lot
Autobusy

Velké nákupy ČSAD BUS Uherské Hradiště. Do konce listopadu převezme 80 nových autobusů

Nové autobusy Iveco Crossway pro ČSAD BUS Uherské Hradiště. Foto: Zliner
Nové autobusy Iveco Crossway pro ČSAD BUS Uherské Hradiště. Foto: Zliner
Dopravce díky novému kontraktu se Zlínským krajem rozšiřuje počet autobusů o polovinu, nově bude jezdit v provozním souboru Valašské Kloubouky.

ČSAD BUS Uherské Hradiště finišuje s největším nákupem nových autobusů ve své historii. Do konce listopadu převezme celkem 80 nových autobusů, ve většině případů Iveco Crossway. Důvodem jsou dvě nové smlouvy se Zlínským krajem na provoz autobusů.

Jelikož jsme v soutěži uspěli kromě dnes zajišťované oblasti Uherskohradišťska také v nové oblasti, museli jsme rozšířit velikost flotily z původních 110 autobusů na 170 vozidel,“ řekl Radislav Kusák, ředitel ČSAD BUS Uherské Hradiště. Kromě provozního souboru Uherské Hradiště, kde má dopravce smlouvu na 10 let v hodnotě 1,298 miliardy korun, začne jezdit ještě nově v provozním souboru Valašské Kloubouky. Kontrakt má hodnotu 788 milionů korun.

Podle Kusáka jde o zcela mimořádnou obměnu a rozšíření vozového parku. „Tento nákup jsme připravovali v situaci, kdy jsme tak jako asi většina uchazečů v soutěži už počítali se zrušením soutěže a vypsáním nové,“ dodal Kusák. Soutěž ve Zlínském kraji napadla společnost BusLine LK, která nepodala žádnou nabídku. Zlínský kraj ale nakonec v řízení u antimonopolního úřadu vyhrál.

„Zdánlivě neřešitelná situace, kdy jsme potřebovali nasmlouvat a dodat 80 kusů autobusů nejpozději do 9 měsíců, se podařila úspěšně vyřešit dohodou s výrobcem Iveco Bus,“ řekl Kusák. „Byl to důležitý pozitivní signál, že se nám podaří na vyprodaném českém trhu nejen získat vozidla ve specifikaci, kterou jsme si naplánovali, ale také zajistit všechny další povinnosti, ke kterým jsme se zavázali podpisem smlouvy se Zlínským krajem,“ dodal Kusák. Nové autobusy zajišťoval dopravci dealer Iveco Bus Zliner.

Polovina autobusů bude nová

Nejde o kompletní výměnu vozového parku, ale o vyřazení nejstarších vozidel a doplnění stavu do požadovaného počtu. „Provozovaná flotila tak bude limitovaná maximálním průměrným stářím 6 let, nejstarší autobus musí být dvanáctiletý. Zlínský kraj naštěstí nepožaduje vozidla zcela nová, ale dopravce může využít pro plnění zakázky starší vozy,“ řekl Kusák. Požadavky některých krajů na 100 % nových vozidel považuje za jedno z nejhorších řešení jak pro dopravce, tak pro cestující veřejnost a také pro zadavatele. „V našem případě tak bude průměrné stáří autobusů necelé tři roky, přičemž polovina vozidel bude nová,“ upřesnil.

Většina nových autobusů jsou dvanáctimetrové autobusy Crossway v provedení Line nebo částečně nízkopodlažní LE. Své uplatnění najdou také kratší verze 10,8 m a pro obslužnost řídce osídlených oblastí také minibusy výrobce Dekstra. „Přesto, že to Zlínský kraj nepožaduje, prakticky všechna vozidla jsou vybavena celovozovou klimatizací a pro lepší tepelnou pohodu řidiče jsou také nová vozidla vybavena přídavným topením a výparníkem klimatizace v prostoru řidiče,“ dodal Kusák.

Financování autobusů je zajištěno dlouhodobým úvěrem. „Z vlastních zdrojů financujeme zejména provozní náklady a menší investice. Na nákup vozidel jsme nedostali žádnou dotaci ani jinou podporu,“ podotkl Kusák.

Největší vlna přebírání autobusů proběhne v říjnu a listopadu, kdy má dopravce převzít celkem 64 nových autobusů.

Přesné složení nových autobusů pro ČSAD BUS Uherské Hradiště.

Crossway 12m Line 25 kusů
Crossway 12m LE 45 kusů
Crossway 10,8m Line 8 kusů
Dekstra LE 37 2 kusy

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Svojsin

UH vždy zajišťovalo solidně linku do Brna, s busy s dostatečným místem na nohy. Tomu je teď asi konec, s jedním novým z Brna zrovna jedu….

Tuzemák

Tolik nahrazenejch Šukafonů. 😀

Kubrt

Překvapuje mě vysoký podíl vysokopodlažních busů, pro obsluhu venkovských oblastí (hodně starých lidí v busech, ne moc hustý provoz – nemůžu čekat až pojede LE) to nepovažuju za vhodné.

Ludvík

Jde o to, že součástí souboru je poměrně hodně spojů do Brna (např. z Val. Klobouků, Luhačovic, Uh. Brodu, Uh. Hradiště).

M19

Kdybyste ten kraj reálně znal nedivil byste a slovo venkovská oblast byste si nedovolil použít.

Petr766

Hradiště je ještě (poslední) samostatná firma v rámci kraje nebo už taky patří pod někoho většího?

Jan Mahdal

Samostatná. A díky bohu, že jsme upustili od hrůzy jménem SOR. Tady na konci světa se ten jejich spotřební styl výroby projevuje více, než jinde.

Peeetr

Myslíte, že by nevydrželi těch blbých 12 let? Pak je s nástupem těch „mladých“ pravidel všude po EU v podstatě na vyhození nebo velmi levný prodej (spíš jen přez stát v rámci humanitární pomoci) do Afriky, protože už i na Ukrajině se začínají masivně projevovat evropské dobroserské dotace.