lot
Autobusy

Zlínský kraj vyhrál spor o desetimiliardovou zakázku na autobusy, může uzavřít smlouvy

Iveco Crossway společnosti ČSAD Bus Uherské Hradiště. Foto: ČSAD Bus Uherské Hradiště
Iveco Crossway společnosti ČSAD Bus Uherské Hradiště. Foto: ČSAD Bus Uherské Hradiště

Zlínský kraj může uzavřít smlouvu s vítězi soutěží na provoz regionálních autobusů, kterou letos na jaře zablokovala společnost BusLine LK u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Předseda ÚOHS zamítl i rozklad firmy, která se soutěže vůbec nezúčastnila.

Vyplývá to z oznámení na úřední desce ÚOHS. Podle krajského radního pro dopravu Pavla Botka chce kraj s vybranými dopravci uzavřít smlouvu co nejdříve. „Tento týden s nimi budeme jednat. Předpokládáme, že nové smlouvy by mohly platit od poloviny příštího roku,“ řekl Botek.

ÚOHS soutěž kraji na popud BusLine LK nejprve nepravomocně zrušil a zakázal plnění smlouvy. Loni na podzim ale nakonec po rozkladu kraje otočil a rozhodnutí o zrušení zakázky vzal zpět. Tento verdit napadl BusLine, podle posledního dokumentu ale ÚOHS tentokrát jeho argumentaci nepřijal. BusLine LK se může ještě obrátit na soud, to ale už nebrání kraji uzavřít smlouvy.

Zlínský kraj vybíral dopravce do celkem šesti oblastí. Soutěž přinesla velké změny v tom, kdo bude v kraji jezdit. Velkou prohrou byl tendr v hodnotě deseti miliard korun především pro ČSAD Vsetín ze skupiny ČSAD Invest Zdeňka Zemka, který z kraje zcela zmizí. Nahradí ho především Transdev a Arriva.

Kvůli zdržení způsobeném BusLinem nemohl kraj vybrat vítěze na základě řádné soutěže, musel tak přistoupit k novým překlenovacím smlouvám na krátkou dobu. Ty už víceméně kopírují to, jak dopadla soutěž s výjimkou oblasti Zlínska a Valašských Klobouků. Ve Zlíně nastoupí místo ČSAD Vsetín Arriva, která odejde z oblasti Valašských Klobouků, kde bude jezdit ČSAD Uherské Hradiště. ČSAD Vsetín začalo v kraji nově jako dodavatele využívat BusLine.

Podle Botka budou s dopravci jednat o tom, jak rychle zvládnout nástup provozu podle nové smlouvy, ceny jsou na podobné úrovni jako nyní. „Řešíme ještě, zda je nutné objednat autobusy v takovém rozsahu,“ řekl Botek.

Kvůli BusLine LK a ÚOHS nabrala soutěž zhruba roční zpoždění.

Vítězové soutěží ve Zlínském kraji
Oblast Zlín – ARRIVA MORAVA a.s.
Oblast UH – ČSAD BUS Uherské Hradiště a.s.
Oblast KM – KRODOS BUS a.s.
Oblast Vsetín – Transdev Morava s.r.o. a TQM holding s.r.o.
Oblast Valašské Meziříčí – Transdev Morava s.r.o. a TQM holding s.r.o.
Oblast Valašské Klobouky – ČSAD BUS Uherské Hradiště a.s.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Borecnakonec

Tak teď si to TQM užije…..Zeman jim zatopi úplně stejně jako oni jemu v Opavě a Vítkově.

Bdtax Fan

To jsou skvělé zprávy! Konečně! Přeju to obyvatelům Zlínského kraje. Snad tím skončí jejich dopravní pravěk. Ještě bych možná upřesnil, že Zdeněk Zemek nezmizí úplně. Vítězný Krodos z oblasti Kroměříž je také jeho. Nemůžu se ale ubránit dojmu, že právě Zdeněk Zemek má (ačkoli formálně přes BusLine) na svědomí celé toto nepříjemné zdržení a extrémní zátěž navíc pro veřejné rozpočty. Viz třeba aktuální subdodávka ze strany BusLinu pro ČSAD Vsetín v rámci dočasné smlouvy s krajem. Je to extrémní nestydatost. Místo toho, aby byl Zemek vděčný za to, že díky privatizaci ČSAD Vsetín získal 30letou zakázku bez soutěže, v rámci… Číst vice »

Jiří Kocurek

Tak ono to Zemek vedl, jak to vedl. Naštěstí už zmizely sedmičové karosy, kterým bylo v době vyřazení 20 až 22 roků a byly solidně prorezlé.

Guest

No, ono ty prorezlé 954 nejsou taky nějaké terno, sice nejsou tak tragické jako tehdejší 734, ale jsou na hranici technické způsobilosti

Guest

Pozn. pochopitelně myslím některé kusy, zvlášť u ČSAD se pozná, když se někdo o vůz stará a když ne.. u ČSAD nalezneš naprosto ukázkovou 954, která je v podstatě jak nová, tak i takovou, že bok je celý rezavý, motor mrtvý a vevnitř vibrující střešní dekl a okno, co se regulérně prohýbá u přepážky mezi posuvnou a pevnou části je dosti nepříjemné.

Erik

Ano to je fakt.

Jan zlámal

Ale chci aby jezdila Arriva na celém kraji to je pro mě dobře než plus a mínus to přeji

Dom

proč až od poloviny příšího roku? od změny JŘ v prosinci by to nešlo?

Erik

Dopravci musí mít čas na přípravu a nákup nových vozů. Navíc ještě musí dojít k podpisu smluv.

Petr

Dobrý den,
Chci se zeptat, od jakého datumu se mění podle tabulky dopravci ve zlínském kraji.

Martin

TQM holding z Opavy bude jezdit na Vsetínsku, ČSAD Vsetín jezdí na Opavsku …. dopravní blázinec.

Jiří Kocurek

No a co pivo? Nezakážeme vozit Bráník mimo Prahu a Středočeský kraj? V přerově exkluzivně Zubr a nic jiného. V Ostravě Ostravar, na cokoliv jiného zapoměňte.

Apollo

Tak Arriva nasadí svoje vraky z Ostravy a ostatních provozoven .to už je jasný

Jan Semela

Ty už tu jezdí, tak jestli půjdou pryč, tak jedině dobře. Myslím autobusy.

Jiří 24

Alespoň bude mít Arriva kam dávat vyřazený desetiletý Sorky z Ol. kraje 😁

Marnew

To nebude, protože v 10 leté soutěži je průměrné stáří voz. parku 6 let.

Dom

Bylo by dobre si podminky precist a vedeli byste, ze ty ojete Sorky z Ostravy tu byt nemuzou. I tak jsou lepsi jak stare vozy i Mercedesy co tu melo CSAD a vzhledem k tomu ze jde o docasne zajisteni obsluznosti naprosto pochopitelne.

Dom

*nemuzou tu byt po platnosti noveho vyberka

Jiří Kocurek

Ony i ty 10 let staré vraky by byly o hodně novější, než to, s čím jezdí Zemek. Totiž 15 roků staré Karosy, 18leté nejsou výjimkou.
Jenže ono je lepší −kulové− vědět a mlátit do klávesnice.

Peno

A nemá Zemek i nějaké stejně staré SORy? Nevím, nejsem místní, tak se ptám. Ale mám takový pocit, že ČSAD Vsetín byl mezi prvními dopravci, kteří SORy pořizovali.

Erik

Ono jde o to, jak se o vůz staráte. Někdy je 15 letý vůz v lepším stavu než 5 letý.
Kritizujete, že někdo o tom nic neví a zjevně i vy o tom víte houby.

Guest

S tím nelze nesouhlasit, upřímně jsem radši jezdil 21 let starou Setrou, než 954 už jen kvůli tomu, že Setra vypadala v řadově lepším stavu.