké fáze“. Potrvají až do roku 2026. Podrobnosti k projektu jsou na samostatných stránkách, které zřídilo město.