Doprava ve městě Infrastruktura

Pokrok pro chodce v Praze. Karlovo náměstí má nové přechody, zmizelo zábradlí

Karlovo náměstí po úpravách. Foto: TSK
Karlovo náměstí po úpravách. Foto: TSK
Praha chce pokračovat v odstraňování bariér pro chodce. Chůzi považuje současné vedení za nejpřirozenější pohyb po městě.

Na řadě míst největšího náměstí v České republice už nemusí lidé kvůli přecházení silnice do podchodu. Technická správa komunikací (TSK) dokončila úpravy Karlova náměstí.

Zdánlivě banální úprava má velký význam především z pohledu preference chůze před individuální automobilovou dopravy. Z náměstí zmizela velká část zábradlí, přibyly nové přechody.

„Už nás konečně nenutí motat se v podchodech, když se prostě potřebujeme dostat z jedné strany ulice na druhou. Pro mě jako politika je naprosto přirozené maximálně podporovat nejpřirozenější pohyb po městě, kterým je chůze. Do teď hráli na Karláku největší roli řidiči v autech a cestující v MHD,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. V odstraňování bariér pro chodce chce dál pokračovat.

V rámci stavebních prací došlo k úpravě nároží křižovatek, byly zřízeny nové bezbariérové přechody pro chodce s dělícími ostrůvky, odstraněno nepotřebné zábradlí a došlo k celkovému šířkovému uspořádání dopravního prostoru spolu s integrací cyklodopravy. Součástí stavby byla i úprava odvodnění a nové vodorovné dopravní značení.

Na Karlově náměstí v křižovatce s Resslovou ulicí nově vznikly tři přechody pro chodce. Přechod přes Resslovu ulici umožní přejít po povrchu podél celé západní strany náměstí. Nový přechod také vznikl v křižovatce od Charles Square centra k tramvajové zastávce. Třetí přechod je na západní straně Ječné ulice.

Z náměstí částečně zmizelo zábradlí, které rozděluje park. Zábradlí podél ulice Resslova zůstalo zachováno.

Další velké úpravy Karlova náměstí začnou v roce 2023

Dopravní úpravy Karlova náměstí spadají pod tzv. I. etapu celkové revitalizace náměstí. V roce 2013 připravil Institut plánování a rozvoje (IPR) návrh rekonstrukce většiny ulic lemujících Karlovo náměstí. O dva roky později byla rekonstruována tramvajová trať, přilehlé chodníky a nástupní ostrůvky. Letos se přikročilo k dalším úpravám.

Revitalizace samotného parku spadá pod etapu II. a má ji na starosti magistrátní odbor investiční, který projekt převzal od IPR. V roce 2018 byl v soutěžním dialogu vybrán vítězný návrh revitalizace parku (více na www.iprpraha.cz/karlovonamesti). Předpokládá se, že rekonstrukce parku by mohla začít v roce 2023.

Odebírat
Upozornit na
guest
136 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Konečně, Vida, že to jde. jen chtít.

kanafasik

je tam podchod, proto postavili přechod…chybí tam ještě nadchod.

MaT

K čemu Vám bude podchod jako vozíčkáři, když na obou koncích nejsou výtahy? A ani nemusíte být vozíčkář, stačí až budete starší a hůř pohyblivý a schody už nebudete zvládat tak dobře, jako za mlada, nebo když se třeba do toho podchodu a z něj budete muset dostat i s kočárkem…

ušatá

Ale už jen ty komplikace a ztráta času. Automobilisti chtějí jen výhody a kvůli nim to stojí miilardy a je to k ničemu.

kanafasik

Ztráta času? mohu argumentovat jako automobilista, že něco co mně ve městě vadí je „ztráta času“ nebo je to povoleno jen chodcům? Takže dle vaší logiky, proč budovat Náchod nebo podchod na výpadvce na D4 Strakonická u čerpadla MOL, kde je přes čtyřproudouvou výpadovku z města namalovaný přechod. V Lipské, Na padesátníku D7 jakbysmet. Tam je navíc semafor, takže jeden přecházející zdržuje desítky projíždějících, včetně autobusu MHD…..mimochodem, ta úprava stála 21Milionů. To je ten přechod pozlacenej nebo vydlážděný z části diamanty?

Frantisek

Města, obce a jejich části musejí sloužit především svým obyvatelům a návštěvníkům, nikoli tranzitu. Přechody rychlostních silnic jsou samozřejmě trochu jiná kapitola, byť i tam je třeba přemýšlet, než některou někam plácnete. Vaše zdržení zde – i vzhledem k tomu, že jde stejně o křižovatku, navíc vzhledem k touze mnohých jezdit všude autem tam jsou velmi často jen pomalu se sunoucí kolony – bude vlivem přechodu zcela minimální, oproti dosavadnímu sportovnímu výkonu chodců.

Alex

Jakože pražáci choděj po městě pěšky a do auta nesednou? 😀 Blábol s tranzitem je rozšířený. Jenže spoustu provozu generují obyvatelé města.

Jakub P

Generují. A dělat vše pro zrychlení a zpříjemnění alternativ k IAD, i za cenu jejího omezení tam, kde to jinak nepůjde, je v podstatě jediná účinná věc, co se s tím dá dělat. Vydělaj na tom i ti, pro který je auto ve městě nezbytný.

Alex

Preference IAD přímo souvisí s neschopností organizátora hromadné dopravy navrhnout rychlou páteřní tangenciální síť linek, která je v jiných metropolích naprosto normální součást. A avizované zdražování MHD pod taktovkou současné radnice také moc zpříjěmnění nebude, ba právě naopak.

Jakub P

Tečné linky na okrajích a kolem centra rozhodně jo, pražská MHD je extrémně paprskovitá a je to dost problém. V úplným centru typu Karláku je ale kromě zoufale chybějící alternativy k tramvajový trati Ječnou průšvih i to, jak moc MHD vázne v kolonách aut a jakou (jen místy překonatelnou) bariéru pro chodce a kola představujou ulice s x pruhama pro auta typu obou větví magistrály nebo Resslovky

Janek

Tramvaje na KN mají prakticky v celém prostoru své vyhrazené těleso, takže kolony si tam vytváří leda samotné tramvaje. A to, že šotopodnik z Rytířské moc neumí využívat potenciál kolejového pásu i pro autobusy je… prostě neschopnost ROPIDu. To radši vedle tramvaje nechají namalovat další bus-pruh, žeano 😀

Jakub P

Oddělený těleso na KN je hezká věc, ale neřeší trasu mezi KN a Morání křížící auta z Resslovky, neřeší křížení s auty ze Žitný směrem na Lazarskou, neřeší nahoře křížení s Magistrálou a neřeší průjezd přes Malou Stranu a po nábřeží přes Staroměstskou. Což jsou přesně ty místa, kde se tramvaje sekaj, mimo jiné i kvůli intenzitě IAD v centru. Bus tam nikde nemá trasu, na který by mu využití tramvajovýho pásu (kterej je tam v pohodě sjízdnej i pro jiný vozidla než tramvaje) nějak pomohlo.

Janek

Představa, že v centru bude jezdit jen MHD a nic jiného je chimérická. Ono když tam bydlí a podnikají lidé, tak tam logicky i individuální doprava musí být a bude. Nebo snad čekáte, že do krámu budou vozit zboží tramvají? 😀

Jakub P

Resslovka, Ječná, Žitná, Legerova, Sokolská, Rumunská, to jsou všechno typický příklady ulic, který vůbec neslouží tranzitní dopravě skrz centrum, ale jen a výhradně dopravní obsluze tamních domácností a obchodů. Tuhle pohádku mám snad ještě radši než tu o Perníkový chaloupce.

Alex

Jakože když jede někdo z Flory na Smíchov, tak podle Vašeho expertního názoru to má vzít přes městský okruh? 😀

ušatá

A proč ne? Dělalo se to tak a dokonce to ve světe i nadále někde existuje. Jinak i v Praze bylo kdysi zásobování v centru omezeno na dobu 20.00 – 7.00. Všechno jde.

Frantík

S těmi tramvajemi v centru, za to bohužel mohli komunisti, kteří vybudovali pěkné metro… ale zároveň zrušili většinu tramvajových tratí v centru.

kanafasik

nad čím mám přemýšlet? Že přechod přes čtyřproudovou výpadovku je hovadina? Nad tím přemýšlet nemusím. To hovadina prostě je.

Janek

Zajímavé je, že ve Vídni s takovým přechodem problémy nemají 😀 Holt zpovykaní Pražáci.

Jakub P

U tý Strakonický nebo Na padesátníku je to periferie, kde je chodců minimum a je tam prostor udělat podchod nebo nadchod s dlouhejma pozvolnejma rampama, což není takovej průšvih jako podchod na Karláku, kde je množství chodců mnohonásobný oproti množství lidí v autech a do a z podchodu vedou jen pevný schodiště, na pozvolný rampy tam místo není. Z hlediska potřeby preference chodců (včetně lidí na vozíku, s kočárkama, těžkejma zavazadlama) a IAD jsou Karlák a Strakonická/D7 u letiště diametrálně odlišný případy.

Janek

Stojí to miliardy, které stát z druhé strany od automobilistů inkasuje. Spotřební daň z paliv spolu s DPH tvoří nezanedbatelnou část příjmové stránky. A přitom spotřební daň z paliv v době svého vzniku byla určena právě k tomu, aby bylo na investice a údržbu silniční sítě. Jenže na to už se kapánek zapomělo a inkasované peníze mizí neznámokde 😀

Petr766

Jo k ničemu. K ničemu jsou hloupé komentáře a hloupí lidé jako vy

kanafasik

je problém udělat podchod bezbariérový? Namaloval se přechod, ale pro vozíčkáře, kočárkáře a staré belhající se s hůlkou se nic nezměnilo.

Frantisek

Další spotřeba elektřiny a náročné zařízení s rizikem poruchy? Pro vstup do metra se výtah staví, pro překonání křižovatky teď mohou využít právě ty přechody, což je jednodušší a účinnější.

Alex

Ta zařízení tam beztak jsou a musí být.

Zbyněk

Nejsou.

Alex

Na KN nejsou eskalátory? 😀 Ale jděte.

Jakub P

Do podchodu nejsou, minimálně ne ze všech rohů tý křižovatky. Z podchodu taky určitě nejsou ve všech výlezech (nevybavím si teď, jestli vůbec v nějakým). Z podchodovýho vestibulu do metra samozřejmě jsou. Výtah do stanice metra někdo psal, že se staví až za Václavskou pasáží, což velmi pravděpodobně znamená, že vestibul (podchod) mine a pojede rovnou dolů na nástupiště.

Jakub P

Plus samozřejmě eskalátory nejsou řešení pro všechny, třeba lidi na vozíku je použijou těžko, i kdyby tam byly všude nahodu i dolů.

Janek

A tak vozíčkáře beztak poženete bůhvíkam, maj přeci svý kolečka, tak si těch 200 metrů od tramvaje k výtahu klidně dojedou, žeano 😀

Y.K.

Mno, celkem problém to je. Ne nadarmo se výtah do stanice razí úplně někde jinde, za Václavskou pasáží.

Janek

To je další z kategorie řešení „hlavně si udělat čárku“.

Gwann

Vysvetlete mi proč mám lézt do podchodu když potřebuju přejít normální silnici…kde jsou navíc semafory…

Podchod tady má smysl kvůli přístupu do a z metra, abyste se rychleji dostal na danou zastávku. Ne pro místní chůzi.

Janek

Je tam semafor, co bude velmi pravděpodobně preferovat hlavně tramvaje. Takže kvůli preferenci MHD a intenzitě tramvajové dopravy v místě tam beztak chodec ztvrdne na červené. Ale jo, jako placebo o rychlejším překonání místa dobrý 😀

Martin V.

Proč by tvrdnul? Buď proběhne po schodech podchodem (jak tu řada lidí preferuje) nebo si chvilku počká a pak přejde po povrchu paralelně s tramvajemi či s auty, takže samotní chodci příliš zdržovat nebudou (snad trochu u odbočování, jinak vůbec). Podobnou volbu mají dnes chodci na Hradčanské a funguje to tam dobře.

Petr766

Tak tak

Poudy

A teď si představte, kolik míst by se mohlo zásadně předělat a být přívětivějších kdyby byl hotový MO. Nechápu lidi kteří nepoužívají automobily a proto jim je nějaký městský okruh lhostejný, vůbec si neuvědomují kolik prostoru by se jim při zklidnění centra otevřelo. A teď si ještě představte kdyby byla hotová D nula a z centra by se ještě více provozu dalo přesunout na uvolněné MO které by to kapacitně v pohodě pobíralo. A teď se probuďte, nežijete v Německu.

Kalina

Blbost, tak jako provoz nezklidnila Blanka, nezklidní ani další okruh. Provoz v centru je individuální doprava převážně s cílem/počátkem v Praze.

Urban Transport Lover

Blanka už ve špičkách phustotu provozu nepobírá a proto třeba v kžižovatce Prašný most je u vjezdů do tunelu závora a před ní dlouhá kolona uat čekající právě na vjezd do díry.. Zas někdo chytrej tehdy prosadil aby to bylo třípruhový jen částečně a zbytek dvoupruhovej…
Na druhou stranu v tom hrálo roli i několik jiných faktorů – jako česká malost – nikoli velkorysost s vizí do budoucna , nedostatek peněz v době přípravy (90.léta) a masivní výstavba v okolí metropole

Frantisek

Jestli má být vizí do budoucna město zaplavené auty na povrchu i v podzemí a každodenní sjíždění se celé země do jednoho místa, pak je to malost. Já naopak považuji za malost lpění na vlastním pohodlí na úkor zdraví ostatních a bezmeznou touhu mít všeho stále více.

Alex

Aneb chci mít klid vesnice uprostřed velkoměsta 😀

Alexandr Mikulka

Blanka pobírá v pohodě, závory jsou kvůli kapacitě navazujících komunikací.

Alex

Plácáte blbosti. Na povrchu v okolí Blanky byl a je úbytek aut rozhodně znát. A že na sebe Blanka nestáhne provoz z Hostivaře do Holešovic je logické…

Jakub P

To zkuste vyprávět v okolí Malovanky / Prašného mostu / Špejcharu ve špičkách. Ale mohlo by to samozřejmě být horší, možná to i přežijete.

Janek

A tak když se už nedodělaly stavby, které tam měli navázat, to je pak těžký žejo. Kritizovat mezistav u nedokončeného díla je divný 😀 Nehledě na to, že si to u Prašného mostu nejací „inženýři“ ještě vylepšili sami tím, že to tam stáhli u kulaťáku do jednoho pruhu. To je ale fakt velký překvapení, že se tam štosuje doprava směr Evropská a Suchdol.

Roman

To jsou jen vlhký sny, že okruhy přinesou lásku a mír a kytičky a prázdný ulice v centru. Okruhy jsou potřeba, ale vygenerují další dopravu. Můžu popsat třeba příklad ulice K Barrandovu, kde otevření R1 (d0) v roce 2009 přineslo brutální zklidnění. Místo kolon aut a kamionů tam najednou byla pohoda a volno. To volno ale rok za rokem mizelo. Zjevně volno přilákalo víc lidí, víc lidí si koupilo domek za Prahou, protože „silnice je volná“ a po deseti letech se dá říct, že to není zas tak jiný než před otevřením D0. Rozdíl tu ale je, nejsou tam prakticky… Číst vice »

robert

Tohle je typický příklad Braessova paradoxu.

Poudy

No já to myslel tak že by se při přítomnosti obou okruhů mohla magistrála přeměnit na bulvár o dvou pruzích, dalších x dnes zásadních tepen by se mohlo taky zklidnit a čas jízdy by se na nich tím pádem o moc nezlepšil a byla by tu ale ta alternativa relativně volných okruhů na které by navigace ty lidi cpala protože centrum by bylo stejně špatně průjezdné jako teď, akorát dnes bez absence alternativní rychle trasy.

Frantisek

To ale není pravda. Většina to nepotřebuje objet. Objíždění jen vygeneruje delší trasy k dostání se na určité místo ve městě. Nadto, nejkratší objízdná trasa pod Strahovem již existuje, tak proč je tak plno na magistrále? Východní část vysněného okruhu zase celkem dobře supluje Průmyslová (v podobné vzdálenosti). Pokud nechcete, aby Vám protékalo potrubí, musíte jej utěsnit, ne svádět vytékající vodu dalším a dalším potrubím – pokud nechcete mít barák plný trubek…

Alex

Jasně, všechno je tranzit. Oblíbená modla a mýtus. Ale zapomíná se na to, že i centrum města je místo, kde začíná a končí spousta cest. Ti lidi tam jedou, protože tam bydlí či jezdí za prací. Ucpat ulice je geniální, auta nezmizí – jen budou pomalu za mnohem většího objemu vygerovaných škodlivin roztahané i tam, kde dnes plynule projedou.

Jakub P

Bohužel je to dost iluze. MO bez zneprůjezdnění centra jen naláká další lidi z ostatních, prostorově úspornějších typů dopravy, do aut, ucpe se a navigace s online informacema o hustotě provozu naženou ty další auta do centra, protože to tudy možná vyjde proskákat o minutu rychleji. Neříkám, že MO nepomůže, ale zázrak to (bez jinejch opatření) fakt nebude. Co by (a to i lidem, kteří po Praze autem jezdit potřebují), pomohlo daleko víc, je kdyby čím dál víc lidí autem do města nejezdilo, protože by měli k dispozici rychlejší a pohodlnější alternativu. Ať už v hromadný dopravě, kolech, chůzi nebo… Číst vice »

Poudy

Ameriku bych k Praze nepřirovnával, když už tak města v západní Evropě. Každopádně ano, máte pravdu že okruhy nic nevyřeší když se nebude řešit MHD, pak se nabízí otázka proč se nedělá nic s dojíždějíči že SČ. Investice do příměstské železnice, popřípadě do tramvají na okraj Prahy a k tomu do kapacitních P+R by měly být taky samozřejmostí, potom by do Prahy nemuselo tolik lidí autem, ale to už jsme úplně někde jinde. A když už půjdu úplně do důsledků, tak si za to samozřejmě Praha může sama kvůli absenci metropolitního plánu a strašně dlouhého povolování staveb, pokud by byl… Číst vice »

Gwann

To kde se v Praze da stavět dnes (fakticky, ne dle papíru) je převážně dopravně špatně se obslouzene území (vyjma bývalých nádraží a území u řeky v Karlíně a Libni, kde to ale většinou jsou drahe lokality).

Z pole u Uhrinevsi či v Mechochlupech, Sterboholich, Vinori, za Barrandov aj máte dost problém.

Frantisek

Navíc ty drážní kapacity by mohly do jisté míry chybět, pokud by někomu skutečně začaly vadit dlouhé šňůry kamionů a obludné haly v polích.

ušatá

Představte si, že je v Praze okolo 60 000 volných bytů! Jak je to možné? Takže proč stavět další? A navíc, kam chcete neustále další výstavbu situovat? Potřebujeme vyváženou krajinu, ne zabetonovanou a přelidněnou, ale naopak volnou, nejlépe s vysokou zelení.

Janek

A jak se k nim chcete dostat? Zase znárodnit po vzoru komunistů po válce? 😀

ušatá

Melete nesmysly, ideologie je sviňa. Kdy se jí konečně zbavíme a začne se přemýšlet?

Frantisek

Proč se nezlepšuje veřejná doprava, například zvyšováním cestovní rychlosti, pohodlné dostupnosti a v přiměřené míře i kapacity? Protože prioritou jsou zatím stále další silnice, pak teprve možná veřejná doprava. Nadto stále postupuje živelná centralizace, která situaci ještě značně zhoršuje.

Janek

A proto dopravní podnik i v 21.století při rekonstrukcích stále osazuje konstrukčně velmi jednoduché výhybky odpovídající spíše konci 19.století, které se projíždí rychlostí závodního hlemýždě? 😀 Zvláště v centru, kde je těch výhybek nasekáno nejvíc je rychlost jízdy tramvají sama o sobě tragicky pomalá.

Alex

P+R se akorát slibují. Ta co jsou jsou přeplněná. A pak se všichni diví, že lidi pokračují v cestě autem dál do centra. Jaké překvapení! 😀 O tom, jak cesta MHD je často neúměrně zdlouhavá nemluvě. V západní Evropě jsou rychle tangenciální linky na periferii běžné, ale ROPID u nás je ještě nestačil objevit.

Radek

… a proto máme jeden z nevyšších podílů MHD na přepravě na světě.

Alex

Od prostorově úspornější dopravy odpuzuje sám organizátor dopravy. Svou neschopností zajistit rychlé spojení mezi uzly na periferii. Šotouši z ROPIDu jaksi stále nezaregistrovali, že život v metropoli se už dávno neodehrává jen v centru města.

Gwann

Zklidní se.

Pokud zuzite následně magistralu od Pankráce po Holešovice a něco podobného provedete s Zitnou, Jecnou, Resslovou, Radlickou aj.

Jinak akorát zajasaji ti, co jim auto prirostlo k zadku…a ještě další přibudou.

Exkolega, co dostal možnost parkovat v práci…teď autem jezdí Vodickova-Pankrac. Sazometem. Každý den. Do práce. Má 32…a je zcela zdráv. A před okolím to odůvodňuje Covidem. Ale po hospodách chodí.

Urban Transport Lover

Radlická je ve většině své současné délky fakticky jednopruhová – co tam chceš zužovat??? Nejdřív si to osobně projeď a pak teprve „zasvěceně“ něco komentuj ty brepto…

Gwann

Dráhy kecalku, já na Radlické dělám. U metra Jinonice. A tam to je 4 pruh jak vysity, končící tím, čím konci pod CSOB. A začínající na Butovicich.

Takto zaustena dálnice…tam nemá co dělat.

A mimochodem Radlická je i to na západě smíchovského nádraží, od Ženských domovů na jih.

MartinS.

Radlicka je sice zdanlive ctyrpruh od Butovic k CSOB, ale jen zdanlive. Od Butovic k Waltrovce se jeden z pruhu v kazdem smeru pouziva jako odbocovaci. Takze se to na nekolika mistech zuzuje na dvoupruh. A i kdyby to byl ctyrpruh, tak komunikace ma takovou kapacitu, jakou ma jeji nejmene prujezdna cast a to je ta cast od metra Radlice k mestskemu okruhu, ktera ma po jednom pruhu v kazdem smeru a jeste semafor u skoly navrch. Tam uz neni co omezovat.

Frantisek

Otázkou je, zda opravdu všichni po té Radlické musejí pokračovat až do města. Ještě chápu dál na okruh, i když to už je taky rozvoz po městě (k objezdu slouží též jižní část D0). Kdyby nemuseli autem po městě všichni, asi by nebyla taková potřeba oddělovat dva pruhy pro MHD, byť dole je Radlická už normální městskou ulicí, kde dálnice nemá co dělat.

Alex

Od západu do centra města po D0 nikdo příčetný nepojede. Strakonická je chronicky ucpaná a za řekou moc alternativních cest také není. Reálně do města míří i doprava od západu na sever, protože tam také není moc kudy okolo.

kanafasik

já bych zúžil ti ty dálnice, a v tom jednom pruhu bych zřídil posezení se stolky po celé délce.

Gwann

Dálnice uprostřed města nemá co dělat. Stejně jedete autem z Vinohrad do Jinonic během dne hodinu, což provádí pravidelně jen nepřícetni…

Zúžení to už nezhorsi. Jen sníží počet aut.

Alex

Počet aut to rozhodně nesníží. Jenom budou stát v delších kolonách, znepříjemňovat život i v místech, kde dosud problémy nejsou a jejich popojížděním v koloně se uvolní mnohem více škodlivin v porovnání s plynulou jízdou. Ale když vám to nevadí dýchat, klidně si věřte tomu, že auta díky podobným ptákovinám ubudou. Navzdory všem ptákovinám, které na ROPIDu vymýšlí a klackům házeným pod nohy IAD je to pořád nejrychlejší způsob dopravy v mnoha naprosto běžných relacích po metropoli. Šotoušci na ROPIDu jaksi neumí naplánovat rychlé tangenciální linky a všechny ty „metrobusy“ jsou trapná parodie, co akorát vymete kdejakou díru po cestě… Číst vice »

Frantisek

Zvláštní přístup. My vám tu budeme smrdět a překážet, a vy nám dejte dost místa, abychom vás nemuseli obtěžovat ještě víc. Zrovna ty nevymetací linky jsou ještě docela dobré, byť chápu, že ve srovnání s občas i plynulým průjezdem se pořád zdržují zastávkami. Mimochodem, pořádné tangenciální linky zatím narážejí právě hlavně na „nevzít místo autům“ – no jo, ale kde je vzít, že… Jinak zjevně dáváte dvě různé věci dohromady. Kde auta jezdí plynule, tam asi není problém ani pro MHD, a naopak. Vize, že když dostanete více silnic, bude lépe, lze již celkem úspěšně vyvrátit prostým pohledem na praxi.… Číst vice »

Alex

Skutečné tangenciální linky neexistují. Takže nemůžou narážet na absenci místa. Nehledě na to, že dopravní rádoby-inženýři přímo vynikají v neschopnosti efektivně využít jedno těleso pro více druhů hromadné dopravy. Takže nejsou neobvyklá místa, kde vedle pásu pro tramvaje je namalovaný vyhrazený pás pro autobus. Jako třeba v Dejvicích. No hlavně že v kolejích máme trávníčky, které komplikují život všem – třeba i záchranářům.

Frantík

183 není tangenciální?

Leoš Konečný

😀 😀 😀 😀

Petr766

Takovéto kraviny nevymýšlí ani v „zelené“ Vídni. Tam ještě chápou, že podchod má taky smysl.

Kalina

Vždyť taky nikdo ten dosavadní podchod nezruší, přibyde ale další možnost dostat se na druhou stranu ulice.

Bob

To jsou zase jiná města, kde se podchody vyloženě ruší a rozprodávají nebo pronajímají na komerční účely.

Petr

Jasně, třeba Mariahilfer Straße… xD

Urban Transport Lover

tam o podchodu nevím – to je jen ulice z kopce dolu kde v přízemnim parteru prodávaj stejný hadry jako v každym většim pražskym obchoďáku…

Petr766

Mariahilfe je přístupná ze vsech stran s množstvím parkovacích garáží, takže vedle.

Gwann

Mno, čemu vadí ten přechod? Že auto nebude mít přednost? Olalala, autickare někdo omezuje…asi nějaký bolševický nok, že?

Alex

Ve Vídni zvládnou mimo jiné i synchronizovat chod semaforů, takže doprava jako celek je plynulá. Zatímco chytré české semafory jsou jízda od červené k červené. A i slavná preference MHD na světlech na mnoha místech blokuje jeden autobus jen proto, aby z boku projel autobus jiný. Pojetí preference tak, že bodově se řídí každá křižovatka sama je návrhová chyba už od počátku, co dělá víc škod než užitku.

Petr766

S tou preferencí je to trefné

Alex

Takže zatímco v centru se každou chvíli předělávají chodníky a cesty v relativně dobrém stavu, na periferii můžou občané klidně chodit po desítky let starých a rozpadajících se površích, kde se vlní asfalt či chybí celé kusy dlažby. Co na tom, že do centra člověk ani nedojde, protože si při chůzi z obývaného domu zpřeráží nohy 😀

Martin S.

Centrum Prahy je silně podinvestované a rekonstrukce mnohé komunikace včetně chodníků jsou potřeba. I v širším centru/na periferii se poměrně dost rekonstruuje.

Kalanis

Ano? Že to nevidím. Změny jsou hlavně kolem center. Ale jinak chodníky s povrchy, kdy jsem byl špunt a chodil po nich do MŠ a ZŠ. Bez výměny. Některé dokonce dlouhodobě s boulemi od výroby – byly třeba na asfaltu na perónech ve Vrškách. Silnice zpravidla rozorané kvůli dožilým trubkám. A to platí pro sídliště severní i jižní město. Akorát se občas přemaluje značení či sundá historické zábradlí.

Poudy

Rozpadající se dlažba na periferii je spíše věcí městské části. Pražské radnice nejsou až tak chudé na to, aby neřešily havarijní záležitosti, tudíž bude něco špatně na radnici tam u vás. Doporučuji zajít za komunálním politikem při hodinách pro veřejnost a informovat se u něj, dále nezapomenout jít příště volit.

Josef

Majitelem je magistrát. A vlastnictví zavazuje, žeano.

Bob

Magistrát asi těžko. Vlastníkem bude spíš město, a správcem městská část, tedy v případě většiny chodníků.

Gwann

Znal jste původní stav? Asi ne…

Alex

Zas tak strašné to v porovnání s jinými místy nebylo.

pzag

Oni opravdu zase udělali zastávku z kostek? Takže tak, aby to bylo co nejhlučnější, autobus se celý třásl a aby to za chvíli rozjezdili do vln.

Bob

To asi dost záleží na tom, co je pod těma kostkama. Jinak žula jako taková obecně drží tvar o trochu lépe než různé asfalty, pískové a štěrkové vrsvy a podobně, a je relativně odolná i vůči otlukům a otěrům.

Jakub P

Zastávky se v Praze dělaj z kostek už pěknejch pár let. Je to právě proto, že jsou odolnější vůči vzniku vln než asfalt, ve kterým rozjíždějící se těžký busy udělaj koleje skoro hned…

pzag

A beton neexistuje?

Arthur

Existuje, spousta zastávek je z betonu, do kterého se mřížka dlaždic vytlačí jen na oko

Bob

To už je asi tak passé jako velkoplošné tramvajové panely BKV.

Kalanis

Tohle bylo třeba na Smíchově. Ale stav toho betonu odpovídá (ne)údržbě.

Poudy

A jak si představujete údržbu té betonové desky? Ideálním řešením je právě beton a na to položený žulový rošt.

Alex

A proto se to houfně likviduje a do zastávek se často vrací klasický asfalt… 😀

Bob

Ano, dělalo se to na spoustě míst a básnilo se o tom jako o moderní spáse, ale jak tomu začala docházet životnost a projevovalo se čím dál víc závad a problémů, najednou se k tomu nikdo nehlásil a bylo to zavrženo. Přesně jako ty BKV panely.

Jakub P

Jo, z betonu (někdy s tím vytlačeným kostkovým vzorem jak píše Arthur) se dělaj taky. Většinou ty, co nejsou v jízdním pruhu, ale maj svůj „záliv“ Asi tam bude nějaká potíž v napojování asfaltu a betonu u těch, který jsou v jinak průběžným pruhu.

Bob

Myslím, že jedna z variant je právě ta, že se podloží pod kostkami zpevní důkladnou betonovou deskou. Betonový povrch se příliš neosvědčil, protože se brzy začal odlamovat a rozpadat a nedá se to kvalitně záplatovat.

Martin V.

Ale třeba na zastávce Nádraží Podbaba do centra je na kolejích místo obvyklého asfaltu beton (právě proto, že je tam přestup hrana-hrana z autobusu na tramvaj) a zatím drží bez nejmenšího problému. Kostky z centra (pod benzínkou) loni předlažďovali, protože se dlažba rozpadala (jakmile vypadne prvních pár kostek, tak to jede jako domino).

Bob

Tam není ani tak přestup hrana-hrana, jako spíš přestup hrana – na protější hraně ostrůvku žádná „hrana“ k přestupování není, jen zábradlí.

Alex

Detaily. Pobíhání po place je pod organizační taktovkou ROPIDu naprostý standard. Kaštani snesou všechno 😀

Petr

Tohle je super! Po Praze jezdím téměř denně autem a setkávám se se spoustou omezení, která mi připadají jako úplně zbytečné házení klacků pod nohy řidičům. Ovšem tohle je něco jiného, tohle má naprosto zásadní pozitivní dopad na tisíce lidí, kteří se denně vyskytují na Karlově náměstí. Současný magistrát, který mi jinak spíš vadí, v tomhle dělá skvělou práci – podobně se chodcům zpřístupnila Florenc, Hlavák skrz nový chodník podél Legerovy, přes Legerovu se myslím u Muzea chystá i přechod, a taky teď houfně mizí zábradlí z tramvajových zastávek. Lidi většinově nejsou dobytek a není nutné je honit skrz nějaké… Číst vice »

Bob

„Současný magistrát“ je co? Bohužel, volbami se mění jen ti panáci politici, kteří toho stejně moc neovlivní, jen se občas nechají vyfotit u něčeho, co zařídili jejich předchůdci. Způsob práce magistrátu a jeho personální obsazení se v závislosti na volbách do městského zastupitelstva příliš nemění.

MartinS.

To nemate uplne pravdu. Chodnik z Vinohradske podel magistraly na hlavni nadrazi byl dlouhou naprosto nemozny. A kdyby to soucasna poluticka reprezentace (a to ji nijak zvlast nemusim) nenaridila, byl by nemozny dal a chodilo by se stale po obrubniku. Zrovna za tohle si zaslouzi pochvalu, protoze dlouha leta jak magistrat, tak TSK, tak drive CD i nyni Sprava zeleznic jen rikaly, ze by tam ten chodnik byl potreba, ale neudelalo se nic. A potom tam najednou ani ne za 2 mesice od prvniho kopnuti ten chodnik byl.

Bob

Jistě, pan radní nebo pan primátor se vyfotí u jednoho rozšířenýho chodníku, a správa desetitisíců dalších chodníků zůstane i nadále pod taktovkou neschopného magistrátu a neschopných TSK. Nebylo by lepší změnit vedení a nastavení tak, aby ty městské organizace prostě normálně fungovaly?

J.L.

Chodci často JSOU dobytek. Uznávám samozřejmě přednost chodců na přechodu, avšak nikoliv +-5m od přechodu. Zejména puberťáci, co čumí při přecházení do telefonu a jen tuší, že tam je přechod, vám klidně vletí před auto, aniž by se elementárně rozhlédli. Typicky na Vítězném (kulatém) náměstí v P6.
A na průšvih máte zaděláno.

Petr766

Tak P6 a umělé vytváření překážek řidičům je kapitola taky sama pro sebe. To už trumfne asi opravdu jel les zelených patníků, čar a betonových zábral na P7…

Urban Transport Lover

1.) tragédie jménem Svatovítská kterou zjednoprodili těsně před otevřením Blanky – no prostě bez mozku 2.) roh „Kulaťák“ a Svatovítská u tramvajového ostrůvku – opravdu VELMI nebezpečné místo – přechod zdržuje a blokuje auta na kruháči až k (i za) výjezd z Evropské na kruháč… někdy až přes půl kruháče k ulici Jugoslávských partyzánů… a dál až na podbabu – to mářešení 2: buď přesunout tram ostrůvek na úroveň zastávek autobusů před poštu anebo ostrůvek zanechat – ALE udělat z něj v obou směrech přímej vstup do vestibulu metra. Problém je že stanice metra neni přímo pod náměstim – ale… Číst vice »

Gwann

Chodci chtějí jít na tramvaj a tím zdržují auta…mein Gott…to je ale drzost, nejet autem v Dejvicích…

A proto aby vážení autickari nebyli rušení, tak zainvestujeme iks set milionů do podchodu, po jehož dokončení budou všichni chodci naštvaní…tím že vyrábíme podchod a bariéry typu Karlak co se právě rušily…

Jinak výstup z podchodu na ty úzké ostrůvky, no…neumím si predstavit

Frantisek

Asi místo tramvaje. 🙂 No anebo ubrat kus trávníku pro vozovku s chodníkem a ostrůvky rozšířit. A ideálně tam přidat ještě další autopruh. 🙂 Aby bylo kde postávat, protože to brzdí zase nějaké návazné zúžení či zahlcení…

Alex

Budou zdržovat i tu tramvaj – a že jich tam jezdí. A nebo budou díky preferenci stejně čekat na červené, až je automat milostivě na přechod vpustí 😀 To je ostatně vidět na mnohých křižovatkách už dnes, že preference MHD chodecké směry beztak blokuje, často až nesmyslně – takže lidi skáčou do silnice na červenou, protože čekat je nebaví.

Jaaaa

TSK neumí světla na přechodech slušně nastavit, resp. na to kašle.

Janek

Zlaté časovými hodinami řízené programy.

Alexandr Mikulka

Ber to prostě tak a chovej se tak, že chodci na přechodu jsou jako auta na hlavní.

Petr766

Rušení zábradlí ze zastávek je to nejhorší, co může vůbec Automaty napadnout…

Bob

Ještě je tu varianta tam ta zábradlí nechat, ale natřít je maskovací barvou, aby byla co nejméně vidět .A ráno pak pobírat sanitky a taxíky, které se na něj napíchají jako špízy.

V. K.

Konečně. Přecházet tam bylo fakt za trest.

Kuba

Taky proto tam byl a dosud je podchod.

Jakub P

Jenže chodit podchodem je taky za trest. Pro ty hůř pohyblivý nebo táhnoucí kufr na kolečkách a podobně dost těžkej trest, pro fyzicky zdatný bez velkejch zavazadel aspoň časová penalizace…

Jakub P

A to je tenhle podchod oproti mnoha jinejm celkem čistej, světlej a díky množství lidí procházejících do metra a z metra relativně bezpečnej.

Kalanis

A pak tu máme třeba podchod u Státní Opery pod magistrálou. Brrr.

Jakub P

On téměř kterejkoliv podchod bez metra starší pár let je lahůdka. A některý ty u metra taky. Moc bych se nedivil, kdyby v Praze existovaly podchody, do kterejch už si roky nikdo netroufnul vejít.

Ale pro ty, kdo město znaj jen z auta je tam přece podchod a tím pádem tam není potřeba přechod…

Frantisek

A ještě si zadýchaní můžete užít trochu smrádku nahoře, 😉

Janek

Za to, že se obecně sere na úklid veřejných prostor podchody fakt nemůžou.

Jan

Ono staci jet s kocarkem a uz je potreba obchazet to az ke kostelu, pokud teda jdu po te spravne strane. Mame nizkopodlazni spoje, ale nemeli jsme jak prejit bezbarierove krizovatku, coz je paradox.

Petr766

To je cool chodce se sluchátky v uších moc složité, jít pohodlně a bez čekání podchodem… omezuje to jejich práva 😉

Frantisek

Zrovna při poslouchání by mi to asi nevadilo. Ale pak je většina ostatních chodců…

Martin V.

Ten podchod je hrozně fajn, když potřebujete jít z/do metra a pochopitelně tam zůstal. Ale při chůzi po náměstí byl tento roh hrozně nepřívětivý. Přechody jsou se světly, takže neočekávám, že by se propustnost pro auta příliš snížila, stejně tam máte červenou fázi, když jede jiný směr.

Kalina

Bez eskalátorů ovšem pro mnohé značně nekomfortní.

Frantisek

S rozbitými by to bylo ještě horší. 😉 Aneb proč to neudělat složitě.