Automobily Cyklistika Doprava ve městě Mikromobilita

Autem přes most jen v noci. Londýn dál radikálně zvětšuje prostor cyklistům a pěším

London Bridge (vpravo) v Londýně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
London Bridge (vpravo) v Londýně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Radnice chce využít obliby jízdy na kole a po rekonstrukci zásadně omezila autům vjezd na vytížený most.

Londýnská radnice pokračuje v razantních změnách v organizaci dopravy v britské metropoli. Více prostoru dostávají lidé, kteří jedou na kole nebo jdou pěšky. Na úkor lidí v autech.

Zatím poslední změnou je omezení na jednom z mostů přes Temži: London Bridge. Z původně dvou pruhů pro auta každým směrem se stal jeden, kam se ale motoristé dostanou jen v noci. Přes všední den podle nového opatření mohou na most jen taxíky, motorky a autobusy.

Opatření oznámil Transport for London na svých stránkách. Kdo opatření poruší, dostane pokutu 130 liber. Londýnská radnice chce využít velkého boomu zejména jízdních kol během pandemie koronaviru a vytvářet lidem lepší podmínky pro to, aby nechali auto doma.

Oprava London Bridge skončila o měsíc dříve, součástí změn je rozšíření cyklostezky po obou stranách mostu.

Změna nemusí být trvalá. Transport for London připouští, že zákaz průjezdu po mostě pro osobní auta povede ke kolonám zejména na sousedních mostech Tower Bridge a Blackfriars Bridge. Situaci bude zatím monitorovat, nevyloučila ani návrat aut přes den.

Londýn je jedním z měst, které využívají pandemie koronaviru k zásadní proměně organizace dopravy ve městě. Lídrem je aktuálně v této oblasti Paříž. I když jsou podobné kroky pro zastánce aut nepochopitelné, výsledky nedávných komunálních voleb v Paříži ukazují, že většina obyvatel tyto změny podporuje.

 

127 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel Drnec

V Londýně je infrastruktura tragická snad pro všechny druhy dopravy… Problém ve městech nejsou auta, ale špatná infrastruktura a organizace provozu. Není vhodné mít v jedné ulici hlavní proudy aut, MHD, cyklistů, chodců, parkování, obchody atd. – v takovém prostoru bude spousta kolizních bodů a vždy tam bude jeden druhému překážet. Pokud se ale některé ulice vyčlení primárně pro chodce, cyklisty a MHD (uprostřed čtvrtí), jiné zase primárně pro auta (po okrajích čtvrtí) a parkující auta se přesunou do parkovacích, pak to může fungovat ku spokojenosti všech uživatelů. Případně je možné dát třeba auta pod zem. Svoboda v dopravním sektoru… Číst vice »

robert

Výborně. Lidi začínají dostávat rozum a věří v to, že města nejsou jen pro auta.

Zdeněk Hrubeš

Tak, můj názor: Vlastním Škodu Superb LK – pořizovací cena cca 900K – roční údržba cca 30K ( servis, gumy) + pojištění = cca 60K bez benzínu, dalších 70K projedu Takže auto mě stojí nákladově = cca 130K a to neberu propad hodnoty… Nicméně ano, kdybych jezdil jen MHD + vlak ušetřil jsem za svůj život asi několik mega co jsem dal za auta a provoz kolem, nicméně auto je SVOBODA, kdykoliv, můžu kamkoliv, v jakoukoliv hodinu a to je to co je super..jezdím v autě sám, je to můj prostor, moje bublina, moje hudba, moje myšlenky, moje vůně, můj… Číst vice »

Peeetr

Čili chcete říct, že na lidi jako vy bude platit jen co nejrychlejší zavedení mýtného za vjezd do měst a na dálnicích a nejzacpanějších jedničkách rozšířit i pro osobáky?

Gale

London bridge je docela hluboko ve zpoplatněném území, takže spíš nezabere ani to.
Nejspíš by zabrala přijatelná alternativa, ale to vy omezovači asi nepochopíte…

Radek Janata

Londýn má snad nejhustší metro na světě, ne? Těžko může někdo říct, že není přijatelná alternativa.

Gale

V Londýně jsou tou alternativou spíš příměstské vlaky, metro je ideální na pohyb po širším centru, jinak ukrutně pomalé. Myslel jsem ale spíš na tuzemsko…

Radek Janata

Příspěvek obsahuje samé čistě sobecké argumenty. Ale věřím vám – takto uvažuje většina lidí.

...

A vy jste snad svůj příspěvek napsal z jiných než sobeckých důvodů? Dokonce i každé altruistické chování je podmíněno sobectvím (podle vzoru „almužna žebrákovi coby koupě dobrého pocitu“).

Radek Janata

Takto můžete okecat cokoliv. Třeba snahu o ochranu přirody jako „ten sobeckej hajzl chce mít pro sebe čistou přírodu“. Že?

...

On si své sobectví alespoň dokáže přiznat a nestydí se za ně. Pokrytci se namísto toho schovávají za nějaký „vyšší“ zájem.

robert

Jo, tak to přiznal. Tak je hned lepší než ten, který se k přírodě chová šetrněji, že?

robert

Ne, auto není svoboda. Myslím si, že když cestou do práce potkávám lidi v kilometrové koloně, přičemž ten poslední se dostane k mému výchozímu místu asi za půl hodiny, že nejde o svobodu.
Rovněž neplatí ani to, že můžeš kdykoliv a kamkoliv. Ne všude mohou auta a pokud třeba kolega vyjede do práce o půl hodiny později, prodlouží se jeho doba jízdy o 50 %.
Je fajn, že se cítíš v autě dobře, ale mohou totéž říct ostatní lidé, kterým ubíráš svou sobeckostí prostor?
Ne, nemusíš autem. Ty chceš. To je dost podstatný rozdíl.

Odpadlik

Tak je to zbožné přání, protože:
– většinou nemůžete jet úplně kdy chcete, pokud si tedy nelibujete trávit čas v kolonach
– v cíli člověk dost často musí řešit nepříjemnou potíž v podobě parkování.
– někam vás dost často autem ani nepustí

Ano, tady se bavíme o Londýně, ale je třeba si uvědomit, že tyto dvě nevýhody budou čím dál víc zjevné i u nás a pořád víc vám budou znepříjemnovat život. Můžete plakat, nesouhladit, ale stejně s tím nic nenadelate.

Odpadlik

Jinak ale musím souhlasit s tím, ze reálně pouze trasy Praha-[Brno,Ostrava,Plzeň] patří mezi pár vyvolených kam i normální člověk rád zvolí vlak.

Slosor

Souhlasím na 100%. Ještě bych dodal další plus auta v této době – svoboda dýchání. A to je ta největší hodnota. Vy výsledku jsem za roušky rád – vyhnaly mě z hromadné dopravy, donutily pořídit si auto a dnes se chytám za hlavu proč jsem to neudělal už dávno.

Radim

V GB na kole? Brr, tam nepomůže ani GoreTex ani merino.

Kalanis

V některých částech GB leda v OTčku. Třeba kusy Birminghamu nebo Manchesteru jsou spíš Blízký východ než západní Evropa.

Hanzi

Každý má možnost volby, je to jen na něm. Já bych třeba v takovém městě nebydlel ani minutu , druhý to zas bude vyhledávat. Své k svému.

Tady na Moravě

Proto bydlíte v Dolní nad Pšenkavou, gratuluji.
Nejlepší je vyvozovat závěry o celém městě na základě jedné informace. Pochybuji, že tušíte, jaká je v Londýně dopravní situace a co je k takovému rozhodnutí vedlo a jak to ovlivní chod města.

Martin

Kolo, kolo, kolo …chápu v létě pro některé lidi, ale zkuste to s dětma, rozvoz kroužky, školka, škola, doktor … a v MHD ve špičce je u nás v Liberci navíc uslapou ..

Radek Janata

Naprosto běžně k vidění v Kodani: https://c8.alamy.com/comp/CP21TJ/man-on-carrier-cycle-with-two-kids-in-the-front-load-box-passing-hjbro-CP21TJ.jpg

Kromě toho děti (pokud je to naučíte) jsou schopné jezdit do školy samy. Do 10 let MHD, a od 10 let klidně i na tom kole, pokud je v tom městě pro kola dobrá infrastruktura.

MajsterN

To jsme to v Evropě dopracovali. V Číně budou dělníci z fabrik brzo jezdit v BMW a tady chudák z Kodaně musí vozit děti v pojízdném stánku na zmrzlinu.

mgr.pavel

MUSÍ? Nemusí, on ten „chudák“ v Kodani to tak chce. Stejně jako v Paříži, v celém Nizozemí nebo třeba Švýcarsku, ve Vídni,..

Jeden z důsledků té záplavy BMW v Číně je katastrofální životní prostředí, šílený smog, o urbanistických problémech ani nemluvě (už i v USA pochopili, že modla automobilismu má své dost silné meze).

...

V Číně to životní prostředí nestálo za mnoho ani v době, kdy se tam ještě masově jezdilo na kolech a auto měl jenom okresní tajemník.

Peeetr

Trochu moc blábolíte.
Za prvé hlavní čínskou charakteristikou byly ubytovny dělníků u továren, takže do práce tam chodí pár minut pěšky. A za druhé v Číně všechna velká města právě masově přechází na maximum dopravy skrze metro a elektrické autobusy s vyhrazenými pruhy.

asdfr

Nech sa paci. Som zvedavy ako vozite takto svoje dieta z treningu plavania v january, ked mu trening skonci o 19 vecer a vonka je krasnych -10 stupnov.

asdfr

Pani minusovaci, navrhnite riesenie. Ste rodicom 8 rocneho dietata. To dieta chodi na plavanie, ktore ma od 18-19, lebo rozpis treningov. Od dvery ku dveram je to 2,5 km. Google to odhaduje na 30 minut pesi a autom na 5 minut. MHD vratane presunu s plavarne na zastavku, cakania na spoj a presunu zo zastavky k domu krasnych 20 minut. Pri ceste na plavaren treba pridat dalsich minimalne 5 minut. Doprava v centre mesta je zjednosmenena a zokruhovana. Takze ked idete z miest A do B MHD a chcete ist naspet z miesta B do A, tak vecsinou staci prejst… Číst vice »

Radek Janata

Naučil bych ho, jak si pořádně vyfénovat vlasy, vzít čepici a zapnout si bundu a jezdil by těch 20 minut MHD.

Bojíte se nějakého konkrétního rizika nebo jde jen o pohodlí? Protože časově mi to vychází víceméně nastejno (pokud počítáte čas jeho i svůj v součtu).

asdfr

Mate deti ? Ako ste riesili dopravu vecer za kazdeho pocasia z druhej casti mesta ak vobec alebo je to ako vecsina cisto len teoretizujete.

Kajman

A poradíte mi, jak to udělat ve městě bez MHD? Kdyby tak Pražáci občas vytáhli hlavu ze zadku a podívali se na venkov, to by bylo…

Jakub P

Článek je o Londýně. To je tak velké město, že bez MHD jednoduše nemůže fungovat. Takže nadávat, že řešení (stejně jako problémy) pro Londýn (Prahu, Brno, nebo jiná velká města) jsou jiná, než řešení pro malé město bez MHD je …

Jakub P

Jenze vy furt berete stav MHD za situace mesta ucpaneho auty jako nemennej a jedinej moznej. Proto jsou ty vase uvahy tak mimo…

Jo, omezeni aut, ktery by zaroven nepomohlo alternativnim zpusobum dopravy, by byla zhovadile promrhana prilezitost…

asdfr

O 7 vecer fakt nie je okresne mesto zapchate autami. Ked mam cesty v meste zjednosmernene tak, ze autobusy obchadzaju centrum tak, ze jednym smerom idu po zapadnom okraji centra a ked idu naspet idu po vychodnom okraji centra a vziadelonst na seba kolmych zastavok je 0.5 km, tak s tym ziadna optimalizacia MHD nic neurobi. Poviem priklad Liptovsky Mikulas. Cesta 1.maju. Dakedy to bola 4 prudova cesta. V ranci preferencie cyklistiky z toho urobili dvojpruhovu cestu a nakreslili cyklotrasy po boku. Teoreticky ta cyklotrasa mala spajat najvecsie mikulaske sidlisko s centrom mesta. To bol zamer. Momentalny stav je taky,… Číst vice »

Jakub P

A vy si skutečně myslíte, že dopravu ve městě, jako je Londýn (v článku) nebo největší města v ČR a SR je třeba navrhovat za každou cenu tak ,aby se do puntíku stejnej model dal aplikovat v Liptovském Mikuláši? Nebo proč vždycky svou situaci z malýho města cpete jako argument do diskusí o dopravě ve městech řádově větších? Je celkem přirozený, že ve velkých městech, v malých městech a ve vesnicích budou různé dopravní problémy, které bude potřeba řešit různě, s ohledem na místní situaci. A že co je v jednom z nich nejlepší možné řešení, bude v té řádově… Číst vice »

Jakub P

Jo, některé obecné věci platí všude. Ale ideální poměr individuální a hromadné dopravy bude v (mnoha)milionové metropoli a v pětatřicetitisícovým městě úplně někde jinde.

Greta

Odstěhujte se jinam.

ABC

Kontrolní otázka soudruzi …. najdete hlavní rozdíl mezi Kodaní a Libercem …

ABC

Kromě toho – je to u nás vůbec legální? Jen si vzpomínám na léta hádek kolem croozerů….

Radek Janata

Co je legální, lze změnit podstatně rychleji a levněji, než by stálo postavit v Praze dost cyklostezek. A pokud to děti nezabíjí v Kodani, proč by mělo v Praze?

ABC

To já nevím, to se musíte zeptat zákonodárců. Ostatně s Croozery taky nebyl v zahraničí problém. Tady se to řešilo několik let. To jen k tomu jak to lze změnit podstatně rychleji.

Jakub P

Kodan si nenechala tak zaplacat centrum disproporcnimi obchodaky, jejich parkovacimi domy a pristupem pro auta do nich, kterej by udelal dopravu v centru tak komplikovanou, ze uz neni pohodlna ani pro ty auta, kterym to melo vyjit vstric, natoz pro kohokoliv jinyho?

Kdysi by to byly kopce (byt ve skutecnosti vic psychologickej problem nez praktickej), ale s nastupem elektrokol uz je to pryc.

Jindra

Kodaň zrušila perfektně fungující tramvajovou síť do roku 1972.Dodnes se toto, čistě politické rozhodnutí, považuje za krutý omyl.Podobným způsobem o rok dříve zrušilo tram. dopravu druhé největší město Aarhus.
Tam se naštěstí tramvaje vrátily a rozvoj slibně pokračuje.

Martin

Moje zkušenost: zmrzlá kaluž + sněhový poprašek=chirurgie KNL

Jindra

No Liberec je situován v kopcovitém terénu a Kodaň je „placka“. Takže šlapat do pedálů v Kodani je pohoda a v Liberci dřina.

Odpadlik

Minulý týden jsem malýho vezl do školky v cyklosedacce.
Co tam máte dál?

Ter

Ono není s podivem, že to v Paříži kvitují, je to právě proto, že se tam ty zásahy udělaly razantně. Každý když si sáhneme do svědomí kde se nám líbí například o dovolené si uvědomíme, že to jsou proménády, pěší zóny a nejnegativnější recenze bývají typu za hotelem dálnice apod. Jezdím často do Británie a i když se o tom nepíše, ve spoustě tamějších měst je vidět tento posun, mnohá místa jsou k neuvěření, z dvouproudých křižovatek pěší zóny. Najednou tam sedí lidé, nakupují, dávají si zmrzlinu, žijí!. Večer tam pak mají pár hodin na odklizení odpadu, zásobování apod a… Číst vice »

Petr766

A kudy mají lidi jezdit pokud není alternativa?

Jakub P

I v Nizozemí, kde jsou v tomhle zdaleka nejdál, alternativa vždycky je. Je delší, složitější a musíte mít dobrý důvod, abyste ji zvolil a nejel radši na kole nebo MHD. Díky tomu je to nakonec příjemnější i pro ty, kdo ten dobrý důvod jet autem maj, protože jich není tolik a nejsou tím pádem tak strašný kolony.

asdfr

Nech sa paci. Syn chodi na kruzok. Kruzok mu zacina o 15:30. Pozeral som MHD 40 minut od dveri ku dveram, ja ho odveziem autom za 15 s prstom v nose. Pokial by som ho nemohol vozit autom, tak s kruzkom konci. Sice uz nan chodi uz 4 rok, ale smola. Zo skoly pride okolo 14:10 a to na kruzok by musel vyrazat niekedy okolo 14:45 aby sa stihol dostat a domov by prisiel okolo pol siestej vecer a potom by sa konecne mal cas sa zacat ucit.

Radek Janata

A co takhle aby šel/jel na ten kroužek přímo ze školy? Já třeba takhle chodil kdysi (ve 4. a 5. třídě) po škole na angličtinu.

asdfr

Pokial tu anglictinu organizovala skola, tak verim ze to bole hned po skonceni vyucovania. Nerad by som by uz v 6 triede flakal 2 razy do tyzdna 1,5 hodiny po meste, co ma pauzu medzi skolou a zaciatkom kruzku. Dakedy ten kruzok mal 3 ulice pesi. No na zaciatku minuleho skolskeho roku sa mu prestahoval na opacnu strane mesta a tento rok zmenil aj skolu a dotej zacal dochadzat MHD. Google odhaduje ze pesi zo skoly na kruzok to je 25 minut.

Peeetr

No vidíte, tak to má hned zdarma i druhý a třetí kroužek, sportovní chůze a orientační běh v urbanistickém prostředí.

ABC

Občas to může být proloženo i lekcí sebeobrany a podobně že

Peeetr

Pokud liberální rodiče přecitlivělých fakanů citlivě podporují dovoz chudáčků z Afriky, tak čím dřív pocítí následky na vlastní rodinně tím líp, než bude pozdě pro všechny.

Radek Janata

Sebeobrany? Kolik násilných útoků na dítě si z ČR vybavujete? Nepletete si realitu s nějakým filmem? Je mnohem pravděpodobnější, že se dítě zraní při nehodě, když je „v bezpečí“ v autě s rodiči.

ABC

Jasně, různé dětské gangy po sídlištích co šikanují své okolí často jen proto aby si to nahráli na mobil a youtube, to jsou výmysly z filmů, že

Radek Janata

Tohle jsou ale bitky dospělých či skoro dospělých part, co se CHTĚJÍ poprat. A funguje to právě proto, že to účastnící, i když prohrajou, nikam nehlásí (jelikož by bonzovali sami sebe).

Útoků na nezúčastněné kolemjdoucí dítě, navíc mladší, je dost málo.

ABC
Radek Janata

Já tam taky měl mezitím nějakou mezeru, protože to škola fakt neorganizovala (to by pakl vyla výuka ve škole, ale já jezdil po Praze asi 4 km daleko, do nějakého domu děti a mládeže).

No tak jsem měl volno. Šel jsem třeba schválně delší cestou nebo jsem se „flákal“ v parku. Podotýkám, že jsem chodil do 4. resp. 5. třídy. A co jako?

To tomu vašemu synovi nevěříte natolik, abyste mu v 6. třídě (!) nechal 1.5 hodiny pro sebe, aniž byste na něj dohlížel? Chudák.

Radek Janata

Jo, a taky mě překvapuje, že máte čas v 15:30 dělat taxikáře dětem. Většina lidí totiž je ještě v práci.

asdfr

Typicky prazak, podla seba sudim inych. Vysvetlite to napr. v ordinacii u doktora, ze este maju byt o 15:30 v praci. Pokial potrebujem telefonovat do pobocky v Bratislave, tak viem ze pred 9 tam nikto nie je ale napr. od sefa z Kosic pravidelne rano o 7 uz dostavam pracovne maily.

Tiez existuju nieco take ako pruzna pracovna doba, asi pre Vas prekvapujuce.

robert

Ono Slovensko je na tom s dopravní obslužností horší než u nás. Třeba mezi Prešovem a Košicemi jezdí vlak jen jednou za dvě hodiny. To je dost na pytel.

ABC

tak hlavně aby jich nesedělo či nežilo víc než šest pohromadě….

Kalanis

A jak mám dopravovat cokoliv většího? Pro zahraničí stačí libovolný model čehokoliv či jiné větší sbírkové předměty nebo pro domácí podmínky blbý pytel cementu a pár cihel. Takový věci fakt chcete tahat VHD. A to nepíšu, že VHD je použitelná jen v určitých relacích či uvnitř měst. Takové Jirny by mohly vyprávět.

robert

Existují kurýrní služby, dovážka přímo z obchodu, nákladní taxi… Proč bych si kvůli přepravě jedné skříně nebo stěhování bytu jednou za pět let měl kupovat auto?

Kalanis

Pět let? Pět let?!?! Chachachachacha… Kdepak.
Schválně se koukněte na ceník zavazadel leteckých společností – a křehké věci převážet nechcete.

Kalanis

Nebo jiný případ – cokoliv vozit ze Strahova kamkoliv na druhý konec Prahy. Po 23:00. Nemám pochyb, že brněnský nebo ostravský kampus na tom budou dopravně jinak. Prostě táhněte víc jak 20 kilo krabici přes město noční dopravou. Celkem pravidelně. Nebo vůbec noční doprava – autem do 20 minut, VHD aspoň hodina a půl, taxík se nedoplatíte. A mimo města prakticky mrtvé. Můj čas ve vlastní posteli je daleko cennější, než abych kysl hodinu ve VHD – můžu dřív zase do práce.

Jakub P

Kolik lidí potřebuje jezdit autem ze Strahova v 11 večer? Minimum, který ulice města v pohodě zvládnou. A oni zase zvládnou, když budou někde muset trochu oklikou, protože přímá trasa nebude pro auta, nebo budou muset jet na těch částech trasy, který povedou hustou zástavbou, 30. Protože město je v těch 11 večer volný. To jsou ovšem v objemu dopravy ve městě nedůležitý prkotiny, který není problém dál řešit autem. Průšvih je množství aut ve špičkách (v některých místech už v podstatě po celý den), který silně znepříjemňuje průjezd městem pro všechny (včetně těch v těch autech). A tento průšvih… Číst vice »

robert

Řešíš okrajové případy, které není možné normalizovat. Když jsem se z kolejí stěhoval já, prostě jsem si auto půjčil. Ale to je jednou za rok. Teď když jsem usazený s rodinou, se stěhovat nepotřebuju. A bez auta se obejdeme, protože stejně u nás není kde zaparkovat.

Kalanis

Okrajový případ minimálně 1x za 14 dní… bezva. A kde píšu, že jsem na Strahově ubytovaný? Naopak – to bych nepotřeboval jezdit Ze.

Jakub P

Jo, v rámci dopravy v Praze celkově jsou lidi, kteří potřebujou jednou za 14 dní jet v jedenáct večer ze Strahova s nákladem okrajovej případ, snadno k plný spokojenosti všech dál řešitelnej autem, ať už vlastním nebo sdíleným.

robert

Nepochopils, co se snazim sdelit. Tvoje skoda. Mne omezovani aut nevadi. Zkus prehodnotit postoj a zjednodus si zivot. Treba budes spokojenejsi. Ale auta a automobilismus na tom lip nebude. A minusy na tom nic nezmeni.

MildaIV

Vúbec nechápu tu preferenci taxíkú.

Jakub P

Taxíky jsou ve světě braný jako součást veřejný dopravy. A je to možnost, jak se po městě pohybovat, pro ty, kdo na kole nebo MHD nemůžou nebo by to pro ně bylo velmi obtížný. Takovejch lidí není zas tak moc (navzdory názorům v řadě diskusí), ale jsou a znemožnit jim pohyb po městě by bylo hloupý a zlý. A dokud nemaj v Londýně infrastrukturu jako třeba v Nizozemí, kde jsou cyklostezky a cykloulice tak dobrý, bezpečný a hlavně všudypřítomný, že po nich můžou v pohodě jezdit i lidi, který potřebujou nějaký kompenzační vozítko a nemůžou z něj jen tak slýzt… Číst vice »

Radek Janata

Taxík je do určité míry veřejná doprava (byť ne hromadná). Zabírá méně parkovacích míst v poměru k počtu jízd jako IAD. Navíc dává možnost volby (pojedu dnes z práce taxíkem nebo MHD? Zatímco když už jedete svým autem, tak jste nucen jím jet). Take se doplňuje s MHD. Do města vlakem, a tomu na cílové místo, které je špatně dostupné MHD, taxíkem.

Petr766

Proč bych byl nucen jím jet? Někdy nechám auto v práci a udělám si delší procházku a jedu druhý den.

Radek Janata

Pak vám ale může vzniknout opačný problém. Hodilo by se jet do práce autem, ale vy jste ho nechal předchozí den v práci.

Frantík

Přidal bych i vysokou rentabilitu (pokud odvádějí daně městu).

...

Ještě, že nežiji v Londýně.

MaT

Tak já myslím, že oni se tam bez Vás dobře obejdou. 🙂

...

A já bez nic taky, takže win-win… 🙂

rsp

Brr! Fuj! Sluníčkáři! Londýnská kavárna! Tradiční hodnoty v ohrožení! Předzvěst totality!

(Pro jistotu dodávám, že to myslím ironicky.)

D J

BTW tyhle věci se rozjížděly už za předchozího starosty, jímž byl vyhlášený sluníčkář, kavárník a progreaivista Boris Johnson. 🙂

Ondřej P.

Nebojte se, přidejte. 🙂 Mýto se zavedlo (tam to začalo) v Londýně za startostování Kena Livingstona přezývaného Rudý Ken v roce 2003.

Kamui

Mají pravdu. IAD ve velkém městě je zlo.

ABC

je třeba se promořit v MHD.

Jakub P

Samotná IAD zlo není, dokonce je i potřebná. Průšvih je její až neuvěřitelné preferování ve všem od návrhů městskýho prostoru po pravidla provozu a z toho vyplývající rozšířenost, kdy se IAD řeší naprosto všechno včetně věcí, který by se daly vyřešit stokrát líp jinak. Ve chvíli, kdy takto preferovaná není a naopak zbyde jako poslední možnost, když lepší doprava není pro danou cestu z jakéhokoliv důvodu použitelná (má nejpomalejší, nejklikatější trasy a nevyžírá ty nejrychlejší a nejkratší, musí se chovat ohleduplně, uzpůsobovat rychlost ostatním, dávat všem přednost, atd.), tak může být velmi užitečná.

Jakub P

Zjednodušeně pro ni platí klasické přísloví: Auto je dobrej sluha, ale strašně zlej pán. Bohužel u nás, stejně jako ve většině míst světa, jsme si z nich udělali ty pány a teď se nám těžko zase krotěj na sluhy…

Petr766

Co vyřešíte líp než iad? A ta preference je taky nesmysl.

Radek Janata

Ta preference je naprosto obludná. Jen ji nevnímáte, protože jste zvyklý. Zkuste se někdy zastavit a podívat se na městskou ulici. Kolik prostoru dostává IAD v poměru k počtu lidí, co v těch autech reálně je (auto zabírá 5 x 2 m, ale člověk je v něm typicky jeden, v autech zaparkovaných po obou stranách ulice chodníku dokonce nikdo).

mgr.pavel

Podobně preference na semaforu. Má mít přednost tramvaj s 50 cestujícími, nebo pět aut každé s 1-2 lidmi?

...

A jak semafor pozná, že v té tramvaji není jenom řidič a dva bezdomovci?

Radek Janata

V žádné v tramvaji není „řidič a dva bezdomovci“. Leda tak někdy v noci směrem do centra. Ale to zase není problém s průjezdností města.

Petr766

Až se budou ohleduplně chovat na kolech a ekolobezkach ti kreteni, co na tom ohrožují i děcka před školou, pak možná lidi budou je brát i v dopravě vážně. Ostatně vaše myšlení arogantně a umělé auta omezit jen aby to mini skupina cyklistů měla radoby jednodušší, mluví za vše.

Jakub P

Dobrá cykloinfrastruktura se nestaví pro pohodlí těch pár promile/procent hardcore cyklistů-odvážlivců, kteří si troufnou na kole i do města totálně ovládanýho auty (ti se s tím jen svezou). Staví se proto, aby kolo mohlo používat daleko víc lidí, kteří se za aktuálního stavu na kole do města bojí (i když by na něm vyjeli rádi). Má se stavět (a automobilová doprava s výjimkou obchvatů krotit a zpomalovat, právě proto, aby kolo mohli používat i ti ohleduplní, kteří nechtěj ohrožovat chodce na chodníku jen proto, že na silnici při rychlosti a nepozornosti kolemjedoucích aut jde o život jim. Všude, kde se… Číst vice »

Panoramix

A já zase vidím problém v tom, že hromadná doprava je opravdu hromadná, takže je navázána na vysoké počty cestujících. A když ty počty v sedlech pracovních dní, o večerech či víkendech padají, tak nehorázně klesá i nabídka VHD. A v tom vidím velké úskalí. VHD se dá celkem rozumně někam přepravit v přepravních špičkách, kdy se díky preferencím VHD ve velkých městech stírají rozdíly v jízdních dobách oproti IAD i přes nutnost VHD často zastavovat a mnohdy klikatícím se trasám nesledujícím hlavní přepravní proudy. Ale jakmile špička opadne, jednoznačně vyhrává IAD, jelikož v 90 % případů bude přímá jízda… Číst vice »

Jakub P

Jenže tohle není samozřejmost, tohle je dáno do značné míry tím, že jsou města navržený se silnou preferencí aut a s tím, že chodci a lidi na kolech se jim musí vyhýbat a kličkovat a VHD až na výjimky vázne v kolonách aut. Pokud se někde podaří tohle změnit a dát adekvátní prostor VHD i ostatním alternativám, najednou se zjistí, že IAD je nutná jen ve velmi malým podílu případů a naopak leccos se dá pohodlněji zařídit jinými způsoby dopravy (který se daj navíc o dost snáz kombinovat a v různých úsecích tak můžete využít silný stránky různých dopravních prostředků).

Petr766

Lzete

Mirek Zv.

>> více věcí v různých částech města, to jinak než autem nejde
Někdy si toto v Praze spolu rozdáme. Odhaduji, že městskou dopravou budu rychlejší tak 2x. Vy jste z venkova?

Gale

Moje páteční cestování (Lipence-Motol-Řepy-Košíře-Podolí-Libuš-Záběhlice-Žižkov-Liben-Lipence) zabralo autem asi 2,5 hodiny čistého času na cestě. Tak jsem na Vás zvědavý.
Plánovač tvrdí že PID přinejlepším 6:27…

robert

A to takhle cestuješ, jen aby auto jen tak nestálo?

asdfr

Preco nie. Ja som napr. minuly rok robil Martin – Buchlovice – Holic – Martin.
V Buchloviciach bolo prave otvorenie zamockej zahrady – predavali prebytky kvetov. Pokial sa nepride rovno na otvorenie, tak potom neskor uz toho vela na vyber nezostane. Overene. V Holici bol na zamku v ten isty den rytiersky turnaj.
Takze autom Martin – Buchlovice 2.5 hodiny a Buchlovice – Holic slabych 45 minut. Podla CP najrychlejsi spojenie je za 3:15 no len tym by som bol v Buchloviach az po 12. Skorsimi spojmi by sa cestovalo tak 4,5 az 5 hodin.

Gale

To bych si z Lipenců vybral jiný směr než do města.
Živí mě práce, nikoli přítomnost v zaměstnání, tedy čas má jistou hodnotu..
Taky jsem na větší části trasy vezl náklad který vhd nelze.

robert

Pro mě má čas vysokou cenu. Proto jezdím vlakem a část své pracovní doby odmakám ve vlaku.
O vození nákladu řeč není. Každý člověk v autě neveze náklad. Řeč je o zbytných jízdách, což se na začátku koronakrize projevilo v plné nahotě. Autem prostě jel jen ten, kdo to nevyhnutelně nutně potřeboval.

Gale

Takovou práci mohu jen tiše závidět, já bohužel mohu mimo pevně daná místa dělat tak max 5%, spíše méně.
Mmch řeč není o zbytných jízdách (jak jste na to přišel?), ale o Panoramixově tvrzení o rychlejším cestování autem, na které Mirek Zv. zareagoval jako rohaté zvíře..

...

Ok, tak třeba z Horních Počernic, Bystrá, do Nedvězí, Hájová ulice. Kdykoli, ale ve špičce bude rozdíl ještě větší.

Petr766

Přesně. Stačí vyrazit za město o víkendu a jste otrok času bez auta, na mnohá místa jede něco jen 3x denně a ještě 2.5h misto hodinku autem….

asdfr

To ty co ziju v Prahe neuveria. 16 km autobusova linka ktora vychadza z okresneho mesta a obsluhuje 4 dediny. V sobotu, nedelu odchadza autobus z okresneho mesta o 6:42, 12:20, 15:50 a 18:30. To je vsetky mile deti. Az 4 spoje za cely den.

Frantík

O víkendu bývá veřejná doprava často katastrofální. Na jednu stranu, menší přepravní potřeba (když jedu někam na výlet, asi mě tam autobus nedostane), na druhou stranu, pracovat o víkendu není taková hrůza (méně aut ve městě), ale na rodinu není čas.

Karel

Ale uveri, protoze byli na slovensku, bez auta a jezdili busem a vlakem… A nekde je to opravdu katastrofa.
Bohuzel stale nekde chybi kvalitni nabidka vererejne dopravy, zakladni interval by mel byt i o vikendech 2 hodiny, aby lide nemuseli vsude autem a vytvorit kvalitni sit s prestupy a primym spojenim misto vymetani jednim spojem vsechny obce v okruhu 50 km, zaroven mit prestupni vazby bus vlak a ne nekolik kilometru od sebe.

Radek Janata

Což je dané do značné míry tím, že skoro každý jezdí autem. Pak se veřejná doprava nezaplní. Stačí, když je někam vjezd autem zakázán (třeba na některé úseky horských silnic v Krkonoších) a hned se tam zaplní turistický autobus.

...

Ha, je to tady. K tomu, aby MHD mohla dávat smysl a fungovat, je třeba zakázat auta. No sláva, je to venku, jsem rád, že ústy příznivce MHD…

Petr766

Není, proč by měla?

Odpadlik

Treba se setkávám s takovým, pro mě nepochopitelnym fenomenem – lidi nemají na bydlení ve městě, tj bydlí v podnájmu nebo v nějakým špinavým minibytě, ale na BMW si prachy vyšetří.
Nechápu myšlenkový pochody takových exotů, poradí někdo?

Já beru auto jako čistě uzitkovou věc, rodinu vezu v Dacii, a nestydim se za to. Pokud nemusim tahat tunu věcí, milerad je sbalim a jedem vlakem.
Zadna socka nejsem, mám barák v Praze.
Tím chci říct, že těmto aktivitám (zvýhodnění cyklistiky proti IAD) tleskam, i když je mi jasné, že pytel cementu z Hornbachu domů busem nedopravis.

Jackub

Odpověď je jednoduchá – každý má jiné preference, jiný styl života a jiný přístup k němu. Vy nechápe jiné a oni zase nechápu vás. Tak to prostě je. Kdybyste byl schopen /ochoten jiné pochopit, tak byste se neptal, jak na to. Holky vám jejich svět zůstane uzavřený a nepochopitelný…

Odpadlik

Tady jde o praktickou stránku věci – bydlet musí každý, ať už má preference jakékoli. Bez auta žít lze.

Peeetr

Není pravda. Někdo může „bydlet“ v práci, jako byt mu stačí cokoliv s postelí a sprchou, a to auto může být jeho hlavní prostředek na dostupný sex.

Jakub P

No nemít na koupi bytu ve městě je při současnejch cenách dost normální i pro lidi, kteří maj jinak slušnej příjem, kterej jim stačí i na slušný auto. Navíc dneska už zdaleka není tak častý, že člověk bude celej život pracovat ve stejným podniku/městě/zemi, kde začínal po škole. A když počítáte s tím, že vás dost pravděpodobně čeká do pár let stěhování kvůli rodině nebo kvůli práci (ať už do většího bytu nebo do úplně jiný čtvrti/města/země), může to být dobrej důvod zůstat v nájmu a byt nekupovat (dost to to stěhování zjednoduší).

Nekdo

A proc jako taxíky muzou a auta ne? Taxik je nejake auto pro nadlidi? Nebo ma mene emisi? V Praze a jinde opravnene proti temto mafianum bojujeme, a tady dostanou takovehle výhody?

Peeetr

Přesně naopak. V minulosti taxíky patřili opravdovým mafiím a amorálním korporacím které vedli i reálné války jako v Chicagu, proto pak většina západních měst je silně regulovala a vybírala od nich obří poplatky, dnes bohužel tento model likviduje Uber, ale taková silná města jako Londýn si s preferencí pro skutečné taxíky dokáží své příjmy ještě hájit.

Radek Janata

V Praze se proti taxíkům určitě nebojuje. Když už, tak proti předraženým taxíkům.