Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Zprávy

Více přechodů, méně zábradlí. Karlovo náměstí v Praze se začíná proměňovat

Úpravy ulic, Karlovo náměstí, Praha. Pramen: TSK
Úpravy ulic, Karlovo náměstí, Praha. Pramen: TSK

Technická správa komunikací (TSK) započala další etapu proměny Karlova náměstí v Praze, konkrétně jde o rekonstrukci vozovek a chodníků po obvodu náměstí. Největší změnou budou zejména nové přechody. Lidé nově nebudou muset podcházet Resslovu ulici. Úpravy by měly být hotové do konce srpna. Další etapy budou následovat v roce 2021. Od roku 2023 je také v plánu revitalizace parku.

Na Karlově náměstí v křižovatce s Resslovou ulicí nově vzniknou tři přechody pro chodce. Přechod přes Resslovu ulici umožní přejít po povrchu podél celé západní strany náměstí. Nový přechod také vznikne v křižovatce od Charles Square centra k tramvajové zastávce. Třetí přechod je naplánován na západní straně Ječné ulice.

„Řidiči jistě ocení nové povrchy, chodci nové chodníky, odřezané zábradlí, které zlepší přístupnost, a hlavně přechody, díky kterým už nebudou muset složitě do podchodů,“ uvedl pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Z náměstí částečně zmizí zábradlí, které rozděluje park. Zábradlí podél ulice Resslova zůstane zachováno.

Dopravní úpravy Karlova náměstí spadají pod tzv. I. etapu celkové revitalizace náměstí. V roce 2013 připravil Institut plánování a rozvoje (IPR) návrh rekonstrukce většiny ulic lemujících Karlovo náměstí. O dva roky později byla rekonstruována tramvajová trať, přilehlé chodníky a nástupní ostrůvky. Letos se přikročilo k dalším úpravám.

Revitalizace samotného parku spadá pod etapu II. a má ji na starosti magistrátní odbor investiční, který projekt převzal od IPR. V roce 2018 byl v soutěžním dialogu vybrán vítězný návrh revitalizace parku (více na www.iprpraha.cz/karlovonamesti). Minulý týden autorský tým odevzdal dokumentace pro územní rozhodnutí, na které bude navazovat projednání s příslušnými úřady. Předpokládá se, že rekonstrukce parku by mohla začít v roce 2023.

Odebírat
Upozornit na
guest
41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luděk S.

To my na dráze tedy pár zábradlí ještě přidáme…

ene bene

Na téhle křižovatce byl podchod metra postaven obzvláště špatně a pro účely podcházení ulice nepohodlně. Je hodně hluboký, spousta schodů. Do jisté míry za to může klesající terén, protože úroveň podlahy v podchodu vychází nutně z nejnižšího podcházeného místa. Ale hlavně je na vině OSM, kdy pevnostní konstrukce stropů prostě přidává schody. Považuji za přiměřené, když se na kryt používají hluboko umístěné tunely, ale zahrnutí podchodů nebyl dobrý nápad a je to nešvar právě linky B, kde je takových více. Přechody jednoznačně vítám. Co já se tady nalezl přes zábradlí…

Panoramix

Já spíše nechápu, že levý pruh ze směru KN do Resslovy je po vybudování ostrůvku podstatně užší. Tedy stejná situace, jako o kus dál na přechodu uprostřed Resslovy ulice. Ale s tím rozdílem, že nové zúžení bude mj. v oblouku. Už takhle se tam horko těžko vytočí větší vozidla, tímhle paskvilem to dorazí úplně. Místo 2 jízdních pruhů tam zbyde něco jako 1,5 pruhu spíše na střídavou jízdu než na souběžnou. Takže fronty budou i v létě začínat už u Muzea ☹️ Kdyby raději zpřístupnili podchod pod KN jako bezbariérový, bylo by to podstatně smysluplnejdi řešení, než ještě více brzdit… Číst vice »

MaT

A jak ho chcete udělat bezbariérový? Doplnit eskalátory tam kde nejsou? Na ty nemůžou vozíčkáři a kočárky. Tak ještě na každý roh té křižovatky výtah? Super. Ještě by se nějak musela srovnat úroveň podlahy v tom podchodu, jestli si dobře pamatuji, je tam těch úrovní víc… Nebo vymyslet, jak je bezbariérově propojit… Pokud by se tam dělaly výtahy a eskalátory, kdo bude platit jejich provoz a údržbu? Stojí to za to? To ty povrchové přechody nakonec vyjdou daleko levněji, jen se to možná nelíbí pár autistům (italsky „autista“ je řidič).

ene bene

Cesta by byla: vykopat tam pořádný kráter a postavit ten podchod zgruntu znovu, lépe. Asi to za ty prachy nestojí.

ušatá

Auta v centru je potřeba omezit a prostor dát chodcům a MHD. Prostě ta automobilová doprava jen ta nejnutnější a nejlépe zpoplatněná a bude bez problémů i bez zácp.

David

1,5 pruhu úplně stačí. Auta se přizpůsobí životu ve městě, ne naopak.

bohyn

Vždť to zužovat nebude, naopak, ostrůvek se zmenší a zmizí i kus chodníku. To co je červeně půjde pryč.

Domis

Zatímco v Brně se přechody zásadně ruší, s překonanými argumenty o údajném zvýšení bezpečnosti a zvýšení plynulosti IAD. Se stejnými argumenty se v Brně nezavádí preference MHD a cyklopruhy pro cyklisty se ruší, místo aby vznikaly.

200 km je tak rozdílem mezi městem „pro lidi“ a „pro auta“. Ale ono se není čemu divit, když Brnu vládne uskupení Brno autem (ODS a Svobodní), pro které platí, že doprava=auto, doplněk dopravy pro chudé=MHD. A inspirace západem v oblasti dopravy je sprosté spojení, vždyť Bělehrad taky odsunul své nádraží z centra.

Viz
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/zruseny-prechod.A140828_2094478_brno-zpravy_daj
https://www.brnan.cz/udalosti/brno-zrusi-prechod-pres-nadrazni-do-parciku-u-lazni
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/praha-brno-cykloobousmerky-doprava-kolo_2007200630_jab

R2R2

Neexistuje zadne pro lidi a pro auta, v tech autech sedi lide.

Domis

Ano, ale ve městech, zvláště v pak v centrech měst převažují pěší a lidé v MHD. Lidí v autech není a nebude víc, i když stejně zaberou většinu kapacity silnice. V obdobném poměru by mělo odpovídat i využití veřejného prostoru, který je drahý a omezený. Pokud tomu tak není a nebude, nelze mluvit o udržitelné mobilitě města a pak se můžeme inspirovat na východě Evropy či na západě za Atlantikem. Děkuji, taková města u nás nechci…

Jiří Kocurek

A jelikož cyklista zabírá více místa než chodec, tak můžete v argumentaci pokračovat.

Domis

Dobře, navážu na vaši myšlenku.
Jelikož zabírá více místa než chodec, neměla by být cyklistická infrastruktura budována na úkor té pro pěší. Ale jelikož cyklista zabere méně místa než auta, tak právě na úkor pruhů pro auta.
To jste chtěl slyšet? 😀

ušatá

Poněkud sobečtí, bezohlední a zlenivělí, často i moc nafoukaní a s dojmem, že vše bude podle jejich a pro ně. Ostatní jsou jim fuk.

David

Jo, taky mi ti Svobodní tak připadají.

Lubosch

Vysrat se na pražáky, stejně se jim to nebude líbit.

David

Ulevilo se ti?

Bob

Ten přechod přes Ječnou končí na ostrůvku uprostřed komunikace? To soudruzi nějak nedomysleli – pokud tedy dospěli k názoru, že přes tramvajovou trať nechtějí zebrové přechody, tak by je měli označit přinejmenším výstražnými kříži. Jinak se tramvajová trať přecházet snad ani nesmí, že?

Filip Jirsák

Tramvajová trať se samozřejmě smí přecházet úplně stejně, jako zbytek silnice. Jediný rozdíl je v tom, že před tramvají nemá chodec přednost. V Praze je bohužel zvykem nemalovat přechody přes tramvajové koleje v místě, kde normálně jezdí jen tramvaje. Asi se někdo bojí, že by tam chodci nedávali přednost tramvajím. Zvláštní je, že u přechodů přes koleje, kde jezdí i auta, to lidé chápou… A když už tam teda nechtějí malovat přechod, alespoň místo pro přecházení by tam být namalované mohlo. Ale zase tím, že ten přechod (ani místo k přecházení) nenamalují, umožňují lidem legálně přecházet třeba o 20 metrů… Číst vice »

Bob

Přechod, který končí uprostřed komunikace, je prostě paskvil, na který pravidla silničního provozu nikdy nebyla stavěná a jsou pak neaplikovatelná. Přechod prostě musí začínat a končit na bezpečném místě mimo jízdní dráhu. Nemůže začínat nebo končit jen tak uprostřed komunikace na hraně dvou jízdních pásů. Smazáním přechodů na tramvajových tratích došlo k absurdní situaci, že vůbec není stanoveno, na kterých místech se tramvajová trať smí přecházet, tj. na ta podivná místa označená nápisy vynalezenými tvůrčím týmem magistrátu se nevztahuje vůbec nic – žádná pravidla, žádné zabezpečení, rozhledové podmínky, nic. Vlastně ani není jasné, jestli z legislativního hlediska na ta místa… Číst vice »

Filip Jirsák

Ostrůvek je bezpečné místo mimo jízdní dráhu. Mně se to „mazání“ přechodů přes tramvajové koleje také nelíbí, ale nemáte pravdu v tom, že není stanoveno, kde se smí tramvajová trať přecházet. Pokud je tramvajová trať součástí pozemní komunikace, platí pro ni stejná pravidla, jako pro silnici – tedy můžete přecházet kdekoli, pokud není v blízkosti (do 50 metrů) vyznačený přechod nebo místo pro přecházení.
Proč se ty smazané přechody alespoň nenahradily místem pro přecházení, to tuší asi jenom ten, kdo to mazání přechodů vymyslel.

Bob

Ano, ten ostrůvek je ještě přijatelný, pokud pro někoho může být cílem cesty nebo pokud se z něj smí člověk dostat někam dál a ne jen zpátky, odkud na něj přišel. Měl jsem na mysli ty stovky dalších míst, kde přechody končí a začínají jen tak na hraně mezi vozovkou a tramvajovým pásem. Jinak pokud znáte drážní zákon a zákon o pozemních komunikacích, tak víte, že tramvajová trať není nikdy součástí pozemní komunikace. Pouze může být takzvaně po pozemní komunikaci vedena. Tedy buď je vedena po pozemní komunikaci, a potom přechod přes ni musí být značen jako přechod přes pozemní… Číst vice »

Filip Jirsák

Tyhle formalistické výklady zákona jsou peklo. Smyslem toho ustanovení o 50 metrech je samozřejmě v tom, abyste použil přechod, když vede tam, kam chcete jít, a nepřecházel jste o dvacet metrů vedle, kde je třeba horší rozhled. Takže pokud přechod končí u kolejí, samozřejmě můžete pokračovat dál. Když máte tak rád formální výklad zákona, všimněte si, že tam nikde není uvedeno, odkud kam může přechod vést. Takže i kdyby u dvouproudé silnice vedl přechod jen do půlky, zákonu to neodporuje. Místo pro přecházení není žádný paskvil, je to úplně normální věc. Dříve neměli na přechodech pro chodce chodci přednost, fungovali… Číst vice »

Bob

Jo, strejdové policajti a úředníci jsou opravdu „neformalističtí“, skoro by se až dalo říci pologramotní a nedovtipní, pokud jim nedochází, že pravidla pro vstup na přechod nepředpokládají, že přechod začíná uprostřed komunikace.

bohyn

Kde je na Barrandove ta hrozna krizovatka? Jsou tam 2 a ani jedna nevypada divne. A podle satelitnich forek se tam od vystavby nic zasadne nezmenilo.

Bob

Přejezd ulice Slivenecká (křížení trati s pozemní komunikací pochopitelně křižovatkou není). Auta mají trojúhelník, protože navrhovatel značení zřejmě ještě setrvačností předpokládal, že drážní provoz má na přejezdu přednost, zatímco tramvaje mají z obou stran trojúhelník, protože autoři značení asi už věděli, že u přejezdů tramvajových tratí vznikla legislativní mezera a přednost není upravena ani zákonem, ani ji nelze stanovit dopravními značkami. Tudíž má tramvaj trojúhelník asi na základě výkladu, že vjíždí na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci. Ze čtvrté strany není přednost vůbec upravena, je tam pouze výstražná značka „pozor tramvaj“, doplněná dodatkovou tabulkou, která je opět… Číst vice »

bohyn

Dekuji. Rajchart mel vskutku zajimavy nazor.

Gale

Hm. Takže se namalují tři nové přechody, jeden ostrůvek zrekonstruuje a jeden nový postaví.
Řidiči „ocení“ hlavně zkrácení odbočovacího pruhu na východní stranu směrem k Vodičkově, které způsobí zablokování levého pruhu do Ječné a nejpozději během dvou cyklů také křižovatky KN x Resslova. O zbytečných cykloboxech (ani o ceně úprav) raději nemluvě.
Co by tak mohli chtít blatenští aby si Scheissherra vzali zpět?

Filip Jirsák

Proč by se pořád ve všem mělo ustupovat řidičům? V Praze se už desítky let veškeré komunikace přizpůsobují skoro výhradně pro řidiče. Je v pořádku, že se to protežování řidičů alespoň malinko zmenšuje. Že to třeba z 95% podpory klesne na 85%. Teda v pořádku by bylo, kdyby se všechny druhy využívání ulic srovnaly, ale tak daleko ani zdaleka nejsme.

Gale

Ona naprostá většina z nich nejezdí po Praze autem pro zábavu, ale z nutnosti. Řešením tedy není represe a úmyslné bariéry, ale smysluplné alternativy.
Mmch ten zkrácený odbočovák stejně – ne-li více – ocení i cestující v tramvajích…

Radek Janata

Do centra si většina lidí jezdí sednout na 8h do kanceláře. Auto volí čistě proto, že to je to pro ně něco rychlejší a pohodlnější. Tedy pokud mají v práci jako benefit parkovací místo.

Kubrt

Zrovna ten Karlak je pořád i prujezdni komunikace, nejsou tam jen auta jedoucí do centra.

ušatá

A ti ostatní, včetně chodců a uživatelů MHD tam chodí a jezdí pro zábavu? Proč by měli mít menší práva nebo horší podmínky? A ještě poškozené zdraví a ohrožené životy?

Filip Jirsák

Nebavíme se o represi a úmyslných bariérách, bavíme se o mírném omezování velmi rozsáhlých privilegií.
Naprostá většina všech ostatních uživatelů ulic je neužívá pro zábavu, ale z nutnosti, takže v tom se od uživatelů aut nijak neliší.

Pavel

Ta zábradlí sice nejsou moc pěkná, ale představují významný bezpečnostní prvek, zabrání aby chodec nebo dítě nečekaně vběhlo pod auto. Ve směru od Vltavy se dá jet legálně a v pohodě 50 a pokud se někdo impulsivně začne zkracovat skrz ulice u náměstí cestu tak z toho může být fatální nehoda.

Pavel

EDIT: nevšiml jsem si věty, že zábradlí podél ulice Resslova zůstane zachováno. Ale jinde je to zase zábrana v přecházení mezi tramvajemi, takže otázka jestli je to dobrý krok.

Luděk S.

Zas mi to neomarxisti malujou po Praze přechody… Člověk si pořídí kočár za 3,5 mega v plný palbě, aby si mohl jezdit po Praze a brzo si ho budu moct dát do vitríny… Hrůza tohleto.

Dalibor

hmm to bude asi pěkná malá plečka když se vleze do vitríny….

...

Třeba má velkou vitrínu 🙂

ušatá

Už aby to bylo!

robert

Dej. Pro tolik pekáčů není v centru Prahy dost místa.