Velké komplikace pro vlaky Praha – Ostrava. Nejvytíženější koridor čeká oprava, alternativa chybí

Vlak Českých drah v roce 2007 u obce Drahotuše. Foto: Petr Štefek/Wikimedia CommonsVlak Českých drah v roce 2007 u obce Drahotuše. Foto: Petr Štefek/Wikimedia Commons

Osobní i nákladní dopravce čeká po chystaných velkých výlukách v Pardubicích na hlavní trase mezi Prahou a Ostravou od roku

104 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin V.

V článku ani v diskusi jsem se nedočetl, co se vlastně má rekonstruovat. Po pouhých 20 letech všechno znovu jako když se rekonstruoval koridor? Celkem chápu, že při té intenzitě provozu se opotřeboval železniční svršek a je potřeba ho vyměnit. Nedávno tu bylo několik článků o různých strojích firmy Swietelsky, např. https://zdopravy.cz/na-kolejich-bude-k-videni-ojedinely-stavebni-stroj-z-rakouska-26233/ , které jsou schopny obnovit svršek rychlostí až 2 km za 10 hodin. Takže osmikilometrový mezistaniční úsek za 4 dny pro každou z kolejí. To je práce na dva týdny, ne na dva roky. Co dalšího tam bude potřeba rekonstruovat? Bude se něco dělat i s Jezernickými viadukty?… Číst vice »

IGCT

komplet rekonstrukce traťového úseku-svršek, spodek, TV, zab zař….

Jan1203

A proč tedy nestačí jen vyměnit svršek?

Martin V.

Ten rozsah prací mě poněkud děsí. Před dvaceti lety jsem si představoval, že na koridorech po rekonstrukci se budou vyměňovat jen ojeté části (svršek, dráty trolejového vedeni, části zabzař.), ale že nově přestavěné mosty vydrží aspoň 50 let, sloupy TV taky a spodek, do něhož se přimíchávalo vápno, aby měl větší únosnost, vydrží bez rozblácení věčně. A teď koukám, že moje představy byly hodně naivní… Jednou za 20 let dva roky rekonstrukce s jednokolejným provozem, to znamená neustále rozkopaných 10 % páteřních tratí.

Dominik

Ono třeba u TV nemusí jít nutně o podpěry, ale trolej, nosné lano, izolátory, atd…

Martin

Sudop ma opravdu obrovskej monopol u nas… jak to, ze se tu neprosazuji i jine firmy?

IGCT

Sudop, Mco, exprojekt, sb projekt, signal projekt… Tomu říkáte monopol????

Dejvy

Prosím vás nějací dopravci, nebo dokonce cestující…to jste nevěděli že státu vládne Skanska, Hroší stavby a Swietelski?

Pitrys

Tohle je jak stará fotka?

Jiří Kocurek

V popisku je uveden rok 2007. A vypadá to na vlak z Brna.

PS: Dnes jsou přeplyšované, přelakované a místo BDs jezdí rekonstruovaný vůz se zásuvkami a klimatizací, jediný v soupravě.

Vin

Ta fotka mě potěšila – na té mašině jsem jezdil.
ps: jinak nejde o foto u obce Drahotuše ale vypadá to na viadukty u obce Jezernice – v dáli je vidět skoro až do stanice Lipník nad Bečvou.

Jiří Kocurek

Na jistotu Jezernický viadukt. Hranický (mezi Drahotušema a Hranicema) je trojmostí pro 1+1+2 koleje, nejjižnější je ale snesená)

Dominik

Je to potřeba udělat, tak se to prostě udělá a bez pardonu, ne že si dopravce bude ještě diktovat, kdy daná výluka smí být. A čekat x let, až se postaví VRT, je teprve blbost na entou.

Y.K.

Dopravci vám vydělávají na výplatu, tak byste se k nim podle toho měl chovat.

Dominik

Jo, jenže dopravce vidí jen svoje (chápu údržba tratí není jeho záležitost), ale ať nás nechá dělat to naše. On vidí výluku 12 hodin, ale už nevidí, že si musím pracoviště zajistit, případně předat firmě, že se na tu vyloučenou musím dostat, tudíž, že na práci nemám plných 12 hodin, ale to ne, umí jen křičet zkraťte výluku, a pak se diví, že potřebujeme výluky 3.

Jiří Kocurek

A tak hospodský vyhodil plnou hospodu v pátek v 8 večer, že jde dělat sanitaci. Normální hospodský by sanitaci dělal v zavírací době. A v nosnstopu? Rozhodně mimo špičku, to aby nepřišel o hosty, protože bez nich…

David II

Vstoupit do diskuze…Dominiku, vy musíte být určitě zaměstnanec SŽDC, protože taková arogance je u těchto zaměstnanců běžná. Ano, dopravci jsou špatní, protože nám po těch kolejích jezdí a nedovolí nám je opravovat kdykoliv během 24 hodin – tedy reálně okolo svačiny mezi devátou a jedenáctou.

Dominik

Mně rozhodně vlaky nevadí, ale vadí mi, že dopravci chtějí kecat do podoby a délky výluk a když si tedy vyřvou kratší výluku, tak pak zas posloucháme, že to neumíme udělat naráz a máme 3 výluky. A nato dělat jenom v noci nejsou lidé, a ten zbytek by za chvíli zdrhla taky. My jsme ti špatní, ale jak se něco posere, tak najednou je to chování úplně opačné, ale po chvíli už všichni zas řvou už to opravte a pak samozřejmě člověk čeká než se provoz rozjezdí. Jinak k té aroganci, neřekl bych, že jsem nějak arogantní, když chci abychom… Číst vice »

mgr.pavel

Hele, pane Dominiku, komu ty koleje slouží? Slouží SŽDC anebo dopravcům? Kdo platí za jejich používání? SŽDC nebo dopravci? Navíc, zde nikdo nechce _diktovat_ kdy jak se mají dělat opravy. To je v gesci SŽDC. Která má ale naslouchat i svým zákazníkům a vést s nimi dialog tak, aby na konci byly spokojené obě strany. Nebo ještě drsněji: uvědomte si, vy jako SŽDC poskytujete službu. Za kterou vám dopravci platí. Když je budete štvát a ignorovat, dopravci přejdou jinam a vy budete bez práce (extrémní ad absurdum případ). To je jako mít tu hospodu, v době největšího nátřasku zavřít že… Číst vice »

Dominik

Slouží defakto i SŽDC, jelikož jsme zároveň i dopravce, i když teda jako dopravce působíme pro svou vlastní dopravu, pro údržbu a opravy tratí. Jenže jak dopravci vysvětlit, že prostě tu výluku potřebujeme na 12 hodin, že zkrácení to zkomplikuje? Nehledě nato, že v případě nějakých zpoždění, se začátek výluky odloží, ale konec většinou zůstává stejný (pokud to tedy není odklad o hodinu), a byť to je třeba jen o 15 minut, tak to prostě chybí. Ano sice konečné slovo, snad, stále máme my, ale požadavkům dopravců se neskutečně ustupuje. Tady jde o ten nepoměr, jak něco potřebuje dopravce, tak… Číst vice »

Dominik

A ta hospoda, to je ad absurdum, neznám soukromníka, ať jde o krám nebo hospodu, který by se ptal, kdy smí zavřít, prostě nalepí oznámení, že ten a ten den bude z nějakého důvodu zavřeno, či pracovní doba omezena.

Petr Šimral

Přirovnání k obchodu nebo restauraci není úplně správné. To není nijak klíčová infrastruktura. U železničních tratí, obzvláště u páteřních koridorů je ale úplně jiná situace. Na jednu stranu stát musí opravovat (čti: musí čerpat dotace z EU) a na druhou stranu jsou zde cestující a zboží, které jsme pracně dostali do vlaku. A zde nejde o jednu dvanáctihodinovou výluku (byť i zde je problém –> termíny dodání prostě neposunete a zboží dříve k odvozu nedostanete), zde jde o roky omezení provozu. To bude s vysokou pravděpodobností u přeprav citlivých na čase dodání (a to jsou prakticky všechny, protože nejde jen… Číst vice »

MildaIV

Jediná věc, která se dá reálně dělat je pracovat rychle. To znamená když vyloučím úsek, tak aby se na něm dělalo po celé délce, a ne že na jednom místě 4lidí čumí jak pátej něco dělá a za 3 dny se posunou o 20 metrú dál. Bohužel SŽDC jsou dopravci úplně u prdele, protože žijou ze státního a ne z poplatkú od dopravcú.

Dominik

Vy v provozu neděláte, že? Protože jinak byste netvrdil takovou blbost, že z 5 dělá 1, ano stát se to může, ale jen na krátký okamžik a jen takové práce, kde prostě jeden člověk stačí, například ukolejnění, jistě jich to nebude utahovat 5 naráz, či nějaká dokončovací práce. Na koridoru se výluky snaží využít na maximum, když to jde a jednu výluku využije jak traťovka tak dráteníci, když teda tam oba mají práci, ale pak jsou situace, že je potřeba udělat údržba třeba odpojovačů a k tomu je potřeba mít vpnutou i trať, i když budu na jednom místě, tak… Číst vice »

IGCT

Dominik ještě nepochopil, že s místními rozumbrady se rozumně diskutovat nedá, až tedy na vyjímky 😅😅😅.

Zlámalík

Dominiku, takhle to nevyhrajete. Všichni chápou, že udělat se to musí. Ale třeba v Anglii se opravy koncentrují do státních svátků, Vánoc apod., protože tam Network Rail platí penále, pokud dopravce nemůže využít přidělelnou trasu. Takže když dopravcům nabídnete rozumné podmínky a slevu (třeba jako kompenzaci ve výši poplatku za DC nebo co já vím), tak oni se za tu slevu budou moci poohlédnout po nějaké dočasné náhradě. Jinak vám odejdou na silnice a vy jste bez výplaty, ale zase s prázdnýma kolejema bez vlaků – jde o to, co je vám milejší.

IGCT

PŠ máte pravdu, ale vždycky je prostě něco za něco. Co se mělo už udělat dávno, je to, že se měla postavit paralelní dvoukolejná trať Praha-Ostrava určená primárně pro nákladní vlaky. Zase na druhou stranu, vývoj dopravců jde rychleji než vývoj železniční infrastruktury. Dřív ten koridor nebyl tak přeplněný jako nyní.

IGCT

Dominik má naprostou pravdu. Určitě je třeba rozsah a způsob výluk s dopravci konzultovat, ale pořád má mít hlavní slovo SŽDC jako správce. Osobním dopravcům se nelíbí denní výluky. Cargo dopravci zase jezdí v noci. Nezavděčíte se nikdy všem. SŽDC přiděluje kapacitu, SŽDC si má finálně určovat podobu výluk. Mimochodem u silnic to platí zhruba stejně.

Jiří Kocurek

Tak tohle bude veselice. Jednokolejně nějakých 200.000 tun nákladu a 100−150 vlaků osobní dopravy za den.
Tehdy, kolem roku 1999, nebyl ani zdaleka takový provoz. Ex Manažer jel 1x denně tam a zpátky. Ex Moravan nápodobně. Rychlíky Brno − Bohumín suplovaly zastávkové osobáky. Jančura, Leoš, Pendolíno − nic z toho nejezdilo. Spojení z Valach do Prahy bylo 2x za den − Vsacan a Bečva. Plus k tomu pár náhodných výstřelů, jak se který GVD povedl.

Oskarák

Shrňme si, co asi bude mezi Prahou a Ostravou v roce 2021 rozkopáno:
Poříčany – Velim
Uzel Pardubice (s občasným dopadem do sousedních mezistaničních úseků)
Uhersko – Choceň (asi až v závěru roku)
Brandýs n. O. – Ústí nad Orlicí
Spojka Dluhonice – Prosenice (plus přesmyk u Dluhonic?)
Lipník n. B. – Drahotuše
Uzel Ostrava (?)

Nezapomněl jsem ještě na něco? Vejde se na trať stávající nabídka v osobní dopravě a k tomu ještě nákladní doprava?

a8n

Uzel Ostrava určitě ne, ten je odsunutý na snad 2026. Ale ještě by do toho mohla vlézt Třebová.

A.R.

Planovani dopravni infrastruktury je v tomhle prokletem state opravdu zalostne. Babis rozdava, ale nepostavilo se na zeleznici nic. Sit VRT tady mela byt davno, ale politici jsou chytri jak radio a lepsi nez nejaci odbornici na dopravu.

BoH

Skutečně se na 3. a 4. koridoru nic nepostavilo?

A.R.

Měl jsem tím na mysli nějakou novou trať. Ale máš pravdu, že jsem opomněl třeba zdvojkolejnění. Jenže na můj vkus a na růst přepravní poptávky po železnici je to prostě málo.

BoH

Musíte brát i v potaz opravy stávajících tratí 🙂 … Protože čím bude silniční i železniční síť hustější (budou stavěny nové železnice či dálnice), tím více prostředků se bude muset vynaložit na údržbu takového množství silnic a železnic. A to je pak dilema, zda stále stavět nové tratě, protože peněz více nebude, tak buď se bude muset šidit údržba, nebo se budou muset další a další tratě postupně zavírat. Je to těžké no :/

Kubrt

Žádné dilema, je to prosté – tratě přežilé a nepotřebné neudržovat, tratě vyhovující dnešním a budoucím potřebám budovat. Doma taky nebudu udržovat dětský pokoj, až děti odejdou, ale udělám si tam to, co budu potřebovat, třeba železniční hobby-místnost 🙂

BoH

Toto raději nechám bez komentáře, protože Váš přístup v této otázce mě dokáže vždy akorát naštvat :/

A.R.

Na tohle jsem zrovna nemyslel, to je fakt. Ale uznávám, že i zdvojkolejnění současné trati má na propustnost zásadní vliv.

Jiří Kocurek

Jojo, Nová Tišnovka je vlastně taky jenom oprava ….

Vorech

Spiš než VRT,měly být již dávno koridory tříkolejné!

A.R.

Ty můžou existovat paralelně vedle sebe.

K.S.

To ano, ale bohužel je tu taková situace že se VRTka považuje jako všespásné řešení, přestože ta bude jenom doplněk pro osobku. Hřeší se na to a nepokládají se ani 3. koleje na stavebně připravené úseky u Ostravy. Problém Ferdinandky je průchod Slavíčí a přes údolí na vysokých mostech. takže ztrojkolejnění až do Přerova je trochu problém. Minimálně po Jezernický viadukt by to jít mělo bez větších problémů. U Hranic je otázka jestli nepostavit rovnou pořádný přesmyk pro odbočení tratě na Vsetín.

Honza

Proč ne čtyř? Když už, tak už. Alespoň tratě kolem Prahy, když už si hrajeme na S-Bahn

jan

Lipník Drahotuše. Tyhle Klausovy koleje už se musí opravovat. A vedle jsou paralelní koleje v Hranicích komančovské, které nemají 20 ale min 50 let. (směr Vsetín) A ty jsou sice taky v žalostném stavu. Ale jezdí se po nich. Jako je možné, že ty nové šmejdy vydrží tak málo.. Hurá akce.. Třeba ten Lipník OK. Ale u té Prahy, kdy na rovném! úseku u Kolína zůstane zase jen 160 a nic se nezmění.. (beztak ani neodstraní zastávky bez výjezdu z hlavní koleje a pak se strašně diví, že to kapacitně nestíhá) Stát by měl spíš prioritizovat pokračování nové trati Praha… Číst vice »

Vbb

„že ty nové šmejdy vydrží tak málo..“ Jednak vydrží úměrně zatížení, přeci jen je rozdíl jezdit 160 nebo 80 a počet vlaků na Vsetín je podstatně menší než mezi Přerovem a Hranicemi a jednak jsem zažil i mnoho výluk mezi Hranicemi a Lidčí, tzn. ty koleje tam asi 50 let ležet nebudou. „beztak ani neodstraní zastávky bez výjezdu z hlavní koleje“ Pán je evidentně odborník „Výjezd z hlavní koleje“, to myslíte udělat ze zastávky stanici? To ale propustnosti moc nepomůže, resp. to hodně zpomalý ten uhýbaný vlak. Za 30 sekund stanicování ho tím rychlým vlakem, včetně následných mezidobí vjezdu a… Číst vice »

jan

A) v tom úseku je pro nenaklápěcí vlaky podle openrailwaymap pouze 120, ne 160.
Pán je odborník.. A že to v Německu na vytížených příměstských tratích takto je… Zvlášťě když jízdní řád je dnes kus papíru. Vše je téměř zpožděné. A předjíždění musí optimálně vycházet pokaždé jinam ..
C) za těmi 14 km by měl být časem nový úsek…

Jiří Kocurek

Byl jste tam v posledních 5 letech? NEBYL, jinak byste tohle nenapsal. A pokud byl, tak jste buď slepý nebo lhář.

Tak zaprvé: Hranice hl.n − Hranice město prošlo opravou před cca 10−15 lety. Výměna svršku, nově instalovány pražcové kotvy.
Zadruhé: Oprava trati na Vsetín probíhala v 80. letech spolu s výstavbou atuobloku.
Zatřetí: Zcela ingorujete provozní zatížení trati.

PS: Hlavně si kopnout do Klause, co? Ikdyby to odvinění bylo vylhané?

jan

Já jsem v 80 letech jaksi si to moc nepamatoval ještě. Ale Výjezd z Hranic na koridor z pohledu cestujícího ze strany od Vsetínu (paralelní úsek) má horší stav kolejí, je tam 80/70, podle openrailway. Nezdá se, že by tam k nějakým rekonstrukcím velkým došlo s výstavbou koridoru.

Jiří Kocurek

Jo aha, tak pán si nepamatuje opravu před 35 léty a na základě toho tvrdí, že za 50 let oprava nebyla. No tak to je hloupé.

A že to z rychlíku do Ostravy není vidět, že tam byly kolejnice sjeté tak, až v nich byl žlábek? No tak dobré oči nemá ani nejlepší pan traťmistr, aby to poznal. Představte si kolejnici v řezu. Ve dvou třetinách šířky hlava kolejnice končí, následuje na palec hluboký zásek. Po tom záseku jezdí okolky, po zbytku hlavy jezdí kolo vagonu. Píská to jak vuvuzely.

Jiří Kocurek

Dlužno dodat, že ty sjeté kolejnice nebyly Klausovy, ale scialisticko−normalizační, totiž Husákovy.

Vbb

Ale ta 80 tam není kvůli „špatným kolejím“, ale kvůli obloukům. Z Hranic se vyjíždí obloukem o poloměru 300 metrů. Kolik tam chcete jezdit? 120 jako na hlavní trati?

Oskarák

Tak si to shrňme, co vše bude asi v roce 2021 rozkopáno mezi Prahou a Ostravou:
Poříčany – Velim
Uzel Pardubice
Uhersko – Choceň (spíše až koncem roku 2021)
Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí
Přerov (resp. spojka Dluhonice – Prosenice a přesmyk u Dluhonic (?))
zmíněný úsek Lipník n. B. – Drahotuše

Nezapomněl jsem ještě na něco?

Skutečně se bude dát stávající rozsah dopravy mezi Prahou a Ostravou vyjezdit?

Laik

Doufám že aspoň zruší všechny a úrovňové přejezdy a udělají z koridoru konečně koridor.

BoH

Jelikož pro dálkovou dopravu bude trať ve střednědobém horizontu nahrazena VRT, tak je to myslím zbytečné…

Jiří Kocurek

Při tom provozu, jaký tam je? Mimochodem, ta VRT do 20 let nebude.

BoH

Někdo tady psal, že úsek od od Hranic do Svinova se má stavět v roce 2025, tedy předpokládám, že 2030 začnou. Věřím, že trať mezi Přerovem a Ostravou bude díky zeměpisným podmínkám poměrně jednoduché vybudovat a 2040 to skutečně bude. Ano, je to poměrně dlouho, nicméně si nemyslím, že by bylo nutné takové významné investice na současném koridoru. Samozřejmě, kde to půjde relativně jednoduše, tak proč ne, ale nesnažme se za každou cenu z této trasy dělat VRT (respektive ji připravovat na 200 km/h).

Jiří Kocurek

To je 11 roků, když budem optimističtí. Bohužel jsem pesimista ohledně stavu trati. Nevěřím, že bez řádné opravy těch 11 roků vydrží sjízdná traťovou rychlostí. 10 km/h jako na Mšence, nebo červený terč už není velký rozdíl.

XXXD

…„bude trať ve střednědobém horizontu nahrazena VRT“…

To jste tedy hodně velký optimista. Zrovna VRT v ČR je hodně dlouhodobý horizont.

jan

doufáte marně..

Pitrys

Jasně že by měli počkat na VRT, 50 let to ještě vydrží.

Sinep Anigav

… ale dnes je pátek třináctého, nikoliv prvního apríla, to je významově trošku něco jiného

Stanislav Fanta

Když se na opravy kašle, tak všichni řvou. Když se opravuje, tak řvou taky. Tak co by všichni chtěli. Koridor (zejm. Praha-Kolín a i Prosenice-Drahotuše) je už přes den přecpaný tak, až to hezký není (o dost přesahuje 100% max. kapacity) a stejně reálně trasu dostane každý další, kdo si požádá. Elektrická i následná mezidobí jsou už jen pojmy z předpisu a v praxi se to seká na blok, jak to jen jde. Tak ať se teď nikdo nediví.

Jen tak

jak muze provoz presahovat 100% kapacity? to je fyzikalni nesmysl 🙂

Stanislav Fanta

Dobře, plánované max. kapacity, reálná maximální bude vždy o něco vyšší. 🙂

Dušan

Celkem solidně předvedená DOJMOLOGIE ….

Ušatá

Tak proto ihned začít se stavbou 3. nebo i 4. koleje a pak opravovat.

XXXD

„Mezi dopravci se už ozývají hlasy, zda by neměla SŽDC s opravami počkat až do vybudování vysokorychlostní trati mezi Přerovem a Ostravou. “

Tahle část mě opravdu pobavila. I kdyby ten úsek byl oprovovaný nedávno, tak se stejně téměř jistě rozpadne dřív než se postaví VRT.

IGCT

Požadavek dopravců je rozumný, neboť Vrt Prosenice-Ova svinov se má začít stavět v roce 2025. Pokud by se upřednostnila Vrt právě v úseku lipník-drahotuše a zavedly se provizorní kolejové spojky, mohla by vrt sloužit jako provizorní objízdná trasa. Otazka je, na jakeé traťové zatížení bude vrt projektovaná. Pokud na malé, tak pak by ani pro náklady jako objízdná trasa sloužit nemohla

BoH

Váš argument zní rozumně, ale zapomínáte na fakt, že u nás se všechno protáhne asi o 100 %, takže reálně výstavba začne 2030. A kdyby se měl ještě nějak upravovat harmonogram, tedy místo původní první fáze se začne jinou, tak si to ještě o pár let prodlužte. Na to skutečně nemá smysl čekat…

Odpadlík

Hlavně by mě zajímalo, kdo tu VRT zatáhne když zdroje jako CEF vyschne.

XXXD

Uvědomte si ovšem, že to co se „má udělat“ a to co se skutečně udělá, jsou zvlášť v ČR dvě naprosto odlišné věci. Kromě toho je daná VRT poměrně dlouhá, takže výstavba bude taky trvat x let a stavět nejdřív jen úsek, který by nahradil úsek Lipník nad Bečvou – Drahotuše a dělat k němu provizorní spojky, to se kvůli jedné výluce snad nemůže vyplatit.

Jiří Kocurek

Více, v roce 2006 se říkalo, že modernizace Přerov − Brno začne v roce 2009. Máme 2019 a ve Šlapanících je nová zastávka, od Černovic do Blažovic jsou opravené koleje. A tím to hasne.

IGCT

To jste vzal v úvahu zrovna poměrně nešťastné období ek krize, kdy nebyly peníze skoro ani na výplaty. To, že reálně se výstavba o něco zpozdí, je poměrně běžná věc i v soukromém sektoru při vývoji nových produktů.

Dominik

Požadavek dopravců není rozumný, trať se zatím budovat nezačala a jestliže je potřeba udělat výluka teď, tak nemůžeme čekat dalších 10 let. Nevím, ale dopravce by do podoby výluk neměli vůbec zasahovat, jejich zásluhou se výluky zkracují a pak jsou tedy potřeba 2 výluky místo jedné kolikrát. Prostě teď je potřeba na tolik a tolik dní/hodin potřeba udělat výluka a tečka a ne, že se dopravců budeme pomalu ptát, zda se může udělat.

Martin V.

Od roku 2025 se tam má jezdit výlučně podle ETCS https://zdopravy.cz/2025-stat-poprve-rekl-kdy-bude-etcs-na-dvou-koridorech-povinne-27729/ Ušetřilo by se výrazně, kdyby se nové zabzař při rekonstrukci budovalo už bez návěstidel a bez kolejových obvodů? Pokud nebude k dispozici paralelní VRT, tak to snad aby se pro třetí kolej reaktivoval Slavíčský tunel https://cs.wikipedia.org/wiki/Slav%C3%AD%C4%8Dsk%C3%BD_tunel 🙂 🙂 🙂

IGCT

Nerozumím tomu, že je nutné tento úsek už znovu opravovat, když poslední oprava proběhla relativně nedávno kolem r 2000. Na to, že po koridoru Pha-Ova jsou stále.úseky, které jsou původní od 80.let a doposud se neopravovaly-úsek u dluhonic a bezpráví. Navíc stav koridoru není takový, že by oprava byla nutná.

Jen tak

D1 se taky neopravovala..: a jak to dopadlo.

ono to samozrejme dalsich padesat let vydrzi, ale za tech 50 let misto “lehke” opravy budes stavet novou trat.

Jiří Kocurek

Takže od 80. let žádná výluka v Bezpráví nebyla, nic se tam neopravovalo. A teď ještě tu o červené mašince.

MRC

trať 020 se jako nouzovka použít nedá? Nebo i ta je vytížená víc než je zdrávo?

Lukáš F.

Tou se dá objet maximálně úsek Praha – Choceň, to při výluce u Lipníku nad Bečvou moc nepomůže.

MRC

Dobře, děkuji. To že se s tím dá objet Praha – Choceň mi je jasné, ale nevěděl jsem že tam někde je výluka…

Zdeněk

Tak určite bude trať 020 odklonovou variantou úseku na trati 270 mezi Drahotušemi a Lipníkem :-)))

Vít Jůza

Oni už nevědí, co byla 020 + pokračování přes Glucholazy … něco se tam protáhnout jistě dá, ale nic moc.

Vbb

Přes Glucholazy? Jel jste tam někdy? V Gl. vykřižujete nanejvýš dvě vratné soupravy, a to ještě jednu s posunem přes novosvětské zhlaví. Pokud chcete vlak objíždět, tak mám obavy, že tam musí být jediný. Navíc mezi zhlavími je vzdálenost asi 1.25 km, teda v praxi se ujede asi 2.5 km (mínus délka vlaku), rychlostí do 30 km/h. Vlak od Jeseníku do Krnova musí bezpodmínečně vjet na vzdálenější kolej (z jiné by pak neodjel), vlak opačného směru ale taky (jinam se nedostane) a pokud chcete křižovat, musí se přes ns zhlaví přestavit na kolej bližší k budově. Suma sumárum, ten hodinový… Číst vice »

Frantisek

To je tak, když se železnice omezí jen na vybrané koridory a vše ostatní se utlumí. Pak mají být nějaké varianty, alternativy…

Jiří Kocurek

Ještě se to dá objet přes Hulín a Valemz. Jenže kvůli koridoru (dovolil jsem si použít Vaši logiku) je tam jenom jedna kolej a navíc neelktrifikovaná. Přestože je tam 10x větší provoz jak přes Glucholazy.

K.S.

A sklonově to není nic moc pro náklady. Bylo by myslím dobré, kdyby se i tato trať zdvojkolejnila, místně přestavěla a elektrizovala. Problém může být v tom že je to ve stejnosměrné oblasti a elektrifikace by byla nákladná a nevyšla by. Na druhou stranu když se začne přepínat, tak by to už jít mohlo.

Petr

„Mezi dopravci se už ozývají hlasy, zda by neměla SŽDC s opravami počkat až do vybudování vysokorychlostní trati mezi Přerovem a Ostravou.“ Teda, takhle z vesela hnedka takhle poránu 😀

Jerry

Existuje alterniva Přerov-hulin – Valmez -hranice na Moravě.

Bolek

Jenže Hulín – ValMez není elektrifikováno a navíc je to jednokolejka. Na druhou stranu snad byly plány elektrifikovat a zdvojkolejnit ValMez – Ostrava přes Frýdek Místek. Kdyby se to alespoň elektrifikovalo celé Hulín – ValMez – FM – Ostrava, tak by to mohla být objízdná trasa i pro ty další plánované výluky.

jal

Kdo by ty náklady přes ty kopce z VM do Ostravy tahal? To samé, kdyby se jezdilo přes Bruntál. Přes Glucholazy a Jeseník už vůbec ne.

Jediná možnost pro pár nákladů z přístavů do Polska je přes Slovensko.
Zbytek neřešitelný.

Jerry

Z Valmezu do Ostravy je stopani u Krhové a pak už je to víceméně sranda.2 mašiny a není problém.

Jiří Kocurek

Ten mezistaniční úsek má skoro 10 km, takže 2 vlaky za hodinu při rychlosti cca 20−30 km. Potřebujete 20 vlaků za hodinu. … vožení fotbalového týmu na motorce.
Pokud tam odkloníte R Brno − Ostrava, tak vyčerpáte kapacitu na ultimo.

Jiří Kocurek

Totiž 2 brejlovci v tom stoupáku přes Krhovou s těžkým nákladním vlakem víc jak 30 km/h neudělají. Museli by být čtyři, aby to jelo 50−60 km/h.

Jerry

Bolek : vím že Hulín – Valmez to není zadrarovane ale je to objízdná trasa

jan

Ale kecy, zdvoukolejní někdy ve scifi pouze Ostrava Frýdek, a to přesto že na to mohli mít 85% eurodotaci..

host

A slovo „ekonomická efektivita“ u staveb z fondů EU vám něco říka?

sFu

A pojem „ekonomická efektivita“ u staveb z fondů EU Vám něco říká?

sFu

A slova ekonomická efektivnost, ekonomická rentabilita Vám něco říkají?

Martin K.

Ty hlasy se ozývají už spíše v zoufalství, to nemůže být v české realitě vážně míněno…

Prádelník

Alernativa je přes Žilinu

Jiří Kocurek

Slovák pávě kope koridor z Púchova do Žiliny. A ještě pár roků kopat bude, letos začali.

a8n

Začali před třemi lety. A kopat se bude ještě 2.

Ic540

A ten FM taky nelze počítat jako alternativu. Neboť 2021 až 2023 reko Ova FM. Tedy jestli to neodloží….