Velké komplikace pro vlaky Praha – Ostrava. Nejvytíženější koridor čeká oprava, alternativa chybí

Vlak Českých drah v roce 2007 u obce Drahotuše. Foto: Petr Štefek/Wikimedia CommonsVlak Českých drah v roce 2007 u obce Drahotuše. Foto: Petr Štefek/Wikimedia Commons

Osobní i nákladní dopravce čeká po chystaných velkých výlukách v Pardubicích na hlavní trase mezi Prahou a Ostravou od roku

Osobní i nákladní dopravce čeká po chystaných velkých výlukách v Pardubicích na hlavní trase mezi Prahou a Ostravou od roku 2021  další výrazné omezení a komplikace. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zveřejnila první návrh plánu organizace provozu při opravě úseku Lipník nad Bečvou – Drahotuše.

Materiál SŽDC zatím koluje mezi dopravci, deník Zdopravy.cz ho má k dispozici. Dopravce nečeká sice tak velké omezení provozu jako v případě oprav koridoru u Brna na trati do České Třebové, kde rok nepojedou vlaky vůbec, i v případě jednoho z nejvytíženějších úseků na české železnici se omezení na II. koridoru dopravců výrazně dotkne: k opravovanému úseku neexistuje objízdná alternativa.

Jde o takzvané akce Blending Call, kdy se z peněz z evropského programu CEF financují opravy koridorů, které prošly modernizací v devadesátých letech, někdy i na začátku tisíciletí. SŽDC chce za opravy utratit 23 miliard korun.

Podle mluvčí SŽDC Nely Friebové aktuálně probíhá zpracování dokumentace pro stavební povolení, začít stavět se má v únoru 2021, hotovo má být v listopadu 2023.

Projektovou dokumentaci zpracovává Moravia Consult patřící do skupiny Sudop Group. Už při omezení na jednokolejný provoz má podle návrhu dojít ke kompletnímu omezení regionální osobní dopravy a jejímu nahrazení autobusy. Bude ale muset dojít současně k velkému omezení počtu nákladních vlaků i dálkových osobních spojů.

Prakticky celou dobu akce bude provoz omezen na jednu kolej, částečně má ale dojít k zavedení takzvaného nickolejného provozu, kdy budou vlaky vyloučeny zcela. Plán počítá s celkem 68 dny nickolejného provozu, kdy bude trať uzavřena na 5 hodin a průjezd povolí jen vybraným vlakům v nezávislé trakci.

S úplným vyloučením provozu v obou traťových kolejích se počítá pouze v opakovaných krátkých nočních výlukách po nezbytně dlouho dobu, především pro přípravné práce,“ upřesnila Friebová.

Kvůli celé akci mají ještě před zahájením stavby vzniknout provizorní odbočky Jezernice A a Jezernice B, které budou celý úsek dělit zhruba na třetiny. SŽDC slibuje, že do zahájení stavby budou dokončeny dvě jiné velké akce: modernizace Dluhonické spojky a zvýšení rychlosti ve stanici Prosenice. Na velkou opravu Lipník – Drahotuše naváže další velká miliardová oprava: úsek Polom – Suchdol nad Odrou.

Mezi dopravci se už ozývají hlasy, zda by neměla SŽDC s opravami počkat až do vybudování vysokorychlostní trati mezi Přerovem a Ostravou.

Tagy II. koridor Lipník nad Bečvou - Drahotuše nickolejný provoz Správa železniční dopravní cesty Top
104 komentářů