Velké proměny Paříže. Chodci budou mít v dopravě prioritu, zmizí polovina parkovacích míst
Parkovné se bude odvíjet podle velikosti auta.
Paříž pod vedením starostky Anne Hidalgo pokračuje ve své politice otevřít město více lidem, kteří se po něm pohybují pěšky či na kole. Radnice představila nový „uliční řád“, který omezí dopravu autem po městě a naopak vytvoří větší prostor pro přirozený pohyb. O jeho zavedení budou hlasovat radní v červenci.
„Za 10 let se automobilová doprava snížila o 40 % a znečištění o 45 %. Paříž má nyní více než 1 120 km cyklostezek, v roce 2021 to bylo 200 kilometrů,“ shrnula Hidalgo ve svém vyjádření k novému uličnímu řádu, který je detailně popsán na stránkách Paříže. Obyvatelé Paříže její plány zjevně podporují, omezování dopravy začalo pod jejím vedením v roce 2014 a v roce 2020 ji znovu zvolili.
Nový plán počítá s dalším omezováním automobilového provozu v neprospěch aut. „Ochrana chodců je naší prioritou. Odstraníme parkovací místa kolem přechodů pro chodce, abychom se vyhnuli nehodám,“ uvedla Hidalgo. Podle ní se má více přesunout i cyklistická doprava mimo chodníky.
„Chůze je hlavním způsobem mobility v Paříži a představuje 66 % cest ve městě. Každý musí mít možnost pohybovat se po chodníku pěšky nebo na invalidním vozíku, aniž by se musel vyhýbat autům či kolům,“ uvedlo město v tiskové zprávě.
Řešení automobilové obezity
Redukce parkovacích míst nebude rozhodně kosmetická. Do roku 2026 podle plánů radnice zmizí 70 tisíc povrchových parkovacích stání, tedy každé druhé.
Zatímco nový uliční řád se bude ještě schvalovat, radní již v červnu odsouhlasili plán na nový způsob zpoplatnění parkování. Ten zohlední velikost a hmotnost vozidla, míří tak hlavně na vyšší zpoplatnění aut typu SUV. Podobný krok udělala nedávno radnice v Lyonu. Radní Frédéric Badina-Serpette ze strany Evropa Ekologie – Zelení (EELV) uvedl, že cílem je zaměřit se na „automobilovou obezitu“, tedy růst růst hmotnosti a velikosti vozidel pohybujících se ve městech. Radnice doufá, že zvýšení poplatků tento nárůst podílu SUV zbrzdí a podpoří vlastnictví menších vozů. Nové opatření začne platit od ledna 2024.